Nevet?
Eredeti szerző: Pásztörperc
A kormány azt tervezi, hogy Liszt Ferenc repülőtérre nevezik át a Ferihegyi repülőteret – értesült az MTV Híradója. A kedd esti Híradóban elhangzott, hogy információik szerint a kabinet már tárgyalt is a kérdésről, de mivel a magyar állam csak kisebbségi tulajdonosa a reptérnek, így a döntést a német tulajdonosnak is jóvá kell hagynia. A csatorna úgy tudja: a cél az, hogy már jövőre megtörténjen a névváltás, amikor Liszt Ferenc születésének 200. évfordulóját ünnepli az ország.
Ha valaki nem tudná: a rendszerváltás igazi nyertesei a cégtáblafestők voltak. A forradalmi hevület hullámának hátán hatalomba emelkedtek a lelkes pancserok, és nekiláttak élni a hatalommal. Már ahogy tudtak. Két-három milliárdos tételeket vita nélkül szavaztak meg tíz perc alatt az önkormányzat költségvetésében, mert igazából föl se fogták, hogy miről van szó (laikusok lévén a hozzávetőleges tájékozódás is hetekbe tellett volna, de hát biztos jó lesz a’ ha már egyszer azt mondják…), viszont két-három ülésnapon át, késhegyig menő küzdelemben tudtak vitatkozni arról, hogy 50 vagy 55 ezer forint legyen-e az iskolaigazgató fizetése. Azt átlátták, az ő — úgymond — tiszteletdíjuk is nagyjából annyi volt (több, mint az én havi fizetésem). És a szimbólumokat is remekül átlátták, mert ahhoz se kellett tudni semmit, csak nagyokat álmodni. Ezért aztán újratervezték az önkormányzat címerét és vissza-, illetve újrakesztelték az utcákat. Hej, ha én akkor cégtáblafestő lehettem volna!
Középszinten is ez ment, ez megy: simán elfogadták a hálózatba nem szervezett, parkolóval föl nem szerelt, a járda részévé tett kerékpárutak „rendszerét”, az útburkolat módszeres tönkretételét, a tömegközlekedés megállóinak háromszori teljes cseréjét, a Nagykörút sorozatos feldúlását, a közjárművek karbantartásának leépítését, a négyszeres áron épített metrót és a háromszoros áron átépített hidakat, az Egér utat, az M0 hosszának másfélszeresre növelését és egy szakaszának az M5-re terelését, az autók járdán parkoltatását, a járdákra telepített herélőxázezreit stb. stb. — ezek túl nagy léptékű dolgok voltak. Viszont fantasztikusakat tudtak veszekedni azon, hogy milyen szobrokat minősítsenek a kommunizmus emlékeinek, hogyan szedjék össze őket, és mit csináljanak velük azután. Meg hogy mi legyen a helyükön: pucér kereszt rombolásra emlékező felirattal, Fejes Endre eltévedt emlékműve (Rozsdatemető, ugyi…), netán egy többmilliárdos, 0 látványértékű korong (benne homokórával, ha igaz…).
Nagyban is ez ment: már a körkörös védelem koncepciójának egyetlen gyakorlati eredménye is a sereg új egyenruhába öltöztetése lett, és a következő két(?) honvédelmi miniszter se igen csinált mást — közben a sereg vagyona is elkótyavetyélődött valahogy, de hát azokkal a nagy számokkal egy átlag hadügyminiszter nemigen birkózik meg önállóan. (Viszont szert tettünk Gripenekre, hurrá!) No, nem mintha egyéb minisztériumokban máshogy ment volna — az örökérvényű példa, amikor a választási kampányban a közlekedési miniszter ökörsütéssel avatta föl az el nem készült autópályát. Vagy akár a parlamentben: már az első évben új állami jelképeink lettek, új ünnepeink és elnevezéseink (tanács helyett önkormányzat, illetve polgármesteri hivatal, járás helyett vonzáskörzet, majd kistérség stb. stb.). Nagyjából kétévente van egy-egy gyökeresen új alkotmánykoncepciónk is, abban nagyon általános és nagyon emberi és nagyon alapértékeket lehet nagyon európai módon nagyon megfogalmazni. Hej, ha én akkor levélpapírgyártó lehettem volna! A véglegesen állami tulajdonban tartandó és az értékesítendő vagyont máig se határozták meg pontosan — a számok olyan száraz dolgok, nincs bennük semmi lelkesítő.
De a dolgok elnevezése, az érthető. Annak szimbolikus jelentősége van, az fontos. Megcsinálni és átadni valamit, azzal bekerülhet az ember a történelemkönyvekbe. Márpedig az ember be akar kerülni a történelemkönyvekbe, ezért csinálja az egészet. A lenyúlás, az mellékes, azt csak ha már úgyis ott van, de a történelemkönyv, az igen!
Probléma persze, ha az új dolgokra már nem futja (biztos, hogy erről is azok a fránya számok tehetnek valahol). Ilyenkor nincs más mód: a régi dolgokat kell átnevezni. Itt volt nekünk pl. ez a Népstadion — Gyurcsányék átnevezték Puskásra. Itt van nekünk ez a jó kis Ferihegyi repülőtér — Orbánék át akarják keresztelni Lisztre. Menetrendszerű alkotmánykoncepciójukban is több a szimbólum, mint a jog. Nincs különbség, csak a stílus: ugyanazt csinálják, ugyanolyan eredménnyel, csak máshogy.
Klasszikus példánk a néhai Budapest sportcsarnok, ami ugyebár leégett, és összeomlott a teteje. A szerkezet hibátlanul állva maradt, de Deutsch Tompika sportminiszter elbontatta azzal az egyetlen okkal, hogy ő legyen az, aki ott sportcsarnokot építtet. Ha jól emléxem, több, mint 100 milliárddal lett így drágább, és már nem is az államé, de ő nevezhette el: lett belőle Aréna. De nem sokáig, mert újabb sportminiszter lépett színre (Gyurcsány Ferenc nevezetű), aki egy páratlanul ostoba tautológiával tette emlékezetessé ebbéli tevékenységét, amikor az Arénát átkeresztelte Sportarénává, ékesen szóló bizonyságot téve róla, hogy dunsztja sincs a szó jelentéséről. Ez se sokáig maradt: lett belőle Budapest Sportaréna. Most éppen a Papp László Budapest Sportaréna változatnál tartunk — hál’istennek, a sportminisztérium időközben mexűnt.
Nincs különbség.
<
p style=”text-align: justify”>Nincs remény.
<div class='sharedaddy sd-block sd-like jetpack-likes-widget-wrapper jetpack-likes-widget-unloaded' id='like-post-wrapper-192691293-16516809-67b3a3a04deb4' data-src='https://widgets.wp.com/likes/?ver=14.1#blog_id=192691293&post_id=16516809&origin=www.orulunkvincent.hu&obj_id=192691293-16516809-67b3a3a04deb4&n=1' data-name='like-post-frame-192691293-16516809-67b3a3a04deb4' data-title='Like or Reblog'><h3 class="sd-title">Like this:</h3><div class='likes-widget-placeholder post-likes-widget-placeholder' style='height: 55px;'><span class='button'><span>Like</span></span> <span class="loading">Loading...</span></div><span class='sd-text-color'></span><a class='sd-link-color'></a></div>
@Kalmár:
„Mi a bajotok a Liszt Ferenc névvel?
Náci, zsidó, cigány, komcsi ? ? ?”
BTW egy kicsit antiszemita volt…
Akkor inkább legyen politikus. Valaki, akit sokat emlegetünk, akinek a visszatérését egyre kívánatosabbnak tartjuk…
(Kádár János???)
@jotunder: Igen, a vonat az elég jó lenne. Elég szar, hogy amikor repülővel megyek haza (egyre ritkább, a vonat rulez), akkor mindig a taxi-minibusz-BKV háromságban kell gondolkoznom, holott az egyik drága, de még így sem gyors eléggé, a másik lassú, a harmadik lassú és koszos és a főváros leglehangolóbb metróállomásainak egyikén vezet keresztül, és még csak nem is igazán olcsó ehhez.
Ha összejön a húsz év a hatalomban, akkor a végére úgyis Orbán Viktor Magyar Nemzeti Légikikötő lesz belőle. 🙂
—-
Egyébként meg tökmindegy, hogy mi minek nevezzük el, nemzetközileg BUD volt és BUD lesz (=Budapest Airport), belföldi használatban meg úgysem a név a lényeges, hanem hogy 1-es, ill. 2A vagy 2B, mert annak van lényegi információtartalma.
@Jetstream:
Tévedsz: az idősebb sajnos már elhunyt (ő volt a repülőgéptervező, http://hu.wikipedia.org/wiki/Rubik_Ernő_(gépészmérnök) ), az ő fia a bűvöskockás (ismertebb) Rubik Ernő.
Ha lenne egy csepp agyuk, akkor REPULOS GIZI-t hasznalnak nevadonak, elvegre a joasszony belfoldi repulojaratokkal jart lopni annak idejen. A kormanyunk meg a mi penzunket elobb ellopja a maganvagyonunkbol, utana eloppja az adonkat, es ezen a penzen megy a szelrozsa minden iranyaba nevetsegesse tenni magat es gyalazni Magyarorszagot. Nomen est omen, btw 😉
@kapusedző: A méltányosság azt követelné, hogy most min. 5 évig Vikihegy legyen…
@Pásztörperc: Najóóóóóóóó, ha csak a méltányosságot nézzük! Csak tartok tőle, hogy ő kicsit tovább tervez 5 évnél…
@Monarch: Ha valaki megérkezik a genfi nemzetközi repülőtérre, hamarabb tud elérni Lausanne (!) belvárosába, mint valaki a Ferihegy II-ról a Roosevelt térre. Genf belvárosába negyedóra alatt teljesen ingyen lehet bejutni vonattal.
@Pásztörperc: Látod, én is azt javasoltam. De a méltányosság, manapság kevés. Kőkemény NERNYENYI-ben kell gondolkoznunk)
@Pelso..: Tiéd a javaslat, én csak egyetértettem…
Lehet az akár II. Rákóczi Ferenc reptér, attól még a vonatfolyosó nem lesz graffitimentesebb és az odatartó BKV busz sem lesz csövimentesebb.
Ja, nevetek – kínomban és ha már lúd, akkor meg legyen kövér
Javasolnám, hogy Totentanz -ból vegyék a szignált, ami bevezetné a repülőtéren elhangzó közérdekű tájékoztatást.
@Kis ember:
azért felavatta a Dohány utcai zsinagóga orgonáját
@Jetstream: Nem a Rubik kocka atyjára gondoltam:)
Hanem az édesapjáéra!
Elismert repülőgép tervező volt!
Amúgy totál friss infó:
A németek mindenképp átakarják keresztelni a repteret. De NEM Lisztre!! Emiatt van is most feszültség rendesen.
Viszont azt senki sem tudja hogy mire akarják átnevezni. Pár ember látta csak a terveket, velük is titoktartási nyilatkozatot írattak alá.
@1116001: Mi elmondhatjuk: Are We Happy Vincent International Airport a lesz az új név. Travolta és szempontpuska fogják felavatni, én túlságosan elfoglalt vagyok a kormányátalakítással.
@Kalmár: Ha már annyira magyarok akarnak lenni, akkor miért egy „nem magyar magyar” hírességet vesznek elő? Csak azért, mert Feri?
Erről egyébként a miskolci Korvin Ottó utca átnevezése jut az eszembe – igen Corvin utca lett…
@1116001: Azaz a kocka nagyapjára 🙂
@szekőcei:
Én 1. helyen ezt díjaznám: „Franz Mehl Flughafen”
@jotunder:
2. helyen pedig ezt: „Budapest Airport Admiral Nicholas Horthy Public Lavatories”
A sorrenden persze lehet vitatkozni.
@hms362:
Sajnos, úgy látom, hogy van egy olyan tendencia, hogy elhagyják a reptérhez legközelebbi város/falu nevét, és a főváros/nagyváros nevét kezdik használni – nyilván praktikus megértési és egyéb okokból.
Így pl. ha korábban Zürichbe akartál eljutni, akkor Kloten repterén szállt le a géped. Kloten ma is ott van, de a menetrendi és egyéb szövegekben ma már csak a Zürich szó szerepel. Ugyanígy az izraeli géped Lod mellett landol, amely városka nem tűnt el, csak éppen Tel-Aviv van kiírva a reptéri táblázatokban.
Ezeket konkréten tudom, de az a gyanúm, hogy lassan mindenhol így lesz. (Pl. van még Otaniemi?) Lehet szomorkodni, de hiába.
Schwechat talán marad a kakukktojás: ott gyártják a (szerintem) legjobb osztrák söröket (Ottakringer, Schwechater, Gold Fassl). Az olajfinomítóiról nem is beszélve: kínált neked már nagyon finom olajat a sztyuvi, amint a gép Bécs (sőt: Wien) mellől startolt?
@jotunder:
„Franz Liszt Train from the Airport to the Fucking Downtown”
Erről az jutja eszembe, hogy néhányszor leszállt a gépem Zürich repterén (boldogult Kloten).
Az emberfia kiszállt a gépből, oszt néhány perc múlva beszállt a megfelelő vonatba, amely Zürichbe, Churba, St. Gallenbe stb. szállította kellő higiénés körülmények közepette.
Csak azt nem tudom, hogy kiről nevezték el? Valami SBB rövidítés volt a vagonok oldalán, állítólag Schweizerische Bundesbahnen a feloldása. Tudja valaki, hogy ki lehetett ez a fazon? Tell Vilmos álneve? Vagy a leghíresebb svájci zongorista?
Szerintem Lakinger Béláról, az abádszalóki hősről kellene elnevezni. Aki nem ismeri, annak mindegy, de aki ismeri …
Egyébként, ahogy a dolgok haladnak, itt az idő, hogy kalózrádiót üzemeltető hajó cirkáljon a Rákos patakon. A fenekének szappanozására beszállok féltve őrzött baba-szappan készletem egy részével.
Ha a Szabó Ervin Könyvtárból Almaváry-Babáry Rusztem lesz, akkor O.K. Mert hát szegénynek most még egy nyavalyás szökőkútja sincs. Pedig azt még hasznosítani is tudta…
Kalózrádió rulez; hajlandó vagyok fölkenni azt a szappant…
@Pásztörperc: @atommanus:
Liszt éspedig Ferenc? A Ferenc angolul Terence, vagyis a Terence Hill. A Hill viszont majdnem Hiller, legyen tehát Hiller, az István. De melyik István? Az I.? vagy a Szent? Szóval, rengeteg a porbléma.
Szóval össze kellene állítani egy bizottságot Moldova Györgyből és Galla Miklósból. Összeereszteni őket, és aki alulmarad, vagyis elhúny a csata következtében, arról kell elnevezni a repülőteret, de nyomban, mielőtt még az ellenség keze beteszi a lábát.
És miért akartok személyről elnevezni egy repülőteret? Nem lenne jó, hogy Nemzeti Ferihegyi Nemzeti Repülő Nemzeti Tér? Csak nemzeti gépek fölszállására, kizárólag nemzeti utasokkal, a nemzeti levegőben, nemzeti cateringgel, amelyet nemzeti sztyuvik szolgálnak föl.
Akaruuuunk?
Az egész írás (ott fenn) arról szól, tessék mán meghagyni Ferihegynek! Meg hogy azt tessenek elnevezni, amit csinálni teccettek. Meg ennek különféle variációi…
Azóta itt már csak azon morfondír, hogy ha már mindenképpen át akarják körörsztölni úgy, hogy az azért a néhány milliárdért, amibe ez az átnevezéses hercehurca kerül, tényleg hozzon Nekik legalább egy szavazatot, akkor ki legyen az a boldogtalan, akinek a nevét még viszonylag kevéssé kártékony dolog lenyúlni.
@HaKohen: Ja, és még valami. Milyen butaság a terminál felosztás: Schlengen, nem Schlengen. Amúgy is mindjárt kilépünk/kirúgnak ebből a böszme EU-ból.
Terminál 2A: Népnemzeti, egyenesgerincű, hazájárabüszke, nyílttekintetű.
Terminál 2B: Idegenszívű, libsi, hazátlan, nemzetietlen, hontalan, sötétben bujkáló szocibérenc.
Addig a rövid ideig, míg lehet még nekik elrepülni. A 2B nem fogad érkező járatokat.
Erről az egész elnevezéses baromságról az „Angol Park? Nem! Vidám park!” féle klasszikus rémlik fel.
„Az ötlet genezise szinte népmesei”
http://www.otvenentul.hu/szabadido/44218 .
Tehát ha a világszertét 6 reptér képviseli a többszázból, az tényleg népmesei, sőt genezises.
Csak Kaliforniában úgy elterjedt, hogy harmincvalahányból kettő is „nevesített”.
http://www.villamarinelifestylescalifornia.com/page/California_Airport_Codes_Locations
„A hülyeség szinte határtalan.”
@sajtohuba:
„Szőcs Géza hangsúlyozta: a változtatás csupán minimális költségekkel jár.”
Mi az a néhány milliárd ahhoz képest, hogy Szőcs Géza neve örökre fennmarad mint névadóé. Sőt: akkor már legyen Szőcs Géza Nemzeti Repülőtér.
Lehet, hogy csak én nem tudtam, de hogy a tiranai reptér Teréz anyáról van elnevezve… Akkor mér ne lehetne Árpádházi Szent Margit, netán Kaszap István repülőtér a mienk? Vagy Assisi Szent Ferihegy Repülőtér? (Bocs, senki hívőt nem kívánok megbántani, csak a téma abszurditása hozta ki belőlem ezeket az értelmes ötleteket.)
@atommanus:
Uram, lángész lakik önben…
És lesz még olyan is, emlékezz jóslatomra, amikor a 2B terminál nem fogad induló járatokat és nem is indít érkező járatokat, az induló járatok nem-indításáról nem is szólva.
Adalék a (frissebb) klasszikusok témájához: Uránia Filmszínház átkeresztelése Uránia Nemzeti Filmszínházra.
Azért leginkább a Lakinger Bélára szavaznék; esetleg Nébald Richárd vagy Nehadoma Aladár is szóba jöhet, Kis-Lucullus elvtársról nem is beszélve.
Index, tömörítve:
Húsz szavazattal egy ellen úgy határozott a Tárcaközi Földrajzinév-bizottság, hogy a Ferihegyi reptér új neve ne a kormány által javasolt Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér legyen. A bizottság a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér, Budapest-Ferihegy elnevezést támogatja. A testület verziójában benne maradt a Ferihegy védendő földrajzi név.
Értesülések szerint egy új kormányrendelettel a földrajzinév-bizottságtól számos jogkört elvennének.
Dutkó András, a bizottság vezetője szerint a kormány által javasolt névvel probléma, hogy tulajdonképpen egymás mellé szórt tulajdonnevek halmozásából áll — mint pl. Papp László Budapest Sportaréna… — így valószínűleg nem is tud elterjedni a köznyelvben.
A kis buta: nem jön rá, hogy pont ez a lényeg. Ha nem terjed el, majd jól megállapítjuk, hogy ez a név nem alkalmas, és akkor szabadon átkeresztelhetjük az egyszerű, a raccsolóknak is könnyen kiejthető és tiszteletteljes, de egyúttal bizalmas Vikihegyre.