Színház Kismoszkvában
Hedda Gablert az egyik legnagyobb női szerepnek tartják, a női Hamletnek, a Hedda Gabler esemény. Kismoszkvában nem az. A neoputyinista arisztokrácia nem jár színházba, még valami kellemes Trianon-Tiszaeszlár darabra sem az Újszínházba, mert nincs bálnasushi a büfében. Nem járnak a Nemzetibe, mert unják, Vidnyánszky hosszúkat rendez, van talán bálnasushi a büfében, de nem grönlandi, csak kék. Amikor a MITEM-en muszlim migránsok játszottak a Nemzetiben, Vidnyánszky elbújt (megtalálták, mindenki neki akarta megköszönni az előadást), mert félt, hogy felismeri valamelyik mandiner, nem tudta, hogy nincs veszély. A Nemzetibe is csak libsik járnak, énlibsi is jártam, amíg el nem fajultak a dolgok, per SZFE.
Székely Kriszta Kismoszkva tökéletes antitézise. Személyében is megengedhetetlen. Ez egy olyan Hedda Gabler, amitől a wokerati és a Vitéz Nagybányai Emlékcirkusz közösen írnák meg a feljelentőlevelet. Pedig Székely Kriszta úgy rendezte meg, ahogy Ibsen megírta, mármint ahogy tényleg megírta a fejében. Ibsen akkor volt freudiánus, amikor még Freud sem volt az. Itt Hedda Gabler borderline, aki mindent és mindenkit elpusztít maga körül, aztán persze saját magát is. Nincs dél-norvég szobabelső vastag szőnyegekkel, kandallóval, nem teszünk úgy, mintha a tizenkilencedik század végén járnánk, amikor a szexualitást méhes-madaras metaforákkal magyarázták, ez a huszonegyedik század, ahol Kismoszkvában a méh férfi, a madár nő, és csak püspöki engedéllyel, de nem elhálva, a Csonkamagyar Szűzek Orbán Viktorért mozgalom kurvára nem viccel.
Jordán Adél nem a kis pisztolyával ijesztget, mint egy rendes Hedda Gabler a darab elején. Bejön, megáll, és tudod, hogy itt mindenkinek annyi. Megbeszéltük, ne fogok színikritikát írni, hogy így a Bányai Kelemen Barna, meg úgy a Mészáros Béla. Pedig kurvára így meg úgy. Bányai Kelemen Barna remek színész, egy igazi maffiózó alkat, konkrétan egy maffiózót játszott a Széljegyben, egy piti maffiózót, de Othelloként sem kötöttél volna belé, erre itt egy tejbetök nyusszancs, akire csúnyán nézel elszalad. Mészáros Béla mindig mészárosbéla, és aki szereti a mészárosbélát, és mi szeretjük, az rosszul nem járhat, a Takátsy Péter Brack bírójáról sem fogok írni, ő egy egészen különleges alkatú színész, nyilván senki sem ismeri, Kismoszkvában nem ismerik a színészeket.
Kismoszkvát nem érdekli Hedda. Eleve nő. Kismoszkvában az ember férfi, szereti az abáltszalonnát, szeretné magáévá tenni, birtokolni, rutinból tárgyiasítani, és hát, ahogy Bencsik testvér mondta volt a Napi Keretlegényben, normális, normálisnormális, csak ellenkező nemű abáltszalonnát és csak misszionárius pózban. Kismoszkvát nem érdekli a színház, mert nem lehet ellopni, oda van betonozva, yacht kikötő a Petőfi Sándor utcában, nem tudom, ráadásul egyáltalán nem megy az Andi zsiráfbébiszőr kabátkájához.
Még van Katona, van Örkény, van Radnóti, de Vidnyánszky ex-művész úr már a dinamit nagyker ára felől érdeklődik. Félek, hogy Hedda Gabler napjai meg vannak számlálva.
<div class='sharedaddy sd-block sd-like jetpack-likes-widget-wrapper jetpack-likes-widget-unloaded' id='like-post-wrapper-192691293-16529872-6793c50973a97' data-src='https://widgets.wp.com/likes/?ver=14.1#blog_id=192691293&post_id=16529872&origin=www.orulunkvincent.hu&obj_id=192691293-16529872-6793c50973a97&n=1' data-name='like-post-frame-192691293-16529872-6793c50973a97' data-title='Like or Reblog'><h3 class="sd-title">Like this:</h3><div class='likes-widget-placeholder post-likes-widget-placeholder' style='height: 55px;'><span class='button'><span>Like</span></span> <span class="loading">Loading...</span></div><span class='sd-text-color'></span><a class='sd-link-color'></a></div>
Nem tudom, miért van, hogy egy igazi fúriát sosem tud eljátszani egy nagyon fiatal színésznő. Pedig akinek lányai vannak, az tudna mesélni.
Még a Vidnyánszkyshoz lenne aktuális, de ez is színház.
https://szinhaz.net/2022/11/24/karsai-gyorgy-beszamolo-vidnyanszky-attila-eloadasarol/?fbclid=IwAR2aLtnsZpLlnSZGEtuqro9lMtthz2-i_U0T1UB9gDMM4eowKrMKtiBU8xQ
Hiv.: @Vidor Ferike:
Eszenyi, mint családeszmény. Meg Dementer pajtás.
Azt sem tudom, hogy tudott ilyen szemlátással boxolni.
@annokkk: Ha így van, akkor talán azért, mert igazán fiatal színésznőknek még nincs kamaszkorú lányuk. Saját ifjabb magukra pedig nem emlékeznek :)) Mondjuk, egy megfelelő életkorú húg is megteszi, ha minta kell.
https://444.hu/2022/11/30/helyere-emeltek-az-egig-ero-aranyozott-csodaszarvast-a-postapalotanal
Az Aranyborjú is megvan már.
De inkább arany uszkár, ahogy látom , mert a képzőművészet sem az erősségük.
@annokkk: És a magyar mitológiához való hűség sem erősségük. A magyar csodaszarvas egy elég speciális jószág, ugyanis az ábrázolásokon látható, hogy a hátsó lábait oly módon húzza maga alá, amire egy valódi állat soha nem lenne képes. Egy sztyeppei nép nyilván fog ilyen ordító anatómiai hibát elkövetni — főleg egy egyértelműen azonosítható fajú, a sztyeppén közismert totemállat* esetében — hacsak különös oka nincs rá. Ezt nem részletezvén a lényeg: egy ugró szarvas nem magyarspecifikus, legyen bármilyen vastagon aranyozva.
\
* nem vagyok teljesen biztos, hogy per def valódi totemállat, mert azokat általában nem illik megölni, márpedig Hunor+Magor állítólag vadásztak rá, nem csak fogócskázás jellegű üldözésről volt szó
Hiv.: @Hottentottenstottertrottelmutterattentäter… usw:
Én is valahol a véknya körül látom az uszkárságot. A két lábon szökdécselő uszkárok ilyen horpadt hasú, nyújtott lábú módon tudnának ugrálni, és pitizve fölnézni, és kérni a kaját, ha látnák a csontot az asztalon.
@Hottentottenstottertrottelmutterattentäter… usw: , @annokkk: : Csoda_szar_vas, kiszidolozva :-/. Csóró szarvasnak benzint öntöttek a szarvára, meggyújtották, csoda hogy hatalmas szökellésekkel menekül(ne) a lobogó lángnyelvek elől a szegény pára? A NER újra és újra kimaxolja a giccs fogalmát :-(.
@ijontichy: Kíváncsi leszek, hogy valamelyik művészetkritikus ki fogja-e elemezni a művet (előzetes anyázás már történt). Épp ma Benedek Kata a hvg-s ‘A mű’ aloldalon a giccs felől indulva elég rendesen nekiugrott Kolodko miniszobrainak is(https://amu.hvg.hu/2022/11/30/a-kozteri-giccs-otven-arnyalata-kolodko-mihaly-szobrairol). Nem állítom, hogy egyetértek vele, de nagyjából koherens érveléssel rántotta le a sárba úgy nagyjából az egészet, szóval a kritikusi kapacitás és hevület rendelkezésre áll 🙂
@Hottentottenstottertrottelmutterattentäter… usw:
És ez? https://24.hu/ajandek/2022/12/01/nemzet-betleheme-budapesten/
@Hottentottenstottertrottelmutterattentäter… usw: : „nagyjából koherens érveléssel” Egyetértek. Ez a kritika önmagában egy „kritikai műalkotás”, nem egy összecsapott köpködés. Ugyanakkor a kolodkominik számomra nem a giccset jelentik, hanem „egy csepp mosoly”-t. Persze nem is vagyok nagy képzőművészet szagértő, hanem csak amatőrebbnél is amatőrebb műélvező (kedvenc festőm Boris, szobrászatból a klasszik hellének, „Dávid”, meg a „Gondolkodó”… ezzel azt hiszem mindent elmondtam :-)).
Nekem a mélyütés Budapesten egyébként ez volt:
https://api.hvg.hu/Img/b2dea50f-cee1-4f6e-b810-034566fbfb2e/c79efd37-15a0-4dc2-9149-5941aa144c32.jpg
Ehhez sem értek ugyan, de egykor felszedtem pár ismeretet (Herend Judaica Line). Ez az „izé” olyan zavaros… nekem a pattern sem egyértelmű (Apponyi? Queen Victoria? valami mix?). Persze lehet, hogy száz év múlva, az akkoriaknak már érték lesz, de nekem csak egy brutális, hivalkodó „valami”. Pont a porcelán „kecses finomsága” hiányzik belőle.
@ijontichy: Lófarát! Miszerint inkább ez
Vagy a Klebersberg Kuno szobor a Villányi úton. Tujákkal takarják a szemérmét, jól látom ?
https://www.google.com/maps/uv?pb=!1s0x4741dd22a660907b%3A0x5a2a53c0ba610f81!3m1!7e115!4shttps%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2Fp%2FAF1QipMJ33oOGceHKisEQ5ReTyJ1XOg2wBSQarSl_f0G%3Dw260-h175-n-k-no!5sklebelsberg%20kuno%20szobor%20-%20Google-keres%C3%A9s!15sCgIgAQ&imagekey=!1e10!2sAF1QipMJ33oOGceHKisEQ5ReTyJ1XOg2wBSQarSl_f0G&hl=hu&sa=X&ved=2ahUKEwiK_O3l7Nj7AhXnsosKHZEfB4kQ7ZgBegQIExAD
Hiv.: @ijontichy:
Azért azt a kis mosolyt bármelyik kertitörpe, vagy kőmókus tudja hozni. Pont erről beszél a kritikus. Egy igazi szobor a térnek ad egy jelentést.
Hogy ez a gandzsa kút, amit mutatsz, mit akar itt mondani, azt nem tudom.
De például díszkutat a Gellért elé is épített valaki, és olyan, mintha mindig kellett volna oda.
Nem úgy, mint a háttal álló ló szobor a Gellérthegyen. Mindig rossz nézni, ahogy háttal áll a forgalomnak egy kőló. De lehet, hogy csak a fehér krétaszobrokra vagyok kiakadva. Meg az aranyszínű cingár drótszobrokra, meg a poénos süllyedő töredékekre, a megtépázott madarakra, és a csillogó földgömbökre is.