Kultúrharc Félázsiában
Eredeti szerző: jotunder
1992. május kilencedikén egy különös olvasói levelet közölt a Times. Az aláírók az ellen tiltakoztak, hogy a Cambridge-i Egyetem tiszteletbeli doktori címet akart adományozni Jacques Derridának. A levelet Barry Smith írta, az aláírók között olyan világhírű filozófusok voltak, mint Quine vagy Ruth Barcan Marcus, sőt a Fields-érmes matematikus René Thom is. Az mondjuk kultúrharc, ha Badiou, Bourdieu, Baudrillard, Chantal Mouffe vagy Heller Ágnes van az egyik oldalon, a modern analitikus filozófia a másikon.
Pár év múlva a Social Text, rangos, posztmodern filozófiával foglalkozó folyóirat kajálta be csúnyán Alan Sokal amerikai fizikus „Transgressing the Boundaries: Towards a Transformative Hermeneutics of Quantum Gravity” című paródiáját. Ezek után Sokal, Jean Bricmonttal közösen írt könyvében támadta meg Lacant, Kristevát, Deleuze-t és persze a fent említett Derridát.
A kétezres évek közepén fordították le Leo Strauss Karl Löwith-hez írt 1933-as levelét, amelyben az alábbi szöveg szerepelt: To the contrary: only from the principles of the right, that is from fascist, authoritarian and imperial principles, is it possible with seemliness, that is, without resort to the ludicrous and despicable appeal to the droits imprescriptibles de l’homme to protest against the shabby abomination. Ez csak olaj volt a tűzre a Strauss körüli kulturális háborúban, amelyben tucatnyi könyvet írtak meg Strauss ellen és őt védelmezőn.
Kultúrharc volt a fiatal Francois Furet és a Nagy Francia Forradalom marxista szempontú közelítését képviselő nagy tekintélyű Albert Soboul vitája, vagy a német Historikerstreit amelyet a jobboldali történész Ernst Nolte indított el, és amelybe a másik oldalon maga Jürgen Habermas szállt be.
Az nem kultúrharc, hogy Megadja Pubi (aki egyébként mostmár Dr. Megadja Pubi,) Magyaridősárpi, Apáti művész úr harmincezerért esetleg ötvenért ír egy flekket Lölö bácsi valamelyik lapjába a kilencszáznegyvenkettő közül arról, hogy migránsot simogatott Parti Nagy Lajos, vagy, hogy Esterházy Péter nevének betűiből ki lehet rakni a Mongol Kommunista Párt alapító nyilatkozatát. Még az sem kultúrharc ha Békés komisszár elvtárs a Direktórium nevében elfoglalja a polgári elhajlók valamelyik lapját és rögtön meghívja Vitéz Nagybányai Schmidt Máriát egy jó merkelezésre. Az nem kultúrharc, ha egy félázsiai majom rázza a ketrecet. A szar akkor is szar marad, ha Gucci pelenkába teszik és egy francia nevelőnő helyezi el elvágólag Krlvce és Prksna között a nyolcszáz lóerős Lamborghini dzsipp mellé.
<div class='sharedaddy sd-block sd-like jetpack-likes-widget-wrapper jetpack-likes-widget-unloaded' id='like-post-wrapper-192691293-16518481-678e8208b93ca' data-src='https://widgets.wp.com/likes/?ver=14.1#blog_id=192691293&post_id=16518481&origin=www.orulunkvincent.hu&obj_id=192691293-16518481-678e8208b93ca&n=1' data-name='like-post-frame-192691293-16518481-678e8208b93ca' data-title='Like or Reblog'><h3 class="sd-title">Like this:</h3><div class='likes-widget-placeholder post-likes-widget-placeholder' style='height: 55px;'><span class='button'><span>Like</span></span> <span class="loading">Loading...</span></div><span class='sd-text-color'></span><a class='sd-link-color'></a></div>
Kultúrketrecharc.
Hál’ Imhotepnek ide ritkán tévednek az elvetemült trollok.
Ha mégis jönnek, tuti abba kötnek bele, hogy az elején belevetted Heller Ágnest!
:))
Az utolsó bekezdéshez csak annyit: Bizony nekik az kultúrharc! Azon a féltekén az jelenti a kultúrát!
És Bayert nem is említetted! Az ám a kultúra!
😀
@sinus67: http://www.westminster.ac.uk/news-and-events/events/an-encounter-with-agnes-heller gondolom, rendben van
@jotunder:
Nálam teljesen! A trollok másképp vélekednek!
Nem (csak) apróságos kötözködésként, de a Sokal affért (és a korábbi Derrida-ügyet is némiképp) nem véletlenül nevezik science war-nak és nem Kulturkampfnak (azt hagyjuk is, hogy utóbbi eredetileg mit jelentett Bismarcknál). Sokal kifejezetten a tudományos világon belül érezte a bajt, amúgy fütyült rá, hogy egyes értelmiségiek milyen hablatyokkal körülírva szerveznek társadalmi mozgalmakat. Abban látott nagy veszélyt (szvsz teljes joggal), ha a tudományos világban nyer polgárjogot és kapja meg a tudományosság hitelesítő pecsétjét az összevissza beszéd. Nálunk se az a gond, hogy az újságaikban és párttaggyűléseiken (magyarán a gyűlöletkétpercekben) miket hadoválnak össze a nyomik. Ilyen volt, van, lesz, ahoygan mindenhol van. A gond abból lesz, ha euz be tud szűrődni a tudományos intézményrendszerbe, mint pl. a megadféle elképesztő doktori ügyben. Erre kelle vigyázni, ez érne meg sok konfliktust.
(A Leo Stauss ügy végképp külön kérdés, ahogy a Historikstreit sem kultúrharc volt, sokkal mélyebb társadalmi-politikai hasadás kibeszélése, éppen habermasék részéről nem feltétlenül, khm, kiegyensúlyozott eszközökkel. Ez persze nem menti Noltet, hogy miért jön a hirtelen csodálóivá vált magyar schmmiodtmarcsik közé illegetni magát, de ez is része volt a történetnek.)
@sinus67: Azért ahhoz nem kell trollnak lenni, hogy valaki ne legyen mélyen meggyőződve Heller Ágnes filozófiai nagyságáról és emberi-közéleti nagyszerűségéről.
@fortin2: én a valóságos, súlyos kulturális konfliktusokról beszélek.
igen, a derrida-ügy az volt, a sokal-ügy az volt a történészviták azok voltak.
hmm, szerencsére van rá jobb szó, mint a kultúrharc, inkább kulturális forradalom lesz ez, rendes maoi értelemben, felkészülnek a verebek!
Nem a lényeghez tartozik, de legyünk pontosak: a terepjáró nem Lamborghini, hanem Range Rover.
Ebbe a keretbe való :
merce.hu/2018/08/21/tgm-1968-augusztus-21-vasarnap-praga/
@nerángass:
” A hatvannyolcasoknak végük, most mi jövünk – mondta Orbán miniszterelnök Erdélyben. Orbán Viktor magyar miniszterelnök (és külhoni elvbarátai) államrendszerében nemcsak a hatvannyolcasoknak, de még a negyvennyolcasoknak is végük van – és ebben merő apróság a független baloldal növekvő orbánizációja, részletkérdés, mellékszál – , a focihuligán stílusú hurráetnicizmus rulez.
Tessék rajtunk nyugodtan nevetni, ez jár a legyőzötteknek. Meghagyjuk önöknek Brezsnyevet és Nixont, Komócsint és Biszkut, de Gaulle-t, a „Stop Soros”-t és a venezuelai szocializmust és Putyint és Kövér Lászlót, az LMP-Jobbik szövetséget, „Tusványost”, Sahra Wagenknecht migránsellenes új „baloldali” mozgalmát, Tibi atyát és ezt az egészet. A valóságot.[1]”
@jotunder: Valóságosak, persze, de csak azért piszmognék el kicsit mégis a tudományháború kifejezéssel, mert az nem ad felmentést. Ha kultúrharc van, akkor a tudományos értelmiség széttárhatja karjait: ja kérem, történelmi viharok, politika stb., nincs mit tennünk. De a science warnál bizony van dolga a kollégáknak, részint dolgozni (érdemi szakmai szövegeket írni), részint a tudományos értékelési folyamatoknál észnél lenni. Ugyanis még egy orbánikus rendszerben is PhD-t stb. elérni csakis tudományvilágon belüli döntésekkel lehet (egyetemi tanéri kinevezés az más, tudom, azt tudják hinteni). Tessék ott lenni, megszólalni stb.
@little green rooster: és francia volt a nevelőnő és van olyan, hogy nyolcszáz lóerő? :))
@fortin2: a hatalomhoz való dörgölőzés nem kultúrharc. csak ennyit akartam mondani. itt annyira színvonaltalan senkiháziak képviselik az orbánizmust, hogy arról nem lehet nyugati keretek között gondolkodni.
@jotunder: Van olyan, hogy nyolcszáz lóerő, több is. Egyébként nagyapa is Hrvatszkaban van.
Az a meghívó, az nem semmi. Anyósom mondja mindig, hogy összefújta a szemetet a szél.
@fortin2: Lehet, hogy csak én nem értelek, de a Nolte meghalt 2016-ban. Mikor jön/jött ide „illegetni magát”?
Más: nem először teszel utalásokat Heller Ágnes kétséges „filozófiai nagyságáról és emberi-közéleti nagyszerűségéről”. Kifejtenéd egy kicsit bővebben, mire gondolsz, különösen az emberi-közéleti vonatkozásokat illetően?
Karl Lövith (bocsánat, ha már más is szóvá tette, nem olvastam végig az összes kommentet).
@cruickshank: s persze: Löwith — nekem se megy ma.
@cruickshank: javitottam. ezt a nevet valamilyen okbol tobbszor is leirtam az elmult napokban, es folyamatosan javitanom kellett, mert mindig a kurt ugrott be, dehogy miert azt el nem tudom kepzelni.
@Bogomil: ernst nolte-t tizenpar eve meghivta schmidt maria budapestre.
Mellékszál, de még csak nem is szimplán doktor, hanem punk!
„Megtaláltuk egymást G. Fodor Gáborral. Azt a fórumot kerestem, ami kicsit kekec, provokatív, punkos. Erre tökéletes a 888.”
http://www.lokal.hu/2018-08-megadja-gabor-nem-akarom-hogy-europa-muszlim-legyen/
@Érvsebész:
Igen, az ilyen nyomorult kihelyezett pártöklökről mindig a punkok ugranak be nekem is.
@seol: 😀
@Bogomil: Nolte a kétezres évek közepén volt marcsikánál, addigra már egy megkeseredett, egyre agresszívabb ember lett, aki a húsz évvel azelőtt kirobbant Historikstreitben elszenvedett (gyakran méltánytalan és alaptalan) támadásokra egyre szélsőségesebben reagált. Pedig egészen monumentális történész/ideológiatörténész volt, akit a baloldali konszezus marginalizált.
Hellerről pedig nem, nem fogok negatívat írni, mivel jelenleg egy teljes hatalmi apparátus nevezte ki főellenségnek. Tudom, ez nem feltétlenül helyes stratégia, de ez van.
A senkik a valakik ellen. A ludak és a disznók harcában végül a patkányok győznek. Ez nem kétséges.
@fortin2: „Hellerről pedig nem, nem fogok negatívat írni, mivel jelenleg egy teljes hatalmi apparátus nevezte ki főellenségnek. „
Ez egyébként így szerintem rendben van, de akkor már szerencsésebb lenne a célozgatást is mellőzni.
Megvan az Árpi utóda:
magyaridok.hu/velemeny/az-alkeresztenyseg-kora-3580889/
@Érvsebész:
Á, elég bénácska, ilyen aljas-buta rezsimkurva tülekedik több tucat a kicsorgó moslékcseppek körül.
@Érvsebész: vastagandrea.blog.hu/
Nagyon haragszik a PIM-re, gyűlölködik is rendesen.
@Ahava: raffay ernő felesége…
@Ahava: @seol: Ez a hülye fasiszta Raffay Ernő nője. Idén rávette a vén marhát, hogy elvegye. Van köztük életkorban vagy fél évszázad különbség.
Hogy minek a cseppjei körül tülekedik, azt inkább hagyjuk, jóízlés is van a világon.
@jotunder: @Tehéntőgy: Igen, szép kerek történet.
Most látom, Raffay Ernő blogjának társszerző blogja Vastag Andrea – Csinszka blogja.
„Biztosan állíthatom, hogy a Károlyi grófok palotájában működő Petőfi Irodalmi Múzeum (ahol napjaink budapesti szabadkőműves páholyai is működnek) napjainkban sajnos nem a magyar és keresztény érdekeket képviselő gróf Károlyi Gyula m. kir. miniszterelnök, hanem a szabadkőműves kormányt alakító vörös gróf, Károlyi Mihály nézeteit és érdekeit képviseli. (Raffay Ernő)
A Petőfi Irodalmi Múzeum, a Kassák Múzeum és az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet már akkor elesett, amikor Prőhle Gergely igazgató lett. Mindaz, ami veszni látszik, amit most siratunk Prőhle távozásával, valójában E. Csorba Csilla érdeme.
Prőhlét a FIDESZ nevezte ki, E. Csorba Csillát a nyugdíjkorhatár elérése előtt leváltották, pedig igazi kultúrhellyé az ő vezetése alatt vált a PIM.
Hát akkor ez van most, megy a harc a pozíció megszerzése körül.
@Ahava:
Jajj te, jössz itt mindenféle kultúrhellyel. Itt arról van szó, hogy a PIM olyan keresztényietlenül viselkedik, mondjuk ki: elzsidósodott bazmeg, hogy azt hiszik, Vastag Andreától pénz jár nekik azért, amiért pénz jár nekik:
„A Petőfi Irodalmi Múzeum főigazgatójának megbízásából ismét a Kézirattár vezetője keresett fel engem válaszlevélben, melyben tolmácsolta nekem a főigazgató úr szavait: arra hivatkozva, hogy mivel a második kötetemben közölt, a Petőfi Irodalmi Múzeumból kapott másolatok engedélyezési, digitalizálási stb. díja még nem érkezett meg számlájukra, addig, amíg ez a mindennel együtt 85. 390 HUF-ra rúgó összeg, valamint a jelenleg, harmadik kötetemhez kért másolatok díjai nem érkeznek meg a Petőfi Irodalmi Múzeum számlájára, „nem áll módukban” hozzájárulni az általam harmadik kötetemben közölni szándékozott három tétel közléséhez.
Ám ezzel a válasszal több probléma van.
Először is én megint csak azt érzem ebből a válaszból, hogy a Petőfi Irodalmi Múzeum ismét mindent megpróbál bevetni annak érdekében, hogy következő kötetem ne jelenhessen meg, vagy amennyiben meg is jelenik, csonkán, hiányosan jelenjen meg, s ezzel együtt tudományos színvonala a lehető legalacsonyabb legyen. Röviden: ismét kimondottan rosszindulatú, nem kimondottan keresztény hozzáállás rajzolódik ki számomra a Petőfi Irodalmi Múzeum részéről.
Tulajdonképpen arról van itt szó, hogy a Petőfi Irodalmi Múzeum megint akadályozza a munkámat, szakmailag ellehetetlenít engem, miközben kőkeményen meg is zsarol: ha nem érkezik meg hozzájuk maradéktalanul az általuk megszabott összeg, ami előző kötetem anyagával kapcsolatos, addig nem engedélyezik a két néhány soros versnek, továbbá a pici rajznak a közlését harmadik kötetemben sem. Véleményem szerint ez gyomorforgató. Nem tudom (vagyis sajnos tudom), miért nem lehetett azt írni, hogy igen, van itt egy tartozás, ezt szeretnénk a kiadójától megkapni, de azt a három tételt, mely a következő könyv megjelenését érinti, önnek, a szerzőnek engedjük közölni. De a Petőfi Irodalmi Múzeum és főigazgatója nem ezt írta. Nem. Ugyanis itt könyörtelen rosszindulatról, szakmai féltékenységről, a nemzeti közkincsnek anyagi javak megszerzésére történő felhasználásáról, s nem utolsósorban gátlástalan és emberileg, morálisan elfogadhatatlan zsarolásról van szó, s ami talán a leggyalázatosabb: mindezek fényében semmiképpen nem keresztényi viselkedésről.
Arról nem beszélve, hogy van itt ezt az ügyet illetően egy másik szempont is: én az említett három alkotást (a verstöredéket, verset és a rajzot) lefotóztam a Kézirattárban, méghozzá úgy, hogy a Petőfi Irodalmi Múzeum 1500 Ft-os fotójegyét aznap MEGVÁSÁROLTAM. A fotójegyet tehát – mely nem olyan nagy összeg ugyan, melyre a Petőfi Irodalmi Múzeum vágyik, de akkor is 1500 Ft, s nekem, aki az írásból vagyok kénytelen megélni vagy éhen halni, igenis nagy összeg – kifizettem, tehát ennek a három anyagnak a közlését sem emberileg, sem semmilyen szempontból nem szabadna Prőhle Gergelynek és munkatársainak egy nagyobb összeg kifizetéséhez kötnie, továbbá a 2X4500 Ft-ot, melyet el akarnak kérni a három dokumentum közléséért sem korrekt elkérniük, mert én azt az 1500 Ft-os fotójegyet – mint említettem – KIFIZETTEM. Mi ez, ha nem a tudományos kutatás szabadságának durva megsértése?”
Mint látható, a kultúrharc fokozódik.
@Tehéntőgy:
Hja, furcsább összeütközések is megvalósultak már a dögkútban. Na jó, ez azért elég magyarosch. 😀
@Tehéntőgy:
Az ötödik sornál majdnem megkérdeztem, hogy „ez elmebeteg?!”, de aztán továbbolvastam, sz’al már tudom a választ.
És hát azért kemény lehet, hogy a művésznőt állandóan üldözik a „nem kimondottan keresztények”, remélem, jól lelakatolta a sufnit.
@Tehéntőgy: „a nemzeti közkincsnek anyagi javak megszerzésére történő felhasználásáról” résznél ledobtam a láncot. Nem, nem akarok kutatási szabályzatról, forrásanyag közlésének feltételeiről szólni, ez a nő szégyentelenül siralmas. Na ja, és még büszke is erre a hömpölygő gyalázkodásra.
@Ahava: Vérszagra gyűlnek a Winter tanarak.
@Ahava: Vicces lenne, ha nem lenne komoly. Az eredetiben eljut egész az első éjszaka jogáig, de a legjobb akkor is a fotójegy. AMIT Ő MEGVETT!
Hadijelentés a kultúrharc Nemzeti frontjáról:
„Minden második széket ingyenjegyesekkel töltöttek fel Vidnyászky Attila Nemzeti Színházának nagyszínpadán. Hiába a 2 milliárd közeli állami támogatás, 150 milliós veszteséggel zárta az évet az ország egyik legnépszerűtlenebb színháza.”
hvg.hu/kkv/20190707_150_millios_hiany_a_Nemzeti_Szinhazban_csak_a_nezok_fele_fizet_a_nagyszinpadon
@netukki: Végül is nem sokban különbözik boldog gimis koromtól, mikor kötelező volt felvonulni, demonstrálandó a tömegtámogatást. Vagy ha kultúra, akkor volt vagy 30 (harminc!) példány „Az acélt megedzik”-em, mert sportversenyeken előszeretettel osztogatták a plecsni mellé, a kissé eltúlzott példányszámban kinyomott művet 😉 . Hiába no, a bolsi örök.
@netukki: vajon mennyivel nőtt vidnyánszky magánvagyona az elmúlt 6 évben? 1 milliárd?