Este egy másik Magyarországon (megjegyzésposzt)
Eredeti szerző: jotunder
Ma a Radnóti Tesla stúdióban megnéztük Franz Xaver Kroetz „A vágy” című színdarabját. Ezt több mint húsz éve már Ascher Tamás is rendezte a Thália Színház stúdiójában, de a Vígszínházban játszották Kroetz-től a Vadászatot Mádi Szabó Gáborral és Pap Verával, Debrecenben pedig a Felső-Ausztriát és a Fészek című darabot. Most Alföldi volt a rendező, és Kováts Adél, Schneider Zoltán, Bata Éva és Vilmányi Benett a szereplők. Ezt most jól elmondtam, de mint tudjuk, színikritikát nem írok.
Az előadás után volt egy beszélgetés, ahol megjelent Kroetz, aki az egyik legismertebb kortárs német drámaíró és persze Alföldi is, az igazgató-színésznő Kováts Adél, a nézőtéren pedig ott ült Ascher. Egy össznépi Bayer Show kellős közepén, Európa legkínosabb országában, itt van ez a darab, itt vannak ezek az emberek, ez milyen, most komolyan.
Nyilván nem fogok Alföldivel és pláne a Kroetz-cel vitatkozni arról, hogy miről szól a darab. Számomra az ember bőre alatt megbúvó megszelídíthetetlen állatról, a kibeszélhetetlen egyszemélyes intimitásról, a prüdéria és az animális szexualitás együttlétezéséről. Ahogy Alföldi mondta, a Vilmányi Benett által játszott szexuális bűnöző az egyetlen önazonos szereplő, aki tudja, hogy mit kell elfojtania a túlélésért.
Az eredeti darab bajor dialektusban íródott és ezért korábban tájnyelvi fordításokkal próbálkoztak, Alföldinek Perczel Enikő ( ő az Alföldi-féle Nemzeti dramaturgja volt) és Totth Benedek írt egy tökéletesen pontos obszcén szöveget, ami remekül helyezi el a szereplőket a lent és a fent határán. Szinte hallom a sok baromarcú Szentesi Zöldit, ahogy behisztiznek rajta, de nem nagyon érdekel a rezsimmajmok nyomora.
Ez az az előadás, amelyen napokig szaszerol az ember, próbálja a helyére tenni, ez nem a szakrális faszomszínház, ahová vidéki tancsinénik viszik el a gyerkőcöket, akik persze kurvára unják az egészet. Általában ez nem az a színház, amit unni lehet. Ki lehet róla menni, mentek is ki már róla, fognak is kimenni, unni azt nem lehet. Az nem biztos, hogy elgondolkozik rajta az ember, lehet, hogy nem mer elgondolkozni rajta.
Egy beszari ország kellős közepén Alföldi csinált egy nagyon nem beszari darabot, szomorú analizálással, szilikonos műfasszal, kezdő szadomazoval a gőzben. A mesternek van középső ujja és nem fél használni.
<div class='sharedaddy sd-block sd-like jetpack-likes-widget-wrapper jetpack-likes-widget-unloaded' id='like-post-wrapper-192691293-16518189-67b39662dcd56' data-src='https://widgets.wp.com/likes/?ver=14.1#blog_id=192691293&post_id=16518189&origin=www.orulunkvincent.hu&obj_id=192691293-16518189-67b39662dcd56&n=1' data-name='like-post-frame-192691293-16518189-67b39662dcd56' data-title='Like or Reblog'><h3 class="sd-title">Like this:</h3><div class='likes-widget-placeholder post-likes-widget-placeholder' style='height: 55px;'><span class='button'><span>Like</span></span> <span class="loading">Loading...</span></div><span class='sd-text-color'></span><a class='sd-link-color'></a></div>
te most panaszkodsz vagy dicsekszel? 🙂
Nemrég olvastam valahol egy posztot, fenemód ostorozta a liberális kultúrfölényt sugárzó belpesti értelmiségieket. Ha megtalálom, beteszem ezt oda kommentbe’, kíváncsi vagyok, mit szól hozzá a szerző:)
@velőtanya: 😀
@velőtanya: liberális? hogy jön ide a liberalizmus? alföldi miatt? ő egy liberális idol, de ennyi. nem írtam a baby jane-es rendezéséről a Hatszín Teátrumban, ami azért elég közel volt a megengedhetetlenhez, bocsánat művész úr :)))
kroetz-t már a Kádár-rezsimben játszották Magyarországon. ő erősen baloldali volt akkor, ennek lehetett szerepe abban, hogy hagyták bemutatni a darabjait, de még ez sem biztos. ő volt a Kir Royal sorozat főszereplője, amit játszottak Magyarországon.
@jotunder: Hát akkor itt mindenki nagyon félreértett mindent. :-DD
Szeretek itt olvasgatni. De ez az írás akkora álszent, felesleges, kétszínű sunyiság, amilyenre csak a Nyugati boszorkány képes.
Ezt nem a jótündér írta. Vagy már lobotomia után. Jobb, ha nem gondolkozol el rajta.
És miután én nem vagyok ekkora paraszt, a többit mail formátumban küldtem el.
Te az új, magasabb rendű emberben hiszel, erről álmodozol, ugyanazokkal az állati ösztönökkel, amit a kéreg alatti összes terület változatlanul működtet.
És tudod, decens stílusod nem tesz vonzóbbá. A szilikonfasz meg neked nem elég kemény, azt hiszem…B+
Remélem sikerült felvennem az irodalmi tempódat.
@Kettes: @jotunder: nem erotikus, hanem színházi vonatkozásai okán érdemes elolvasni A darling szajha című könyvet, mert azért pusztán a színházba járás nem feltétlenül jár együtt kultúrfölénnyel. Csak van rá pénz. A jegyekre.
A színház, és a kurválkodás soha nem határolódott el élesen egymástól. 🙂
Az úri közönség pedig nézgelődött. A szegényebb, részeg csürhe röhögött mindenen.
moly.hu/konyvek/gillian-bagwell-a-darling-szajha
sorry ,de + sz, a szasszerol
topszotar.hu/idegen-szavak/szasszerol
@jotunder: Mi volt vele a baj? Írhatnál.
@jotunder: nem mindegy? kommer, kommer.
Nincs ezzel a poszttal semmi gond. Jotunder jelentős részét, és lényegét írhatta volna a Suttogások é sikolyok című filmről is. A különbség mindössze annyi, hogy azt közel ötven éve láthattuk. Érthetük is, ha akartuk. A posztot is értheti aki akarja így, vagy úgy.
Attól, hogy egyes emberi dolgokról csak szűk körben, és főleg csak kis színházakban merünk beszélni, azok voltak, vannak, lesznek. A fejünket meg pont emiatt kár a homokba gudni.
Numda szerint „A színház, és a kurválkodás soha nem határolódott el élesen egymástól. 🙂 Az úri közönség pedig nézgelődött. A szegényebb, részeg csürhe röhögött mindenen.” Az úri közönség ezután szépen hazamegy, és kipróbálja amit látott, a szegényebb csürhe meg röhögés közben maga is azt csinálja, amin röhög.