Skip to content

Örülünk, Vincent?

  • Címlap
  • Legújabb posztok
  • Rólunk
  • A kommentelésről
  • Gépház?
  • Archívum
    • Jobboldali költők borzalmas versei
    • Hétköznapi történetek
    • Focitörténelem
    • Hülyeország
    • Vincent tréfái
    • Indulatposzt
    • A nap idézete
    • Gengszterkrónikák

Örülünk, Vincent?

A Vincent blog hazatér

Legújabb posztok

  • Konzervatizmus Orbán után 2026.03.12
  • Magyar gloire 2026.03.11
  • Ruszkik, hová? 2026.03.11
  • Krasznahorkai esete Dzsungáriával 2026.03.10
  • Khamenei Jr. is megsérülhetett a támadásokban 2026.03.09
  • Amerika fegyvereket venne Ukrajnától? 2026.03.05

A legolvasottabb posztok

  • Konzervatizmus Orbán után
  • Magyar gloire
  • Viccországban bejelentenek
  • Krasznahorkai esete Dzsungáriával
  • Ruszkik, hová?
  • Claude esete Donalddal

Lecsapni készül a PSZÁF — de mire?

2021.05.11 by Vincent szerző

Eredeti szerző: Főbuha

Saját honlapja szerint a PSZÁF 500 intézményes témavizsgálatot indított július végén. A cél: „lakossági ügyfeleiknek az általuk előre meghirdetett kondíciók és árak szerint nyújtják-e szolgáltatásaikat, s hogy az árak feltüntetése és felszámítása megfelel-e a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvény előírásainak.” (A törvény.)

Ez szerintem úgy f@szság, ahogy van.

Ugyanis — főleg, miután már bő egy éve aláírta a Magatartási Kódexet, és azóta folyamatosan odafigyel betartására, mert tudja, hogy címlapra kerülhet miatta, ha nem teszi — nincs az a magára valamit is adó pénzügyi szervezet, amely ne a meghirdetett kondíciók és árak szerint szolgáltatna. Az árak feltüntetésének és felszámításának értékelése teljesen szubjektív (bár értem, hogy a THM-re lőnek), ráadásul az ár, mint olyan, csak egyike a vásárláshoz kapcsolódó „jelentős információnak”, mert hisz legalább ilyen fontosak a fizetés, szállítás és teljesítés feltételei, valamint a panaszok kezelésének módja.

Szóval szerintem mindez csak populista pótcselekvés. Efféle szabálysértések a nagy intézményekre (bankokra, biztosítókra) biztos, hogy nem jellemzőek, miközben biztos, hogy találhatók olyan eseti (vagyis nem rendszerszerű) hiányosságok, amelyeket aztán a barát-ellenség szenzorral a politikától és a piactól egyenlő távolságot tartó hatósági vezetés kettéválaszthat büntetendőkre és észre nem vettekre. A büntetés ráadásul a fogyasztóvédelmi vizsgálatoknál a legmagasabb: elérheti a 2 milliárd(!) forintot is. MNO vezércikknek tehát remek téma lesz.

Kérdés persze, hogy van-e kapacitása a PSZÁF-nak egy érdemi mélységű és szakmailag körültekintő vizsgálatra. Ha megnézzük a pénzügyi felügyelet létszámát, akkor az 2010. február végén 473 fő volt. Tételezzük fel a következőket:

– mind a 473 fő fogyasztóvédelmi felügyelő, vagyis képes a szóban forgó vizsgálatot elvégezni,
– az év második felében van 120 munkanap,
– van 500 megnézendő intézmény,

… akkor átlagosan és kerekítve még egy felügyeleti titkárnőnek — sőt, magának az elnöknek is — naponta legalább négy intézményt kéne megnéznie elölről-hátulról, kívülről-belülről, eldöntve, hogy rendben vagy tisztességtelenül mennek-e ott a dolgok. Napi 8 órás munkaidővel számolva ez bruttó két óra intézményenként úgy, hogy közben semmi mást nem csinál senki sem.

Még csak azt sem, ami érdemi kérdés lehetne. Például, hogy milyen aktuális veszélyeket rejtenek magukban a romló banki hitelportfóliók, vagy hogyan hatnak a bankok működésére, és így a gazdasági növekedés beindításában és fenntartásában betöltendő szerepükre a hitelveszteségek leírási költségei, megtetézve a bankadóval. Igaz, az IMF elhajtása óta ugyan, kit érdekel mindez?

Share this:

  • Twitter
  • Facebook
  • Tumblr

Like this:

Like Loading...

Related

Share this:

  • Twitter
  • Facebook
  • Tumblr
<div class='sharedaddy sd-block sd-like jetpack-likes-widget-wrapper jetpack-likes-widget-unloaded' id='like-post-wrapper-192691293-16517187-69b52196298d2' data-src='https://widgets.wp.com/likes/?ver=14.1#blog_id=192691293&post_id=16517187&origin=www.orulunkvincent.hu&obj_id=192691293-16517187-69b52196298d2&n=1' data-name='like-post-frame-192691293-16517187-69b52196298d2' data-title='Like or Reblog'><h3 class="sd-title">Like this:</h3><div class='likes-widget-placeholder post-likes-widget-placeholder' style='height: 55px;'><span class='button'><span>Like</span></span> <span class="loading">Loading...</span></div><span class='sd-text-color'></span><a class='sd-link-color'></a></div>

Post navigation

Previous Post:

Csak tiszta forrásból

Next Post:

A sajátos magyar észjárásról

21 Commments

  1. tollaszerge (törölt) szerint:
    2010.08.03 15:01

    A sötétben bújkáló mocskos árdrágítókra, természetesen. Az igazi persze úgy lenne, ha kakastollas csendőrök törnék be a bankok ajtaját, és rabláncon vinnének el mindenkit. De hát nem lehet mindent egyszerre.

    A következtetésekben igazad van, valszeg meg fog jelenni pár cikk arról, hogy a Rosszbankok milyen tisztességtelenek, Jóbankok pedig cukik. Most. Még. De viselkedjenek ők is.

    A büntetés nem olyan egyszerű kérdés, lévén hogy el lehet vinni bíróságra a dolgot. Ha addig nem bontják le a fiúk ez a hatalmi ágat is, akkor nehéz lesz hülyeségekért bírságolni. Viszont sajtóhírnek az is elég, hogy a PSZÁF megpróbálta. Önk. vál. előtt számíthatunk még ilyen hangulatjavító intézkedésekre.

    Hiv.: [@tollaszerge (törölt):](#comment-7960)
    Loading...
  2. sajtohuba szerint:
    2010.08.03 15:18

    A szóvivő vitte a szót: atv.hu/cikk/20100802_binder_istvan?source=hirkereso

    Kiváncsi vagyok, hogy lehet azt ellenőrizni, hogy a bankok „terveznek-e emelést a jövőben”. Talán egy kérdőívvel, ahol erre a kérdésre két válasz lehet: igen, nem. Ilyen módszerrel talán a fent emlegetett kapacitásproblémák is kezelhetők lennének :-).

    Feltételezem, hogy ha a bankok új termékkel jönnek ki, akkor lehet a költségelemeket körültekintőbben kialakítani. Nem gondolom, hogy felügyeleti termékengedélyezés, vagy valami hasonló technika bevezetése segítené a szektor működését.

    Meglévő termékek esetén nem hiszem, hogy lenne olyan ostoba CEO, aki engedné, hogy a fix költségtételeken most hirtelenjében módosítsanak. A változó elemekből származó változáshatás pedig eddig is volt, ezután is lesz.

    Más költségtipusok látják kárát alapvetően a különadónak: bérfejlesztések és beruházások, pl. IT beruházások, fióknyitások.

    Hiv.: [@sajtohuba:](#comment-304739)
    Loading...
  3. tanarseged ur szerint:
    2010.08.03 18:38

    Bocs, de hogy jött ki az intézményenkénti két óra?

    473 fő, 120 munkanap, naponta 8 munkaóra, és 500 vizsgálandó intézmény:

    (473*120*8)/500 = 908,16

    Vagyis 908,16 óra jut egy intézményre, persze tényleg csak akkor, ha tényleg mind a 473 fő fogyasztóvédelmi felügyelő, egy intézményt egy ember vizsgál, és senki nem csinál semmi mást.

    (A poszt érdemi részébe nem kötök bele, mert nem értek hozzá.)

    Hiv.: [@tanarseged ur:](#comment-304740)
    Loading...
  4. Főbuha szerint:
    2010.08.03 18:45

    @tanarseged ur: Intézményenként két óra, de mindenki egyszerre ugyanazzal az intézménnyel foglalkozik. :-)) Én ezt helyszíni ellenőrzés formájában tudnám elképzelni. Megérkezik a 9.15-ös személy a taktaharkányi vasútállomásra, leszáll róla 473 felügyelő, megrohanják a helyi takarékszövetkezetet és a 11.25-össel továbbmennek. Ezt követően Taktaharkányban csak a szél kergeti az ördögszekeret és egy kutya vonít fájdalmasan. Így jön ki.

    Hiv.: [@Főbuha:](#comment-304741)
    Loading...
  5. tanarseged ur szerint:
    2010.08.03 18:49

    @Főbuha: Ha 473-man vizsgálnak egy intézményt, nem overkill az egy kicsit? 🙂 Ha így lenne, akkor nem kellene vizsgálatot kezdeményezni a PSZÁF ellen humánerőforrás-pazarlás miatt? 🙂

    Hiv.: [@tanarseged ur:](#comment-304742)
    Loading...
  6. Vitéz Kőbányai Világos szerint:
    2010.08.03 20:53

    @tanarseged ur: Hát a Taktaharkály és Vidéke takarékszövetkezet vizsgálatához elegek talán kevesebben is.Viszont egy komplett bank (saccra 40 lehet hazánkban) feltérképezéséhez lehet hogy még ennyi embernek is kevés 1 nap (pláne, ha valamelyik vezér-helyettes épp akkor van szabin). Mellesleg az egész számítgatás nekem ott sántít, hogy kb. október elsejéig fel kéne mutatni az első nagy áldozatot, tehát valójában nincsen 120 nap, max 40.

    Hiv.: [@Vitéz Kőbányai Világos:](#comment-304743)
    Loading...
  7. Kettes szerint:
    2010.08.04 08:22

    Banküzemtan címmel egy Szajlai Csaba nevű seggfej írt véleményt a mértékadó üzleti körök lapjába, a Magyar Hírlapba.

    http://www.magyarhirlap.hu/velemeny/bankuzemtan.html

    „Elkészült a PSZÁF-javaslat a devizahitelek középárfolyamhoz való kötéséről. Ennek lényege: a lakossági devizahitelek esetében a bankok az átváltáskor a jegybank hivatalos devizaárfolyamát vagy saját középárfolyamukat alkalmazzák – majd. Ezáltal átláthatóbbá válna a devizahitelezés, és olcsóbbá a devizahitel.

    Ha a pénzügyi felügyelet javaslata életbe lép, az több lesz mint „hangulatjavító” intézkedés. A PSZÁF számításai szerint a jelenlegi gyakorlat évi több tízezer forintos többletköltséget ró az ügyfelekre, a bankok pedig a hitelek folyósításánál és törlesztésénél alkalmazott vételi, illetve eladási árfolyamok révén olyan árfolyamnyereségre tesznek szert, amely mögött nincs tényleges költség és kockázat.

    A kezdeményezés a PSZÁF új elnökéhez, Szász Károlyhoz kötődik. Tehát Szász Károlyra kellett várnunk.”

    A középárfolyam alkalmazásának előírása irgalmatlan faszság. Megkérdezném Szászt, hogy szerinte mennyi időbe telik, míg a piac beárazza ezt a költséget és az beépül az árfolyamokba? A PSZÁF nemhangulatjavító intézkedése évi tízezer forintos költségcsökkentést (nem) jelent a devizahiteleseknek, szemben a Kósa-Szjjártó-Orbán bénázás évi százezres költségnövekedésével. Ott kellett volna észnél lenni.

    „Ezermilliárd forintokról beszélünk.” – írja Szajlai.

    Egymillió devizahiteles szorozva „néhány 10 ezer forint”, az annyi mint néhány 10 milliárd forint. Az ötezer milliárdos hitelállományhoz képest ez tényleg nem hangulatjavítás. Kretén.

    Hiv.: [@Kettes:](#comment-304744)
    Loading...
  8. tollaszerge (törölt) szerint:
    2010.08.04 09:11

    @Kettes: Bár kissé túl van kommunikálva, szerintem nem akkora marhaság az intézkedés. Ez tipikusan olyan dolog, ami a szerződés apróbetűjében van, és lehet vele játszani a törlesztés során utólagosan is. Már pár forint eltérés is sokat jelent a bankoknak, tipikus rejtett költség.

    Az (deviza)árfolyamokba ez nem nagyon fog „beépülni” (hiszen devizaforgalmon nem változtat számottevően), viszont a hitelek árába valszeg igen. A bankadó hatása mellett viszont minden bizonnyal ez eltörpül.

    Hiv.: [@tollaszerge (törölt):](#comment-304745)
    Loading...
  9. sajtohuba szerint:
    2010.08.04 10:41

    @Kettes:
    A hangulatjavító intézkedéshez passzol ez a cikk: http://www.fn.hu/hetilap/20100705/regota_keszulok_visszateresre/

    Ebben az is szerepel, hogy ” A felügyelet rendelkezési joga régi kérdés. Szeretne nagyobb hatáskört?

    – Jó lenne, ha gyorsabban tudna a hatóság szabályozással reagálni a piaci folyamatokra. Talán most esély nyílhat arra, hogy többlet-felhatalmazást kapjunk.”

    Ha meglenne már végre ez a felhatalmazása, akkor máris rendelkezhetne, hogy hogyan is legyen a számolgatás bankéknál. De nem kéne itt megállni, rendelkezhetne következő körben arról is, hogy a gépjárműkár kifizetéseket a hitelre vásárolt gépjárművek esetében a hitel devizanemében fizessék ki a biztosítók a károsultaknak, szntén MNB középárfolyamon megszámítva.

    Hiv.: [@sajtohuba:](#comment-304746)
    Loading...
  10. Kettes szerint:
    2010.08.04 14:00

    @sajtohuba: A PSZÁF elnökének két embertől kell függetlennek lennie Magyarországon: a miniszterelnöktől és Csányi Sándortól. Szász Károly pont ennek a két embernek köszönheti a politikai és szakmai karrierjét, az egzisztenciáját, a vagyonát, a médiatámogatását, a megnyert munkaügyi perét, a visszatérését, mindent. Érzelmileg és egzisztenciálisan egyaránt függ Orbántól és Csányitól. Komolyan elhiszi valaki, hogy a Szász vezette pénzügyi felügyelet szakmailag keményen képviselne egy álláspontot a kormánnyal szemben, mondjuk a nemzeti eszközalap kérdésében? Hogy nekimenne az OTP-nek? Hogy nekimenne az OTP-nek a szerbiai leánybankja miatt?

    Kevés alkalmatlanabb embert tudok elképzelni a PSZÁF vezetésére, mint Szász.

    Hiv.: [@Kettes:](#comment-304747)
    Loading...
  11. sajtohuba szerint:
    2010.08.04 15:35

    @Kettes:
    Veled ellentétben én kevés alkalmasabb embert tudok elképzelni egy viktoriánus establishmentben.
    Ő maga jelentette ki, a fenti cikkben hogy „Sosem kaptam politikai megrendeléseket „.
    Me azt is hogy „– Beszéljünk a jelenről. A legfontosabb kérdés az, hogy most milyen felügyeletet képzel el?

    – Meg tudom jelölni a főbb irányokat, amelyeket követni szeretnék. A Pénzügyi Stabilitási Tanácsot fontos intézménynek tartom makroprudenciális szempontból, de a három szereplőnek, a Magyar Nemzeti Banknak, a PSZÁF-nak és a Pénzügyminisztériumnak egyenrangúnak kell lennie. Ma a jegybank primátusa érvényesül, a felügyelet egyfajta gyámság alá került. Ezen szívesen változtatnék.”

    És így is lett. Megkerestem a Pénzügyi Stabilitási Tanács utolsó ülésének jegyzőkönyvét (http://www.pszaf.hu/data/cms2180915/PST_20100629.pdf)
    Itt a második pontban a gyámság alatti Felügyelet idei kiemelt célterületei szerepelnek. A jegyzőköny szerint a(z előző) Pszáf elnök és az MNB elnök egyetértett, sőt Simor András „a nem teljesítő hitelállományok elleni értékvesztés képzésének megfelelőségi ellenőrzésére és a felelős hitelezéssel kapcsolatos jogszabályi előírások ellenőrzésére is javasolt kiemelt hangsúlyt fektetni.”
    (erről (s)írtam én is egy másik kommentben, úgyhogy ezt jó látni.)

    A harmadik szereplő – a miniszter távollétében és jegybankos múlttal- viszont ” javasolta, a bankadó bevezetése esetén a Felügyelet kiemelten kezelje a Magatartási Kódex előírásainak vizsgálata során, hogy a már felvett lakossági hitelek esetén az intézmények ne háríthassák ügyfeleikre a bankadó terheit.”

    Nem fogjátok kitalálni, hogy a gyámság alatt tengődő új felügyeleti vezetés a régi vezetés által kitalált prioritások, illetve az MNB-s és az NGB-s javaslat közül melyiket választotta politikai megrendelés függetlenül.

    Hiv.: [@sajtohuba:](#comment-304748)
    Loading...
  12. Kettes szerint:
    2010.08.04 18:05

    @tollaszerge: Az egész attól függ, hogy elhisszük-e, hogy a deviza alapú hitelek mögött devizában felvett banki források állnak. (Egy ismerősöm szerint a frankhitele akkor látott frankot, amikor a reggeli ital tehenet. :)) Ha nem, akkor bármilyen diktált árfolyamon át lehet váltani a törlesztőrészletet, akár historikus átlagáron vagy rögzített árfolyamon is, csak kormányzati akarat kérdése. Szász a linkelt interjúban arra hivatkozik, hogy [az ügyfél törlesztésekor] nem történik devizamozgás, ezért lehet diktált árfolyamot alkalmazni. Viszont ha a bank devizaforrásból finanszírozza a nyújtott hitelt, akkor van devizamozgás (mármint a banknál), tehát ez az érv irreleváns.

    Mindegy, Magyarországon mindent lehet. A devizaárfolyam meghatározása az állam részéről ugyanolyan egyoldalú szerződésmódosítás, mint egyes jövedelmek visszamenőleges megadóztatása (vagy a bankok ezernyi disznósága közül bármelyik), így szervesen illeszkedik a balkáni jogi kultúránkba.

    Nem ismerem a banki magatartáskódexet, de úgy rémlik (nem keresem elő), hogy a bankok módosíthatják a kondícióikat, ha valamilyen állami szabályozó külön költséget állapít meg. De nem ezen fog múlni, hanem az Orbán-Csányi paktumon: ha az OTP az MNB középárfolyamot fogja alkalmazni, akkor mindenki le fogja nyelni a békát.

    Hiv.: [@Kettes:](#comment-304749)
    Loading...
  13. Kettes szerint:
    2010.08.04 18:05

    @Kettes: *MNB árfolyamot

    Hiv.: [@Kettes:](#comment-304750)
    Loading...
  14. tollaszerge (törölt) szerint:
    2010.08.04 18:29

    @Kettes: Nem teljesen értem, mire gondolsz. A hitel egy szerződés egy pénzáramlásról, a fogyasztó szempontjából nagyjából irreleváns hogy hogyan fedezi le ezt a bank. Pl megcsinálhatja azt, hogy frankhitelek adott hányada mögé frankhitelt rak, a másik hányada mögé egy eurót, és derivatívákkal béleli ki az árfolyamkockázat egy részét, maradékot pedig bevállalja. Mikor mi olcsóbb, bár azért nagyjából le van az fedezve (a vállalható kockázat mértéke erősen szabályozott). Az isten sem bogozza ki, hogy az ismerősöd frankhitele mögött mi van, mert a bank portfoliója csak egészében értelmezhető. Ezért nem érdemes elkezdeni agyalni arról, hogy milyen árfolyam az „igazságos”: így a kérdéshez kapcsolódó kormány/PSZÁF kommunikációs szósz faszság, megint (nem, nem lepődtem meg 🙂

    Viszont figyelembe kell venni, hogy ez egy retail tevékenység, a bankhoz képest alulinformált fogyasztókkal. Szerintem szükséges lenne, hogy átlátható legyen hogyan kell változik a törlesztőrészlet a devizaárfolyamés az irányadó kamatláb függvényébenl. Itt van az államnak regulációs szerepe, ugyanúgy, ahogy a THM bevezetése is hasznos volt. Más kérdés, hogy visszamenőlegesen bevezetni ezt elég gáz.

    Orbánék amúgy nagyon rossz irányban indultak el ebben a kérdésben. A jó irány szerintem az lenne, hogy megfelelő szabályozással (pl refinanszírozás) serkentik a piaci versenyt a hitel felvétele után is.

    O-Cs paktumra nem tudok mit mondani. Ha hosszú távon folytatják, akkor a többiek anyabankjai panaszkodni fognak az otthoni kormányuknál. Utóbbiak nem sokáig fogják ölbe tett kézzel nézni, hogy Magyarországon ennyire lejt a pálya.

    Hiv.: [@tollaszerge (törölt):](#comment-304751)
    Loading...
  15. Kettes szerint:
    2010.08.04 20:54

    @tollaszerge: Nem akarok a bankok fogadatlan prókátora lenni, főleg, hogy nem is vagyok bankár. De azt gondolom, hogy amennyiben a törlesztési árfolyamot önkényesen, menet közben állapítja meg az állam, akkor a bank egy olyan új kockázattal szembesül, amit nem árazott be a termékbe. Erre valamit lépni kell: vagy lenyeli, vagy áthárítja.

    Kétlem, hogy ez a lépés javítaná a termék átláthatóságát. A bank deviza eladási árfolyama ugyanolyan ismert adat, mint a középárfolyam vagy az MNB-árfolyam. A képlet meg eztán sem lesz transzparens.

    Hiv.: [@Kettes:](#comment-304752)
    Loading...
  16. tollaszerge (törölt) szerint:
    2010.08.04 21:10

    @Kettes: A bank devizaeladási árfolyama valóban ismert adat – de itt nem az ismertség a probléma, hanem az, hogy a bank alakítja. Ha van pl sok devizahitelesed, akkor esetleg megérheti rosszabb árfolyamot hirdetni, akár többet is nyerhetsz vele mint amennyit vesztesz a kiesett egyéb devizaforgalmon.

    Amúgy én sem hiszem, hogy a gyakorlatban ez annyira kirívó probléma lenne, és egyetértek azzal, hogy az állam utólag ne piszkáljon bele szerződésekbe mindenféle mondvacsinált indokokkal.

    Gyakorlatban a devizahitelesek többsége nem fogta fel, hogy nagyjából két kockázati forrás módosíthatja a törlesztőrészletét: a deviza kamatlába, és az árfolyam. A legtöbb embernek legfeljebb csak az utóbbi jön át, és disznóság gyanít akkor, amikor a törlesztőrészlet jobban emlekedik, mint a devizaárfolyam, mert nem értik mitől van, valami sumákolást gyanítanak. Szerintem ezt (is) próbálja meglovagolni a PSZÁF.

    Hiv.: [@tollaszerge (törölt):](#comment-304753)
    Loading...
  17. Kettes szerint:
    2010.08.04 21:44

    @tollaszerge: Ez is nyilvános információ. Például az MKB deviza alapú hiteleinek kondíciós listája így néz ki:

    http://www.mkb.hu/dl/media/group_473c4ade9d0b8/group_473c4bc790528/item_2236.pdf

    Nem azt mondom, hogy egyszerű, de elvileg minden paramétert megad, amire a törlesztőrészlet kiszámításához szükség van. Ha nem jön ki, menni kell reklamálni. Ha nem tudod kiszámítani, mert mondjuk nem tudod, mi az annuitásos törlesztési mód – na az a baj. De azon az MNB árfolyam sem fog segíteni.

    Hiv.: [@Kettes:](#comment-304754)
    Loading...
  18. tanarseged ur szerint:
    2010.08.05 01:01

    @tollaszerge: & @Kettes: Laikus komment következik:

    Jó dolog-e megengedni a bankoknak (vagy bárkiknek), hogy olyan terméket áruljanak (a hitel is termék, ugye?), amelyről a laikus fogyasztó nem tudja, hogy milyen kockázatokkal és hátrányokkal jár? Nem kell autóipari mérnöknek vagy autószerelőnek lenni (vagy ilyenek tanácsát kikérni), ha valaki új autót akar venni. (A használt autóhoz persze kell – de azt ugye nem akarjuk, hogy a pénzügyi termékek piaca olyan legyen, mint a használt autóké? :-)) Persze nem árt, ha az ember az áron kívül más paramétereket is megnéz (fogyasztás, megbízhatósági statisztikák, NCAP, stb.), de új autót szerintem az anyáink is tudnának venni akár teljesen egyedül, feltéve, hogy van elég pénzük: megveszik „azt a szép pirosat”, járnak vele, és ha valami elromlik, akkor ott a garancia.

    Értem, hogy a hitelfelvevő az elején nem hozza a pénzt, hanem viszi, de ahogy valamelyik bank reklámja mondta, „a hitel üzlet Önnek is, nekünk is” (nem tudom, melyiké, fogyasztásra elvből nem veszek föl hitelt :-)). Nem volna helyük fogyasztóvédelmi szempontoknak a hitelpiacon éppen úgy, mint az új autók piacán? (A mostani devizahitelesek esetében persze már eső után köpönyeg, tehát nagyrészt elméleti a kérdés.)

    Hiv.: [@tanarseged ur:](#comment-304755)
    Loading...
  19. Kettes szerint:
    2010.08.05 07:35

    @tanarseged ur: Az autóvásárlás és a használat két dolog. Venni teljesen hülyének is lehet – de vezetni: ahhoz jogosítvány kell. A hitelfelvételnél a kettő nem válik szét, de elég életszerűtlen lenne felsőfokú pénzügyi képesítéshez kötni a hitelfelvételt (bár a MIFID kockázatfeltárás valami ilyesmivel próbálkozik…)

    Az ügyféltájékoztatási és fogyasztóvédelmi szabályok az elmúlt években sokat fejlődtek. A pénzügyi termékek fogyasztói kultúrája is. A pénzügyi termékek komplexitása viszont sokkal gyorsabban fejlődik. Ez van. Miért, a mezőgazdasági génmanipuláció kockázatait értjük?

    Amellett, hogy a bankoknak mostanában már kötelező teljes körű tájékoztatást nyújtani a kockázatokról, személy szerint szkeptikus vagyok, hogy egy ingatlanvásárlásra rákattant polgárt holmi kockázatokkal el lehetne riasztani a hitelfelvételtől. Költségekkel igen, kockázatokkal nem. „Ez velem nem történhet meg. Csak azokkal a lúzerekkel a híradóban.”

    Hiv.: [@Kettes:](#comment-304756)
    Loading...
  20. tollaszerge (törölt) szerint:
    2010.08.05 07:40

    @tanarseged ur: Nem tudom elválasztani, hogy a devizahitelesek panaszaiból mennyi a standard rinyálás (ami arra irányul, hogy szegény szerencsétlenek vagyunk, segítsen rajtunk vki), és mennyi a valós megbánás, hogy olyan konstrukciót vettek fel, amit nem értettek.

    Ui a devizahitelesek többsége jó ideig sokkal jobb kondíciókkal törlesztett, mint az ugyanannyit felvett forinthiteles, akkor nem volt panasz.

    Ha nem is minden állampolgár képes beárazni egy devizahitelt, az alapelvet (kitettség a devizaárfolyamra) mindenkinek értenie kell, vagy ha nem, akkor ne vegye fel. Rossz gyakorlatot szülne, ha ezzel lehetne kibújni szerződések alól utólag, alapelv, hogy ha nem értem a szerződést, akkor nem írom alá, ehhez jó lenne ragaszkodni a jövőben is.

    Hiv.: [@tollaszerge (törölt):](#comment-304757)
    Loading...
  21. tanarseged ur szerint:
    2010.08.05 14:20

    @Kettes: & @tollaszerge: Nem létezhet olyan hitelszerződés, ami elfér egy söralátéten? 🙂

    Egyébként elméleti kérdés volt, illetve a jövőre és nem a már megkötött szerződésekre vonatkozó kérdés. Az utólagos szerződésmódosítás valóban veszélyes dolog. Ha viszont a szerződés az egyik fél számára átláthatatlan, akkor ott felmerül, hogy meg kell-e védeni az embereket a saját hülyeségüktől. Pl. azért, mert utána mi, többiek is fizetjük az árát.

    Pl. javítsatok ki, ha tévedek, de a magyar gazdaságnak nem tenne jót egy kis forintgyengülés? Csak ugye, ezt most pont a sok devizahiteles miatt nem lehet megjátszani.

    A hülyeségről meg itt egy elképesztő sztori:
    hitelkarosultak.blog.hu/2010/08/04/hitelre_vette_kiadta_bebukta

    Hiv.: [@tanarseged ur:](#comment-304758)
    Loading...

Vélemény, hozzászólás?

Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.

Híres utolsó szavak

  • ipartelep on Magyar gloireHiv.: @ATCG: Hiv.: @velotanya: Most belenéztem a f…
  • annokkk on Amerika fegyvereket venne Ukrajnától?@hakohen: És Románia most fogadta ünnepélyesen Zel…
  • ipartelep on Magyar gloireHiv.: @fortin2: Ez így van. De mindig új folyóban…
  • fortin2 on Magyar gloireEzt sikerült összehozni a magyar gloire-ból: https…
  • ipartelep on Amerika fegyvereket venne Ukrajnától?A két utóbbi témára kapcsán szól közbe a pincér. (…
  • Késes Szent Alia on Amerika fegyvereket venne Ukrajnától?@bvr: "már rég igaz hogy Irán nem jelent valós fen…
  • hakohen on Amerika fegyvereket venne Ukrajnától?. Mindeközben. (WSJ, több forrásből is olvastam.)…
  • annokkk on Viccországban bejelentenekhttps://24.hu/belfold/2026/03/13/nav-tabornok-halo…
  • incze on Erősebbé teheti-e Donald Trump Amerikát? Talán igen. Poszt az Andreessen-perspektíváról.egy maszk ilon doge üdvöske a kongresszus előtt. n…
  • nyulambator on Konzervatizmus Orbán után@velotanya: köszönöm
  • velotanya on Konzervatizmus Orbán után@nyulambator: @hakohen: Van magyar fordítása is: .…
  • velotanya on Magyar gloire@ATCG: Nem idézet, hanem parafrázis, és pontosan m…
  • tahonoli on Claude esete DonalddalHiv.: @jotunder: Nagyon jó volt olvasni soraidat é…
  • hakohen on Konzervatizmus Orbán után. @nyulambator: . jó! .
  • ATCG on Magyar gloireHiv.: @velotanya: Sajnos nem tudom honnan való az…
  • ATCG on Magyar gloireSzerb Antal A harmadik torony c. esszékötetében 19…
  • vattablz on Viccországban bejelentenek@velotanya: A Tanú örök. Bástya elvtársat már meg…
  • ijontichy on Viccországban bejelentenek@velotanya: , @annokkk: : Nincs itt semmi látnival…
  • velotanya on Viccországban bejelentenekOké hogy láthatóan erős befolyásoltság alatt, de a…
  • annokkk on Viccországban bejelentenek@muaddib00: Az árufeltöltőnek ott az áru, és éppen…
  • muaddib00 on Viccországban bejelentenek@annokkk: És az árufeltöltő is amolyan álember vol…
  • annokkk on Viccországban bejelentenek@velotanya: Dehogy ismerősök. Beállnak az emberek…
  • labrys on Magyar gloire@jotunder:: az okok a blog közös(/n)ségének értékp…
  • velotanya on Viccországban bejelentenekFriss mai gyűjtés Budapest közepéről, saját füllel…
  • Hottentottenstottertrottelmutterattentäter... usw on Magyar gloire@jotunder: Írni nem biztos, no de olvasni!!
  • annokkk on Magyar gloireFöldhözragadtan én azt látom, hogy a mi orosz vála…
  • annokkk on Viccországban bejelentenek@jotunder: Hirtelen Orbán Viktor ingét kapva magár…
  • nyulambator on Konzervatizmus Orbán utánMa jött szembe ez a vers. Nem a konzervizmusról sz…
  • jotunder on Viccországban bejelentenekaz milyen kis egyperces, hogy Örkény István unokáj…
  • annokkk on Konzervatizmus Orbán utánNem is tudom, hogy a Z generációt éltető Magyar gl…
  • Geo on Konzervatizmus Orbán utánHa valamit tudok a konzervativizmusról, azt jótünd…
  • apokalipszistmost on Konzervatizmus Orbán utánén nem vagyok ilyen elnéző, aki szellemi képessége…
  • DarthVader on Magyar gloire@jotunder: Vannak földhözragadtak is, akiket nehéz…
  • jotunder on Magyar gloirehú, de mégéri írni a vincentet...:(
  • DarthVader on Magyar gloire@velotanya: A gloár olyan, mint a piszoár, csak ki…
  • velotanya on Magyar gloireIntézek egy kis kihívást a vincentesek irodalmi mű…
  • darnoknew on Konzervatizmus Orbán után@hakohen: "a Horthy- és Vassalbert-kultusz eltűrés…
  • darnoknew on Magyar gloire@labrys: Hátha van itt olyan, aki nem ismeri a mon…
  • vattablz on Magyar gloire@labrys: Jó ötlet! Gloárt minden magyar családnak!…
  • labrys on Magyar gloireKicsi koromban az apai nagyapáméknál nekünk is vol…
  • labrys on Konzervatizmus Orbán utánA „magyar konzervativizmus” valószínűleg mindig is…
  • Fuxos on Konzervatizmus Orbán utánVan libertariánus olvasód is......minimum egy.
  • DarthVader on Konzervatizmus Orbán utánVége lesz valamikor, az igaz, de nem így, hanem úg…
  • hakohen on Konzervatizmus Orbán után. Nosztalgiával gondolok az egykori Konzi blogra,…
  • vattablz on Konzervatizmus Orbán utánIgen, lesz valami utána is. Ahogy a népi bölcsesse…
  • jotunder on Claude esete Donalddal@tahonoli: én nem csak a levegőbe szoktam azt írni…
  • jotunder on Claude esete Donalddal@tahonoli: https://www.quantamagazine.org/a-new-br…
  • ATCG on Konzervatizmus Orbán utánÁmen...vagy: úgy legyen
  • jotunder on Claude esete Donalddal@tahonoli: én most kifejezetten Borel-kombinatorik…
  • jack_of_all_trades on Magyar gloireMagyar Töréneti szövegtár, doc. no. 9623001, Szabó…

Posztrulett

A nemzetközi matematikai kongresszus bojkottja

Négy évvel ezelőtt Szentpétervárott rendezték meg az ICM-et, a nemzetközi matematikai kongresszust. Ezeken a négyévente megrendezett kongresszusokon jelentik be a Fields-érem győzteseit, ez a legfontosabb matematikai kongresszus a világon. Oroszország Ukrajna elleni támadása miatt a nyugati matematikai társaságok bojkottálták az eseményt, ezért a kongresszust online rendezték meg. Ekkor kapott Fields-érmet az ukrán Maryna Viazovska a …

Share this:

  • Twitter
  • Facebook
  • Tumblr

Like this:

Like Loading...

Címkék

abszurd alkotmány ascher_café bayer demokrácia fidesz focikvíz focitortenelem gyurcsány hangfal hétvége idezet imf jogállamiság jotunder kakasos nyalóka Kettes kiskii kormányváltás kormányzás kultúra magánnyugdíj maroz matolcsy Medvegyev mszp média orbán orbánizmus orbánviktor pártállam Pásztörperc retro sajtohuba sajtó schmitt seprűbajnok szempontpuska színház társadalom ulloiut vendégposzt választás zene zsazsu4

A Vincent-blog olvasói:

  • j.alfred prufrock II
  • istván orovecz
  • Radnóti Zoltán
  • hakohen
  • Hanyistók
  • Sparhelt
  • kiazmármegint
  • csunyatáp
  • ijontichy
  • incze
  • seniowa
  • sgtpotrien
  • decaffeinatedscrumptiously51e405b478
  • Czifra Zoltán
  • ra0213
  • susyk
  • jack_of_all_trades
  • Mikonu
  • kisa
  • labrys
  • SMFB
  • excombo
  • jelbeszed
  • simonandris2
  • Keepdreaming
  • Tiborné Tóth
  • janszemwordpress
  • lgombb
  • princeghostly1c74fbc695
  • martonbalint19904935
  • muaddib00
  • jotunder
  • annokkk
  • vattablz
  • tulajdonkppen
  • apokalipszistmost
  • kalzol
  • Virág et.
  • dynamicist
  • Morp65
  • KennyOMG
  • marysolotravez
  • Gaboxhrr
  • Geo
  • ervsebeszet
  • karsairita
  • jaurin
  • Hottentottenstottertrottelmutterattentäter... usw
  • fortin2
  • DarthVader
  • RSS - Posts
  • RSS - Comments
Privacy & Cookies: This site uses cookies. By continuing to use this website, you agree to their use.
To find out more, including how to control cookies, see here: Cookie Policy
© 2026 Örülünk, Vincent? | WordPress Theme by Superbthemes
%d