A nyolc exaflop esete a szilvaykkal
Izraelben történelmi méretű politikai krízis alakult ki, Tel-Avivban egymást érik a tüntetések, sztrájkolnak az egyetemek, az igazságügyi reform körüli viták nem csillapodnak, az ellenzék mintha újra vezetne a közvéleménykutatásokban. Magyarországon hatvanéves lett a Párt központi bizottságának első titkára, ünnepel az ország, az akkugyárak jövendő dolgozói munkaversenyt hirdetnek, a Parlament körül galambok és sirályok köröznek, a Dzsucse eszmeisége napsugárként simogatja a magyar földet.
Az Nvidia bejelentette, hogy egy nyolc exaflopos szuperszámítógépet épít Izraelben, segítve a a nagy nyelvi modellek tréningelését. Magyarországon Szilvay Gergely agymenése miatt tört ki vita a Pszichiátriai Társaság reformszárnya és azok között, akik szerint a citromfű elmulasztja a melegséget.
Nyolc exaflop az tizennyolc nullát jelent, a szilvayk, megadják, békésmarcik, a magyar népi piécsdi különítmény pedig csak egyet, de az elég méretes. Magyarországon a nagy nyelvi modelleket a nemzetvezetői hátsó tisztántartására fejlesztik.
Régen minden egyszerűbb volt, a magyar tehetségeket elüldözték, nem kellett hozzá különösebb infrastruktúra, Orbánék (Viktor és Balázs) másfélmilliárd dollárból építettek tehetségpusztítót, egész szakmákat fruzsizáltak komoly intézményi háttérrel. Népünk már annyira utálja ezt az elitista értelmiségi jideauxvircsaftot, mármint a százalékszámítás nemzetellenes túldimenzionálását, hogy nem elégszik meg a természettudományi oktatás felszámolásával, be akarja tiltani a háborúpárti trigonometriát.
Minek az exaflop, ha a szilvayk, trombitások intellektuális karlendítésével is megoldhatók a problémák, nem tréningezni kell az adatkorpuszt, hanem el kell lopni, valamire biztos jó lesz, ha másra nem, meg lehet vele támasztani a néprádiót. A vas és acél országa leszünk, csak pártízezer fülöp-szigeteki vendégmunkás kell, aki bele tud forrasztani négyezer katódot a munkaidomba Iváncsán vagy Gödön, nekünk nem kell pretrained generative transformer, csak egy kis abáltszalonna.
Hát az pont meg is lesz.
Tombol a jótündéri optimizmus. Én lényegesen sötétebbnek látom a helyzetet. Abáltszalonna se lesz.
baj lesz ebbül more
itt állunk a 21 század derekán 5 millió analfabétával
@poszt: “Népünk már annyira utálja ezt az elitista értelmiségi jideauxvircsaftot…” : Ami azt illeti (IMHO), “az elitista értelmiségi jideauxvircsaft” (incl. “generális” elit) nem látta/látja a fától az erdőt.
“Népünk” (úgyismint kovács23jánosésné) primkó, de van szavazata, és genetikusan öröklődött képességével pontosan érzi, amikor lenézik (JT téged se sűrűn igazoltattak hópihék, mi?). Erre jön dzsúcse (“aus faluvégi korcsma”), aki pontosan úgy simogatja meg “Népünk” fejét, hogy az nem érzi, hogy általa éppúgy le van nézve (plusz szarvasbőrrel takarva). “Mogyorók! Would you like to make a little ride with me?!? Yeah… szavazatunk (és adónk) a legnagyobb legitimációrider-é, mindörökké, ámen :-(“.
Áhh… az ország nem élhetetlen, pár évtized és meg lehet tartani a nagy “kéz kezet mos” partit (belépés kizárólag pingvinjelmezben). Egye fene, Tellér (&al) is kaphat pár jó szót, csak legyen már Béke valamikor. Szuper :-/.
@vattablz: : “Abáltszalonna se lesz.” : Miért ne lenne? Amíg igény van rá, és a dzsúcse fizetőképes… :-).
@apokalipszistmost: : “Lesz majd, aki tudja a bajt, pesszimistának csúfolják. Itt állunk a gödör szélén…” de ki vigyáz ránk??? ;-).
@ijontichy: “Miért ne lenne?”
Lesz, persze. Csak nem lesz rá pénz! 🙂
Tartok tőle, hogy az izraeli demokratikus jogállam középtávú kilátásai sem olyan jók. A demográfia ellenük dolgozik.
BTW, a világban azért mostanában kap jobbról is, balról is a tudomány. Jobbról egy Magyarországnál végtelenszer fontosabb ország, India, most írtja ki az evolúció oktatását (egyelőre csak 16 év alatt), de valamiért a periódusos rendszer is megy a levesbe. Kevésbé fontos, de balról Új-Zéland most alakítja át az oktatást úgy, hogy a törzsi hagyományok egyenrangúak legyenek a természettudománnyal. Ez egy világtrend, a mágikus gondolkodás reneszánsza.
@poszt:
Miért ez a monomániába hajló LLM-fetisizmus? Az otthoni tudományos és ipari élet messze nem csak ebben elmaradott. Az ipari erőforrások nagyon erős koncentráltsága miatt hatalmas modellek tanításában pont nem csak Magyarország van lemaradva, sok nyugat-európai ország is csak döcög, úgyhogy azt nem írnám az országot irányító tompa jogászgyülekezet számlájára, hogy nem nálunk ruház be az NVIDIA.
@mr_caiman: már viccelődni sem szabad 🙁 értem.
én azt gondolom, hogy rendkívül energiaigényes alacsony hozzáadott értékű iparágra bazírozni magyarország jövőjét nem feltétlenül okos dolog. kifejezetten kiemelni a hülyéket, dittó.
az, hogy izraelben éppen mi van, nyilván másodlagos.
@scepticalhippo: ez tényleg így van, nem hiszem el. https://www.nature.com/articles/d41586-023-01770-y ezek teljesen megőrültek 🙁
@scepticalhippo: beszabehu… A masik fele is letezik, tenylegesen..
https://stuff.co.nz/pou-tiaki/300843658/mtauranga-mori-is-no-threat-to-science-it-is-complementary
Roviden: mert a maori hagyomanyokban esetleg van a mezogazdasagban felhasznalhato elem, ezert az OSSZES “maori tudomany” azt erdemli, hogy a “nyugati tudomanyokkal” egy szinten kezeljuk (pl evolucio mellett a maori kreacionizmus oktatasa egyazon tantargy kereten belul, es meg Dawkins sem all felett, hogy beleszalljak, ha nem nekifutasbol ert egyet ezzel az otlettel). Hihetetlen….
@jotunder: : “ezek teljesen megőrültek” Szvsz. ezek csak jelek, de a gyökerük ugyanaz, ti. a homo sapiens – technikai fejlettségnek okán – evolúciójának kritikus szakaszába ért. Trump, Orbán, Putyin, a Toyota dzsipen rohangáló, AK47-est és “ájfónt”! lóbáló tálib, a törzsiséget piedesztálra emelő “nyusziland”, a kézírás oktatásának elvetését fontolgató finn, a laposföld-hívő, a “főállású X influenszerség” mint életcél, hímsovén teokrácia, autokrácia, cancel culture stb… (folytathatnám, hosszú a sor) végső soron “csak” tünetek. Különböző társadalmi/kulturális körülmények kis “color local”-jával színezett tünetek – egyazon magról. A “kritikus” jelzőt a technikai fejlettség miatt érzem most már indokoltnak.
(Btw. van egy SF disztópikus szösszenet, aminek alapgondolata, amint a vékonyodó elit, kényszerűen inkognitóban, modernkori rabszolgaként halálra dolgozza magát azon, hogy a balga tömeget visszatartsa attól, hogy “magára gyújtsa a házat” :-/. Nomeg – ha már AI-lázban égünk – Zsoldos Péter “Ellenpont” című (1973) kiváló műve.)
Szerintem csak rájöttek, hogy fölösleges olyan dolgokkal tömni a nebulók fejét, amiből úgyse jegyeznek meg semmit. Akit érdekel, az meg megtanulja a netről, vagy könyvekből. Kérdezzetek meg egy átlag magyart a periódusos rendszerről, vagy az evolúcióról, vagy akár a magyar szépirodalomról és nem fogtok csodálkozni, az jön vissza, amire számítottatok, a nagy nihil. Én dolgoztam az alsó-szászországi sajtgyárban egy osztrákkal, aki egyszerre fújta rá a berendezésekre a lúgos (zsíroldó) és a savas (vízkőoldó) vegyszert, hogy hatékonyabban tudja lemosni. A spanyol cukrász csak annyit mondott rá, hogy “mérnök!”. Az ilyennek tényleg minek kémiát tanítani?
@vattablz: Ket nagy kulonbseget azert felfedezni velnek. Az egyik, hogy az osztraknak meg lett tanitva (valoszinuleg), nem amiatt van ott, hogy nem lett. Indiaban megtagadni ezeket az alapveto dolgokat csak tovabb rontja az amugy sem eszveszto merteku tarsadalmi mobilitast. A masik, hogy az osztrak nem azert nem tudja, mert az eppen uralkodo teokratikus-nacionalista (nem is tudom mi masnak lehetne nevezni a Modi-fele szarhalmazt) vonal vallasi indittatasbol szedte ki a tananyagabol. Indiaban viszont ez a motivacio hattere (amolyan vallasilag motivalt osszeszerelo-uzem oktatasi rendszer).
mindeközben egy szimulációban az AI dobott egy laza Skynetet.
@apokalipszistmost: Azért erről szívesen látnék valami hitelesebb forrást, de persze amúgy is mindent tagadnak. Nekem azért elég büdös, hogy valaki itt csak nagyot akart mondani, vagy hogy direkt úgy lőtték be a szimulációt, hogy ez kijöhessen belőle.
hát, annak nem tudom mi értelme lett volna, de ha úgy is lőtték be, attól még nem sok jót jelent
@nyulambator: Már kiderült, hogy csak gondolatkísérlet volt…
https://www.extremetech.com/defense/us-air-force-story-about-ai-powered-drone-killing-its-operator-was-a-thought
@jotunder:
Ez azért nem olyan meglepő. Indiát évtizedek óta az ottani Fidesz-KDNP kormányozza, és alapból egy vallásosabb társadalomtól indultak. Nekik mondjuk voltak az oktatással, és a tudománnyal foglalkozó minisztereik, ami fontos különbségek tünete lehet (ti. a lopás mint fő cél nem uralja annyira egyoldalúan a gondolkodásukat mint a fideszét), de azért eléggé hasonlít. Hogy mi mehet ott a tudománypolitikában, abba már betekintést kaptam pár éve, amikor a Harvard kutatóival közösen kijött egy indiai népességgenetikai cikk. Elolvastam a cikket, és elolvastam mit nyilatkoztak az indiai társszerzők az angol nyelvű indiai sajtónak a kutatással kapcsolatban. És cikk fő konklúziójával kapcsolatban az ellenkezőjét mondták a hazai sajtónak, mint amihez a tudományos sikkben a nevüket adták. Hazudtak a sajtónak a saját eredményeikről, mert az eredmények ellentétesek voltak a kormánypárt ideológiai követelményeivel, és ezt próbálták titkolni, mert tudták, hogy ezért eltaposnák őket. A folyóiratban megjelent cikk közös volt a harvardos csapattal, így ott ez nem ment, de (joggal) bíztak abban, hogy azt senki releváns nem olvassa el vagy érti meg. El lehet képzelni mi megy ott.
.
.
Viszont ennek van magyar vonatkozása. Ugyanis a fideszen belül a KDNP-s (teokratikus-fasiszta) vonal erősödik. 2010 után sokkal hangsúlyosabb lett a hangjuk, mint 1998-2002-ben, és ez tovább nőtt azóta. Az egyházi oktatás gyerekenként folyamatosan, konzisztensek sokkal több pénzt kap, mint a világi (a többszörösét, nem holmi százalékokról beszélünk). A világi közoktatás leépülése ugyan nagyrészt a rablóbárók logikájából következik (nincs belőle közvetlen anyagi hasznuk, tehát hagyják lepusztulni), de csak részben. A másik része, hogy a világi közoktatás még mindig túl magas színvonalú ahhoz, amit a megcélzott jövőbeli társadalom nagy részét kitevő jobbágyság számára szükségesnek látnak, ezért letapossák arra a szintre. Ehhez vegyük hozzá, hogy a magyar fasiszták is vagy kreacionisták vagy olyanok, akik értéktelennek tartják az igazságot/tudományt, ezért nem képeznek ellenerőt a keracionistákkal szemben. Ezekből következik, hogy az evolúció kiírása a tankönyvekből itt is csak idő kérdése. Ami miatt még nem történt meg, az a magyar társadalom az indiaihoz képest sokkal kisebb vallásossága, a múlt lendülete, illetve a Katolikus Egyház római vezetésének elfogadó álláspontja az evolúció kapcsán. De ha az első kettővel eléggé elbánnak, akkor az utóbbi nem fog számítani.
@KennyOMG: ez a szokásos műhiszti, hogy az egyik helyen betiltják az evolúció oktatását, de a másik helyen meg mondott valaki egy többféleképpen is értelmezhető mondatot, az szinte ugyanaz! (Ugye konkrétan arról van szó, hogy a kormány felállított egy munkacsoportot, hogy hogyan lehetne a maori hagyományokat jobban beemelni az oktatásba, a munkacsoport kiadott egy javaslatot, ami tartalmazott vagy húszféle dolgot, és a húsz egyike ez volt: “It promotes discussion and analysis of the ways in which science has been used to support the dominance of Eurocentric views (among which, its use as a rationale for colonisation of Māori and the suppression of Māori knowledge); and the notion that science is a Western European invention and itself evidence of European dominance over Māori and other indigenous peoples.” Ez ellen tiltakoztak mindenféle jelentős akadémikusok, nem teljesen alaptalanul, de hát ez roppant messze van attól, hogy akárcsak azt javasolja valaki, hogy a teremtéstörténetet tényként oktassák, nem beszélve arról, hogy ez az egész csak egy random munkacsoport által írt white paper volt.)
@tgr:
Eleve a cirkusz nem ott kezdődött, hogy megjelent egy ilyen white paper, hanem ott, amikor nekiálltak hatalmi pozícióból megfélemlíteni a kritikusait. És ez csak a jéghegy csúcsa, mert csak azoknak az ügye, akik fel mertek szólalni egyáltalán.
És ez része egy egész pályás letámadásnak, ami például a kuruzslás (spiritual healing) állami támogatásához, meg hasonló baromságokhoz vezet, miközben a sajtóban fideszes stílusú hit job cikkeben támadják az ellenzőket.
Az gyönyörű különben, ahogy kisebbíted a program kiterjedtségét (jóval több annál amit írsz), és úgy teszel, mintha a folyamatban lévő oktatási átalakítás (beleértve azt az aranyos kis tudományellenes gyűlöletkeltő rész nyomatását, hogy: “the notion that science is a Western European invention and itself evidence of European dominance over Māori and other indigenous peoples”) csak elméleti filozófiai vita lenne.
És persze igen, az evolúció betiltása rosszabb. És? Mindig ki kell választani az éppen legnagyobb problémát, és csak azt szabad egyáltalán megemlíteni? És ha nem így teszünk, akkor máris egyenlőségjelet tettünk? És mindezd egy olyan hozzászólásban, ahol durván csúsztatsz (“mondott valaki egy többféleképpen is értelmezhető mondatot,” persze, csak ennyi…). Ne hülyéskedj már.
@scepticalhippo: Én is inkább @tgr: kommentárs véleményére hajlok, bár kissé más érveléssel. A te álláspontod azon — a szerintem tévedésen — alapul, legalábbis ezt vélem kiolvasni belőle, hogy az alsó- és középszintű közoktatás tényanyaga egyszer s mindenkorra berögzül az illetékes diákok elméjébe, de legalábbis meghatározóvá válik (egy ideális világban így is lenne). És ennek értelmében, ha a lakóhely őskultúrájának részét képező hiedelmek is bekerülnek a tantervbe, akkor laposföldhívők lesznek és ettől mindmeghalunk (erősen kisarkítva a dolgot).
Kutatások bizonyítják (Vekerdy Tamás számtalanszor citálta őket), hogy pár évvel érettségi után a volt diákok töredéke emlékszik kb. bármire is (“Magyarországon a húsz és harminc év közötti felnőttek kilenc százaléka emlékszik úgy a középiskolai tananyagra, hogy alkalmazni is tudja. 2019.”). Így a világóceánban úszó béka hátára felpakolt hegyekre éppúgy a felejtés vár mint a 20 aminosav szerkezeti képletére. Illetve, ha nem, akkor azért nem, mert a békatörténet kép- és történetszerű, azaz — különösen a fiatal — humanoidok számára jobban befogadható, könnyebben és tartósabban rögzül, mint a mégoly egzakt, szigorúan logikus, ám absztrakt tudományos igazság.
\
A megoldás roppant egyszerű: figyelembe kellene venni a diák biológiailag meghatározott felfogóképességét, amit úgy is neveznek, hogy a “tanulási képességek életkori sajátosságai”. Ha egy diák a mesékre fogékony, akkor mesélni kell neki. Ha a Nagy Büdös Igazságot a tudományos igazság birtokában nagyképűvé lett “okos emberek” nem képesek meseszerűen elmondani, akkor az “okos embereket” kell először átképezni és nem azokkal harcolászni, akik viszont képesek történeteket mesélni. Mert lehet, hogy hülyeséget mesélnek, viszont tudnak mesélni.
@Hottentottenstottertrottelmutterattentäter… usw:
Ezzel abszolút nem értek egyet. A hiedelmek pont azért népszerűek mert könnyen megérthető, faék egyszerű választ adnak a kérdésekre, ráadásul úgy, hogy néha részben fedik a természettudományi tényeket. A gyerekek többsége értelemszerűen a kisebb ellenállás felé fog mozogni, tehát a szép kerek népi hiedelmek felé ha van lehetősége. Ezeknek semmi keresnivalója a természettudományos oktatásban. Az lehet, hogy a 99%-a kiesik a fejéből a gyereknek felnőtt korára mondjuk a biológia, meg kémia oktatásból, de nagyon nem mindegy, hogy az fog neki derengeni, hogy erről valamit szövegelt a tanár csak nem érdekelte/nem fogta fel, vagy az, hogy ááá ilyen nincs csak a nagy sámán esőtánca…
Életveszélyes irány, ha a tudással való megismerkedést az elit értelmiség privilégiumává tesszük a többieknek meg jó lesz valami eszetlen mese. Mert a tömegben az erő, és az értelmiség hamarosan azt fogja észrevenni, hogy az ő tudományos tényei vannak kitiltva az iskolákból.
@Hottentottenstottertrottelmutterattentäter… usw: “Ha egy diák a mesékre fogékony, akkor mesélni kell neki. Ha a Nagy Büdös Igazságot a tudományos igazság birtokában nagyképűvé lett “okos emberek” nem képesek meseszerűen elmondani, akkor az “okos embereket” kell először átképezni és nem azokkal harcolászni, akik viszont képesek történeteket mesélni.”
.
Az egesz gondolatmenetedbol, es foleg az idezetbol egyenesen kovetkezik, hogy neked az is elfogadhato lenne, ha pl evolucio helyett kreacionizmust tanitananak a lurkoknak, legalabbis addig, amig a biologusok ki nem talaljak, hogyan bullshitteljenek annyit es olyan folyekonyan, mint egy bizonyos mesekonyv. Mert “arra fogekonyabbak a diakok, vagy mi.
@Hottentottenstottertrottelmutterattentäter… usw: : “Ha egy diák a mesékre fogékony, akkor mesélni kell neki.” Ámen. Csak ez az, amire Szvsz. nem igazán jut idő. Az ámítástechnika hajnalán (mikor még alkalmazott voltam, s a pécék még a DOS fényét sugározva kezdték ellepni az irodákat), az akkori főnököm egy rövid időre rávett (ifjúság “átka”, Benjamin a mainframe mágusok között), hogy tartsak alapfokú képzéseket partnercégek dolgozóinak (gépkezelés stb). Én nem vagyok tanár, sose voltam, de valamit vagy jól (értsd eredményesen), vagy sehogy. Ül velem szemben 6-8 ember, akinek tökidegen területről kell tudást átadni. Figyelni kell a szemeket, mert ha nem látod a megértés fényét (jó esetben a felismerés örömét) felcsillanni, akkor ott meg kell állni, valami más, életszerű példák tömegét keresni, mert gödörre-homokra nem lehet a felépítményt felhúzni, ha egy emelet gyenge, arra másikat építeni. Namármost, pár kurzus után köszönettel lemondtam a megtiszteltetésről, mert egy-egy jó négyórás “szeánsz” után, rogyadozó térdekkel vánszorogtam az első koffeingyártó szerkezethez, annyira kimerített a folyamatos, többirányú, feszült koncentrálás (gyakorló tanerők lehet röhögni). Szó szerint annyira elfáradtam fizikailag-szellemileg, hogy a nap hátralévő részében csak kóvályogtam mint gólya… :-).