Az MCC esete a szado-mazo kultúrával
A telex.hu-n jelent meg egy cikk Setényi Jánosnak a rezsimpárti MCC Tanuláskutató Intézetének igazgatójának előadásáról. Az előadásban kijelentette:
“Hajmeresztő azt állítani, hogy a tudásban nincs szenvedés. A tanulás nehéz, de ez jó”
Azért érdekes ez, mert egy másik oktatáskutató korábban azt nyilatkozta:
“A pedagógus kollégáink a ’70-es, ’80-as években, abban a szado-mazo kultúrában szocializálódott (sic), ahol szenvedni kellett az eredményért, ezt tanulták meg, és a nagyobbik részük – tisztelet a kivételnek – ezt adja tovább. Tehát az önmagában még nem elég, ha a diák tud, hanem szenvedjen is érte.”
A másik kutatót pont Setényi Jánosnak hívják.
Az MCC-s Setényi János a porosz oktatási rendszer lelkes híve, konzervatív gondolkodó, a másik Setényi Jánost 2016-ban még ki akarták rúgni az oktatáspolitika közeléből mivel Bajnai embere volt. 2017-ben írta, mármint a másik Setényi János, hogy “nálunk blokkosításokkal próbálkoznak, vagy egy jófej tanár beáldozza az osztályfőnöki óráját, duplaóráját, tehát a porosz rendszer repedéseibe igyekeznek becsempészni új dolgokat”. 1992-ben megjelent könyvében a porosz oktatási hagyomány konfliktusrendszeréről ír, persze nem az MCC-s konzervatív, szenvedős Setényi, hanem a másik Setényi, aki pont János.
Jogi képviselőnk felvetette, hogy talán pont most lenne ideje annak, hogy befejezzem a posztot, mielőtt…. Úgyhogy itt a vége.
Valahogy a szemetet a szél minig összesodorja a fidesz környékére.
@nyulambator: Most megvilágosodtam (neked köszönhetően): amikor arról a bizonyos passzátszélről van, amit a rajongói klub szerint Orbán fúj, akkor valójában erről beszélnek 🙂
De amúgy miért teszi? Tényleg nem értem. 62 éves, a szakterületén az egyik első számú tekintély Magyarországon. Mi volt neki az a dolog, amit úgy érzett, hogy hiányzik neki a szakmai karrierjéből, és az MCC tudja neki megadni? Nem vette észre, nem érzékelte, mi az az MCC? Hogy pont ez az MCC egyik fő célja, hogy a tudomány, a tudósok autonómiáját, önbecsülését szétzilálják? Miért sétált bele ebbe a csapdába? Tényleg nem értem. (De persze azt sem értem, hogy egy Tényi Tamás miért áll össze egy Szilvay Gergellyel, hogyhogy nem veszi észre, hogy a saját szakterületének a Fidesz általi szétveréséhez nyújt segédkezet.)
@steinerzsiga: Szerintem pénzért. Van neki ez a “Expanzió Humán Tanácsadó Kft. nevi cége, ami valahogy feszt nyeri a közbeszerzéseket. Persze lehet, hogy kiválóan teljesíti is amit vállal, csak ugye szaktekintély ide, teljesítés oda, ha nem “mifajtánk” akkor nem jutna neki semmi.
@steinerzsiga: Setényi a facebookja alapján nem csak Puytinista volt már 2015-2016-ban, hanem egyenesen Asszad híve, arról posztolt, hogy ő hálás Asszad elnök úrnak, amiért legyilkolja azokat a szélsőiszlám lázadókat.
Hiv.: @steinerzsiga:
Én azt nem értem itt, hogy Tényinek (pl. egy Tényinek) miért kellene azt átlátnia, hogy Szilvay micsoda. Tényit történesetes személyesen ismerem, még kis beosztott pszichiáteri időszakából (tényleg), bár libát azt nem őriztünk együtt, csak köszönő a viszony. Időközben (pár évtized) meg professzor lett belőle. A professzorok intellektuális képességei… hát, hogy kis eufemizmussal mondjam, “minőségileg többfélék”. Én nem tudom pontosan, hogy Tényi ez ügyben hogyan áll, ráadásul… na hogy is mondjam csak?, mély, és átfogó, széleskörű intellektuális képességek kellenek ahhoz, hogy valaki, akinek a szagterülete nem speciálisan az ideológia, és a politika, helyesen lássa, és mérlegelje azt, hogy egy Szilvay valójában micsoda. Máshogy mondva: Tényi ettől még bizonyára nagyon jó pszichiáter, de akkor sem jönne rá, – ha eddig nem jött rá – hogy Szilvay micsoda, ha személyesen vizsgálná meg Szilvay-t. Hiszen fasisztának lenni nem elmebetegség, hanem csak gazemberség, és ostobaság. Tehát Tényit emiatt én nem marasztalnám el, nem lehet mindenki naprakész a legűjabb brosúrákból, és ideológiailag képzett.
Jut eszembe egy anekdota: Tényi egy pszichiáter kollégájával beszélgettem (nem betegként) mindenféle metafizikai filozófiai témáról, amikor is elkezdett beszélni az “emberi lélek”-ről. Náluk ez érthető, a “lélek” a munkájuk tárgya, azon dolgoznak, fúrják, faragják. De egy idő után gyanús lett a dolog, hogy a doktor nem csak metaforikusan beszél a lélekről, hanem mint ténylegesen létezőről is. Mármint.. nem fizikai létezőről, hanem szubsztanciális értelemben vett “szellemi” (nem anyagi) létezőről. Ezen a ponton kicsit próbáltam megerősíttetni, hogy tényleg ezt hiszi-e, mert először nem nagyon hittem a fülemnek, de tényleg azt hitte. Ez egy viszonylag korai csalódásom volt. 😉
@ipartelep: Szilvayt a környezete is bolondnak tartja, én egyszer több órát töltöttem vele egy szobában, belefényképezett az arcomba (akkor kellett volna odamennem hozzá, de talán jó, hogy nem tettem), látszik rajta, hogy dilinyós, egyszerűen a viselkedésén látszik, hogy dilinyós. a szövege csak extra. viszont a legmagasabb helyre van bekötve, befolyása van, és pár opportunista figura rajta keresztül bizonyítja a lojalitását. most ível fel kohánmatyi karrierje, ő szilvay without the dilinyó. 🙂
Hiv.: @steinerzsiga:
“Hogy pont ez az MCC egyik fő célja, hogy a tudomány, a tudósok autonómiáját, önbecsülését szétzilálják?”
Nem olyan bonyolult a válasz. Szétzilálni csak azt lehet ami van. Neki nincs. Ennyi.
@ipartelep: Nem a görög filozófiát továbbvivő keresztény értelmezésben beszélt a lélekről? Ami teológiai vagy legfeljebb filozófiai téma lehet, de nem tudományos vizsgálat tárgya.
Hiv.: @Grrr:
Nem vallási értelemben értette (bármi is legyen a vallási értelem), hanem filozófiai idealista értelemben. Tehát dualista érttelemben, úgy, hogy két szubsztancia van, az anyagi (pl. a test), és a lelki, szellemi.
@nyulambator: Uhh… szóval akkor “fiatal voltam, kellett a pénz”… bár mondjuk annyira nem fiatal már.
@wolff: Kemény… főleg az Asszad-pártiság, ez egy elég ritka képlet Magyarországon, nem nagyon találkoztam még vele.
@jotunder:
kohanmatyi is dilinyos, nem kell mindenkitol hasra esni, aki kulfoldon diplomazott vagy tanult, es gyerekkent/fiatalon kepes volt jol megtanulni angolul.
@thegaben86: Kohánnak volt egy periódusa kábé fél-egy évvel ezelőttig, amikor gondolkodott, komoly háttérmunkát tett mögé (nyilván, korát is tekintve, nem fejből szedte, de tisztességesen utánajárt), érvelt, és időnként szembe is ment a pártvonallal. Nem tragikusan fontos kérdésekben, ahol ilyesmi nem lehetséges, de mégis.
Ez mostanra megszűnt, betagozódott, sorra gyártja a konformista cikkeket. De a múlt igazolta, hogy a képessége elvileg meglett volna.
@Péter 2: én is így gondolom.
@thegaben86: szerintem négy-öt nyelven beszél. nyelvmániás. de tényleg olyan marhaságokat képes leírni, mint az alt-right fanatikusok, és pár éve ez nem így volt.
@Péter 2: Innentől kezdve a meglevő képessége súlyosbító körülménynek számít. Aki azért áll be propagandistának, mert minden egyébre (is) alkalmatlan, az valahol megérthető, még ha nem is túl örömteli. Hogy egy példát mondjak, Fruzsina például annyira buta, hogy merő véletlen, hogy a Fidesz, vagy a DK oldalán buzgólkodik, nem fogja át a tudata, mit cselekszik.
De aki amúgy lehetett volna saját jogán is valaki, de mégis inkább szarember lett, az duplán felelős azért, amit tett.
@nyulambator: nem is igazán él Magyarországon, azt hiszem. ez egy gyerek, és még egyetemre jár, Bécsbe. olyan naív orbánista sületlenségeket hord néha össze, mit paródiaként is nehéz abszolválni. apu-anyu megmondta neki, hogy mi kell egy magyar karrierhez. egyszer ott ültek egészen közel hozzánk egy budai kávézóban, konkrétan gyerekeknek tűntek, így képzelem el a fideszes jókisfiúkat és jókislányokat.
Amint azt a hírneves Churchill impersonator Anselme Polycarpe Batbie mondta volt: aki már 30 éves kora elött konzervatív, az egy seggfej. Mindazonáltal egy 22 éves azért már felelős azért amit tesz. Ha a koleszban a haverjai közt hülyeségeket beszél, szíve joga, de széles közönség elötti kútmérgezésre nem felmentés, hogy de hát még olyan fiatalka.
@jotunder:
Ha apu-anyu azt mondta neki, hogy a magyar karrierhez az kell, hogy vékonybélig benyalj a fidesznek, közben pedig jöjjön a széljobbos szar a szádból, és ebből nem arra konkludált, hogy valahogy ott kellene maradni abban a balliberális Bécsben, akkor azért mégsem lehet akkora lumen a gyerek.
@szazharminchet: : Nono… annak idején a konzervatórium blog nevű keltetőben (bizonyos értelemben egyfajta Bibókolesz-bagázs) volt pár “lehetett volna” (néhány belőlük @JT “kedvence” :-)). Aztán (a teljesség igénye nélkül), a kispanyiból lett egy elég jó oknyomozó újságíró, a szilvay-megadja…-ból meg az ami. Szvsz. utóbbiak annyira nem voltak hülyék, hogy ne tudják felmérni: Mo-on egy jó időre a “legszebb” cucilista időkre hajazó rezsim lesz a nyerő (a pártfunkci apu kiszes fiacskája és haveri köre uralta, polgári-nemzeti-konzerv-akármi színekbe + kutya és ürgebőrbe bújt komcsybanda). Ami azt jelenti, hogy holmi “bécsekhez” képest negyedgőzzel! is igen színvonalas életre van lehetőségük. Ehhez csupán egy – jutányos áron beszerezhető – teflon arcbőr kell :-/. Mivel vityából még 3-4 ciklus kinéz, aki rövid időn belül a húsosfazék közelébe tudja nyalni magát (az eddigiek mellé), elég szép alapot szedhet össze magának.
@ijontichy:
Az én kérdésem csak arra vonatkozott, hogy megéri-e. Ahhoz, hogy ma valaki még fideszes legyen négynél több agysejttel már nem teflon arcbőr kell, hanem vagy azbeszt vagy az a kerámia, ami a space shuttlen van, továbbá a gerinc teljes hiánya.
@ipartelep: Hát igen. Eszembe jut erről, hogy én fiatal koromban asztrológiai képleteket rajzoltam és tanultam ‘értelmezni’. Egy pillanatig sem hittem benne, csak izgatott a rendszer megértése, meg a szimulált kapcsolat a saját meg környezetem lélektanával. Mintha mondjuk hinduista teológiát tanultam volna. Egy önmagában konzisztens elméleti modell, az empíriával való kapcsolat nélkül.
@Grrr: Csak kotekedes gyanant: nincs “hinduista [akarmi]”, “hindu [akarmi]” van.
@jotunder:
En sajnos csak ezt a trumpista-putyinista futobolond munkassagat ismerem.
De amugy ja, ez a fideszes elit csalad 2024ben.
(bar a tehetsegesebbje teljesen nevtelenul, ismeretlen maradva csinal milliardokat)
https://www.szavon.hu/2024/03/14/a-800-milliard-kozpenzt-elnyelt-mcc-az-allami-gyogy-es-fejleszto-pedagogia-felszamolasahoz-keszitheti-elo-az-ideologiai-terepet/
Azt hiszem, ami Setényin segítene, az az NCH
@KennyOMG: Kötekedsz 🙂
https://nyomorszele.hvgblog.hu/2024/03/22/933-oktatasi-kilatasok/
https://qubit.hu/2024/05/01/sokkal-tobb-szabadsagra-lenne-szukseg-az-iskolaban
@nyulambator: <sóhajt, lemondón legyint> És megkérdi: vajh’ tudnának-e élni a T. Iskolai Tanárkollégák a szabadsággal? Merthogy egyszer már megkapták, még az SzDSz-es irányítású oktatásügytől és igencsak nagy felháborodás és riadalom lett belőle. Kétségtelen, az a fajta szabadság erősen hajazott a lovak közé dobott gyeplőre, de én először akkor szembesültem azzal, hogy a pedagógusok jelentős többsége valójában tökéletesen alkalmatlan. És a fideszes ámokfutáshoz való viszonyuk csak megerősített ebben.
@Hottentottenstottertrottelmutterattentäter… usw: Még szerencse, hogy az a rettenet csak ilyen rövid ideig tartott, kormányunk gondos kezébe vette az irányítást, most már mindenki megnyugodhat a picsába.
Ha akkor a jelentős többség alkalmatlan volt, ez azóta szignifikánsan romlott. Ma már tényleg csak három féle pedagógus van a pályán: 1. aki mindenre (is) alkalmatlan, de nyugdíjig még valahogy ki akarja húzni, 2. aki megszállott és akár fizente is érte, hogy hagyják tanítani, 3.- és akinek ez a hobbija és van aki eltartsa, szóval megengedheti magának. A tisztes profi hivatástudatos tanár mint olyan megszűnt.
Az egyes és a kettes bármit eltűr, marad a pályán, az első mert nem tud mást (se) csinálni, a második, mert jaj a gyerekek. A hármas, ha baszogatják, otthagyja a pályát és inkább festeget vagy makramézik. A hibatástudatos, szorgos, szakemberek kihaltak, vagy elmentek az aldiba kasszázni.
Hiv.: @nyulambator:
Ez nagyon sommás, előitéletes, szexista, gyűlöletkeltő, lekezelő és igazságtalan baromság. Ha meg nem sértlek.
@annokkk: Bár van az az ógermán átok, hogy “védjen meg téged a Basstölpel”, mégis felhívnám a figyelmet a jóindulatu kommentolvasás és az alapos, elemzö szövegértelmezés elönyeire.
Hiv.: @Basstölpel: Nem éreztem az építő kritikát és a jobbító szándékot. De ha gondolod, akkor csak az ellenvéleményemnek adok hangot.
@annokkk: A szexistát elmagyarázhatnád. A többiről vitatkozhatunk és nyilván 145000 pedagógus közt minden állítás alól van kivétel, de meg kell mondjam sajnos nagyon lesujtó az összkép. A szexistát viszont nem értem mire alapozod.
@nyulambator: Pedig nagyon helyesen beleírtad, hogy “festeget”, mert a “makramézik”-et talán még jobban terheli egy sztereotípia, mint az “eltartja” relációt.
A “profi” szót meg szokás szüken és idealizálón értelmezni (“rohadt jól csinálja”), te meg sztem nem így használtad, a “tisztes” pláne visszavesz a “rajongásból”.
Es persze a hobbista is csinálhatja rohadt jól.
Mi mindenképpen ragaszkodjunk a “jóindulat elvéhez/principle of charity”, minden eszmecsere elhal, ha nem tesszük. Nyilván erős túlzás a hozzászólás, skatulyáz – de nem egy pontos leírást akart adni a tanárokról, hanem egy nagyon rossz tendenciára felhívni a figyelmet, amit körül lehet járni.
Szerintem egyébiránt a pedagógusokat érintő személyi probléma gyökere az, hogy rossz a korfájuk, túl idősek. Aki elmúlt 45 éves, az egész gyerekkorában egy már akkor is pedagógiailag elavult — és mondjuk ki nyugodtan: bántalmazó — óvodai+iskolai légkörben szocializálódott, számára ez a megszokott, a természetes közeg és ugyanezt közvetíti pedagógusi munkája során is. Nem állítom, hogy tudatosan tesz rosszat, de rosszat tesz. A 40-45 évesek pedig még legalább 20 évig fogják is tenni. És ezen csak célzott programokkal lehetne — talán — segíteni, ami pl. onnan indul, hogy a már most is meglévő pedagógushiány ellenére óraterhelést kellene jelentősen csökkenteni, hogy ne kiégett zombikkal foglalkozzon a képző. No és persze honnan is teremne annyi képző, amennyi a bő százezres ped.társadalmat belátható időn belül megváltoztatná. Amint @nyulambator: kommentárs említette, elég nagy a tömeg, mindenre lehet példát találni, de itt nem példálózásra, hanem a ped. társadalom legalább 60-65%-ának pedagógiai átképzésére van (volna) szükség. Erre én sem szándékot (az érintettek részéről sem, elvégre ki akar kapásból azzal szembesülni, hogy 15-20 éve rosszul csinálja), sem képességet nem látok.
\
“lófasz fog itt folyni, nem acél”
Hiv.: @Hottentottenstottertrottelmutterattentäter… usw: Ezzel az öregezéssel , bántalmazósággal sem értek egyet, ahogy az előző hozzászólásoddal sem, ami a szabadságra alkalmatlannak tartja a pedagógusokat.
@annokkk: A korfa ténykérdés és nem véletlenül olyan, amilyen.
Szinte minden jobb iskolásban felemrül valamikor a tanulmányai során, főleg ha találkozik példaképnek is alkalmas pedagógussal, hogy ő is tanár lesz, ha nagy lesz. Régen (két átkossal ezelött) sokan közűlük tényleg tanárok is lettek. Manapság ezek a gyerekek előbb-utóbb szembesülnek a pedagógus társadalmi megbecsültségével, fizetésével és bárhova inkább mennek mint tanárnak. Közmondásosan kevesen jelentkeznek tanári szakokra, nevetségesen alacsonyak a ponthatárok és a végzettek jelentős része máshol helyezkedik el, vagy amint lehet elhagyja a pályát. Eleve nincs annyi utánpótlás amennyi kellene és minél fiatalabb, annál nagyobb eséllyel vált pályát és megy el a szakmából.
Sokkal jobban meg kellene becsülni a tanárokat (még akkor is, ha a mai tanári kar , mondjuk így, lehetne ennél sokkal jobb is). Ha majd annyi diák tolakszik a tanári szakokra, hogy lehet válogatni a legjobbak közül, ha annyian jelentkeznek egy-egy megürült állásra, hogy nem a hetven éves Aranka nénit kell visszahívni, hogy matek szakos létére megtartsa az összes fizika és földrajz órát is, akkor van rá esély, hogy jobbak lesznek a tanárok.
Ehhez csak az kéne, hogy a bűnbandát elzavarja a vasvillás-fáklyás tömeg és közmegegyezés legyen arról, hogy minden mást félretéve, ciklusokon átívelően az oktatás az első számú prioritás az országban. Én támogatnám. És aztán kell még vagy húsz év.
@annokkk: A bántalmazósághoz nem kell jobb illusztráció a tanulói minősítés rendszerénél. A pillanatnyi formát isteníti 1-től 5-ig osztályzással, a félévek végén ezek súlyozott átlagával, ami egyrészt matematikai(lag is) abszurd, másrészt nagyon könnyen vezet skatulyázáshoz. És a központi oktatásirányítás erőszakkal tolja rá ugyanezt azokra a — többnyire civil — iskolákra is, amelyek megpróbálnak komplexebb képet alkotni egy folyamatosan változó fiatalról. Kizárólag az osztályzat számít és bármi más csak akkor, ha a jegyek úgymond rendben vannak. Ez szimplán lelki terror (azaz per def bántalmazás), amit az iskolai kollégák olyan természetesnek tartanak, hogy észre sem veszik, mit művelnek.
\
u.i.: kiskamasz magántanítványom idézete kimondottan sikeres és jónak tartott versenyistálló-tanártól (dícséretről van szó): “a végén még kiderül, hogy nem is vagy olyan hülye a fizikához” (kívánságra bővebb szövegkörnyezetet is adok)
@Grrr: Nagyon egyetértek! Annál is inkább, mivel személy szerint meggondolatlan, hebrencs alak vagyok, aki hajlamos hülyeségeket obeszélni, mert nem gondolta át eléggé a dolgokat. Azt, hogy esetleg nem nekem van igazam simán elfogadom, már csak korábbi tapasztalatok alapján is.
A magyar oktatási rendszer – pont mint az ő porosz őse – azzal a célkitűzéssel indul neki az oktatásnak, azon belül a tanévnek és azon belül is egy-egy anyagrésznek, hogy azt a tanayagot minden gyermek fejébe azonos minőségben belejuttassa. Ha az adott gyereknek ez 20%erőfeszítéssel megy, akkor jó, csak legyen csendben, ne zavarja a többieket a munkában, ha a másik gyereknek 100% erőfeszítéssel se megy az elvárt szinten, akkor az hülye és majd kettest kap, vagy legfeljebb megbukik. Jó tanárnak meg az minősül, aki ezt a folyamatot úgy tudja levezényelni, hogy viszonylag kevéssé sérülnek közben a gyerekek,
Tehetséggondozás és felzárkóztatás kizárólag ott működik, ahol egy-egy megszállott pedagógus gyakran az írt és kimondott szabályok ellenében esetleg az oktatási rendszer hallgatólagos tűrésével de semmiképp sem támogatásával, ezt saját erőforrásait nem kímélve működteti. A többi tanár meg próbál túlélni az irdatlan munkaterhelés és adminisztráció közt. Ebből a rendszerből ( a megszállottakon kívül ) nyilván minden valamirevaló ember elmenekül. Nulla megbecsülés mellett egy pártkatona kápó (aka KLIK területi igazgató) vezénylete mellett kell a szakma alapelveit megsértve dolgozni, értelmetlen szabályok és adminisztráció mellett. Ép eszű munkavállaló innen lelép.
@nyulambator: A dagadék/rohadék legnagyobb bűne!
@obeszel: Plusz a szolidaritás kinyírása, gyűlölettel helyettesítése.
Ezek így együtt több évtizedre tették élhetetlenné a NER sújtotta övezetet.
@nyulambator:
Az, ha a tehetséges csendben van csak, nagy baj, de az még megoldható lenne, hogy csináljon valami hasznosat (gimnáziumi fizikatanárom az emelkedő tantermet kihasználva az addigi eredmények alapján csinált alsóházat és felsőházat, a felsőházban ülők, ha unatkoztak, kaptak versenyfelkészítő feladatokat), és az sem olyan nagy baj, ha a kettes tényleg azt jelenti, hogy “megfelelt”, és nem azt, hogy “megbuktatni nem akarom, mert akkor jövőre is itt lesz”.
A porosz oktatással inkább az a baj, hogy a minimális költségekre optimalizál (azzal a feltétellel, hogy gyilkosság azért ne legyen sűrűn), ami nem volt baj akkor, amikor a munkaerő 85-95 %-a úgyis kellett fizikai munkára, 5 … 15 % bőven elég volt tanárnak, jegyzőnek, polgármesternek és papnak. Aki ezt csinálja tovább is, az az ország még összeszerelőüzemnek is csak úgy lesz jó a 21-dik században, hogy nem a munkaerőt adja hozzá, hanem az olcsó telket és az engedélyt, hogy lehet szennyezni, nem nézi a környezetvédelmet és más egyéb luxuscuccot, a személyzet feláldozható. https://youtu.be/-6mvwOCYJjc?si=_T2apeDiXZi3d1-b&t=122
@szazharminchet: : “alsóház-felsőház”. Mint említettem már, alsó- és középsulis koromban úgy 90%-ban, a szó hagyományosan legnemesebb értelmében vett pedagógusokkal hozott össze a jószerencsém. Gimit természettudományos szakon végeztem, az illető tanerő teljesen rendben volt, de most inkább a matektanárunkról emlékeznék meg (talán már említettem itt is).
Tündér Keresztanyánk, egy csúnya, kicsi manó formájában. Az első félév után kettévágta az osztályt, kábé 1/3-2/3 arányban. Nem kívánságműsor volt. Egyes szavak a szótári jelentésük szerint lehetnek bántóak (illetve fordítva). A hangsúly-hangszín számít. Nos, tőle a nem ritka “Hülye vagy fiam… de nem baj… végülis így is lehet élni…” és hasonlók (minden értelemben véve színesen és jó stílusban adott elő ;-)) sokkal kevésbé voltak bántók, mint az egyetemen legtöbb tanerőtől, a nagyon sajátos (és rendkívül visszataszító) hangsúllyal kiejtett “Kolléga Úr”.
Egyszerűen imádtuk – és persze néha meg tudtuk volna fojtani :-). Három éven keresztül az 1/3-os kiscsoportunkban a jeles (5) ritka volt, majdnem mint a fehér holló, röpködtek a 3-as, 4-esek is (“ez tőled kevés…”). Aztán negyedik félévben az egész banda színjelest kapott (sejthetitek: nem érdemtelenül). Nikotintól reszelős hangján közölte: ugyan nem érdemlitek, de nem akarom a felvételiteket elcseszni (tán bele is halt volna, ha mást, vagy máshogy mond :-DDD). De a szeme, a szeme simogatott. Ahogy mondani szokás, angyal szállt el felettünk a pillanatban (és persze nem is először az évek során). Az ugye trivia, hogy a felvételi/érettségi nem igazán izzasztott meg ;-).
Mint mondtam, a tanerőink többsége pedagógus volt. Sokféle módon, stílusban lehet hozzáállni – jól! – a félig gyerek-félig felnőtt, ezernyi áldással/átokkal vert tinédzserekhez. Egyet nem lehet: félvállról véve, félszívvel csinálni. Úgy nem lehet követelni. Alap- és középfokon az nagyon kevés, ha csak az adott tárgyból az ismeretei rendben vannak. Ám ha a körülményeikkel még nehezített akadálypályát is csinálnak nekik, akkor végül tényleg csak a kevés “megszállott”-tól várhatunk “míves végterméket”. A többi: középszer :-(.
@ijontichy:
Azért kell(ene) a dolgokat eleget kutatni, megérteni, hogy a “becsületes iparosmunka” elég legyen. Az építés a talajmechanikától, statikától lett művészetből szakma. A pedagógia sokkal kevésbé tart ott, de annyit azért tudunk, hogy 30-35 fős osztályokkal, frontális oktatással csak a véletlenen és a kivételes tehetségű tanáron múlik, hogy néha sikerül. Sajnos olcsó, és a politikus és a szavazó között is sok a besavanyodott, gonosz vén fasz, aki számára az elsődleges szempont továbbadni a szenvedést a következő generációnak, mert azt hiszi, hogy ő is attól lett rendes ember (pedig nem lett).
@szazharminchet: Erre való például az MCC Tanuláskutató Intézete, melynek igazgatójáról szól ez a poszt. A kör bezárult, a kígyó saját farkába harapott és feldobta a talpát.
@nyulambator:](#comment-333336)
Nekem azért van egy olyan gyanúm, hogy amíg nincs az MCC-nek Tohonya Seggnyalászati Intézete, addig azért a legtöbb cucca sokmindenre való, csak arra nem, ami a neve.