Skip to content

Örülünk, Vincent?

  • Címlap
  • Legújabb posztok
  • Rólunk
  • A kommentelésről
  • Gépház?
  • Archívum
    • Jobboldali költők borzalmas versei
    • Hétköznapi történetek
    • Focitörténelem
    • Hülyeország
    • Vincent tréfái
    • Indulatposzt
    • A nap idézete
    • Gengszterkrónikák

Örülünk, Vincent?

A Vincent blog hazatér

Legújabb posztok

  • Orbán végre őszinte volt 2025.07.11
  • Magyar filozófus kapta a Flamand Nobel-díjat 2025.07.09
  • Demokráciaellenes, marxista kiáltványt írt Orbán kedvenc kormánybiztosa György László 2025.07.06
  • Elon Musk: „Amerika már nem demokrácia. Megalapítottam az Amerika Pártot.” 2025.07.05
  • Bemondta a Híradó !! A világ legjobb száz egyeteme között a Semmelweis !!!! 2025.07.05
  • Az AI elkezdte elvenni az emberek munkáját 2025.06.30

A legolvasottabb posztok

  • Viccországban bejelentenek
  • Orbán végre őszinte volt
  • Az Orbán-fasizmusról
  • Demokráciaellenes, marxista kiáltványt írt Orbán kedvenc kormánybiztosa György László
  • Magyar filozófus kapta a Flamand Nobel-díjat
  • Bemondta a Híradó !! A világ legjobb száz egyeteme között a Semmelweis !!!!

Az AI elkezdte elvenni az emberek munkáját

2025.06.30 by jotunder

Számos brit lap (Guardian, Telegraph, Independent, Times, Daily Mail) hozta le a hírt:

Az Adzuna álláskereső oldal friss kutatása szerint 2025. június 30-án jelentősen csökkent a belépő szintű pozíciók kínálata az Egyesült Királyságban: a friss diplomás, gyakornoki, tanulószerződéses és junior állások száma 32%-kal esett vissza a ChatGPT 2022. novemberi bevezetése óta.

A csökkenés mögött az AI és automatizáció térnyerése áll: a cégek egyre inkább AI-alapú megoldásokat alkalmaznak költségcsökkentés és hatékonyságnövelés céljából. Dario Amodei, az Anthropic vezetője szerint az AI akár az irodai belépő szintű állások felét megszüntetheti az elkövetkező öt évben, ami 10‑20 %-os munkanélküliségnövekedéshez is vezethet.

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Megkértem GPT4o-t keresse meg a Guardian cikket és írjon belőle egy rövid összefoglalót. Szerintem jobban csinálja, mint a magyar újságírók többsége. Ez az egész nagyon nem hangzik jól.

Share this:

  • Twitter
  • Facebook
  • Tumblr

Like this:

Like Loading...

Related

Share this:

  • Twitter
  • Facebook
  • Tumblr
<div class='sharedaddy sd-block sd-like jetpack-likes-widget-wrapper jetpack-likes-widget-unloaded' id='like-post-wrapper-192691293-16532459-68786af34044f' data-src='https://widgets.wp.com/likes/?ver=14.1#blog_id=192691293&post_id=16532459&origin=www.orulunkvincent.hu&obj_id=192691293-16532459-68786af34044f&n=1' data-name='like-post-frame-192691293-16532459-68786af34044f' data-title='Like or Reblog'><h3 class="sd-title">Like this:</h3><div class='likes-widget-placeholder post-likes-widget-placeholder' style='height: 55px;'><span class='button'><span>Like</span></span> <span class="loading">Loading...</span></div><span class='sd-text-color'></span><a class='sd-link-color'></a></div>

Post navigation

Previous Post:

Veletek vagyunk 🌈

Next Post:

Bemondta a Híradó !! A világ legjobb száz egyeteme között a Semmelweis !!!!

85 Commments

Comment navigation

Older Comments
  1. Grrr szerint:
    2025.07.02 16:13

    Van olyan magyarázat, hogy tudhatnak rólunk már (vagy nemsokára, ahogy a rádióhullámok elérnek valami közeli állomást), de
    1. nem akarnak jönni, hagynak fejlődni, legalábbis amíg nem leszünk veszélyesek másokra (:))
    2. még nem volt idejük ideérni (űrutazás ideje)
    3. már itt vannak csak nem vettük észre őket

    Hiv.: [@Grrr:](#comment-346699)
    Loading...
  2. /tmp szerint:
    2025.07.02 16:36

    @ikarus: az hagyján, de a sakkozók is, ahol ugye csak gondolkodni kéne: https://x.com/acherm/status/1938128542866223310

    Hiv.: [@/tmp:](#comment-346700)
    Loading...
  3. ipartelep szerint:
    2025.07.02 17:33

    Hiv.: @Grrr:

    Ismerem ezeket az eléggé kézenfekvő magyarázatokat. Szándékosan mondtam egy olyat (de kifejezetten az MI-ra, és általában az intellingenciára értve, és szűkítve), amit még nem olvashattatok.
    Az MI annyiban árnyalja ezt a „hol vannak az idegenek”, kérdést, hogy eléggé valószínűnek tűnik az, hogy ha meglesz az okos MI (márpedig ugye egyszer meglesz), akkor onnatól vele a világűr meghódítása egyszerűbb, és problémamentesebb lesz. Egyszerűen azért, mert sokkal kevésbé sérülékeny mint a zember. Tehát nagyon valószínű, hogy az idegenek előőrsei nem maguk a biológiai lények, hanem a valamennyire értelmes (a feladatra beállított) robotjaik. De mivel a feladat (új világok felfedezése), nagyon komplex, eléggé értelmesnek is kell lenniük.
    Tehát, hol vannak?
    És igen, a válaszok egyike az, hogy itt vannak, csak nem vesszük őket észre, mert ezt nem akarják, mert annyival fejlettebbek, hogy ha látjuk őket, akkor sem tudjuk, hogy mi az, és/vagy, mert nem is akarnak belénk avatkozni, mert nekik olyanok vagyunk, mint nekünk az állatok: valamennyire érdekesek, megfigyelhetőek, de beszélgetni nem tudunk, és nem is akarunk velük, merthogy nem is tudnának olyat mondani nekünk, amit nem tudunk.
    Szóval ilyesmi is lehet, meg még egy csomó más dolog, nem sorolom fel őket, mert ez a tocsik most nem pont erről szól.

    Hiv.: [@ipartelep:](#comment-346701)
    Loading...
  4. Grrr szerint:
    2025.07.02 18:32

    @ipartelep: Igen, jó gondolat volt!

    Hiv.: [@Grrr:](#comment-346702)
    Loading...
  5. /tmp szerint:
    2025.07.03 12:10

    @nyulambator: Jobban megnézve egyébként a példa amit hozol, tökéletesen illusztrálja az LLM AI veszélyeit: elhiszünk minden hülyeséget amit nagy pofával, magabiztosan előad.

    Nem kérdezett vissza, mert tudja, mi az, hogy Pest meg London és tudja milyen messze vannak

    Tudja a faszt. Nem 1300 km, hanem durván 1450 légvonalban (de még nyílegyenes, a felszín allatt is csak pár kilométerrel kevesebb), az „útvonaltól függ” okoskodásra meg annyit, hogy közúton igencsak 1800 km.

    Hiv.: [@/tmp:](#comment-346709)
    Loading...
  6. fuhur szerint:
    2025.07.03 12:15

    Hiv.: @ipartelep:

    Te most leírtad a Neuromancert. Olyan idegesítő, hogy vannak olyan emberek, esetünkben Gibson akik előre látják a jövöt. Helyesen. És ráadásul zseniálisan meg is tudják írni. 🙂

    Hiv.: [@fuhur:](#comment-346710)
    Loading...
  7. fuhur szerint:
    2025.07.03 13:50

    Hiv.: @Grrr:

    Szerintem valószinübb magyarázat, hogy a technikai civilizációkbéletertema rövid. És az inteligencia egy evolúcíós zsákucca. A twchnológiai civilizáció rövid iðő alatt feleszméti a bolygó globális erődorrásait, és megszünteti önmagát. Csak a témához már most az AI annyi energiát használ mint németország. És abfosszilis üzemanyagok kitermelése folyamatosan nő jelenleg is.

    Hiv.: [@fuhur:](#comment-346711)
    Loading...
  8. nyulambator szerint:
    2025.07.03 13:54

    @/tmp: Hát már hogyne tudná. Csak rosszul. Pont mint egy ember. Nem néz utána, hallott valamit harangozni, a nagyságrend stimmel.
    Én mondjuk csak olyankor használok AI-t amikor itt felmerül valami és illusztrációt keresek. Még a google keresőjében is kikapcsoltam az AI összegzést.

    Hiv.: [@nyulambator:](#comment-346712)
    Loading...
  9. ikarus szerint:
    2025.07.03 16:07

    Hír: A Bank of New York Mellon több tucat mesterséges intelligencia alapú „digitális alkalmazottat” vezetett be, akik saját bejelentkezési adatokkal rendelkeznek, és hamarosan e-mail fiókokat is kapnak .
    Kérdések:
    1. Mennyi a fizujuk?
    2. Hogy lehet őket kirúgni?
    3. Mikor kezdik el mószerolni a kollégákat?
    4. Mikor kezdenek el csalni?
    …
    N. ?
    Forrás:
    https://www.portfolio.hu/bank/20250703/az-autonom-ai-dolgozok-hamarosan-sajat-e-mail-cimet-is-kapnak-egy-banknal-772243

    Hiv.: [@ikarus:](#comment-346720)
    Loading...
  10. Thalész szerint:
    2025.07.04 12:36

    A mellékszálhoz:
    .
    Tegyük fel, hogy számos civilizáció van a galaxisban.
    Okkal tehetjük fel azt is, hogy nincsenek pont ugyanazon a fejlettségi szinten.
    Így van egy civilizáció, ami a legfejlettebb.
    Mi van, ha az emberi civilizáció az?
    Vagyis lehet hogy feleslegesen várunk a földönkívüliek látogatására. Ellenben ők várhatnak a miénkre.
    .
    Továbbmenve…
    Ha a második legfejlettebb civilizáció csillagászati mértékkel mérve csak kicsit fejletlenebb mint mi, mondjuk pár százezer évvel…, akkor az azt jelenti, hogy ha odautazunk, akkor max majmokat találunk. És lényegében üresnek tekintve, elkezdjük belakni. Ezzel viszont megakadályozzuk, hogy ott ember szintű élet alakuljon ki. Emiatt az egész galaxisban sehol nem fog kialakulni fejlett civilizáció. Mert elvileg kialakulhatna, de az első civilizáció megakadályozza őket. Hasonlóan mint ahogy a Földön is hiába volt több intelligens emberszerű, a Homo sapiens végül megelőzve mindet, nem kaptak már lehetőséget. Tehát lehet hogy az, hogy eljutottunk a mai szintre, az azt jelenti, hogy nincs fejlettebb civilizáció nálunk és nem is lesz.
    .
    Ott van még persze a kérdés, hogy fogunk-e tudni fénysebességnél gyorsabban utazni. Ha nem, akkor évezredek, évmilliókba is telhet eljutni egy másik civilizációhoz. Ami addigra felfejlődik a mi szintünkre. Tehát a lemaradás nem számít.

    Hiv.: [@Thalész:](#comment-346731)
    Loading...
  11. tahonoli szerint:
    2025.07.04 14:28

    Hiv.: @Thalész:
    „Így van egy civilizáció, ami a legfejlettebb. Mi van, ha az emberi civilizáció az?”
    Ezzel az „élmezőnnyel” milyen esély van bármilyen civilizációs versenyben? 😉
    1.Amerikai: Donald Trump
    2.Orosz: Vlagyimir Putyin
    3.Kínai: Xi Jinping
    4.Iráni: Ebrahim Raiszi
    5.Észak-koreai: Kim Dzsong Un
    6.Török: Recep Tayyip Erdoğan
    7.Szaúdi: Szalmán bin Abdulaziz Al-Szaúd
    n+1.Magyar: Orbán Viktor

    Hiv.: [@tahonoli:](#comment-346732)
    Loading...
  12. darnoknew szerint:
    2025.07.04 15:09

    @Thalész:
    Isten őrizzen attól, hogy a magam földhözragadt szemléletével a fénysebességnél gyorsabb utazás esélyeit latolgassam, ezért csak két olyan szempontra/tényezőre hívnám fel a figyelmed, amit általában elhanyagolnak az idegen civilizációk létezésének kérdésével kapcsolatban. Az egyik az idő. Mekkora az esélye annak, hogy a mi Napunk civilizáció kialakulását lehetővé tévő mintegy tíz milliárd éve alatt egy másik csillag megfelelő bolygóján ugyanabban az időszakban fejlődjön ki egy csillagközi kommunikációra képes civilizáció? Bátorkodom feltételezni, hogy egy civilizáció életkorának nagyságrendje ezer-tízezer év. Nem csak azért, mert feléli bolygójának erőforrásait, vagy nagy eséllyel nukleáris háborúval pusztítja ki önmagát, hanem – áttérve a másik tényezőre – túl gyakoriak az olyan méretű természeti katasztrófák, amelyek egy civilizációt elpusztíthatnak. (Ez nem feltétlenül a faj pusztulását jelenti, esetleg csak a civilizációét.) A földtörténetet katasztrófák alapján tagolják. A legjelentősebbekről mindenki hallott, kevesebben tudják, hogy a rövidebb időtartamú egységeket (időszak, kor, korszak) is katasztrófák határolják, vagyis az élővilágban (fosszíliákban) bekövetkező hirtelen változások. Ezek oka ritkán ismert, többnyire feltételezett. Lehet kisbolygó-becsapódás, szupervulkáni esemény, szupernóva, klímaváltozás, stb. De ritkának nem nevezhetők. Pl., ha a 640 ezer évvel ezelőtti szupervulkán-kitörés nem a Yellowstone forróponton, hanem valamelyik afrikai hot-spoton következett volna be, ma biztosan nem lenne emberiség. De majdnem a Homo kihalását eredményezte a mintegy 70 ezer évvel ezelőtti „genetikai beszűkülés”, amit nagy valószínűséggel szintén egy vulkáni esemény okozott.
    Tehát nemcsak annak van csekély esélye, hogy civilizációk egy időben egzisztáljanak, hanem annak is, hogy természeti katasztrófák ne pusztítsák el a civilizációt, vagy az oda vezető úton bandukoló fajt.

    „Emiatt az egész galaxisban sehol nem fog kialakulni fejlett civilizáció. Mert elvileg kialakulhatna, de az első civilizáció megakadályozza őket. Hasonlóan mint ahogy a Földön is hiába volt több intelligens emberszerű, a Homo sapiens végül megelőzve mindet, nem kaptak már lehetőséget. Tehát lehet hogy az, hogy eljutottunk a mai szintre, az azt jelenti, hogy nincs fejlettebb civilizáció nálunk és nem is lesz.”

    Ez elég követhetetlen bakugrás. Törvényszerű, hogy egy (pl. nálunk) fejlettebb civilizáció eljusson egy másik bolygóra?

    Hiv.: [@darnoknew:](#comment-346734)
    Loading...
  13. jotunder szerint:
    2025.07.04 15:18

    @Thalész: fénysebességnél gyorsabban nem lehet haladni, ennek nincs is értelme, és a közelébe sem lehet felgyorsítani egy űrjárművet. a legközelebbi galaxis a tejútrendszerhez 2.5 millió fényév. többszáz milliárd galaxis lehet a világegyetemben…no way.

    Hiv.: [@jotunder:](#comment-346735)
    Loading...
  14. jotunder szerint:
    2025.07.04 15:19

    @tahonoli: jó tudni… raiszi tavaly meghalt egy helikopterbalesetben.

    Hiv.: [@jotunder:](#comment-346736)
    Loading...
  15. labrys szerint:
    2025.07.04 20:59

    Felpiszkáljátok itt az embert, hogy mingyár’ elveszik az AI-k a munkáját; én meg kezdek reménykedni, mint a hülye, hogy: na, holnap már biztos, holnap már tuti elveszik végre az összes munkát előlem! – De egy nagy frászt.
     
    Az ember már a kataklizmákban sem bízhat.

    Hiv.: [@labrys:](#comment-346737)
    Loading...
  16. labrys szerint:
    2025.07.04 21:56

    @ipartelep:: ezek persze tök jó és jogos kérdések. És mivel senkinek sincs akár halvány fogalma sem a valódi válaszokról (+ ubiszezon), bátran & gátlástalanul hipotetizálok 🙂 (van ilyen szó?).

    …hanem kitekint a világegyetembe, akkor most hol van ez az MI… miért nem látjuk…?

    Szerintem azért nem „látjuk”, amiért mondjuk Batu kán katonái sem voltak képesek „meglátni” például az ultraibolya sugárzást. Vagy az agyszövet glia-sejtjeit. Etc.
    Vagy amiért például tetszőleges hangyaboly egyedei sem képesek „meglátni” a tévében a Pénztáros Lőrincet.
    Teljesen más nagyságrendek, dimenziók és komplexitási szintek. (Igaz, a Lőrinc esetében épp hogy csak…)
     
    Az okosság/intelligencia pontos definíciója fogós kérdés; szerintem ezek túlontúl emberi fogalmak, túlságosan biológiai lényünkben (emlősök → méhlepényes emlősök → főemlősők → orrtükör nélküliek → majomalkatúak → keskenyorrú, avagy óvilági majmok → emberszabásúak → Hominidae → Homininae → Hominini → Homo → Homo sapiens sapiens) gyökereznek.
    Sokkal hatékonyabb lenne olyasféle mértéket használni helyettük, mint mondjuk a környezetalakítási vagy az energiamanipulációs (stb.) képesség. Lásd pl. Kardasjov-skála.
     
    És ha így tesszük fel a kérdést, akkor szerintem nagyon is elképzelhető, hogy egyes extrém/megmagyarázhatatlan asztrofizikai jelenségek (azaz szinte az összes, haha) valamiféle rendkívül komplex, céltudatos entitások tevékenységeire vezethetők vissza.
     
    Fermi bátyámnak peniglen azt mondanám: Rico, mio caro amico! Hásszen a Föld középponttal dagadó fénysebességű – azaz a legkorábbi rádióadásaink által fújt – buborék, amely egy másik(?) értelmes(?) civilizációt ráébreszthetne a létezésünkre, legfeljebb úgy kétszáz fényév sugarú.
    A Tejút pedig jó 16000 (tizenhatezer+) fényév vastag.
    Hosszában meg 97000+ (kilencvenhétezer) fényév…
    Nemhogy a lakásunkból nem léptünk ki, de még a szobánkban lévő ágyból sem keltünk fel – és csodálkozunk, hogy hol vannak a szomszédok?
     
    De ha arra gondolunk, hogy
     
    1) A komplex létformák kialakulásához nélkülözhetetlenek a periódusos rendszer azon (kb. vason túli) elemei is, amelyek csak a második generációs csillagok megszületésével kezdhettek el keletkezni (és akkor még nem beszéltünk azokról az elemekről, amelyek létrejöttéhez mondjuk két neutroncsillag egybezuhanása szükségeltetett, ami azt jelenti, hogy a tételezett Big Bangtől számítva jó sok milliárd év kellett hozzájuk);
     
    2.) A galaxisunkban található napok mintegy háromnegyede K vagy M színképosztályba tartozó vörös törpe, márpedig (szerintem) energetikai okok miatt az ilyen típusú naprendszerek bolygóin jóval kisebb sebességgel működnek az evolúciós folyamatok (azaz sokkal több időbe telik mondjuk a többsejtű létformák kifejlődése, mint a saját, G színképosztályú Napunk & testvérei esetében);
     
    3.) A galaxis az evolutív folyamatok lehetősége szempontjából is övekre osztható; a központi szupermasszív fekete lyuk, a Sagittarius* körüli tekintélyes méretű zónában a mérhetetlen csillagsűrűség és -aktivitás miatt (szerintem) elképzelhetetlen például a szerves életformák kialakulása – ugyanakkor a galaxis(karok és közeik) szélein fityegő lúzer rendszerek meg túl kevés finom szupernova-bomlástermékhez juthatnak hozzá, ergo azért kicsi esetükben a komplex létformák létrejöttének esélye;
     
    …akkor nem csodálkozhatunk azon, hogy (a Krím és az UFO magazin kivételével) a környéken sehol sem látni a kis zöld emberkéket.

    Hiv.: [@labrys:](#comment-346738)
    Loading...
  17. velotanya szerint:
    2025.07.05 06:44

    @labrys:
    Itt is dettó ugyanez. Tegnap is estefelé, heverészve kémlelem a láthatárt minden kis porfelhőnél, hogy na most jön végre az AI és elveszi a munkámat.
    Aztán fél kilenckor már nem lehetett tovább várni, kimentem hát saját kezűleg meglocsolni a kertet.

    Hiv.: [@velotanya:](#comment-346739)
    Loading...
  18. jotunder szerint:
    2025.07.05 11:44

    @velotanya: tíz éve azt mondtad volna a GPT4o-ra, hogy soha nem lesz ilyen, hogy ez képtelenség. és nem lettél volna vele egyedül. de létezik, és folyamatosan fejlődik. aránylag sok ember jelenlegi munkáját el fogja venni. ez egészen biztos. nem tudjuk elképzelni, hogy kimegyünk az utcára és minden tizedik személy, aki szembe jön velünk, az egy robot. az sc-ifinek tűnik. Musk szerint ez kb. három év múlva lesz így, és aránylag sokan gondolják azt, hogy tíz éven belül így lesz. lehet, hogy soha nem lesz így, minden lehetséges.

    Hiv.: [@jotunder:](#comment-346741)
    Loading...
  19. tahonoli szerint:
    2025.07.05 14:12

    Hiv.: @jotunder:
    Ja-ja. 7 napos Elon Musk „brutálisan őszinte” félórás interjúja. Beszúrtam az AI Hírek FB-csoporthoz az AI-összefoglalót is.
    Elon Musk New BRUTALLY Honest Interview LEAVES Audience Speechless (2025)
    https://www.facebook.com/groups/730310438659106/posts/1281293836894094/
    [x][x][x][x]
    Hiv.: @jotunder:
    Ja ha meghalt helikopterbalesetben akkor még nehezebb civilizációs versenyben jobbnak lenni. 😀 (Kösz a javítást)

    Hiv.: [@tahonoli:](#comment-346742)
    Loading...
  20. labrys szerint:
    2025.07.05 14:36

    @jotunder:: ne már, vicceltünk.… Komolyra fordítva: mindenki látja, hogy milyen drasztikus változások jönnek. A munka(megosztás) területén is, természetesen.

    Hiv.: [@labrys:](#comment-346743)
    Loading...
  21. incze szerint:
    2025.07.05 21:00

    @jotunder: szerintem ketté kell választani a kérdést, hogy tehát az a technológia, amit marketing okokból mesterséges intelligenciának neveznek, bele fog-e harapni olyan, szakmájukból mindezidáig kényelmesen (sőt néha remekül) megélő középosztályi rétegek megélhetésébe, mint a jogászok, háeresek, prgramozók, etc. igen, bele fog harapni.

    viszont, ha az a kérdés, hogy kellett-e ehhez „mesterséges intelligencia”, azaz, hogy ezek a szakmák a mai formájukban, és mai társadalmi funkciójukban, gyakorlatukban, hordoznak-e még olyan az intellektuális kihívásokat, mint amilyeneket a kialakulásukkor, és amelyeknek a státusukat köszönhetik, akkor a válasz szerintem valami olyasmi, hogy a mai formájukban már jórészt egy szalagsoron tevékenykedő betanított munkás szintjén állnak, és „mesterséges intelligenciá”-val, vagy anélkül, már jó régóta automatizálásra, leváltásra, kiszervezésre voltak ítélve.

    Hiv.: [@incze:](#comment-346757)
    Loading...
  22. steinerzsiga szerint:
    2025.07.06 00:55

    Érdekes cikk: https://www.theguardian.com/technology/2025/jul/05/the-vehicle-suddenly-accelerated-with-our-baby-in-it-the-terrifying-truth-about-why-teslas-cars-keep-crashing

    Bár a cikk írói nem erre hegyezik ki a történetet, de szerintem itt egy általános probléma jelenik meg, hogy ezek a gépi tanulással feltanított algoritmusok az szituációk 99%-ában baromi megbízható döntéseket hoznak, a maradék 1%-ban teljesen bizarr, eszement módon rossz döntéseket, de mivel többmilliárd paraméteres neurális hálókról beszélünk, nem tudjuk, és soha nem is fogjuk megtudni, hogy mikor és miért és milyen tartalmú rossz döntéseket fognak hozni. Ezt én egy kivédhetetlen problémának látom. Persze gondolom sokan azt mondják, hogy ez a 1% a collateral damage kategóriája, meg kell fizetnünk az előnyökért cserébe, de én ebben annyira nem vagyok biztos.

    Hiv.: [@steinerzsiga:](#comment-346764)
    Loading...
  23. nyulambator szerint:
    2025.07.06 01:14

    @steinerzsiga: Az a helyzet, hogy az emberekkel pont ugyanígy van. Egy csomószor okosan, logikusan, ésszerűen cselekszünk, aztán csinálunk valami baromságot. Vagy épp a sofőr, aki 40 éve baleset nélkül vezet, egyszercsak benéz egy piros lámpát és balesetet okoz.
    Lehet, hogy bizonyos komplexitás fölött a hibák szükséges és elkerülhetetlen velejárói a működésnek.
    Sokan kárhoztatják az önvezető autókat a baleseteik miatt, de tényleg a vezetett kilométerre eső balesetek számát kell nézni. Több, vagy kevesebb, mint az embereké. És hát ott van a potenciál, hogy ha az önvezető autók többségbe kerülnek az utakon, akkor egymással is tudnak beszélgetni, nagyságrendekkel csökkentve a kockázatokat.

    Hiv.: [@nyulambator:](#comment-346765)
    Loading...
  24. nudniq szerint:
    2025.07.06 01:18

    @nyulambator: Ha magyarok (vagy oroszok) fejlesztik ki az önvezető autók mesterséges intelligenciáját, akkor a közlekedés során végbemenő kommunikációjuk egymás kreatív és változatos anyázása lesz 🙂
    .
    amúgy az emberi hibák esetén van felelős, a mesterséges intelligencia hibái esetén sokkal kevésbé. mármint olyan felelős, akinek a felelősségre vonásával a károsultaknak és a közvéleménynek valamilyen értelemben legalább az igazságérzete kelégíthető…

    Hiv.: [@nudniq:](#comment-346766)
    Loading...
  25. tahonoli szerint:
    2025.07.06 06:40

    Az AI Hírek FB-csoport találta a hírt.
    „Researchers hide prompts in scientific papers to sway AI-powered peer review”
    https://www.facebook.com/groups/730310438659106/posts/1281833960173415/

    Hiv.: [@tahonoli:](#comment-346768)
    Loading...
  26. KennyOMG szerint:
    2025.07.06 11:06

    @nyulambator: A problema szerintem a kovetkezo: leht, hogy eljutunk oda, ahol a (mondjuk onvezeto autokat iranyito) AI hibaszazaleka az emberi hibahatar ala csokken, akar annak frakcioja lesz, azonban meg igy is lesznek „nem kivant esemenyek”. Namost, mint emberek szertjuk azt, ha ezeknek az esemenyeknek vannak felelosei, ha tudjuk, hol es kinel all meg az a bizonyos vodor (ahogyan azt a muvelt amerikai mondana). A teljesen onvezeto autokert valahol, valakinek feleloseget kell vallalnia, muszajbol, azt ugyanis mi magyarok pl pontosan lattuk 49 utan, hogy nez ki az a rendszer, amiben soha semminek nincs gazdaja. Persze, lehet azt mondai, hogy teszem azt 1/10 annyi baleset tortenik, fogadjuk el az, hogy ami megis bekovetkezik, hat az na bumm ez van senkihibaja, csak azzal szerintem egy borzaszto hosszu es meg csuszosabb lejtore ugrunk ra.

    Hiv.: [@KennyOMG:](#comment-346773)
    Loading...
  27. KennyOMG szerint:
    2025.07.06 11:15

    Kapcsolodo: https://g7.hu/tech/20250706/rabiztak-a-mesterseges-intelligenciara-egy-vallalkozas-vezeteset-bizarr-eredmenye-lett/

    Hiv.: [@KennyOMG:](#comment-346774)
    Loading...
  28. tahonoli szerint:
    2025.07.06 12:12

    Hiv.: @KennyOMG:
    IMHO, ez egy tipikus GIGO (=Garbage In Garbage Out). Kb, mintha Taigetoszról ledobnák a gyengének látszó gyereket, lássuk túléli-e. A minimum egy draft verziójú aktív visszacsatolásos alignment hurok lett volna (kevés erőfeszítéssel), hogy legalább viszonyítani lehessen a baseline káoszhoz. Mindebből még mindig nem lesz egy komolyan vehető cikk, de legalább látszana némi erőfeszítés.

    Hiv.: [@tahonoli:](#comment-346775)
    Loading...
  29. nyulambator szerint:
    2025.07.06 12:32

    @KennyOMG: Hát bizony a felelősség, az a kényes kérdés és nem csak az önvezető autóknál. Mi van, ha egy AI tanácsadó hibás egészségügyi, gazdasági tanácsot ad és ezzel egészségügyi vagy gazdasági kárt okoz? A felelősséget (és a vele járó anyagi kártérítési kockázatot) nyilván annak kell elvinnie, aki amúgy a jól működés hasznát élvezi. Az úgy nem megy, hogy a jól működő AI-ból profitálunk, mellékhatások esetén meg széttárjuk a karunkat.
    Konkrétan az önvezető autó esetén ez amúgy lehet az autógyártó is (nyilván magasabb vételárakat eredményezve) vagy a tulajdonos is.
    Ha egyszer rendesen kitalálják ennek a szabályozását, azért az lenne a jó, ha ez a gyártókat öszönözné a minél jobb minőségű rendszerek létrehozására és egyben arra is, hogy minél transzparensebben kezeljék ezeket a baleseti szituációkat.

    Hiv.: [@nyulambator:](#comment-346776)
    Loading...
  30. Thalész szerint:
    2025.07.07 15:35

    @tahonoli:
    .
    ” Ezzel az „élmezőnnyel” milyen esély van bármilyen civilizációs versenyben? ”
    .
    Minden út nehézségekkel tarkított 🙂 Az élet maga is többször elég nehéz helyzetbe került, de nem hogy kihaláshoz vezetett, hanem épp a fejlődésnek adott utat. Mint például a dinók kihalása vezetett az emlősök felemelkedéséhez.
    .
    .
    @darnoknew:
    .
    ” Bátorkodom feltételezni, hogy egy civilizáció életkorának nagyságrendje ezer-tízezer év. ”
    .
    Ennek nincs elvi alapja se. Ha egy bolygó alkalmas az életre, akkor ott kialakul az élet, lesz intelligens faj és terjeszkedik amerre tud. Ezt a folyamatot persze megszakíthatja valami, de az se olyan könnyű, mert például a dinók meteorja is fejlődést hozott, nem pusztulást. Az lett volna a nagyobb baj, ha nincs valami katasztrófa ami letaszítja a dinókat a trónról. Másrészt ha tíz civilizációból egy kiesik, attól még tömve lehetne fejlett civilizációval a világűr.
    .
    ” Törvényszerű, hogy egy (pl. nálunk) fejlettebb civilizáció eljusson egy másik bolygóra? ”
    .
    Tulajdonképpen igen. Annak nem látni esélyét, hogy otthon üljenek. Persze kérdés, hogy lehet-e fénynél gyorsabban közlekedni az űrben. Ha nem, akkor az is érdekes helyzet.
    .
    .
    @jotunder:
    .
    Elsősorban azért vetettem fel a fénysebességnél gyorsabb közlekedést – nem feltétlenül csak a mozgást -, mert ha évmilliókba kerül eljutni egyik civilizációnak a másikhoz, akkor a civilizációk közti fejlettségbeli különbség se számít úgy. Sőt, lehet hogy a távolság miatt nem lehet találkozás.

    Hiv.: [@Thalész:](#comment-346800)
    Loading...
  31. tahonoli szerint:
    2025.07.10 13:12

    FB-AI Hírekben Cserháti Zsolti összefoglalta az ujdonságokat
    Grok 4 – A legújabb bejelentések összefoglalása
    The Last Human Exam (általános nehéz feladatok):
    1.hely: 44,4%, 2.hely: 26,9%
    GPQA (nehéz posztgraduális kérdések):
    1.hely: 88,9%, 2.hely: 86,4%
    AIME 2025 (matematika):
    1.hely: 100%, 2.hely: 98,4%
    Harvard–MIT matematikai teszt:
    1.hely: 96,7%, 2.hely: 82,5%
    USAMO25 (olimpiai szintű matematika):
    1.hely: 61,9%, 2.hely: 49,4%
    ARC-AGI-2 (könnyű embereknek, nehéz AI-nak):
    1.hely: 15,9%, 2.hely: 8,6%
    https://www.facebook.com/groups/730310438659106/?sorting_setting=CHRONOLOGICAL

    Hiv.: [@tahonoli:](#comment-346851)
    Loading...
  32. nyulambator szerint:
    2025.07.10 14:49

    @tahonoli: Nálunk a cégnél pont most gyűrűzött körbe egy mikro-pánik, azzal, hogy reméljük senki nem használja a Grokot semmire, tekintve Muskot és a mostanság a Grokban előtört neofasiszta árnyalatokat.

    Hiv.: [@nyulambator:](#comment-346852)
    Loading...
  33. ipartelep szerint:
    2025.07.10 15:03

    Hiv.: @Thalész:
    „Ennek nincs elvi alapja se.” Mármint annak, hogy a civilizáció élettartama néhány ezer évre korlátozott.
    Ezzel egyetértek. Erre is – minden további cifrázás nélkül – a „nem tudjuk” a jó kifejezés.

    „Ha egy bolygó alkalmas az életre, akkor ott kialakul az élet, lesz intelligens faj”…
    Ezzel viszont nem értek egyet. Gondoljunk csak bele, hogy a Földön mennyi idő kellett az értelmes élet kialakulásához (ugyanabban a nagyságrendben van, mint magának a bolygónak az élettartama), pedig aztán az evolúció folyamatos kihívások elé állította az életet, és az szüntelenül próbálkozott is. Pl. hogy lehet az, hogy a dinoszauruszoknak 160 millió év sem volt elég ahhoz, hogy állatból értelmessé váljanak? Hát ez valószínűleg úgy lehet (azért lehet), hogy míg magának az életnek a kialakulása, ha ahhoz megvannak az egyszerű feltételek, az szinte szükségszerű, az értelmes élet kialakulásához viszont sokkal több kedvező körülménynek kell összeállnia. És ha ezek nem jönnek össze, akkor az állatok állatok maradnak, nem okosodnak egymilliárd, vagy bármennyi év alatt sem.
    Ez persze azt sejteti, hogy míg a világegyetemben az élet viszonylag gyakori lehet, addig az értelmes élet, vagyis a civilizáció sokkal ritkább lehet.

    Hiv.: [@ipartelep:](#comment-346853)
    Loading...
  34. ikarus szerint:
    2025.07.10 15:46

    Reszkethetnek a sebészek. (Egy reszketeg sebészkézben egy sebészkés nem jó előjel.)
    „Komoly áttörést értek el a Johns Hopkins Egyetem kutatói a robotsebészet terén: egy, a procedúráról készült videókon betanított robot emberi segítség nélkül, egy valódi műtétet idéző feltételek mellett hajtott végre egy epehólyagműtétet. A robot az operáció közben reagált a kutatók szóbeli utasításaira, és valós időben tanult is belőlük, és különböző nehezítő tényezőkkel együtt is képes volt tökéletesen végrehajtani a feladatát – írja az Eurekalert.”
    Forrás: https://telex.hu/techtud/2025/07/10/emberi-segitseg-nelkul-mutet-robot-epeholyag

    Hiv.: [@ikarus:](#comment-346855)
    Loading...
  35. ijontichy szerint:
    2025.07.12 07:26

    Nem mind AI ami fénylik. Szerencsére, szóval kalandra fel! 🙂
    https://debconf25.debconf.org/
     
    Btw. a Földközi pocsolyameleg lett júliusra. Tíz-tizenöt éve még a késő délutáni-kora esti órákban volt legfinomabb, most meg… 🙁

    Hiv.: [@ijontichy:](#comment-346873)
    Loading...

Comment navigation

Older Comments

Vélemény, hozzászólás?

Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.

Híres utolsó szavak

  • barki on Viccországban bejelentenek@vattablz:: A te érvelési hibád: csúszós lejtő. ht…
  • Podvinecz marsall on Viccországban bejelentenek.: @vattablz: csak az érdekesség kedvéért írom, eg…
  • hakohen on Viccországban bejelentenek. @ipartelep: @nyulambator:](#comment-346935) . .…
  • annokkk on Viccországban bejelentenek@vattablz: Nem tudom, de mintha a fideszesek nem í…
  • annokkk on Viccországban bejelentenek@ipartelep: Szerepel műsorokban, hogy megmagyarázz…
  • nyulambator on Viccországban bejelentenek@ipartelep: Nem tudom másoknak mi a baja vala, nek…
  • ipartelep on Viccországban bejelentenekMi bajotok van Fodor Gáborral?
  • vattablz on Viccországban bejelentenek@darnoknew: Isten őrizz, hogy dolgozzon! Csak kárt…
  • darnoknew on Viccországban bejelentenek@vattablz: Te néhány évvel a nyugdíjjogosultság el…
  • labrys on Viccországban bejelentenekAz orbánista választások A krisztiánus szekták…
  • labrys on Az Orbán-fasizmusról@nyulambator:: …egyáltalán: hogy lehet az, hogy a…
  • vattablz on Viccországban bejelentenek@barki: Távol álljon tőlem, hogy megvédjem Magyarp…
  • apokalipszistmost on Orbán végre őszinte volthol olyanok akarunk lenni, hol meg ne dumáljanak m…
  • ipartelep on Viccországban bejelentenekHiv.: @barki: Te egy kis hamis vagy, mert éppen te…
  • barki on Viccországban bejelentenek@ipartelep: Nem ez történt. Ne menj gondolatolvasó…
  • barki on Viccországban bejelentenek@KennyOMG: Miért tenne ilyet? A benefitet, amit a…
  • ipartelep on Az Orbán-fasizmusrólHiv.: @nyulambator: Egyre önélzetesebb a kis latol…
  • nyulambator on Az Orbán-fasizmusrólBetiltotta a rendőrség a helsinkis jogászt, mert m…
  • ipartelep on Viccországban bejelentenekHiv.: @barki: Na szóval... bár MP testvérek között…
  • barki on Viccországban bejelentenek@annokkk: persze hogy. Szerintem is, MP újra futta…
  • barki on Viccországban bejelentenekMindeközben: "Sokan kérdezik, hogy részt veszek-e…
  • annokkk on Viccországban bejelentenek@barki: Én azt hiszem, láttunk már ilyet. Orbán is…
  • barki on Viccországban bejelentenekAz is milyen vicces már, ha az egyik párt azzal cs…
  • vattablz on Viccországban bejelentenek@muaddib00: Teljesen igazad van, és messzemenően e…
  • nyulambator on Mesterséges intelligencia: Magyarország eldöntötte, nagyhatalom akar lenni – itt a mesterterv!!!!Na, lehet abbahagyni a károgást, meg panaszkodást.…
  • annokkk on Viccországban bejelentenekOké, majd belerázódom. Megjelent, csak elfelejtett…
  • annokkk on Viccországban bejelentenekNem működnek a hivatkozás gombok, és nem jelenik m…
  • annokkk on Viccországban bejelentenek@azuccahirmondoja: Tegnap belenéztem egy percre a…
  • KennyOMG on Viccországban bejelentenek@barki: Meg mindig remenykedve egy pozitivabb kics…
  • muaddib00 on Viccországban bejelentenekSzerintem itt páran fordítva ülnek a lovon. Igen,…
  • barki on Viccországban bejelentenekA Hadházy (Tordai, Jámbor, Momentum, stb.) sztori…
  • nyulambator on Demokráciaellenes, marxista kiáltványt írt Orbán kedvenc kormánybiztosa György László@wolff: Érdemben nem tudok hozzátenni semmit, azon…
  • wolff on Demokráciaellenes, marxista kiáltványt írt Orbán kedvenc kormánybiztosa György László@fortin2: de félre téve az egyébként intézményesen…
  • wolff on Demokráciaellenes, marxista kiáltványt írt Orbán kedvenc kormánybiztosa György László@jotunder: Mi a nehéz ügy ebben? Én egész életembe…
  • azuccahirmondoja on Viccországban bejelentenek@muaddib00: Budapesten kívül az összes választóker…
  • muaddib00 on Viccországban bejelentenek@azuccahirmondoja: Hadházy jóformán már mindenkive…
  • nyulambator on Viccországban bejelentenekEgyelőre egyikük se csapta be az ajtót: https://44…
  • azuccahirmondoja on Viccországban bejelentenek@nyulambator: Nem tudom, mit gondolnak erről a pol…
  • ikarus on Viccországban bejelentenek@nyulambator: Hasonló a helyzet Tordai Bencével is…
  • nyulambator on Viccországban bejelentenek@Podvinecz marsall: Szerintem igen durva valósággö…
  • Podvinecz marsall on Viccországban bejelentenek@nyulambator: róka fogta csuka. Szar ügy.
  • nyulambator on Viccországban bejelentenekhttps://444.hu/2025/07/14/magyar-peter-hadhazy-nev…
  • Podvinecz marsall on Viccországban bejelentenek: @nyulambator: az nagyon szórakoztató, hogy a nag…
  • nyulambator on Viccországban bejelentenek@vattablz: Nyugi, az első három sorban csak a test…
  • ipartelep on Viccországban bejelentenekHiv.: @vattablz: - Te, főnök, egyre több kellemetl…
  • vattablz on Viccországban bejelentenekMost aztán elő a konteókkal! Mi volt ez a fapados…
  • ipartelep on Viccországban bejelentenekVégre valami jó hír: https://444.hu/2025/07/13/meg…
  • fortin2 on Demokráciaellenes, marxista kiáltványt írt Orbán kedvenc kormánybiztosa György László@hakohen:: nem akarom végképp elvinni a posztot a…
  • nyulambator on Erősebbé teheti-e Donald Trump Amerikát? Talán igen. Poszt az Andreessen-perspektíváról.@KennyOMG: Most már tényleg nem kell túl sok fantá…
  • Thalész on Viccországban bejelentenek@vattablz: Hát az is fontos szempont, hogy segít u…

Posztrulett

Hogyan jelentette fel az Akadémiát Lentner Csaba… (anyátokposzt)

Az index.hu nevű rezsimbarát izé lehozta Lentner Csaba orbitális brömpike legújabb feljelentőlevelét. En bloc az akadémikusokat jelentette fel benne. A Kedves Olvasó most azt gondolja, hogy a feljelentés kifejezés használata egyfajta hiperbola. De ez komoly feljelentés, géppel írva. A Kedves Olvasó most azt mondja, hogy Lentner Csaba nem csak brömpike, de höpény is. Mármint totál …

Share this:

  • Twitter
  • Facebook
  • Tumblr

Like this:

Like Loading...

Címkék

abszurd alkotmány ascher_café bayer demokrácia fidesz focikvíz focitortenelem gyurcsány hangfal hétvége idezet imf jogállamiság jotunder kakasos nyalóka Kettes kiskii kormányváltás kormányzás kultúra magánnyugdíj maroz matolcsy Medvegyev mszp média orbán orbánizmus orbánviktor pártállam Pásztörperc retro sajtohuba sajtó schmitt seprűbajnok szempontpuska színház társadalom ulloiut vendégposzt választás zene zsazsu4

A Vincent-blog olvasói:

  • simonandris2
  • Psakreff
  • outsiderb
  • kiazmármegint
  • marysolotravez
  • janszemwordpress
  • princeghostly1c74fbc695
  • nerangass
  • ijenanyelvtan
  • obeszel
  • Gabor
  • wolff
  • ijontichy
  • Ferenc Orosz
  • onehumanoid
  • darnoknew
  • rovidec398e17c6
  • Mister Gumpy
  • ganjagym
  • aerduloensamtonight
  • LibaLeontin
  • Radnóti Zoltán
  • macskahala
  • aromo44
  • Tiborné Tóth
  • Hottentottenstottertrottelmutterattentäter... usw
  • Czifra Zoltán
  • Judit Merényi
  • micike mici
  • Bogomil
  • Gaboxhrr
  • azuccahirmondoja
  • excombo
  • incze
  • istván orovecz
  • pogny
  • anna007dor
  • labrys
  • nyulambator
  • janostothmeister
  • ikarus
  • gudea73
  • Haász Endre
  • kisa
  • Thalész
  • dynamicist
  • j.alfred prufrock II
  • jelbeszed
  • SMFB
  • szabol25
  • RSS - Posts
  • RSS - Comments
Privacy & Cookies: This site uses cookies. By continuing to use this website, you agree to their use.
To find out more, including how to control cookies, see here: Cookie Policy
© 2025 Örülünk, Vincent? | WordPress Theme by Superbthemes
%d