Földgázmező a Rottenbiller utca alatt
Ha a Rottenbiller utca alatt lenne egy földgázmező, ami az elkövetkező évszázadban évente százmilliárd köbméter földgázt adna, akkor nagyon sok problémánk megoldódna.
Sajnos, nincs földgázmező a Rottenbiller utca alatt. Ezért valami mást kell kitalálni.
Parragh László szerint Magyarország jövője az olcsó munkaerőben van. Ugyanez a Parragh László tiltotta volna be Magyarországon az alapkutatásokat. Lehet, hogy Parragh László helyett is kitalálhatnának már végre valamit, de én nem szólok bele személyi kérdésekbe.
Magyarország jövője azoknak a gyerekeknek a tehetségében és tudásában van, akik most időnként fasznak nevezik a faszt. Ők vannak földgázmező helyett. Más nincs.
Rishi Sunak, akinek a bőrszíne nem nagyon ment át a magyar kormánypárti kommentelőknél, oktatási reformot akar az Egyesült Királyságban, pedig itt azért harmincmilliárd köbméter gázt valahogy ki tudnak termelni, és amikor az ember átmegy a Man-szigetre hajóval, végestelen végig hatalmas szélerőmű-farmokat lát, meg persze ha visszanéz Angliába két hatalmas atomerőművet a kikötő mellett.
A miniszterelnök azt akarja, hogy minden brit gyerek, aki középiskolába jár tizennyolc éves koráig tanuljon matematikát és angolt. Mert most nem tanul. És, bármilyen különös, miközben Magyarországon nyolcadikos anyag a Thalész-tétel bizonyítása, a brit gyerekek egyáltalán nem tudják, hogy mit jelent a bizonyítás. Nagyon komoly “technológiai” tudásuk van, de bizonyítást, igazi matematikai gondolkodást nem tanítanak nekik, és még Rishi Sunak tervei szerint sem fognak.
A magyar jövő a magyar fiatalokban van. Valójában minden magyar fiatalra épülhetne a magyar jövő, azokra a fiatalokra is, akiknek a bőrszíne szintén nem nagyon megy át a magyar kormánypárti kommentelőknél. Ami azonban különös lehet, az extra, ami megkülönböztethetné Magyarországot Szlovákiától és Romániától, ami valóban Ausztriához közelíthetne bennünket, a nyugati elittel összemérhető magyar fiatalok tehetsége. És ők egyre nagyobb számban hagyják el az országot az érettségi után. A jó magyar gimnáziumok legjobb diákjai Oxbridgeben is jól teljesítenének.
Ez egy nagyon erősen jobboldali ügy, a baloldal általában irtózik a “tracking”-től, attól, hogy már aránylag fiatalon szelekciós mechanizmusokkal találkoznak a gyerekek. Én ezt meg is értem, ez nem kellemes dolog, de Magyarország kevés versenyelőnyének egyikéről van szó és ezt a versenyelőnyt nem dobhatjuk el. Angliában a konzervatívok nagy része sem mer állami elitiskolákról beszélni (vannak nagyon jó, szelektív ún. grammar schoolok, de újakat majdnem lehetetlen alapítani, a public schoolnak nevezett magániskolák pedig elérhetetlenek a társadalom többsége számára).
Magyarország versenyelőnye áll a kis táblácskáival a Kossuth-téren és a hidakon, ők azok, akik pariban lehetnek az osztrákokkal, ők azok, akik kárpótolhatnak minket azért, hogy nincs földgázmező a Rottenbiller utca alatt.
Nem vagyok meggyőződve, hogy tényleg versenyelőny a korai szelekció. Nyilván jó, hogy van egy-két elitiskola, de nem jó azon az áron, hogy a többi szar. Nálunk az elitiskola sokszor szépségtapasz a vízilovon, erre hivatkozunk, hogy milyen jó az oktatásunk, és próbáljuk vele eltakarni azt, hogy mennyire ócska az átlaga, mediánja, mindene, kivéve a csúcsát. Mondom ezt úgy, hogy én is oda jártam, mert szerencsém volt.
De lehet, hogy egy finn-típusú oktatással, sok elég jó, egyforma iskolával jobban járnánk. Lehet, hogy vesztenénk két kitűnő matematikust, aki nyugdíj előtt 1-2 évvel esetleg hazajön Cambridge-ből vagy Princetonból, de nyernénk évi néhány százezer jól képzett, versenyképes tudású embert.
Ezzel persze nem azt mondom, hogy szüntessük meg a 2-3 jó elitiskolát, csak azt, hogy ne dőljünk be annak, amikor azzal mérjük, hogy milyen a magyar oktatás, és azzal foglalkozzunk inkább, hogy az átlagát javítsuk.
@szazharminchet: mivel évente kilencvenezer gyerek születik az évi többszázezer jólképzett ember nem nagyon jöhet össze.
az angol versenyképességben is óriási szerepe van a grammar schooloknak és a public schooloknak, továbbá a top egyetemeknek. de egyáltalán nem igaz az, hogy nem gondolnak az átlagra. ezért akarnak minőségi vocational schoolokat alapítani. magyarország különös versenyelőnye lehetne az a felső tíz-tizenöt százalék. nem a felső egy, a felső tíz-tizenöt, és abban azért nem mindegy, hogy milyen a felső egy. ez nem jelenti azt, hogy az alsó-középosztályt az árokpartján kell hagyni. de pl. jelentheti azt, hogy nem versenyeztetjük őket az elittel, nem alázzuk meg őket az érettségin. egyáltalán nem alázzuk meg őket. olyan érettségire lenne szükség, amelyet egy teljesen átlagos képességű, de motivált, szorgalmas gyerek simán megír 5-ösre, és esetleg egy baccalaureate/matura szintű másik érettségire, és mindegyik elvezethet a felsőoktatásba.
@jotunder:
Okés, akkor elbasztam egy nagyságrendet, évi több tízezret kellett volna írnom. A komolyan vehető elitgimnáziumokban meg pár száz végez. Szerintem az érvelés áll.
Amivel kiegészítetted az érvelést, abból meg kiderül, hogy azért nagyjából egyetértünk. Szerintem a prioritás az kellene, hogy legyen, hogy
a) javítsunk az átlagon, hogy annak az évi ~10^5 gyereknek a nagyrésze járhasson olyan iskolába, ahol normális motivációval kihozzák belőle azt, amire képes.Kurvára nem tartom elfogadhatónak azt, amikor elvárjuk, hogy kimelózza a belét. Annak az eredménye a többségből kiölt kíváncsiság (helló, élethosszig tartó tanulás), minden évben nagyszámú kiégés, pár öngyilkosság, és száz évenként egy zseni.
b) és közben el a kezekkel az elitgimnáziumoktól, szükség van rájuk, meg kell tartani, de nem kell, hogy minden gimnázium elitgimnáziummá akarjon válni.
Annyira vagyok radikális, hogy inkább azt mondanám, hogy nincs is szükség érettségire, minthogy kétfélére. Valamiféle karrier-tanácsadásra lenne inkább szükség, ahol a gyerekkel, szülővel közösen megpróbálják kideríteni, hogy merre érdemes továbbmenni. Egy vizsgát sokan egy akadálynak látnak, amit valahogy meg kell ugrani, és akkor bejutsz az ígéret földjére. Aztán végigszenved szegény egy egyetemet, mert nem érdekli, de azt mondták, hogy azzal fog jól keresni, utána meg a cégek úgyis interjúztatnak, amin elvérzik, aztán csak mehet vissza a balettbe ugrálni. Az eredmény meg az, hogy pl. irodalomórán nem az olvasás élvezetét tanítja az iskola, hanem az érettségi nevű akadály megugrását.
Hiv.: @jotunder:
Azér ezek durva dolgok, az oktatásba nem kéne megalázás?! A mai, hazai oktatásnak ez az alapja, mind az tanulók, mind az oktatók felé, minden szinten.
Egy megbeszélésen, felvetődődött, hogy a hallgatói “lemorzsolódást” esetleg a tananyag átalakításával lehetne mérsékelni, maga az armageddon szabadult el…
Pedig lehet hogy töbre mennék 80 új BSc infósal aki csak deriválni meg diff egyenletet megoldani tud, mint 15 olyannal aki bizonyítani is tudja, hogy helyes a megoldás(az a kettő meg aki érti is az rég nincs itthon).
Úgyhogy szerintem az a földgázmező nem is olyan bonyolult, a mai mesterséges földgáz előállításhoz csak szemét és szar kell abból meg jobban állunk mint megalázás nélküli bármiből.
Elmondom én mi lenne Magyarországon, ha Rottenbiller utca alatt tényleg egy jól termő gázmező lenne. Egy perc alatt kilépnénk az EU-ból és megalakulna közép-zugkelet Európa Szaud-Arábiája, erkölcsrendőrséggel, helyi értelemben vett saria bíráskodással; olimpiát rendeznénk Felcsúton, ahol észak-koreai rabszolgák építenének tengeröblöt a Váli-víz záportározójából a hosszú-távú úszóversenyekhez. Hyper-loop kötné össze a Hatvanpusztára áttelepített karmelita kolostort Bicskével, miközben Szabolcsban cigánygyerekekre vadászna Semjén sejk és a Türk tanács. Na pont oktatás, az kurvára nem lenne, viszont vennének egy egyetemi rangsort maguknak, ahol az MCC és a Nemzethy Janicsárképző vetélkedne egymással az első helyért. Szóval szerintem semmenyire nem oldaná meg a problémáinkat egy földgázmező. A problémáinkat a koleszterin fogja megoldani, csak az a baj, hogy nagyon lassan.
@poszt , @szazharminchet: : A lényegben egyetértünk. Ami számomra fontos tényező, hogy a gyerektől ne vegyük el a gyerekkorát. Más szavakkal, ha az oktatási rendszer már a kölkök 8-10 éves korában inkább hasonlít egy versenyló nemesítő-nevelő istállóra, mint jó értelemben vett “sulira” akkor megette a fene.
@gq8vtm: “Pedig lehet hogy töbre mennék 80 új BSc infósal aki csak deriválni meg diff egyenletet megoldani tud, mint 15 olyannal aki bizonyítani is tudja, hogy helyes a megoldás(az a kettő meg aki érti is az rég nincs itthon).”
egy kutatóegyetemet végző elit comp.sci-s embertől elvárható, hogy legyen valamilyen rálátása az elméleti számítástudományra. van egy data sci/machine learning elit akitől nagyon komoly tudás várható el. az informatikusok többségénél a kreativitást és az okosságot, a praktikus tudást várnám el. valahogy nem a comp.sci-s irányból, hanem statisztika vagy klasszikus diszkrét matematika irányból keletkeznek ezek a nagyon jó data sci/machine learning emberek és elképzelésem nincs róla, hogy magyarországon hány ilyen emberre lesz majd szükség. angliában az elmúlt években nagyon rámentek a data sci képzésre.
Parragh László egy egyszerű (jól megfizetett) kommunikációs csatorna, önálló gondolat nélkül. Ő mondja ki a népszerűtlen dolgokat, hogy ne a mosolygós Varga Mihályra vagy a jóságos Orbán Viktorra haragudjunk.
A) Egyrészt Magyarisztán már jelenleg is „az olajpénzek csapdája” (resource trap, paradox of plenty) nevű helyzetben szétrohadó államok tankönyvi példája. Csak éppen – szemben például az orosz latorállammal – nem az extrém mennyiségű, kibányászható (nem megújuló) természeti erőforrásoknak köszönheti azt az őrületes pénzmennyiséget, ami az utóbbi évtizedben ráömlött, hanem az Európai Uniótól kapott segélyeknek.
.
A végeredmény azonban ugyanaz, attól teljesen függetlenül, hogy pontosan milyen forrásból származnak az adott nyomorult, erre föl nem készült országra zúduló „olajpénzek”: ha a társadalmi-gazdasági szerkezet, az intézmények, a jogviszonyok, a populáció domináns viselkedésmintái, a korrupció mértéke, a kibaszott uralkodóréteg stb., stb. erre nem alkalmas, az elképzelhetetlen gazdagság azonnal a visszájára fordul, és a már meglévő retrográd, önpusztító szerkezetelemeket, intézményeket, jogviszonyokat, viselkedésmintákat, korrupciót, kibaszott uralkodóréteget stb., stb. konzerválva – továbbá azok mellé teljesen új, de ugyanannyira pusztító erejű elemeket hozva létre – hosszú távon mindenképpen az ország öntönkretételét eredményezi.
.
Ergo Orbanisztánnak jelenleg pontosan annyira hiányzik ráadásként még egy nagyon gazdag gáz-/olajkincs, mint ablakos tótnak a hanyatt esés. (Lefejezett hulla koponyáját mi szükség lenne még át is lőni?) Pontosan az a helyzet állna elő, amit @nyulambator: vázolt. Nemhogy „nagyon sok problémánk megoldódna”, de még biztosabbá válna az ország önkiherélése.
.
.
B) Abban tökéletesen igaza van JT-nek, hogy az egyetlen/legfőbb eszköz, amivel Magyarisztán sorsa a hétnapos dögénél kedvezőbbre lenne fordítható, az az oktatás. – Nem véletlen, hogy a Tehetség 2010. óta tartó uralgása során épp az oktatást tette a legalaposabban & legmélyebben tönkre.
.
Az viszont szörnyűséges(en téves) gondolat – nem hiába jobboldali –, hogy a színvonalas oktatás = elitképzés. Jó minőségű általános, ingyenes, társadalmilag kiemelt fontosságúnak tekintett pedagógiai szerkezet, illetve tömegoktatás nélkül nem létezhet minőségi elitképzés sem.
.
.
C) Magyarisztán versenyelőnye az árvalányhajas slambuc meg a novabor + rézeleje kombó. Miként az tisztán látszik is rajtunk.
@labrys: “Az viszont szörnyűséges(en téves) gondolat – nem hiába jobboldali –, hogy a színvonalas oktatás = elitképzés. ”
Egyáltalán nem erről van szó. Sunak konkrétan szakképző iskolákat akar létrehozni és vissza akarja állítani a kötelező matematika és angol oktatást a középiskolában.
Nem tiltanák az ingyenes elitiskolákat. Ennyi az egész. 1998 óta tiltja egy brit törvény új állami szelektív iskolák (ez azt jelenti, hogy felvételizni kell) alapítását. A választók többsége nem nyúlna a törvényhez. Én igen. Jelenleg az a helyzet, hogy gyakorlatilag kötelezővé tették a brit felsőoktatásban a totálisan teoretikus természettudományos/matematika képzést. Mindenütt hardcore számtant kell tanítani, valós analízis alapjai elsőben, én elsőben tanítom azt, amit egészen jó amerikai egyetemeken harmadévben (Magyarországon is ez megy). De a gyerekek akkor látnak először bizonyítást. Ahogy az amerikai gyerekek is általában. Ha Amerika meg akarja őrizni a hegemóniáját, akkor nem engedheti meg magának, hogy a sanghaji gimnazisták háromszor olyan erősek legyenek, mint az amerikaiak. Kurvára nem. Magyarországon stabilizálni kellene a helyzetet, teljesíthető követelmények kellenének az átlag számára, de azért nagyon komoly fejlesztés, úgy, hogy ne gyűlöljék az iskolát. A legfelső tíz-tizenöt százalék viszont szárnyaljon (szeretnek szárnyalni). Nem tudnám megcsinálni, de nem is ezu a szakmát. Ez nem politikai szar, ez a magyar jövőről szól. Az pedig nem lehet -oldali. Magyarországnak vannak versenyelőnyei, én abban a világban nőttem fel, az a világ továbbra is létezik. Az egész Fudan projekt arról szólt, hogy még Orbánnak is kell a magyar elit, valamilyen értelemben. Az MCC is arról szól, nem a gyerekekkel van ott a baj.
Hiv.: @jotunder:
Most nem értelek pontosan. A versenyelőnyt a gyerekekben látod, a családjukban, vagy a megszokott magyar matektanításban ?
@annokkk: nem kizárólag a matematikáról van szó. arra van valamelyest rálátásom.
minden, a gyerekek, a családok, a jó iskolák, a KÖMAL, a versenyek, az egyetem, az intézet, a magyar matematikai hagyomány óriási érték.
Ha a pedagógusok bérét ma megháromszoroznák, megszüntetnék a KLIK-et, lenne felelős miniszter, normális tanrend, normális tanterv, tankönyv, azzal esetleg vissza lehetne csábítani pályaelhagyókat, diákokat vonzani a tanárképzésbe. Akkor talán még menthető lenne valami a hagyományokból, visszaépíthető, amit leromboltak. Minden nappal, amíg ez nem történik meg, csökken az esély. A tanári pályán mára csak mindenre is alkalmatlan képességtelen pótlékok és elkötelezett idióták maradtak, akik fizetnének is, hogy taníthassanak. Se elit- se közoktatást nem lehet így csinálni. Mostanra jutottak el végre odáig a tanárok, hogy rájöttek, hogy a gyerekekkel csesznek ki, ha saját maguk kizsákmányolásával, törvényekkel és hatóságokkal szembemenve üzemeltetik az amúgy rég üzemképtelen oktatási rendszert.
@jotunder:
Nemrég voltam egy olyan jó könyvesboltban, hogy az beszarás. Minden témában minden volt. Természetesen nem MO-on volt, hanem Szingapúrban. De nem ezt akartam mondani, hanem hogy ott olvasgattam egy könyvet, az volt a címe, hogy Against meritocracy.
Az volt a szerző konklúziója, hogy a meritokráciában ugyanazok jutnak fentre, mint az öröklésen alapuló rendszerekben, csak közben még a belüket is kidolgozzák, kiégésig. Miért? Mert ha van szelekció, akkor azok jutnak be oda, akiket felkészít egy tutor, akit a mama/papa megfizet, ha van neki miből.
Ha nincs szelektív iskola, akkor az elit csak akkor tudja jó iskolába küldeni a gyerekét, ha minden iskola az. Rögtön érdekeltek lesznek benne. Angliában azért nem megy ez az állami iskolával, mert van fizetős nem állami. Az államiról meg egy jól menő középosztálybeli amerikai mondta, hogy szerinte nem is kellene lennie, mert csak az ő (meg a többi középosztálybeli) kirablására van, senkit nem ismer, aki adózik és oda járatja a gyerekét. Azóta, hogy ezt mondta, nem beszéltem vele.
Nekem jobban tetszett egy argentin prof irodájában egy plakát. Három, farsangra orvosnak öltözött gyerek volt a képen, és az volt hozzá a szöveg, hogy “Johnny, Jimmy and Katie are going to perform your bypass surgery. Better ensure that they get the education required.”
@szazharminchet:
Az argentin plakat jo, de amit az amerikai ismerosod mondott, attol nagyon elteroek a tapasztalataim. Ebben a varosban, ahol elek, az egyetemi tanarok a kozeposztalyhoz tartoznak, ha ket professzor van egy csaladban, akkor az mar felso kozeposztalynak is elmegy, (attol persze fuggoen, hogy milyen teruleten dolgoznak). De a kollegaim minimum 90%-a allami iskolaba jaratta-jaratja a gyerekeit, ahogy mi is ezt tettuk. Es itt vannak allami, tehat ingyenes, de az atlagosnal sokkal magasabb szinvonalu programok, az ugynevezett “Magnet Program”ok. Ezekre felvetelizni kell, de helyileg gyakran a varos szegeny reszeben levo iskolaban vannak. Tehat a gyenge helyen levo iskolaban van egy-egy jo osztaly. Ezert tanarokat is konnyebb oda talalni, mert tanithatnak ezekben a kiemelt programokban is. A kiemelt programba felvett gyerekeknek is sokat kell buszozni, de pl. az egyik fiam enelkul soha nem tanult volna meg vezetni, tehat még ennek is volt haszna.
@kiazmármegint:
Ezt akkoriban mondta, amikor Obama épp elnök lett, és szerintem valahol NY-ban élt, de már nem emlékszem igazán hol. Talán Long Island.
Hiv.: @nyulambator:
Ezt a képességtelen, alkalmatlan, meg elkötelezett idióta dolgot mondogatták a fidesznyikek is már 2008 előtt is. Mániásan.
Egy megoldásuk volt erre, a mindentvivő Orbánviktor.
És miközben a tanárok évtizedekig dolgoztak a gyerekekkel, és generációkat neveltek fel,
a fidesznyikek ráértek szarozni őket, vizsgáztatni és billogozni, meg kirugdosni, mert idejük, mint a tenger, dolguk meg a seggnyaláson kívül csak a pénzük elköltése.
@jotunder:
You cannot have your cake and eat it. Lehet azt csinálni, hogy átlagos képességű gyerekek simán továbbmennek egyetemre, és akkor az egyetemre fog hárulni az a feladat, hogy nekik tanítson annyit és úgy, hogy az egyetemről kikerülve ők jobbak legyenek, mint előtte, miközben az elitnek meg sokkal többet adjon jó flexibilisen; vagy lehet azt csinálni, hogy az egyetemre kerülés egy akadály (akár érettséginél, akár felvételinél – ez utóbbi azért talán értelmesebb), és az egyetem nyugodtan szervezhet egyöntetűbb, előismeretekre támaszkodó rendszert. Varázslat nincs, egyszerre mindkettő nem mehet emberléptékű befektetéssel. Van, akiből nem lesz élő kutatásba bekapcsolható szakember, a cél az lenne, hogy ez ne az egyetemen derüljön ki először, amikor már csak aközött lehet választani, hogy adunk neki diplomát és ezzel mindenkit megszívatunk, aki ennek alapján alkalmazni akarja, vagy kirúgjuk és ezzel elbaltázzuk jónéhány évét, amit sokkal értelmesebben/jövedelmezőbben használhatott volna fel.
Kapcsolódó gq8vtm:
Attól nem lesz önmagában jobb, hogy kevesebb tudással/készséggel ugyanolyan papírt nyomunk több ember kezébe. És igen, legyen valami visszajelzés arról, hogy az emberünk érti, amihez érteni kell, nem konkrétan a bizonyítás visszamondása, hanem az, hogy az alapanyagot érti, nemcsak megismétli.
Amúgy meg időnként attól tartok, hogy a csúcsteljesítmény valahogy összefügg a társadalmi (ideológiai, de nem technológiai) elnyomással, mintha az nyomná a tehetségcsírákat feljebb és feljebb, hogy látják maguk körül a kilátástalanságot arra az esetre, ha nem valósítanák meg magukat a számukra kedves területen. Ha ez igaz, akkor tulajdonképpen jót is tesz minden rombolása ellenére ez az időszak nekünk, több lesz (külföldön) a lánglelkű fiatal tehetségekből, és csak a szubjektív érzéseink lesznek pocsékok.
Azért azt itt hozzátenném, hogy lehúztam már pár évtizedet az IT szakmában, talán nem is utolsó kutyaütőként, és mióta az egyetemről kijöttem, fel sem merült, hogy deriválnom kéne, nopláne diff egyenlet. Valamiért éveken keresztül szivattak minket analízissel az egyetemen, (még mindig tartozom magamnak azzal, hogy ha egyszer Párizsban járok, köpjek egyet Cauchy sírja felé) de az ég világon semmi haszna nem volt. Igaz, nem mentem meterológiába, vagy autó-töréstesztekhez szimulációkat írni. A numerikus analízisben tanultaknak a pályám során egyszer vettem hasznát (majdnem pezsgőt is bontottam ezügyben) amikor beláttam, hogy egy a kollegák által felmutatott eredmény hibája nem lehet kerekítési hibák összegződése, ahogy ők állították, hanem valahol elszúrták.
Hiv.: @GHermann:
Azért azt nem hinném, hogy bárkiből csúcsteljesítményt hozna ki a politikai nyomás. Sportolós filmek szoktak ilyet állítani, de még ott is csak mese.
Hiv.: @jotunder:
“Sunak konkrétan szakképző iskolákat akar létrehozni és vissza akarja állítani a kötelező matematika és angol oktatást a középiskolában.”
Nézem, hogy akkor mit tanulnak, ha ezt nem…
https://hu.frwiki.wiki/wiki/Syst%C3%A8me_%C3%A9ducatif_au_Royaume-Uni
De itt a matek és az angol is szerepel. Vagy úgy érted, hogy el lehet hagyni, és ezért elhagyják ?
Másrészről, valóban sok matekot tanultunk, bizonyítás volt a kedvencem.
Igaz, hogy vidék mindig más.
De nem tudom, mi az, amiben hiányt szenved a magyar közoktatás.
Mi az a különbség, ami miatt az UK-ban 100 féle autómárka, meg ugye mindenmás technológia születik, nálunk meg az iskola végeztével egy álláskereső fiatal születik, aki aztán kiköt valahol és elkezd hálás lenni a helyi gazdájának.
@annokkk: Kettős érettségi rendszer van. Van az ún GCSE, ott kötelező a matematika, a természettudomány és az angol, ez nagyjából a 16 éveseket jelenti. Az ún. Sixth Formban, ami az utolsó két évfolyam, az A-level vizsgákra készülnek fel és ott lényegében csak három tantárgyuk van (van más is, de igazi súlya csak három tantárgynak van). Aki műszaki/természetestudományos pályára készül az nem veszi fel az angolt, aki meg nem, az nem veszi fel a matematikát.
Sajnos abszolút igazságok nincsenek, de az a tény, hogy nálunk komplett tanszék alakult magára a felzárkóztatásra, az sokat mond……Ezer sebből vérzik a közoktatás, az én koromban még voltak tárgyi szakkörök (most ne bölcsészkedjünk, maradjunk a TTud-nál, kémia szakkör, fizika szakkör stb), tárgyi eszközökkel…Most otthon kell a lányomnak összedobni egy áramkört, vagy lombikozni vegyszerekkel. A gyerekekben a motivációt csak kézzel fogható dolgokkal lehet felébreszteni, ha van egy Kutatók éjszakája, vagy Múzeumok éjszakája, a csilláron is lógnak…..A lányomat ki se lehetett robbantani a TTK-ról, ránkzárták volna az épületet..:) Lehet ugyan ekézni a tananyagot, de még mindig ez a sokkal kisebb rossz, mint a tanár hiány, vagy a motiválásra való tárgyi képtelenség….
@nyulambator:, dettó, jobb- és balparti matematikát is tanultam, de a 40 éves (mérnöki & IT) munkáséletem alatt sosem kellett mégcsak deriválnom sem. 🙂
Amúgy, azt, hogy olcsón állítunk elő autót és matematikust, azt nem versenyelőnynek tekintem, hanem a közoktatás állapotából következő alapvető versenyhátrány mellékhatásának.
Szerintem ahhoz, hogy a versenyistállókban képzett elit tudása működni tudjon egy adott társadalomban, ahhoz kell az elit “mögötti” széles középmezőny, amely fel tudja dolgozni, meg tudja valósítani, “aprópénzre” tudja váltani a szárnyaló elit sziporkáit. Ha egy társadalomban hiányzik ez a középmezőny (incuded tanárok, könyvelők, autószerelők, sajtkészítők, stb.), vagy ha arányaiban nem elég széles, akkor a drága pénzen kiképzett elit másutt (pl. Angliában) adja le a teljesítményt.
Magyarország pedig olyan hely, ahol többszázezer ember termeli újra a mélyszegény utódokat, szegregált iskolákban, mindenféle mobilizációs esély nélkül, fényévekre a középmezőnytől.
És ők nemcsak a középmezőnyből hiányoznak így, hanem a körülöttük kialakult problémahalmaz (tüneti) kezelése is jelentős energiákat visz el.
Ezen nem lehet felülről, az elit “kiszélesítésével” változtatni, ezt a szakadékot csak alulról lehet áthidalni. Úgyhogy (szerintem), nincs más út, húhanagy erőfeszítéseket kell tenni, komplex oktatási, egészségügyi, szociális, önkormányzati, rendőrségi, stb., stb. területeket összefogva, ciklusokon átívelő módon, hogy ez változzon.
A jó hír az, hogy ez lehetséges, vannak erre reménytkeltő proof of concept projektek (lásd Igazgyöngy), rossz hír meg az, hogy kiterjesztésük megvalósulásának valószínűsége nulla.
“(még mindig tartozom magamnak azzal, hogy ha egyszer Párizsban járok, köpjek egyet Cauchy sírja felé) ” Megnéztem, Sceaux-ban van eltemetve, Parizstol delnyugatra, a varoshataron kivul.
https://fr.wikipedia.org/wiki/Augustin_Louis_Cauchy
@barki:
ciklusokongenerációkon átívelő módonHiv.: @barki:
Én nem hinném, hogy egy 10 milliós országot bármiben is akadályozhatna párszázezer szegregátumban élő mélyszegény.
Költeni se kell rájuk sokat, foglalkozni se kell velük.
A külföldön leadott szuper teljesítmény vagy van, vagy nincs, viszont a kivándorlás nem a néhány nagytehetségűt érinti, hanem pont a középosztályt. Kétkeziek, szakmunkások, mérnökök, orvosok, ápolók, autószerelők, pékek, mindegy kik.
Azért is nincsen középosztály, mert ha teheti, elmegy innen milliószám.
Mélyszegény nem teheti, ezért marad. Nem húz le senkit sem.
A teljesítményt látjuk, hogy leadta az ország stadionban. Megtervezik, felépítik, fűtik, aztán focit néznek benne. Kastély, templom, múzeum detto.
Ez a cél, hogy minél drágább épületben nézhessék a meccset.
A célokkal van a gond, nem a mélyszegényekkel. Ők semmi vizet nem zavarnak. Láthatatlanok.
Ha keresed, hogy kikre költötte az ország a legtöbb elúszott pénzt, nem a szegregátumban találod.
@annokkk: : “kivándorlás nem a néhány nagytehetségűt érinti, hanem pont a középosztályt” Pontosan. Ötvenesek (is) menekülnek/menekülnének elszántan. A fő problémájuk a nyelv. Nem véletlen a vérgenyó vitya rezsim nyelvvizsga követelmény puhítása. A röghözkötöttség hagyományának fennmaradását minden eszközzel támogatja. Az alcsúti hülyegyereck pechje, hogy a multikkal a technikai ismeretek is megérkeztek Mo-ra, így például egy villanyszerelő (pölö erősáramú hálózatok, vagy épületgépészeti szakiránnyal), teljes értékű munkaerő. Az A2-höz a fogadó megfinanszíroz pár hónap csökkentett munkaidőt (meló után nyelvtanfolyam), és kész (OK. orvosnak, ápolónak A2 kevés, de a metódus ugyanaz, csak a cél B2/C1 legalább). Tragikomikus, hogy miközben zúg a migránsellenes propaganda, Mo. – pótolandó a kieső elvándorlókat – egyre inkább tele lesz migránssal. Parragh olcsó munkaereje :-).
Úgy látom, negligálva vagyok, nem szólok többet hozzá, maradok továbbra is olvasó…
ha már oktatás:
https://egy.hu/szocio/mi-vezetett-idaig-a-kozoktatasban-trencsenyi-laszlo-pedagogiai-kutatoval-beszelgettunk-112016#
s egy régebbi
http://www.nefmi.gov.hu/eszmecsere/Trencs.htm
Hiv.: @Morp65:
Fura egy szerzet. A leventét szigorúan Leventének írja, és a kommunizmus nála 1998-ban ér véget….
” … Majd ’98-ban, a rendszerváltás utáni első oktatási miniszter, Pokorni Zoltán engedett a kereszténydemokrata lobbinak, és bevezette a kerettantervet, amit a minisztérium ad ki minden iskolatípusra. Ehhez jön hozzá a 2002-es engedmény: a kerettanterv mellett más helyi tanterveket is lehetett engedélyeztetni. Végül 2010-ben minden korábbi gyakorlattal szembemenve beköszöntött a NAT egyeduralma. ”
…
Ennél a fickónál a Kádár után jött az Orbán korszak. Biztos, hogy a többiben nem kevert össze valamit ?
Most, hogy épp tárgyalnak – a miniszter nem, csak a pedagógusok egymással – ,
Eljött az ideje, hogy az oktatáskutatók és a médiamunkások jelezzék, hogy a tanárok milyen mélyen vannak elköteleződve Orbán Viktor politikája mellett…
Mondhatnánk, hogy tövig….
https://24.hu/belfold/2022/11/03/oktataskutato-a-pedagogusok-jelentos-resze-brutalisan-konzervativ-sokan-elkotelezett-fidesz-szavazok/
https://hvg.hu/itthon/20221012_pedagogussztrajk_Gyurcsany_Bajnai
A polgári engedetlenséget a 444 szerint csak az elitiskolák művelik, mert jódolgukban nincs más szórakozásuk…
https://444.hu/2022/11/03/miert-nem-kovetelik-a-tanarok-orban-viktor-lemondasat
A hozzászólók – kommentelők – ezzel elértek oda, hogy úgy beszélnek a tanárokról, mint az ellenzékről szoktak.
A tanároknak – a tüntetőknek – kell bebizonyítaniuk, hogy meg akarják és tudják dönteni az Orbán rendszert, mert különben hitelességi problémák merülnek fel velük szemben.
Aki nem tudja megdönteni, az nem hiteles.
A megdöntést a többi 10 millió a tévéből óhajtja megtekinteni, és ha a megdöntést hitelesnek találja, akkor a tanároknak, vagy az ellenzéknek mázlija van, ha meg nem, akkor a tanárok és az ellenzék csúnyán meg lesz dobálva.
Erről a hitelességi problémáról már írtak sokan. Valakik és senkik vegyesen.
De szerintem mind fordítva ülnek a lovon.
Nem az ellenzék, vagy a tanárok dolga, hogy hitelesek legyenek a 10 millió derék magyarember szemében,
Már rég ott tartunk, hogy a 10 millió derék magyarember vesztette el a hitelét mindenki szemében.
Már rég nekik kellene bebizonyítaniuk, hogy érdemesek az ellenzék, vagy a tanárok, vagy a segélyezők , vagy a szövetségesek bizalmára.
Mert már mindenki bizalmát eljátszották.
Ez a 10 millió nem talál embert, aki őérette egy barrikádra állna, vagy fizetést emelne, vagy akár a státuszát, vagy a nyugodt délutáni szunyókálását áldozná.
A 10 millió derék magyarembernek van akkora hitelességi problémája, hogy már senkise adna értük egy lyukas garast sem.
@annokkk:
hogy kell erre akkora lájkot adni, amekkorát szeretnék
@annokkk: Nos: mindenki olyat kommentel klf. cikkekhez és fórumokra, amilyet gondol. Ugyanakkor ezt a “tízmillió fotelforradalmár” dolgot pontosítanám. Hárommillió magyar egyáltalán nem szeretne semmilyen forradalmat látni, maximum a Fáklya által beharangozott régivágású keresztényilliberális világforradalmat, a muszkák vezetésével. Hárommillió magyarnak meg vagy gőze nincs semmiről (amúgy ezekből bőven akad az előző csoportban is) vagy van, de magasról tesz mindenre és mindenkire. És van kb. 3 millió szintén, aki ugyan nem rohamozná meg az Auróra cirkálót, de igyekszik figyelni a történéseket, emellett próbálja értékelni azokat, továbbá szeretne lelkifurdalás nélkül tükörbe nézni, vagy nem szeretné, ha külföldön az utcán egyszer csak leköpnék (v.ö. “büszke magyarok”). Adott esetben eljár tüntetésre, részt vesz előválasztáson, választáson, akkor is, ha külföldi követség előtt kell órákat sorakoznia, netán napokat utaznia Magyarországra. Az, hogy jelenleg itt tartunk, ahol, az nagyrészt az első csoportnak köszönhető, kisebb részben pedig a másodiknak.
Sajnos Radó Péter felvetéseiben sok nyugtalanító igazság van. Nem ismerem a számokat, de simán eltudom képzelni, hogy a tanárok között felülreprezentáltak a begyöpösödött orbánisták. Ezt a jelenséget hívják úgy, hogy kontraszelekció, és ez nem kis részben az eddigi “oktatáspolitika” következménye. Ezért van az, hogy Radó szerint az utóbbi Orbán-kormányok rombolásának felszámolásához az elteltnél is több időre, az általa becsültek szerint 16 évre lenne szükség. Ezért van az, hogy a jelenlegi állapotot nem lehet egyszerűen fizetésemeléssel megoldani (“Tud úszni?” “Nem.” “És ha megfizetem?”). Nagyon szurkolok a sarkukra állt tanároknak, de biztosan tele van a pálya és a szakszervezetek potyautasokkal, ha nekik is leesik egy kis pénz, azt majd zsebre teszik, de egyébként ott csicskulnak be, ahol csak tudnak, és eszük ágában sincs akár csak saját magukkal is szolidarítani.
@equinsu ocha: : Hmmm… az első csoportodra igaz lehet, hogy “nem szeretne semmilyen forradalmat látni”, de szvsz. belőlük közel a fele nem zokogna, ha a ner eltűnne. Mi több, elég jelentős számban szavazhatnak le a fideszre nemcsak ilyen-olyan kényszerből, de nagyon sokan csak azért, mert nem akarnak egy narancsbukta után még egyszer TV-székházat égni látni (és a hasonlókat; vö: “A Haza nem lehet ellenzékben”), és egy percig sem hiszik el, hogy ez az ellenzék képes lenne felszámolni a nert. Ezért aztán – mivel az ország tkp. nem élhetetlen – leszavaznak a fityiszre, mert erőt tud felmutatni és erőszakos (ld. még a “hagyd magad, hamarabb szabadulsz” okossága). Az ország jelentős részén a “fortélyos félelem igazgat” kiépült rendszere uralkodik. 16 év? A kis optimista ;-). Szvsz. a komcsyk! által a fejekben okozott kár helyrehozásához szükséges időt nem években, hanem nemzedékekben mérik .-(, főképp mert a folyamatot katalizálni képes emberek (fiatalok!) tömegesen lépnek le (fognak lelépni). Érthető. Ki a fene akar pöcegödörben iszapbirkózni, ha nem muszáj?
Hiv.: @equinsu ocha:
Ezek szerint félreérthető voltam. Nem gondolok 10 millió fotelforradalmárra. Pont ellenkezőleg.
10 millió derék magyaremberre gondolok, akik óriásplakátokból, egyperces meccs közi hiradókból és telefonon pörgetett mémgyárakból kapják a gondolatot a fejükbe.
Olyanokra, akiknek nincs saját személyiségük. Akik Rogán 7 milliárdos kampányaiból tudják meg, hogy mitől idegesek, és mit nem akarnak.
Olyan 10 millió, akik két hét Orwelli kampánnyal pont ellenkezőt gondolnak. Akiket nem érdemes külön számontartani, mert mind ugyanazt mondják, amit pont akkor táplál beléjük a média.
Ezek csak nézik, hogy mások mit küszködnek a magyar gyerekek jövőjéért, és gúnyosan kiköpve csak arra kíváncsiak, hogy milyen módon bassza őket szájba Orbán.
Alig várják a tanárok-ellenzék bukását.
Csak egy dologgal lehetne ezt a fékezhetetlen szaremberséget meggyőzni, ha valaki egyszemélyben lerombolná Orbán hatalmát.
Onnantól őt imádnák.
Derék 10 millió magyarember nem ragaszkodik Orbánhoz. Köpne a sírjára, de a saját helyzetéhez, hogy tölcsérrel töltsék bele a szart, ahhoz ragaszkodik.
A tanárok minőségével kapcsolatos megjegyzésedre van egy megoldásom neked, és mindenkinek, aki ezt gondolja…
Nem tilos otthagynod jól jövedelmező kreatív szakmádat, hogy idejöjj, és 200 ezres kezdőfizetésért fideszhülye szülők gyerekeit tanítsd meg gondolkodni. Óriási a tanárhiány. És ha szerinted te alkalmasabb lennél, akkor tedd meg.
Hiv.: @equinsu ocha: Fentieket ne vedd személyeskedésnek. Nagyon kedvellek és nincs semmi rossz abban, amit írtál. Magamat faragom, nem téged. Zavar, ahogy átfolyatják rajtam a jól kigondolt kampányaikat. És ezt a rossztanározást már egyszer elzongorázták. Azért kellett Orbánnak a kétharmadot megszavazni, mert rosszak a tanárok meg az egészségügy, és nagy reformokra van szükség.
És azért is, mert a ballibek lopnak és Gyurcsány hazudik, és nem ezt ígérték, és nem mondták meg előre évekkel, és nem egyeztettek az érintett szakszervezetekkel, és államadósság, gazdasági válság, romlik a forint, éés túl lassan épült a 4-es metro, és drágán,
ésmert morális válság van.
Ezek az érvek voltak a közvélemény szájába tolva, hogy miért is kell Orbánt kétharmados teljhatalom birtokába juttatni, és mindenki mást végleg eltörölni a történelem szemétdombjára.
És most megint és még mindig ott az érvkészlet és még mindig és megint Orbánnak kell kétharmadot adniuk, hogy nehogy az ellenzék nevessen utoljára…..
@annokkk: Nem veszem, baráti körömön belül feketeöves vitatkozónak számítok (és még mindig vannak barátaim) ;). Kicsit árnyalni próbáltam azt a képet, amit felfestettél. Én sem akartam sem általában a “magyar embereket”, legkevésbé a tanárokat összességükben leszólni, de sokan vannak itt is és ott is, akikre dühös vagyok.
Kormányzati felelősség: azért is rendkívül kártékony bizonyos rendkívül fontos szegmenseket (oktatás, egészségügy) folyamatosan és durván alulfizetni, mert ennek következtében óhatatlanul kialakul a kontraszelekció. Természetesen megmaradnak nagyon kiváló orvosok, ápolók, tanárok is a pályán, de ezek munkája fizetett hobbivá degradálódik, és tömegesen meg tudnak jelenni a máshonnan kiszorultak. Előbbiek teljesítményét is visszavetik a kényszerűen vállalt másodállások, az egyébként elkerülhető napi megélhetési gondok.
Ami fontosabb, az az “átlagmagyar” rétegződése, amit a legfrissebb, áprilisi választási eredmények alapján próbáltam megrajzolni. Fontosak a lánglelkű zászlóvivők, sajnos meghatározók a vezető pozíciókban lévő országrontók, de még fontosabbak azok, akik ezeket hatalomba juttatják. E tekintetben teljesen szélsőséges álláspontom lenne, ha tudnék jobb megoldást, de sajnos ilyen nincs a tarsolyomban. Akik jelenleg képesek a Fideszre szavazni, azoktól véleményem szerint meg kellene vonni a választójogot – az a baj, hogy ez az alapvető jogok olyan sérüléséhez vezetne, amire nincs megoldásom, ezért nem is tudom ezt javasolni. Viszont hogy a magyar társadalom milyen mértékben beteg, milyen szinten vannak a fejekben zavaros, inkonzisztens elképzelések, arról érdemes meghallgatni pl. Szentpéteri Nagy Richard minapi, a Klubrádióban elhangzott szavait. Ez elvezet odáig, hogy lehet-e bűnös egy egész ország és nemzet (összességében nem, de nagyon sok hétköznapi ember igen, akik felelősséggel tartoznának a szavazatukért), illetve hogy az oroszok bűnösek-e Putyin gaztetteiben (összességükben nem, de akik rá szavaztak, azok igenis igen).
Ha már Gyurcsány: sem temetni nem akarom, sem dicsérni, de borzasztó károsnak tartom a “gyurcsányozást” is. Nagyjából a most a Medián által kimutatott támogatottság szerintem helyén van, ennyit nem sajnálok a DK-tól, megdolgoznak érte. A kormányzási kudarcokért, Öszödért stb. komoly felelőssége van és volt az MSzP-nek, ők is megérdemlik a jelenlegi egy százalékot se. És persze ismerek és meg tudnék nevezni (igaz nem sok) MSzP-s politikusokat, akiket önmagukban nagyra tartok. Orbán pedig kb. attól kezdve egy vállalhatatlan toxikus figura, mikor hazavitte apuci bányájába a székházpénzt és ezzel párhuzamosan kifúrta a Fidesz vezetőségéből azokat, akik nem voltak benne a brancsban.
Hiv.: @equinsu ocha:
Ironikus, hogy 2010-ben, amikor Orbán teljhatalmat kapott a haladó ifjúságtól és a reformpárti értelmiségtől, meg a 300 forintosok osztályától,
az első dolga volt az oktatás szétkúrásán és a nyugdíjrendszer ellopásán kívül, hogy megpróbálkozzon a választási rendszerből kiiktatni a 300 forinttal orránál fogva vezethető milliókat.
Arról szóltak a blogok, a statisztikák, még létező műsorok meg a közbeszéd, hogy miért és hogyan, és kiket kellene megfosztani a választójoguktól, hogy a kívánatos emberek maradjanak a választói névjegyzékben.
Ezt a közbeszédet végül nem sikerült uralni, és végül letettek az ötletről, amivel egyidőben beletolták a százmilliárdokat a propaganda projektbe.
Hogy ez egy lufi volt, vagy tényleg megpróbálták volna, az rejtély. Gondolom, megcsinálhatták volna, ha nagyon akarják, mint ahogy bármit.
Csak annyi a tanulság, hogy mára már nem 3 millió 300 forintost kellene eltávolítani a választási névjegyzékből, hanem az egész országot – beleértve a külhoni és külföldre szakadt magyarokat is, hogy ne legyek részrehajló – mert már senki nem képes, akar, mer … egyet a kettővel összeadni úgy, hogy nem vezeti a kezét a Nagy Testvér.
A magyarok agya annyira elfolyósodott, hogy nincsenek benne szilárd kapaszkodók, csak öntik, amerre akarják.
https://index.hu/belfold/2022/11/04/oktatas-pedagogusok-beremeles-parlament-vita-kormany-ellenzek-erdekkepviseletek-szakszervezetek/
„Ugyanúgy hagyta erodálódni az ötvenszázalékos béremelést a Medgyessy-kormány, mint az Orbán-kormány, vagyis egyik kutya, másik eb. ”
Totyik Tamás a Pedagógusok Szakszervezetének elnöke
Csak kérdem, hogy a Megyesi kormánynak a 2 éves fennállása alatt hányszor kellett volna 50%-os béremelést adnia …?
Most tényleg az öt Orbán kormány korlátlan teljhatalmú 20 éve és a Megyó lemondatással végződött 2 éve egyik kutya, másik eb ?
Mondjon már le a tetves Viktorotok, hogy lássak egy alapot az összehasonlításra.