Skip to content

Örülünk, Vincent?

  • Címlap
  • Legújabb posztok
  • Rólunk
  • A kommentelésről
  • Gépház?
  • Archívum
    • Jobboldali költők borzalmas versei
    • Hétköznapi történetek
    • Focitörténelem
    • Hülyeország
    • Vincent tréfái
    • Indulatposzt
    • A nap idézete
    • Gengszterkrónikák

Örülünk, Vincent?

A Vincent blog hazatér

Legújabb posztok

  • …ahelyett, hogy….. (újraközlés) 2026.05.06
  • Az újnáci Megadja Gábor fészbukbejegyzése április 12-én reggel (történelemposzt) 2026.05.05
  • A kulturális mecenatúra egy újszerű formájáról (javaslatposzt) 2026.05.04
  • A Lendületes kutatók állásfoglalása 2026.04.28
  • Lánczi Bubu őrjöng (egymondatposzt) 2026.04.27
  • A tehetség mítosz? 2026.04.25

A legolvasottabb posztok

  • ...ahelyett, hogy..... (újraközlés)
  • Az újnáci Megadja Gábor fészbukbejegyzése április 12-én reggel (történelemposzt)
  • Viccországban bejelentenek
  • A kulturális mecenatúra egy újszerű formájáról (javaslatposzt)
  • Fruzsi sem tud hibázni
  • Lánczi Bubu őrjöng (egymondatposzt)

A féltudású magyar elit esete a mesterséges intelligenciával

2024.01.20 by jotunder

Tavaly november elején rendezték meg az AI Safety Summit-et az angliai Milton Keynesben. Elon Musk és Sam Altman, Károly király és Ursula von der Leyen, Rishi Sunak és Giorgia Meloni, ahogy kell. A brit kormány a csúcstalálkozó idején hozta nyilvánosságra azt, hogy 12 új Artificial Intelligence- Ph.D képzési centrumot hoznak létre 117 millió fontból, miután 2018-ban már elkezdték az AI-CDT-k alapítását, ezer (1000) doktorandusz kiképzését tervezve. Itt nem egyszerűen csak a mesterséges intelligenciáról, hanem annak specifikus alkalmazásairól van szó.

2018 és 2023 között hatalmasat változott a mesterséges intelligencia környezet, új technológiák jöttek létre, köztük a legfontosabb a Nagy Nyelvi Modellek, leginkább a transzformer architektúrák, megjelenése volt, és senki sem tudja, hogy mit hoz a holnap.

A Google, az OpenAI és a Meta illetve a kínai ByteDance mögött felfoghatatlan pénzek és ebből adódóan felfoghatatlan intellektuális erők állnak, Európának lépnie kell. A britek most éppen léptek. És hát láttam Delftben, hogyan lépnek a derék hollandusok.

Három évvel ezelőtt a magyar kormány bejelentette, hogy 2024-ben megépül a Fudan Budapest University, amiből nem lett semmi, és a közeljövőben nem is lesz semmi. Az 1.8 milliárdos és persze nem kicsit necces Fudan-projekt lényege éppen az lett volna, hogy a legmodernebb technológiákkal kapcsolatos elitképzéseket hozzanak Magyarországra. Fudan Budapest nincs, van MCC, ami a féltudásúság újratermelésének jelképe. Ha van valami, amiben az egymást gyűlölő jobboldali és baloldali értelmiség hasonlít egymásra az a féltudás. Jó esetben, mert van a hetedtudás és a nemtudás is.

Magyarországon létezik ugyan egy nyugatias technokrata elit, de alig látható. Orbán környezete szinte büszke arra, hogy semmiféle nyugatos műveltsége, kiképzettsége sincs. Az amerikai elitegyetemeken Ph.D-t szerzett közgazdászok nem jöttek haza (velem együtt mentek ki, és nem voltak kevesen), Nagy Márton és Matolcsy György Godzilla kontra Mechagodzilla csatáját élvezheti a nagyérdemű. Egész szakmák marginalizálódtak. Az ún. létező szocializmusnak nagyon súlyos következményei voltak.

Most olyasmi következik, amit a kedves Olvasó nagyon szokott utálni. Egy dologban egyetértek Orbán Viktorral. Én is egy erős Magyarországot szeretnék, közép-európai kis/középhatalmat, magyar gloire-t. Ha ez nacionalista tendencia, so be it. Persze nincsenek ötleteim, miért lennének, engem nem arra képeztek ki, hogy ilyen jellegű ötleteim legyenek. Annyit látok, hogy a britek léptek, a hollandok léptek, mi meg nem.

A féltudású értelmiségi elitet nyugatos, nagytudású, tehetséges értelmiségi elitre kellett volna cserélni harmincöt évvel a rendszerváltás után. Pont ugyanolyan figurák „szakértenek”, mint harmincöt éve, néha konkrétan ugyanazok. Magyarország ma a közelében sincs a kis/középhatalmi státusznak, távolodik a Nyugattól, miközben nem közeledik semmi érdekeshez. Ez egy ilyen poszt, még van valami, amiben egyetértek Orbán Viktorral (nem biztos, hogy egyetértek, én komolyan gondolom, azt nem tudom, hogy ő mennyire gondolja komolyan). Az az érzésem, hogy Magyarországon a fiatalok felső tíz-tizenöt százalékában van kakaó. Nagyon tehetséges gyerekek vannak köztük, vannak hagyományaink, ha Magyarországon érhetnék el a céljaikat, akkor ez az ország nagyon jól is járhatna.

Azonban egy olyan országban, ahol a lojalitás sokkal többet ér, mint a tehetség, azok a nagyon tehetséges, de a politikától undorodó fiatalok nem fogják megtalálni a számításaikat. Ráadásul nem kapják meg azt a képzést, azokat a lehetőségeket, amelyeket Nyugaton megkapnának. Tehát el fognak menni, és nekünk maradnak a megadják.

A briteknek is megvan a maguk baja, de nem adják fel. A hollandok sem adják fel. Mi adjuk fel éppen.

Share this:

  • Twitter
  • Facebook
  • Tumblr

Like this:

Like Loading...

Related

Share this:

  • Twitter
  • Facebook
  • Tumblr
<div class='sharedaddy sd-block sd-like jetpack-likes-widget-wrapper jetpack-likes-widget-unloaded' id='like-post-wrapper-192691293-16531128-69fdf59c6f1a5' data-src='https://widgets.wp.com/likes/?ver=14.1#blog_id=192691293&post_id=16531128&origin=www.orulunkvincent.hu&obj_id=192691293-16531128-69fdf59c6f1a5&n=1' data-name='like-post-frame-192691293-16531128-69fdf59c6f1a5' data-title='Like or Reblog'><h3 class="sd-title">Like this:</h3><div class='likes-widget-placeholder post-likes-widget-placeholder' style='height: 55px;'><span class='button'><span>Like</span></span> <span class="loading">Loading...</span></div><span class='sd-text-color'></span><a class='sd-link-color'></a></div>

Post navigation

Previous Post:

Az elemi geometriában az AI már majdnem megveri az embert

Next Post:

Zsidóposzt Trabanttal

122 Commments

Comment navigation

Older Comments
  1. nyulambator szerint:
    2024.01.26 20:23

    Legyen itt linkek nélkül:
    Én azt hiszem, hogy széles tömegek számára már bekövetkezett a gazdasági katasztrófa, de ha az államcsődre koncentrálunk, nem, nem hiszem hogy tényleges államcsőd közelében lennénk. Bár ha azt nézzük, hogy mekkora kamattal mennyi adósságot csináltak mostanában, akkor azért ez sem lehetetlen, tekintve, hogy 2024-re már a GDP több mint négy százalékát tervezik! csak a kamatterhekre költeni. No és ahogy ezek tervezni tudnak, nem tervez úgy senki más. https://pcdn.hu/articles/images-o/k/a/m/kamatkiadas230504ketto-598804.png Persze azután majd rögtön jön a csökkenés, de tényleg. Persze Kínától mindig kaphatunk majd még pénzt, az afrikai államoknak is bejött nagyon. Másrészt, ha azt tekintem, hogy hogy állnak az állam belföldi kötelezettségei, amiket az adók fejében kéne szolgáltatni, úgyis mint oktatás, egészségügy, szociális ellátás, szociális intézmények, tömegközlekedés, posta, útkarbantartás, közművek, ilyesmi, akkor azt kell mondani, hogy már rég beállt a csőd. A kórházak 130 milliárddal tartoznak a beszállítóiknak. Az elmúlt tíz évben a zseniális rezsicsökkentés miatt egyáltalán nem zajlott karbantartás a víz, gáz és elektromos hálózatokon, csak katasztrófaelhárítás. Az oktatás leépült, az egészségügy romokban, a vonat lassabban megy mint egy traktor, hogy le ne essen a sínről. Formálisan nem államcsőd, de facto mi másnak lehetne nevezni?

    Hiv.: [@nyulambator:](#comment-330233)
    Loading...
  2. ijontichy szerint:
    2024.01.26 20:25

    @nyulambator: : „tényleges államcsőd” Van valakinek jó ötlete, hogyan lehetne előidézni? 😀 Mert annak több teteje lenne, mint azt a gumicsontot rágni, aminek a lényegét tekintve már vagy tíz éve konszenzusra jutottunk GyedMarozzal, kábé így: Mo. most egy jó ideig egy középszar ország lesz, de csődbe nem megy (hála a nyugati gazdasági integrációnak).
    Azóta sokszor leírtam, hogy háromésfél államcsődből (ötésháromnegyed gyurcsányminelnökkel is) hamarabb ki lehet mászni, mint helyrehozni azt a kárt, amit a büdösbolsi és bandája a fejekben (immár bő negyedszázad alatt) okozott.
    Btw. abban, hogy magyar vagyok nincs szégyellnivaló. Ám, hogy valamiképp a magyar értelmiség része voltam 2002 után, na az – így utólag belegondolva – kínos (akkor is ha „egy fecske nem csinál nyarat, avagy sok lúd disznót győz” :-)). Be kell látni, hogy a magyar társadalmi elitnek (incl. értelmiség) a demokrácia, s az azzal járó felelősség még olyan magas volt (volt???), mint nutriának a gordonka. A magyar elit még azon is elkezdett – eltartott kisujjal – vitázni, hogy akkor most miképp is mondta pontosan (csehül) Vaclav Havel azt az elhíresült mondatot :-(. A magyar elit fogyasztásának importból származó része elég rossz szerkezetű. Gerincből több kéne, mint „szőnyegalásöprűből” csak láthatóan nincs rá igény :-(.

    Hiv.: [@ijontichy:](#comment-330234)
    Loading...
  3. nyulambator szerint:
    2024.01.26 20:31

    @ijontichy: Hát én nem tudom hogy kell államcsődöt csinálni, de mintha a Nagy-Varga-Matolcsy trió most akarna épp tankönybe kerülni ezügyben.

    Hiv.: [@nyulambator:](#comment-330235)
    Loading...
  4. incze szerint:
    2024.01.26 20:33

    @jotunder: ezek az adatsorok ugyan 2020-ban véget ér, de semmi okom feltenni, hogy a jövedelemkülönbségek a covid alatt és után az inflációs viharban csökkentek volna (sőt)

    bruttó kereseti decilisek 2020-ig: https://www.ksh.hu/stadat_files/jov/hu/jov0003.html
    bruttó átlag 2019-ig: https://www.ksh.hu/docs/hun/xstadat/xstadat_hosszu/h_qli001.html

    2019-ben az éves bruttó átlagjövedelem ~4.41m huf, a felső decilis átlag bruttója ~4.04m HUF. 2020-ra a felső decilis átlag bruttója ~4.2m huf, erre az évre már nem látok ksh átlagbért, de felteszem, hogy nem csökkent. a későbbiekre is inkább az látszik igaznak, hogy az átlagbér emelkedését elsősorban a felső decilis felső decilisének a meredek emelkedése húzza, és valószínűnek gondolom, hogy az átlagbér továbbra is belépő a legfelső kereseti decilisbe.

    Hiv.: [@incze:](#comment-330236)
    Loading...
  5. ijontichy szerint:
    2024.01.26 20:54

    @nyulambator: : Én szorítok nekik ;-). A sokkterápia néha hasznos :-).

    Hiv.: [@ijontichy:](#comment-330237)
    Loading...
  6. labrys szerint:
    2024.01.26 22:08

    JT, az egyik hozzászólásom azóta is „rendszer-moderációra várakozik”. Annyira persze nem lényeges, csak gondoltam, megjegyzem 🙂
    .
    .
    @jotunder:

    …tényleg azt gondolod, hogy 2010-ben szignifikánsan jobb volt a helyzet, mint 2022-ben?

    Igen.
    Mint évek óta (itt is) ismételgetem – és messze nem csak én –, az orbáni korszak rendkívül mélyreható, hosszú távú, strukturális rombolásokat okozott a társadalom szövetében, illetve az ország egészében. Olyanokat, amelyek lecsengése minimum évtizedekbe telik, a (negatív) következményeik pedig évszázadosak.
    .
    .

    …hogy milliók éltek jobban 2010-ben, mint 2022-ben?

    A kérdésed analóg azzal, mintha megkérdeznénk valakitől: ’tényleg azt gondolod, hogy 2010-ben egy forint többet ért, mint 2022-ben?’
    Igen, azt gondolom.
    Azóta az ország gazdaság-, kül-, bel-, szociál-, oktatás-, egészség-, kultúrpolitikája (stb., stb., stb.) olyan kényszerpályákra állt, amelyekről már nem, vagy csak nagyon hosszú idő alatt lehet letérni. Az elveszett generációk, a megsemmisült társadalmi kohézió, az ötvenezer+ Covid-áldozat, a csőcselékesített tömegek etc., etc. már nem csinálhatók vissza.
    .
    .

    …hogy akkor sokkal kevesebb funkcionális analfabéta volt?

    Mivel már önmagában a tankötelezettségi korhatár leszállítása mérhetően, kimutatottan befolyásolta az iskolaelhagyók és a tanulmányi szempontból (is) leszakadók számát (az orbáni „oktatáspolitika” egyéb húzásairól nem is beszélve), a válasz erre a kérdésre is egyértelműen igen.
    .
    .
    @jotunder:

    mit jelent az, hogy az MTA orbánosítva van?

    Azt jelenti, hogy a Seggfej kéjes vigyorral & vazelint nem adva hozzá elküldte az egyik legtaszítóbb csicskáját, hogy verje át és alázza meg a teljes magyar tudományos életet megjelenítő Magyar Tudományos Akadémiát. Tette pedig ezt a következők miatt:
    .
    1.) A tudományos területen várható újabb nagy EU-s pénzek ellopását előkészítendő;
    2.) A tekintélyszemélyek egyik legerősebb csoportjának látványos megtörése érdekében („a statuálás a lényeg”);
    3.) Hogy az egyéb társadalmi csoportokat ezzel a nyilvános megerőszakolással (ismét) rendre intse („így végzed majd te is”).
    (…És talán még 4. okként az is szerepet játszott, hogy Orbán türhő szotyiköpködő sikertelenmegyekettesfocista lényének némi szexuális kielégülést jelentett az általa mindig is rühellt értelmiségiek abuzálása.)
    .
    A nagy tekintélyű (haha) tudósurak és -hölgyek, az emelkedett MTA pedig – egy minden tiszteletet megérdemlő, ám sajnos erősen kisebbségben lévő csoporttól eltekintve – kussolni, illetve nadrágot letolni & bokát fogni méltóztatott.
    .
    S így lőn, hogy ismét statuálva lett: Orbán rendes diktátorhoz méltóan bármit – BÁRMIT – megtehet bárkivel – BÁRKIVEL – ebben az országban.
    .
    .
    @jotunder:

    egészen félelmetes ez számomra. már az sem elég, ha valaki nagyon utálja orbánt és a rendszerét

    Számomra pedig az a félelmetes, hogy te (is) még mindig afféle ’válasszunk politikai oldalt’-játék dimenziójában kezeled azt, ami az utóbbi másfél évtizedben ebben az országban végbement, és a valódi tények megvizsgálása helyett általában inkább felteszed a középutas érvelés- (argumentum ad temperantiam-, middle ground fallacy-)szemüvegedet.
    .
    Te még most is azt hiszed, hogy ez az egész személyekről – arról a szerencsétlen Orbánról meg a lakájairól – szól. Ennek megfelelően a személyi szimpátiák mentén közeledsz minden hazai kérdéshez. Pedig az említettek csak a személyi manifesztációi bizonyos mély társadalmi trendeknek & mintáknak.

    Hiv.: [@labrys:](#comment-330238)
    Loading...
  7. labrys szerint:
    2024.01.26 22:10

    Amikor a zsenik megszólalnak
    .
    Nagyon ajánlott elolvasni!
    Aztán lehet áradozni megint a makroszámokról, meg a töretlen fejlődésről.

    Hiv.: [@labrys:](#comment-330239)
    Loading...
  8. KennyOMG szerint:
    2024.01.26 23:22

    @incze: Azt ugye erted, hogy az atlagkereset per kereso alapon van megadva, a decilisenkenti bevetel pedig /fo alapon, inlkuzive inaktivok?

    Hiv.: [@KennyOMG:](#comment-330240)
    Loading...
  9. nyulambator szerint:
    2024.01.27 00:16

    @KennyOMG: Nem tudom. Ha minden lakosra számítana, akkor a lakosság több mint 40 százaléka ( gyerekek, nyugdíjasok) 0 munkajövedelemmel foglalnák el az alsó 4 decilist. Vagy nem-e?

    Hiv.: [@nyulambator:](#comment-330241)
    Loading...
  10. KennyOMG szerint:
    2024.01.27 02:28

    @nyulambator: A deciliseket haztartas-alapon publikalja a KSH, lasd pl itt: https://www.ksh.hu/docs/hun/xstadat/xstadat_eves/i_zhc014b.html?down=2424

    Hiv.: [@KennyOMG:](#comment-330242)
    Loading...
  11. Vidor Ferike szerint:
    2024.01.27 10:49

    Hiv.: @labrys:
    Koszonom az MTA megalázásának erzekletes bemutatását, úgyis mint a „sajnos erősen kisebbségben lévő csoport” tagja. Az igazsághoz tartozik azonban, hogy az MTA kozgyűlesen, a vegso szavazáson mindossze 10% támogatta a kormány álláspontját, a donto tobbseg elutasította, es a regi rendszer fenntartása mellett volt.
    Menet kozben is tobb ezer ember vett reszt az MTA melletti tunteteseken, igen nagy reszt maguk az intezethálózat dolgozói. Az aktív kisebbseg által szervezett online szavazásokon is a dolgozók tobbsege az MTAhoz való tartozásra voksolt. Ennek az alulról jovo nyomásnak (amelynek elharcosai kozott szep számmal voltak akademikusok is, sorolhatnám a neveket) jelentos szerepe volt abban, hogy az MTA vezetese es tagsága egyertelműen elutasítsa a kormány machinációit. A majdnem szűk keresztmetszet/ leggyengebb láncszem az intezeti foigazgatók csoportja volt, akiket az oszd meg es uralkodj jegyeben majdnem sikerult palkovicsnak az o pártjukra állítania. Ennek megakadályozásában fontos szerepe volt Lovász Lászlónak.
    Vegul, az eredeti tervekhez kepest – az intezethálózat megszuntetese es helyenek sóval való behintese – a hálózat egyben maradt; egy bábot ultettek az elere, aki viszonylag keves kárt okozott, es egy keves penzt is kapott a kedelyek lecsillapítására..

    Sajnos, miután erovel keresztulvitte a kormány az akaratát, valóban egy kisebbseg tartja csak napirenden az ellenállást, ami most aktuálisabb, mint valaha. Most eppen a teljes kezivezerlesre való átteres van napirenden; a kutatóhálózat új fonoke egyszemelyben lesz jogosult, pályáztatás nelkul kinevezni az intezetvezetoket, ex has, pofára.

    Hiv.: [@Vidor Ferike:](#comment-330243)
    Loading...
  12. ijontichy szerint:
    2024.01.27 15:49

    @labrys:: Sajnos, lehet megdög lesz, de baj nem lesz, mert… Nincs baj bébi, míg a Számmágiaügyi Miszerintium Statisztikai Fősztálya azt nem mondja, hogy van (majd mondja, ha kívánatos). Tessék hozzá igazodni :-D.
    https://telex.hu/belfold/2024/01/27/magyar-korhazszovetseg-elnoke-sajnos-tudomasul-kell-venni-hogy-a-szolgaltatasok-hozzaferhetosege-valamelyest-romlik

    Hiv.: [@ijontichy:](#comment-330244)
    Loading...
  13. nyulambator szerint:
    2024.01.27 22:56

    https://hvg.hu/itthon/20240127_Egyre_tobb_olyan_csalad_is_jar_etelosztasra_ahol_mindket_szulo_dolgozik
    Az a szerencse, hogy viszont nincs gazdasági katasztrófa. Az tényleg betenne a magyar családoknak.

    Hiv.: [@nyulambator:](#comment-330245)
    Loading...
  14. incze szerint:
    2024.01.28 05:48

    @KennyOMG: ezen méláztam egy kicsit, mielőtt eleresztettem a kommentet, de annak, hogy a kereseteket a keresőkre vetítve képezzék a deciliseket és a hozzájuk tartozó kereseteket van statisztikai jelentése (el lehet helyezni az egyes kereseteket a keresetek között, hogy kicsi, nagy, etc.), annak, hogy a teljes népességre vetítve képezzék, a világon semmi, de megnéztem most a módszertan menüt, és tényleg ez történik („Jövedelmi decilisek: a népesség egy főre jutó éves nettó jövedelme alapján sorba rendezett tizedei”).

    ez az eloszláson nem változtat (nagyon elnagyolt, illusztratív becslések jönnek) azaz minden decilisnél meg kell szorozni kábé 2-vel (népesség / foglalkoztatottak) a keresetet, pl. 2019-ben a felső kereseti decilishez ~8.1 millió/év kereset tartozik, nem 4.05 millió, 4.4/év millió a 9. kereseti decilis, és 3.5 millió/év a 8. kereseti decilis. így az akkori bruttó átlagjövedelem (~368 ezer/hó, ~4.4 millió/év) a 9. decilishez tartozik. 2020-ban (átlagjövedelem ~417 ezer/hó, ~ 5 millió/év) szintén 9. kereseti decilis körül van (~5.14 millió/év, a 8. kereseti decilis ~3.7 millió/év).

    Hiv.: [@incze:](#comment-330246)
    Loading...
  15. KennyOMG szerint:
    2024.01.28 20:35

    @incze: Amit te csinalsz, az egyaltalan nem kepezi le a gyerekes haztartasokat, semmilyen egy keresos haztartast (sem gyerekekkel, sem annelkul), a sokgyerekes haztartasokat, stb. Ahhoz, hogy itt barmit akar csak durva becslessel lehessen mondani, tudni kellene az atlag haztartas meretet (2016-ban 2,43 fo volt), valamint azt is, hogy hany kereso van az atlag haztartasban. Mindezeket szinten decilisekre lebontva, ha kerhetjuk. Az adatok nem-osszehasonlithatosaga nyilvan nem a veletlen muve, ha akarna, a KSH kozolhetne a beveteleket decilisekre lebontva, de nem teszi.

    Hogy mennyire semmitmondo egyebkent ez az adatkozlesi forma, csak ket pelda. Egy minimalbert kereso egyeduallo ember a 2020-as 161k huf/honap bevetelevel ultrasokkolo modon a nyolcadik decilisbe, az aljaba, de a nyolcadikba tartozik (tartozott, 2020-ban). Egy ket atlagkeresovel (403600 huf/ho) rendelkezo, ketgyermekes csalad ugyanigy a nyolcadik decilisbe tartozik, az alja helyett a tetejebe, de ugyanabba a decilisbe. Pedig nyilvanvaloan teljesen mas helyzetben voltak.

    Hiv.: [@KennyOMG:](#comment-330260)
    Loading...
  16. nyulambator szerint:
    2024.01.28 21:17

    @KennyOMG: A háztartások látszáma decilisenként eltérő.
    2019-ben az országos átlag 2,3
    Decilisenként pedig rendre 2,5 3,3 3,1 2,8 2,0 2,2 2,3 2,2 2,1 1,8
    https://www.ksh.hu/docs/hun/xstadat/xstadat_eves/i_zhc018b.html?down=2251.25
    Ott van az is, hogy a decilisben hány aktív kereső, nyugdíjas, tanuló, miegymás van.

    Hiv.: [@nyulambator:](#comment-330263)
    Loading...
  17. nyulambator szerint:
    2024.01.28 22:10

    Fogtam egy nyamvadt excel táblát, egymás alá tettem decilisenként az egy főre jutó munkajövedelmet, a decilisben levő összes állampolgár illetve ezen belül az aktív keresők számát.
    Az aktív keresők aránya decilisenként az összes állmpolgárhoz képest százalékban
    19% 43% 44% 41% 37% 43% 55% 55% 65% 66% összesen 47%
    A decilisenkénti munkajövedelmet elosztva az aktív keresők arányával és 12-vel, hogy havi adat legyen, a decilisenkénti munkajövedelem aktív keresőnkként
    113,797 Ft 122,894 Ft 184,737 Ft 228,100 Ft 270,382 Ft 248,853 Ft 215,002 Ft 269,499 Ft 282,097 Ft 513,434 Ft Összesen 265,657 Ft
    Ez nyilván azért kevesebb, mint az amúgy kiszámolt 367,800 Ft bruttó havi átlagbér, mert sok benne aki nem egész évben dolgozott, részmunkaidős, alkalmi munkás, aki mind aktívnak számít, de nem keres 12 havi teljes bért. A bruttó átlagbért viszont teljes munkaidőre számítják.
    Ebből tényleg az jön ki, legalábbis 2019-re, hogy aki megkereste a bruttó átlagbért és ezt megtette 12 hónapon át, eltartottak nélkül, az bizony a legfelső decilisbe tartozik, de legalábbis többet keres, mint a második leggazdagabb decilis átlaga.
    Kiemelném, hogy míg az alsó három decilisben 200kHuf alattiak a keresetek, a következő hat decilisben 200 és 300kHuh közöttiek és nem monoton növekvőek a keresetek. A decilishez tartozás jobban függ az eltartottak számától,. mint a keresttől. Ehhez képest a legfelső decilisben az átlag munkajövedelem keresőnkként több mint 500kHuf volt.

    Adatok innen:
    https://www.ksh.hu/stadat_files/jov/hu/jov0003.html
    https://www.ksh.hu/docs/hun/xstadat/xstadat_eves/i_zhc018b.html

    Hiv.: [@nyulambator:](#comment-330265)
    Loading...
  18. ijontichy szerint:
    2024.01.29 00:14

    @nyulambator: Ez a kommentfolyam (is) felér egy látlelettel :-(. Na nem mintha kéne – a diagnózist már nagyon rég felállítottam. A kúra? Ha tudnám, örömmel megosztanám. De gőzöm sincs :-(. Bár gondolom másnak sem, ezért (is) aztán jönnek – lényegüket tekintve – ugyanezen kommentfolyamok újra, meg újra :-((.

    Hiv.: [@ijontichy:](#comment-330267)
    Loading...
  19. labrys szerint:
    2024.02.03 17:25

    @Vidor Ferike:: az MTA-harcot én kívülről figyeltem, nem konkrét érintettként. De ez persze nem mentség, ezért: elnézést kérek az MTA tagjaitól, akik ezek szerint többségükben helyesen cselekedtek, illetve próbáltak cselekedni!
    (Amitől az egész csak még irtózatosabban szomorúbb lett a számomra.)

    Hiv.: [@labrys:](#comment-330479)
    Loading...
  20. nyulambator szerint:
    2024.02.06 11:57

    https://24.hu/belfold/2024/02/05/kormany-gazdasagi-novekedes-altalanos-szegenyseg-anyagi-gondok-munkaeropiac/

    Hiv.: [@nyulambator:](#comment-330513)
    Loading...
  21. incze szerint:
    2024.02.09 16:42

    @KennyOMG: @nyulambator: ma véletlenül belefutottam egy cikkbe, ahonnan már csak egy ugrás volt a kérdéses adatsor (az mnb inflációs jelentéséből véve, amit ebben a cikkben idéznek: https://telex.hu/gazdasag/2023/12/27/atlagber-atlagfizetes-jovedelem-eloszlas):

    innen az látszik, hogy 2022-ben a legfelső kereseti decilisbe 820 ezer bruttó volt a belépő, és legalább átlagbérnyit keresett még vagy 15%. ez nagyjából azt jelenti, hogy az átlagbér a 8. kereseti decilist jellemezte 2022-ben.

    Hiv.: [@incze:](#comment-330629)
    Loading...
  22. nyulambator szerint:
    2024.02.09 19:07

    @incze: Nyilván nem véletlen, hogy a KSH közölt adataiból ezt képtelenek voltunk kideríteni. Gondolom az MNB nem csak a publikált adatokat kapja meg, az ő elemzőik hozzáférnek a „szűrés” elött adatsorokhoz is. Megint más kérdés, hogy persze az MNB adataival szemben ugyanolyan fenntartásokkal kell élni, mint a KSH-éival szemben.
    Ja, és ugye ez itt a keresetek eloszlása, a jövedelmi decilisek meg háztartásonként egy főre vonatkoztatva érvényesek. Szóval még mindig áll, hogy egy egyedülálló átlagkereső, az biztos, hogy a legfelső quintilisbe, de jó eséllyel a legfelső decilisbe is kerül, mert nincs eltartottja.

    Hiv.: [@nyulambator:](#comment-330633)
    Loading...

Comment navigation

Older Comments

Vélemény, hozzászólás?

Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.

Híres utolsó szavak

  • ipartelep on Az újnáci Megadja Gábor fészbukbejegyzése április 12-én reggel (történelemposzt)Hiv.: @jotunder: Nem tuti, de sosem fogjuk megtudn…
  • jotunder on Az újnáci Megadja Gábor fészbukbejegyzése április 12-én reggel (történelemposzt)@Péter 2: tuti, hogy semmi köze Megadja Ferenchez,…
  • Péter 2 on Az újnáci Megadja Gábor fészbukbejegyzése április 12-én reggel (történelemposzt)@ipartelep: Ács Dani valamikor írt egy cikket a 44…
  • nyulambator on Viccországban bejelentenek@ipartelep: A legelsők között lesz, aki csomagolha…
  • ipartelep on Viccországban bejelentenekhttps://444.hu/2026/05/08/legfobb-ugyesz-barki-is-…
  • labrys on Viccországban bejelentenek@ijontichy:: egészen pontosan eddig a dolgozók/hiv…
  • ipartelep on Az újnáci Megadja Gábor fészbukbejegyzése április 12-én reggel (történelemposzt)Hiv.: @Péter 2: Jó, akkor hogy egészen egyértelmű…
  • hakohen on Az újnáci Megadja Gábor fészbukbejegyzése április 12-én reggel (történelemposzt). @Fuxos: . Hasonló örökzöld: "Az operáció sikerül…
  • Péter 2 on Az újnáci Megadja Gábor fészbukbejegyzése április 12-én reggel (történelemposzt)@ipartelep: Névrokona. Tisztázódott már régen. Ez…
  • ijontichy on Viccországban bejelentenek"Feljelentést tett az ÁSZ, miután kiderítette, hog…
  • ijontichy on Fruzsi sem tud hibázni@jotunder: : Végül is "aranykor" volt, nem?
  • jotunder on Fruzsi sem tud hibázni@ipartelep: https://hang.hu/belfold/kozel-800-mill…
  • ipartelep on Az újnáci Megadja Gábor fészbukbejegyzése április 12-én reggel (történelemposzt)Úgy látom, ennek is az a mottója, mint híres név(?…
  • obeszel on Az újnáci Megadja Gábor fészbukbejegyzése április 12-én reggel (történelemposzt)@nyulambator: Esetleg belül gyémántokkal, stílszer…
  • ipartelep on Fruzsi sem tud hibázniHiv.: @nyulambator: Aha, Skrabski... A múltkor kim…
  • nyulambator on Fruzsi sem tud hibázniA két legfrissebb bejegyzés a nemzet eszétől: A bo…
  • nyulambator on Az újnáci Megadja Gábor fészbukbejegyzése április 12-én reggel (történelemposzt)Itt az ideje egy új szóösszetételnek: politikai ve…
  • Fuxos on Az újnáci Megadja Gábor fészbukbejegyzése április 12-én reggel (történelemposzt)@ijontichy: "szavahihető hamistanú ismerősöm szeri…
  • ijontichy on Az újnáci Megadja Gábor fészbukbejegyzése április 12-én reggel (történelemposzt)@Sándor Simon: : Ha már völnert "politikai vezetőn…
  • nyulambator on Az újnáci Megadja Gábor fészbukbejegyzése április 12-én reggel (történelemposzt)@Sándor Simon: Ne feledd, hogy nem csak politikai…
  • Sándor Simon on Az újnáci Megadja Gábor fészbukbejegyzése április 12-én reggel (történelemposzt)Politikai vezetőt itt utoljára 1958-ban vontak fel…
  • vattablz on …ahelyett, hogy….. (újraközlés)Ebben minden benne van ami az elmúlt tizenhat évbe…
  • ipartelep on Viccországban bejelentenekHiv.: @ikarus: A választás előtt ez nem lett volna…
  • nyulambator on A kulturális mecenatúra egy újszerű formájáról (javaslatposzt)@bvr: Szatmáry saját jogon annyira undorító mintap…
  • hakohen on …ahelyett, hogy….. (újraközlés). Fantasztikus! Már 12 évvel ezelőtt. Amin persze…
  • ijontichy on A kulturális mecenatúra egy újszerű formájáról (javaslatposzt)@bvr: : Nahát... senki sem őrzött együtt disznót v…
  • ijontichy on Viccországban bejelentenek@nyulambator: : Meglehet. Én várok egy tendenciát…
  • Péter 2 on Az újnáci Megadja Gábor fészbukbejegyzése április 12-én reggel (történelemposzt)@jotunder: Ha terjesztették volt, akkor már kinn v…
  • ikarus on Viccországban bejelentenek@ikarus: Persze minek olvasok indexet, amikor van…
  • ikarus on Viccországban bejelentenek"Visszakapta Ukrajna az aranykonvoj minden pénzét…
  • ikarus on Viccországban bejelentenekMedián: "... a teljes társadalom kétharmada (és mé…
  • bvr on A kulturális mecenatúra egy újszerű formájáról (javaslatposzt)Hiv.: @bvr: Önélzetes a kis latol 2.0 :)) https://…
  • nyulambator on Viccországban bejelentenek@ijontichy: Meglepne ha az ex-Balásy cég NER nélkü…
  • ijontichy on Viccországban bejelentenek"Az Alkotmánybíróság visszamenőleges hatállyal meg…
  • nyulambator on …ahelyett, hogy….. (újraközlés)És ez az a szöveg (egyebek közt) ami felejthetetle…
  • repulo on …ahelyett, hogy….. (újraközlés)Nem hiszem, hogy itt Neked, vagy nekem még jobb le…
  • ijontichy on Viccországban bejelentenekNu... akkor, amit gondoltam, vagy legalábbis hason…
  • Virág et. on Az újnáci Megadja Gábor fészbukbejegyzése április 12-én reggel (történelemposzt)És törölte már ezt a posztot azóta?
  • apokalipszistmost on Az újnáci Megadja Gábor fészbukbejegyzése április 12-én reggel (történelemposzt)ha megadja meg a többi az új Parlament összetételé…
  • apokalipszistmost on A kulturális mecenatúra egy újszerű formájáról (javaslatposzt)Hiv.: @bvr: Gergely a Huth mire gondolt, a Digitál…
  • apokalipszistmost on A kulturális mecenatúra egy újszerű formájáról (javaslatposzt)amikor láttam a Hankó interút, világossá vált előt…
  • hakohen on Az újnáci Megadja Gábor fészbukbejegyzése április 12-én reggel (történelemposzt). @nyulambator: . Hát, szomorú vagyok, mert biztos…
  • nyulambator on Az újnáci Megadja Gábor fészbukbejegyzése április 12-én reggel (történelemposzt)@hakohen: Szerintem nem is fog. Az eredeti Villon…
  • DarthVader on Vitézy Dávid miniszter lesz !@ipartelep: itt a Karácsony-féle csörtére gondolta…
  • DarthVader on A kulturális mecenatúra egy újszerű formájáról (javaslatposzt)@vattablz: Ez most ebből a szempontból irreleváns,…
  • ijontichy on Az újnáci Megadja Gábor fészbukbejegyzése április 12-én reggel (történelemposzt)@hakohen: : Off "Elengedtem" Ja. Már az elején pró…
  • hakohen on Az újnáci Megadja Gábor fészbukbejegyzése április 12-én reggel (történelemposzt). @nyulambator: . Megint korrigálnom kell. (Godolo…
  • jotunder on Az újnáci Megadja Gábor fészbukbejegyzése április 12-én reggel (történelemposzt)@kiazmármegint: nem akartod tudni, hidd el, undorí…
  • kiazmármegint on Az újnáci Megadja Gábor fészbukbejegyzése április 12-én reggel (történelemposzt)Milyen apro reszletrol van szo a poszt utolso mond…
  • ikarus on Viccországban bejelentenekHogy mik vannak? "Sok választókerületbe pontosan s…

Posztrulett

Vége az ideológiai alapú doktorik korszakának?

A választási kampányt végigőrjöngő, szélsőorbánista rezsimszolga Halkó Petra támavezetője a választási kampányt végigőrjöngő, szélsőorbánista rezsimszolga Schmidt Mária volt, a dolgozat elbírálásában résztvett a választási kampányt végigőrjöngő, szélsőorbánista rezsimszolga Békés Márton és a választási kampányt végigőrjöngő, szélsőorbánista rezsimszolga G.Fodor Gábor. Íme Halkó Petra dolgozata. Álljon itt egy részlet az ún. doktori disszertációból: Magyarországon a nemzetegyesítés úgy …

Share this:

  • Twitter
  • Facebook
  • Tumblr

Like this:

Like Loading...

Címkék

abszurd alkotmány ascher_café bayer demokrácia fidesz focikvíz focitortenelem gyurcsány hangfal hétvége idezet imf jogállamiság jotunder kakasos nyalóka Kettes kiskii kormányváltás kormányzás kultúra magánnyugdíj maroz matolcsy Medvegyev mszp média orbán orbánizmus orbánviktor pártállam Pásztörperc retro sajtohuba sajtó schmitt seprűbajnok szempontpuska színház társadalom ulloiut vendégposzt választás zene zsazsu4

A Vincent-blog olvasói:

  • repulo
  • Radnóti Zoltán
  • nerangass
  • aromo44
  • lgombb
  • DarthVader
  • simonandris2
  • annokkk
  • ipartelep
  • opiniopraesumpta
  • trbnt
  • mzoltan
  • dynamicist
  • jelbeszed
  • Judit Merényi
  • ikarus
  • janostothmeister
  • SMFB
  • nyulambator
  • Dingle Berry
  • incze
  • szabol25
  • anna007dor
  • Hector Kapitány
  • ijenanyelvtan
  • csunyatáp
  • onehumanoid
  • jaurin
  • obeszel
  • apokalipszistmost
  • Tyto
  • Czifra Zoltán
  • jotunder
  • j.alfred prufrock II
  • kisa
  • jack_of_all_trades
  • macskahala
  • tulajdonkppen
  • Fuxos
  • bvr
  • ijontichy
  • wolff
  • istván orovecz
  • karsairita
  • darnoknew
  • kiazmármegint
  • Podvinecz marsall
  • janszemwordpress
  • elolhatuldoktor
  • rovidec398e17c6
  • RSS - Posts
  • RSS - Comments
Privacy & Cookies: This site uses cookies. By continuing to use this website, you agree to their use.
To find out more, including how to control cookies, see here: Cookie Policy
© 2026 Örülünk, Vincent? | WordPress Theme by Superbthemes
%d