Skip to content

Örülünk, Vincent?

  • Címlap
  • Legújabb posztok
  • Rólunk
  • A kommentelésről
  • Gépház?
  • Archívum
    • Jobboldali költők borzalmas versei
    • Hétköznapi történetek
    • Focitörténelem
    • Hülyeország
    • Vincent tréfái
    • Indulatposzt
    • A nap idézete
    • Gengszterkrónikák

Örülünk, Vincent?

A Vincent blog hazatér

Legújabb posztok

  • Orbán végre őszinte volt 2025.07.11
  • Magyar filozófus kapta a Flamand Nobel-díjat 2025.07.09
  • Demokráciaellenes, marxista kiáltványt írt Orbán kedvenc kormánybiztosa György László 2025.07.06
  • Elon Musk: „Amerika már nem demokrácia. Megalapítottam az Amerika Pártot.” 2025.07.05
  • Bemondta a Híradó !! A világ legjobb száz egyeteme között a Semmelweis !!!! 2025.07.05
  • Az AI elkezdte elvenni az emberek munkáját 2025.06.30

A legolvasottabb posztok

  • Viccországban bejelentenek
  • Orbán végre őszinte volt
  • Az Orbán-fasizmusról
  • Demokráciaellenes, marxista kiáltványt írt Orbán kedvenc kormánybiztosa György László
  • Magyar filozófus kapta a Flamand Nobel-díjat
  • Bemondta a Híradó !! A világ legjobb száz egyeteme között a Semmelweis !!!!

Tamás Gáspár Miklós: Fölni

2021.09.27 by jotunder

  Tamás Gáspár Miklós: Fölni

     Ki olvassa manapság a Gothai program kritikáját? A hipszter, a kúl, a hájp, a burzsoá karneváli rituálé, a posírozás és a szuvidolás (helyesen sous-vide-aullache, de kár beléjük), a túlhajszolt trolibuszhasználat, a dzsentrifikációs turisztika ressentimentje, a mindent eldologosító-elszubjektivizáló poszthedonista jampecvilág, az úgynevezett ellenzék államférfiúi és államhölgyei, akik a Szellem  fenomenológiáját is csak valamely vulgárszlovén fordításban, ha egyáltalán?

     Nem tudnak ezek már csendben ülni krákogás és kruppogás nélkül, mert pho leves kell nekik és imperial sour ale, vigéckultúra és spektákulum,  deradikalizáció és alacsonykultúra, ezek mennek, lektűr és ricsaj.  A jeles és természetesen kevesek által olvasott Ingibjörg Gudrundottír írja, de hát  Ingibjörg Gudrundottírt sem olvas már senki, csak a félbolond politiko-giccsnök Fukuyamát, legott ha valaki méltóztatná, igen tisztelt bulvárakadémiai uracsok,  elolvasni Ingibjörg Gudrundottírt, tudnánk, hogy ez itt már a vég, sőt a posztvég.

    Mert.

    A proletariátus elárulta a proletariátust. A nagytőkével kart karba öltve, hibridbicigliért és wagyuburgerért, eltondzsonért és kanáriszigetekért, a proletariátus megtagadta a Gothai program kritikáját, a szabad szerelmet, a dzsendert, a föltétel nélküli alapkőletételt,  az egyenlőség egyenlősítését, Gramscit és Althussert, a fiatal Lukácsot és az idős Hans Georg Friedrich Wolfgang Johann, na ezt sem tudja, de már keresi a wikipédián, jól van segítek, született Paderbornban 1768-ban, kritikai kiadás Palgrave, nem rémlik, téphetem én a szám,  a proletariátus elárulta a proletariátust, miként az osztályáruló szociáldemokrácia 1913-ban a munkásjövőt.

    Ahogy ezt már a Posztfasizmus című eszmémben unásig írtam, de nem idézik, csak a posztliberális katyvaszt idézik, szemem elé ne kerüljön a proletariátus, sarokban térgyepeljen, hozza ki a proletariátus az ellenőrző könyvecskéjét, majd ha százszor leírta, hogy elolvasom a Gothai program kritikáját, munkásszínházba járok, de nem nézek zenés darabot, csak prózait, esténként herbateát iszom, és föltétlenül csak progresszív ólinklúzív vegán zöldmozgalmakra szavazok, de bojkottálom a progresszív ólinklúzív  ovo-vegetariánus zöldmozgalmakat, aztán még egyszer elolvasom a Gothai program kritikáját ( International Publishers Co, June 10, 1938)

    Csak viccelek, de hátha mégse.

Share this:

  • Twitter
  • Facebook
  • Tumblr

Like this:

Like Loading...

Related

Share this:

  • Twitter
  • Facebook
  • Tumblr
<div class='sharedaddy sd-block sd-like jetpack-likes-widget-wrapper jetpack-likes-widget-unloaded' id='like-post-wrapper-192691293-16528856-687860c5b0a0d' data-src='https://widgets.wp.com/likes/?ver=14.1#blog_id=192691293&post_id=16528856&origin=www.orulunkvincent.hu&obj_id=192691293-16528856-687860c5b0a0d&n=1' data-name='like-post-frame-192691293-16528856-687860c5b0a0d' data-title='Like or Reblog'><h3 class="sd-title">Like this:</h3><div class='likes-widget-placeholder post-likes-widget-placeholder' style='height: 55px;'><span class='button'><span>Like</span></span> <span class="loading">Loading...</span></div><span class='sd-text-color'></span><a class='sd-link-color'></a></div>

Post navigation

Previous Post:

A magyar elit esete a tehetséggel (kérdésposzt)

Next Post:

Vincent kezdeményezés az előválasztással kapcsolatban

46 Commments

  1. nyulambator szerint:
    2021.09.27 23:48

    nem vicces

    Hiv.: [@nyulambator:](#comment-312380)
    Loading...
  2. Ervsebesz szerint:
    2021.09.28 05:47

    @nyulambator: de igen 🙂

    Hiv.: [@Ervsebesz:](#comment-312381)
    Loading...
  3. hakohen szerint:
    2021.09.28 07:20

    @nyulambator: @Ervsebesz:

    szerintem meg vicces is meg szomorú is

    Hiv.: [@hakohen:](#comment-312383)
    Loading...
  4. vattablz szerint:
    2021.09.28 07:42

    Új Bödöcsöt köszönthetünk. Nem tudom, hogy vicces-e, de röhögtem egy jót

    Hiv.: [@vattablz:](#comment-312384)
    Loading...
  5. allofarkucsillagnezo szerint:
    2021.09.28 08:11

    nem vicces. úgy értem, nevessetek, amin csak tudtok, mindenkire ráfér ilyen időkben. ugyanakkor azért képzeljük el ugyanezeket az időket TGM nélkül. az a legnagyobb haszna, hogy kifigurázható? vagy az, hogy megfontolásra ajánlja és szem előtt tartja azokat az értékeket, amikre a rezsim csizmával tapos.

    Hiv.: [@allofarkucsillagnezo:](#comment-312385)
    Loading...
  6. trbnt szerint:
    2021.09.28 08:59

    @allofarkucsillagnezo:

    Semmi megfontolandó nincs TGM-ben. A legnagyobb haszna, hogy kifigurázható. Pontosan fogalmaztál.

    Hiv.: [@trbnt:](#comment-312386)
    Loading...
  7. medve1978 szerint:
    2021.09.28 09:01

    TGM az egyik élő bizonyítéka annak, hogy az óriási műveltség, évtizedek alatt felhalmozott tudás nem garancia a realitásérzékre vagy a kapcsolatra a valósághoz. Valahogy olyan, mint ha egy süllyedő hajón pánikolna a tömeg és egymást agyontaposva próbálna eljutni a mentőcsónakokhoz. A kapitány a levegőbe lő, de ez nem segít. Ezt követően TGM odaáll a tömeg elé és higgatdtan érvelve közli: a nők és a gyerekek előre emberek, ne tolongjatok, ez a helyes viselkedés. A tömeg persze ilyenkor eltapossa a TGM-eket, de ha a kapitány az első fiatal férfit mellbelövi, a legénység pedig célba veszi a többieket, akkor gyors és precíz mentőcsónakba beszállítás következik.

    Hiv.: [@medve1978:](#comment-312387)
    Loading...
  8. ATCG szerint:
    2021.09.28 09:38

    Allofarkucsillagnezo kettős kérdését kicsit átfordítom: elképzelem azokat az időket, amikor már ő sem lesz. És mi az, hogy csak hasznot hozó „termelőerőként” kellene őt figyelembe vennünk, aztán ha úgy ítéljük meg, hogy már amortizálódott, akkor kukába vele? Az a haszna, hogy voodoo-ként nekironthatunk és beledöfködhetjük ostoba szónyilainkat csak azért mert szembesít önmagunkkal, mert itt bizony messze nem a proletariátus árulásáról van szó, és nem csak azokról az értékekről, amelyekre ez a bolhapiszoknyi rezsim tapos, hanem úgy általában az emberiség valódi szellemi táplálék iránti igényének elsorvadásáról, és térjünk vissza innen a bolhapiszoknyi rezsim által uralt „küs Magyarországra”: Tamás Gáspár Miklós mindannyiunkért kiáltozik a pusztában, nemcsak a NERgömböc gyomrában emésztődő népességért, hanem azokért is, akik még kapálóznak a fekete lyuk örvénye ellen és úgy érzik „jó tanítók” híján
    (vö.: az értelmiség árulása) csak magukra számíthatnak az örvény szívóhatásának leküzdésében.
    Szerencsére ilyenkor azért mindig eszembe jut a Magyar vándor c. film záró képsora, ahol
    a Hét Vezér a Gellért hegy szikláin üldögélve nézi az esti Budapest fényeit, nyüzsgő életét és csodálkozva, hitetlenkedve mondogatják egymásnak: „Jé, ezek nélkülünk is ideértek.”

    Hiv.: [@ATCG:](#comment-312389)
    Loading...
  9. ATCG szerint:
    2021.09.28 09:45

    …”Az a haszna…” Az lenne a haszna?…

    Hiv.: [@ATCG:](#comment-312390)
    Loading...
  10. nyulambator szerint:
    2021.09.28 13:50

    Lehetne még esetleg valami vicceset Iványi Gáborról, aki a realitásoktól teljesen elszakadva próbál életeket menteni egy korban, ahol a hajléktalanok élete nem érték, egy másikat mondjuk Dévény Annáról, aki egy életen át kűzdött hiába, hogy a sérült gyerekek és felnőttek mozgásrehabilitációjában elfogadják a módszerét. Meg mindenféle prófétákról, akik saját hazájukban Jónásként prófétáltak valmi fajta jóért, hiába, mert lusták, közönyösek, ostobák és néha gonoszak vagyunk mint társadalom és mint egyén.
    Nem érek fel TGM gondolatainak a küszöbéig sem, de azt látom, hogy jót akarna, azt, hogy az emberek művelődjenek, gondokodjanak és a gondolkodás során megérlelt jót tegyék, hogy legyenek erkölcsi mércéink, morális iránytűink és figyeljünk is rájuk.
    És persze ő is ember, manírokkal, hibákkal, tévelygéssel, de ezzel együtt is mélyen tisztelem benne nem csak a tudást, a gondolkodást, a belefeccolt akárhányszor tízezer órát de a jobbító szándékot is. Látom benne Babits Jónását, a harcot az értetlen, éretlen, gondolkodásra képtelen tömegekkel, tömegekért és nem tudok szívből kacagni rajta. Még azon se, hogy föltétlent mond feltétlen helyett.

    Hiv.: [@nyulambator:](#comment-312395)
    Loading...
  11. rrdos szerint:
    2021.09.28 16:09

    A poszt szerintem vicces volt, nekem nagyon is bejött. 🙂 TGM? Művelt, olvasott, több nyelven beszélő szerintem nagyon is jó és jót akaró ember. A pokol felé vezető út kövezete megvan? 🙁

    Sajnos nem vicces, de a mai világban többet ér az ha egy temetkezési vállalat azzal kampányol, hogy: igaza van, ne oltassa be magát (kovid ellen)! Önért megyünk!

    Hiv.: [@rrdos:](#comment-312397)
    Loading...
  12. allofarkucsillagnezo szerint:
    2021.09.28 16:14

    @ATCG:
    „És mi az, hogy csak hasznot hozó “termelőerőként” kellene őt figyelembe vennünk”

    őőőőő kezdte! 🙂
    hát legalábbis én így olvastam a posztot, hogy „egy röhögésre jó lesz”. abban persze én is egyetértek, hogy lehetőleg senki se beszéljen hülyeségeket, és amilyen eszközzel erre rá tudunk mutatni, az mind valami jó célt szolgál, de azért nem tudok itt sem elszakadni az adott szöveg (szöveg- és valóságos) környezetétől, és nekem az jött ki, hogy ez egy könnyű TGM-bashing ujjgyak az ezen túlmutató tartalom sajnálatos hiányával.

    Hiv.: [@allofarkucsillagnezo:](#comment-312398)
    Loading...
  13. rrdos szerint:
    2021.09.28 16:24

    Kicsit off, de a százszor leiratniról jut eszembe. Ált. isis Pistike nagyon trágárul beszél, ezért tanítónénije büntiből kiadja a feladatot, százszor le kell írnia Pistikének hogy „nem fogok többet trágárul beszélni”. Pistike másnapra leírja százszor, bemutatja tanítónéninek a százszoros irományát, majd ad Pistike egy csokor virágot a tanító néninek. Aki mondja, köszönöm szépen Pistike, de a virágot miért kaptam?

    Azé hogy örüljél cexuáljad meg. 🙂 Más szóval mondta a cexuálást, de nem merem kockáztatni a százszoros büntit. 🙂

    On. Tanítani? Persze. Nem mindegy hogyan. 🙂

    Hiv.: [@rrdos:](#comment-312399)
    Loading...
  14. ijontichy szerint:
    2021.09.28 16:59

    @rrdos:: Ami a népművelést illeti, szegény TGM-ről (és társairól) leginkább az emlegetett „pokolba vezető út…” jut eszembe (mert „bizonyos szint alatt” érthetetlen). Dehát a népművelés nehéz kérdés. Anno – már nem tudom melyik – klasszikus karikaturistánk is csippentett a témában egy finomat a Ludas Matyiban, valamelyik fontos elvtársnak, a népművelés „kimagasló” eredményeit (ifjabbaknak: amolyan gulyásgeri&al módon) dicsőítő szózatára reagálva. Fal, az ominózus firkával: „PISTI HÜJE” áthúzva, s alatta a kiművelt verzió: „PISTI IMBECILLIS” ;-).
    TGM-mel egy dologban értek maximálisan egyet: a túlsúlyosan „e” központú magyar nyelv, finom (nem súlyosan szögedi, ti. „mögöszöd? nem öszöd mög?”) szintű „ö” felé tolásával (pl. föladat, föltétel).

    Hiv.: [@ijontichy:](#comment-312401)
    Loading...
  15. kiazmármegint szerint:
    2021.09.28 18:45

    @nyulambator: En a jobbito szandekot nem latom. Az, hogy valaki ramutat a hibakra, me’g nem jobbito szandek. Ahhoz kellene valami javaslat is, de az nincs.

    Reszben off: most elolvastam egy 2018-as TGM interju nagy reszet. Ebben TGM akkor, harom eve, azt allitotta, hogy a „nyugati egyetemekrol marxistak jonnek haza. Ezt jol latja a Magyar Idok”.
    Utana arrol beszelt, hogy ezen fiatalok koreben mar a teljes tokes rendszer elvetese a nepszeru, es a szocializmus es a kommunizmus a cel.

    Azota eltelt harom ev. Volt valami igaza?

    Hiv.: [@kiazmármegint:](#comment-312403)
    Loading...
  16. Ervsebesz szerint:
    2021.09.28 19:20

    Nem tudom, én ezt paródiának látom, afféle „így írtok ti”-beli stílusgyakorlatnak. Szerintem nem kezdi ki a TGM tekintélyét. Legalábbis én nem TGM-en röhögtem, hanem a poszton

    Hiv.: [@Ervsebesz:](#comment-312404)
    Loading...
  17. ATCG szerint:
    2021.09.28 20:08

    „Csak viccelek, de hátha mégse.”

    „Reginam occidere nolite timere bonum est si omnes consentiunt ego non contradico – – írta Merániai János esztergomi érsek híres levelében dodonai kétértelműséggel”

    Hiv.: [@ATCG:](#comment-312405)
    Loading...
  18. jotunder szerint:
    2021.09.28 20:14

    @allofarkucsillagnezo:

    ebben nincs semmi bashing, ez egy stand-up szerűség. TGM-nek van stílusa és van mondanivalója, vele meg lehet csinálni, Lánczi Bubu bácsival meg nem.

    Hiv.: [@jotunder:](#comment-312406)
    Loading...
  19. Podvinecz marsall szerint:
    2021.09.28 20:26

    TGM soha a büdös életben nem rontaná el egy francia szó magyar toldalékolását, még direkt se. (TGM: becsülöm, többször nem értek vele egyet, mint ahányszor igen, a felét sem értem annak, amit ír, a tizedét (ehh) se fogom valaha elolvasni annak, amire utal, és q nagyot csalódnék benne, ha a szándékon legalább nem mosolyogna egy jót.)

    Hiv.: [@Podvinecz marsall:](#comment-312407)
    Loading...
  20. allofarkucsillagnezo szerint:
    2021.09.28 20:47

    @jotunder:
    hát velem se!!! :))

    Hiv.: [@allofarkucsillagnezo:](#comment-312408)
    Loading...
  21. tamspatrik szerint:
    2021.09.28 20:59

    Találó. TGM stílusa beazonosítható, szerintem le van maradva pár körrel. Napjaink „proletárja” főként ha vállalkozásban dolgozik, már nagy eséllyel jobban keres egy tanárnál, még ha nem is vesszük figyelembe az utóbbinak a képzéssel töltött idejét és költségeit. Lehet, hogy a „proletár” fogalma újradefiniálandó, és napjaink kizsákmányoltjait értsük ez alatt, aminek halmazába nálunk a tanárok nagy része tartozik?
    Másik fajta lehetőség az újradefiniálásra: a megfelelő képzettséggel nem rendelkező anyagi és szellemi (!) nyomorban élő nagy tömegek.

    Hiv.: [@tamspatrik:](#comment-312409)
    Loading...
  22. tamspatrik szerint:
    2021.09.28 21:05

    TGM-nek köszönjük meg többek között 1989 március 15-én a TV stúdióban kifejtett gondolatait, amik révén azok közé emelkedett, akik akkor és ott szinte egyik napról a másikra átfordították a poszt-kádári rendszer erőviszonyait, meggyőzően érvelve a rendszerváltás mellett.

    Hiv.: [@tamspatrik:](#comment-312410)
    Loading...
  23. incze szerint:
    2021.09.28 21:50

    @allofarkucsillagnezo: ne má. meg se merem mutatni akkor neked a guardian cikkét pinkerről. (de igen – https://www.theguardian.com/science/2021/sep/28/steven-pinker-celebrity-scientist-at-the-centre-of-the-culture-wars, elég gonosz)

    https://4cdn.hu/kraken/image/upload/s–BkXSQKuA–/c_limit,w_760/6lt6gV9NQ5kfCG6ua.gif

    Hiv.: [@incze:](#comment-312411)
    Loading...
  24. allofarkucsillagnezo szerint:
    2021.09.29 08:45

    @incze: (Hogy használtál három linket is?)

    Őrület! Itt vagyunk mi, a világ józanabbul gondolkodó emberei közül kettő, és egész máshogy olvassuk a cikket 🙂 Szerintem nem vészes, nem egy rajongó tinédzser hangján mesél, de nem is szándékosan és minden más cél nélkül igazságtalan. (Bocs JT – olyan sok mindent írtál már nekem, de ezt most pont nem nekem írtad.)

    Pedig elég rosszul nyitott, szóval megorrolhattam volna rá könnyen. Arra gondolok, amikor az elején lazán elejti, hogy „At a time of rising inequality”. Vagyis megkongat egy népszerű vészharangot (amely jelenségre Pinker gazdagon reflektál) anélkül, hogy akárcsak megpróbálná adatokkal alátámasztani (amit Pinker a maga álláspontja érdekében bőségesen megtesz), és ennyi, neki ez a félmondat jónak tűnik így. Felmerült bennem, hogy egyáltalán olvasott-e vmit a portréja szereplőjétől.

    A másik, amire felkaptam a fejem, az független a szituációtól. Az ekörüli sztori: „I laughed off my parents’ argument that if the government ever laid down its arms all hell would break loose.” Szerintem itt nagy marhaság, amit Pinker ki akar hozni a történetből, mert teljesen más az a helyzet, hogy egy, az erőszakszervezetek jelenlétére épülő közegből hirtelen kivonjuk ezeket, mint az, hogy átalakítjuk fokról fokra a struktúrákat. Itt csak annyit tudunk meg az alapvető emberi természetről, hogy erősen jellemzi a környezetéhez való alkalmazkodás képessége, amivel egyébként egyet is ért.

    De nem volt rossz egészében, és kaptam 2 Dylan-referenciát is benne :))

    Ha érdekel vkit az Enlightenment Now, és szívesen kezdené a körülötte folyó vitával, kikerestem a portréban hivatkozott tízezer szavas választ a kritikákra, lehet, hogy ez jó kiindulópont: https://quillette.com/2019/01/14/enlightenment-wars-some-reflections-on-enlightenment-now-one-year-later/

    Hiv.: [@allofarkucsillagnezo:](#comment-312414)
    Loading...
  25. medve1978 szerint:
    2021.09.29 09:34

    @nyulambator A különbség az, hogy Iványi Gábor vagy Dévény ténylegesen segítettek embereken, nem egy elefántcsonttoronyból nyilatkoztattak ki a távoli közjó érdekében filozofálgatva.
    @allofarkucsillagnezo Egy olyan ember, aki szerint még ma is az lenne a normális, hogy ha a munkások tömegesen magasszintű filozófiai és tudományos irodalmat olvasnának az nagyon messze van a realitástól. Sajnos a valósághoz való kötődés abban is fontos, hogy valakinek hatása legyen, éppen ezért imádja pár száz ember TGM-et egyfajta prófétaként, de a többi vagy nem ismeri a nevét vagy habokós szórakozott professzorként és a szobatudós mintapéldájaként tekint rá.

    Hiv.: [@medve1978:](#comment-312415)
    Loading...
  26. jotunder szerint:
    2021.09.29 10:16

    @medve1978: TGM egy „public intellectual”, a nagyon kevés magyar public intellectual egyike. Angliában John Gray, Franciaországban Bernard-Henri Levy (és sokan mások). Magyarországon nem nagyon van más, csak TGM. TGM radikális rendszerkritikus hiberbolákat használ, de ezeket szerintem ő sem gondolja teljesen komolyan. Jól ír.

    Hiv.: [@jotunder:](#comment-312417)
    Loading...
  27. excombo szerint:
    2021.09.29 10:21

    @jotunder: TGM-ben engem alapvetően csak a felsőbbrendű gőgje zavar. Egyébként tényleg jól ír.

    Hiv.: [@excombo:](#comment-312418)
    Loading...
  28. Elmultam mar 18 szerint:
    2021.09.29 10:26

    Szeretem, ha valaki a véleményével egyedül van, ha van víziója. Még akkor is, ha modoros.

    Hiv.: [@Elmultam mar 18:](#comment-312419)
    Loading...
  29. equinsu ocha szerint:
    2021.09.29 11:24

    @Ervsebesz:: +1. Nekem is inkább Karinthy jutott eszembe. Azon is vagy nagyon röhög az ember, vagy egyáltalán nem (aktuális hangulatától is függően), de nagyon jó. TGM rendszerváltás idején szerzett érdemeit maximálisan elismerem. Jelenlegi közírói munkásságának értékével kapcsolatban vannak erős kételyeim.

    Hiv.: [@equinsu ocha:](#comment-312420)
    Loading...
  30. equinsu ocha szerint:
    2021.09.29 11:35

    @allofarkucsillagnezo:: +1, Pinkert én is szívesen ajánlom mindenkinek, aki úgy érzi, nagyon összesűrűsödtek a sötét fellegek. Alaposnak tűnik, bár nyilván ő sem hibátlan, és remélem, nem csak a vágyvezérelt gondolkodás mondatja ezt velem 😉

    Hiv.: [@equinsu ocha:](#comment-312421)
    Loading...
  31. kiazmármegint szerint:
    2021.09.29 13:07

    @incze: Elolvastam a hosszu cikket Pinkerrol. En semmi gonoszat nem latok benne.

    Hiv.: [@kiazmármegint:](#comment-312422)
    Loading...
  32. equinsu ocha szerint:
    2021.09.29 15:51

    Jó pár ponton kritikus, de nem gonosz.

    Hiv.: [@equinsu ocha:](#comment-312423)
    Loading...
  33. AdvocatusDiaboli szerint:
    2021.09.29 17:32

    @kiazmármegint: A cikkben én sem. Pinkerben inkább. Az ő intellektusa és kapcsolatrendszere mellett nehezen tudom föltételezni róla, hogy komolyan gondolja, amiket ír. Nagy jóindulattal a vágyvezérelt gondolkodás minősített (patologikus) esete. Az „intellectual service class” kifejezéssel eddig nem találkoztam (tagjaival annál inkább), de nagyon találónak és hasznosnak tartom. Ennyire szalonképes megfogalmazás magamtól nem jutna eszembe.

    Hiv.: [@AdvocatusDiaboli:](#comment-312427)
    Loading...
  34. AdvocatusDiaboli szerint:
    2021.09.29 17:55

    @AdvocatusDiaboli:](#comment-312427) Pontosítás: a ‘komolyan gondolja, amiket ír’ helyesebben úgy szólna, hogy ‘komolyan gondol mindent, amit ír’. Természetesen nem a teljes életművét kívántam megítélni, hanem a status quo védelmében fölhozott bizonyos érveit (illetve bizonyos kellemetlen tények mellőzését).

    Hiv.: [@AdvocatusDiaboli:](#comment-312428)
    Loading...
  35. quodlibet szerint:
    2021.09.29 20:33

    Ezt olvasva számomra felfoghatatlan, hogy máskor meg miképpen tud olyan jókat írni?

    Hiv.: [@quodlibet:](#comment-312431)
    Loading...
  36. Podvinecz marsall szerint:
    2021.09.29 21:37

    @quodlibet: mármint ki? TGM vagy jotunder?

    Hiv.: [@Podvinecz marsall:](#comment-312432)
    Loading...
  37. incze szerint:
    2021.09.30 00:05

    @AdvocatusDiaboli és mindenki, aki a „gonosz”-on fönnakadt: pinkerrel nyilván jó viszonyban van a szerző, gonosz(kodó)nak ezen a viszonyon belül látom. szó sincsen itt dorongoló, pláne ellenséges kritikáról (legfeljebb en passant van megemlítva, hogy az adataira a „döbbenetesen silány” jelzőt találták valakik). sőt a munkásság méltatva van, nagyjában és általában. mint mikor dicsérik valakinek az öltözékét, hogy ízléses, jól szabott, és milyen remekül takarja a pocakját. a méltatás általános és elnagyolt, a szúrás precíz. pl. az életlátást átformáló quebeci zavargás kap egy gyilkos bekezdést:

    …

    Pinker concludes: “This decisive empirical test left my politics in tatters (and offered a foretaste of life as a scientist).” But somewhat contrary to this tale of dark human instincts run riot, the Canadian historian Bryan Palmer told me that much of this violence was motivated by the political grievances of the Quebecer minority, and was targeted at Anglo businesses like the limousine service, which was given preferential treatment by the city government. The “sniper” was a security guard from the limousine service who fired a shotgun into a crowd.

    …

    ez a barátságos tónusú baszogatás végigvonul az egészen.

    Hiv.: [@incze:](#comment-312434)
    Loading...
  38. kiazmármegint szerint:
    2021.09.30 19:08

    @incze: De pont az a Quebecrol szolo bekezdes igen erosen hitelet veszti a „Quebecer minority” miatt. Ez akkora hiba, hogy meg a Guardian is kulon odairja a cikk vegere, hogy hiba. Quebec egy tartomany, a tartomanyi kormanynak miniszterelnoke van es komoly feladatai, (sokkal nagyobb hatalma van, mint az Egyesult Allamok egyes allamai kormanyzoinak), es ebben a tartomanyban egyertelmu a franciaajkuak tobbsege. Ott „Anglo minority”rol lehet beszelni. Szoval ezt a bekezdest ezert en nem tudom komolyan venni. (Eltem Quebecben.)

    Hiv.: [@kiazmármegint:](#comment-312442)
    Loading...
  39. incze szerint:
    2021.09.30 19:58

    @kiazmármegint: ez rendben van, ám a gyilok szempontjából teljesen lényegtelen. nem a francúz minority vagy majority itt a kérdés, hanem hogy az emberi faj egy hobbesiánus sárkányfog vetemény-e, amelynek egyedei azonnal egymásnak esnek, ha megszűnik fölöttük a kényszer (pinker), vagy a francúz nacionalisták (egy részük legalább) már kurvára be voltak rágva, és a nagyérzület kibuggyant belőlük. pinker erre az antopológiára elég sok mindent ráépített – “This decisive empirical test left my politics in tatters (and offered a foretaste of life as a scientist). ezért gyilkos, ahogy az idézett történész helyrerakja pinker példáit. (ettől még pinkernek lehet igaza, vagy valami igaza, de itten az ő nagyra felfújt példázatába lezseren beleszúrtak egy tűt.)

    Hiv.: [@incze:](#comment-312446)
    Loading...
  40. allofarkucsillagnezo szerint:
    2021.09.30 21:26

    @incze:
    sztem pont ebben rohadtul nem volt igaza még az eredeti saját maga által álmodott felállás szerint sem.
    hamis érvelésen keresztül elért helyes következtetésnek látom. mert a fő ívével teljesen egyetértek, hogy az embernek jót tesz a strukturáltság, és ahogy vacakoltunk a struktúráinkkal a korokon át, az jött ki belőle, hogy békésebben megférünk. mert alkalmazkodtunk is a struktúráink követelményeihez és egyre úgyabbul is alakítottuk a struktúráinkat.

    csak pont ez a példa, hogy hirtelen kirántod a struktúra megszokott támasztóelemeit és jé, akkor összedől, hát ez nem arra hívja fel a figyelmet, hogy az ember gyilkos ösztönű állat, hanem arra, hogy az ember struktúralakó állat, és ha hirtelen azon kívül találja magát, megzavarodik. aztán úgyis elkezdi megint összeácsolni.

    már egyébként ez a 3. dolog, amiben vitába merészkedtem vele 🙂 volt valami progbalos ügy meg egy másik, amire most nem emlékszem.

    Hiv.: [@allofarkucsillagnezo:](#comment-312451)
    Loading...
  41. incze szerint:
    2021.10.01 00:04

    @allofarkucsillagnezo: én sem gondolom, hogy pinker itten cáfolva lenne, nem cáfolva van, csak seggberúgva, ahogy suhan a táncparketten.

    ez a cikk nekem nem nézetekről szól, hanem egy portré. a nézeteket ugyan nem lehet nem említeni, de a pasi a főszereplő, és szerintem teljes respekt van, amit nem sért a kuncogás, néha egy-egy grimasz (vö. „gonosz”). ez egy teljesen ép viszonyulás. (nekem ilyesmi a @poszt is, ezért is ugrott be ez a pinker portré. én pl. biztosan sokkal több ponton rezonálok tgm mondandójával, mint @jt, de azt a szemöldök felvonós gifet, amit beraktam fentebb, sokadszorra sem tudom rötyögés nélkül nézni, jó kis rötyögés ez, és semmi lényegest nem érint.)

    Hiv.: [@incze:](#comment-312455)
    Loading...
  42. incze szerint:
    2021.10.01 01:23

    @allofarkucsillagnezo: „hogy az embernek jót tesz a strukturáltság, és ahogy vacakoltunk a struktúráinkkal a korokon át, az jött ki belőle, hogy békésebben megférünk. mert alkalmazkodtunk is a struktúráink követelményeihez és egyre úgyabbul is alakítottuk a struktúráinkat.”

    én ebben, hogy ki vacakolt és mivel, és hogy mi jött ki belőle, és hogy van-e ilyen, egyáltalán bármilyen irány, meglehetősen bizonytalan vagyok. tisztes, ha nem is túl reményteljes ügynek látom, hogy pinker megpróbál az ember evolutív szelidülése mögé kézzelfogható bizonyságot pakolni (és nem tartom számító apologétának, csak mert egy sor kőgazdag jobban érzi magát tőle a bőrében, vagy mert kapcsolatokat és vagyont hoz neki a konyhára). viszont semmi kézzelfogható nem következik belőle. mi van, ha a következő stációhoz megint (mint eddig gyakran) egy kurva nagy kataklizma kell? (az a bizonyos vacakolás általában nem volt éppenséggel örömünnep.) és akkor? örülünk?

    Hiv.: [@incze:](#comment-312458)
    Loading...
  43. allofarkucsillagnezo szerint:
    2021.10.01 08:05

    @incze:
    bocsánat, de: „szemöldök fölvonós gif” :))
    igazából a posztról folyó vitából én már kihátráltam azzal, hogy nem nekem való és kész, azt még eddig nem tettem hozzá így kimondva, hogy elfogadom mások élményének a különbözőségét.

    Pinkerről meg: na egyrészt ő is olyan sztem mint TGM, hogy nem kell tételesen mindenben igazat adunk neki vagy akár igazának lennie objektíven ahhoz, hogy nagyon értékesnek lássuk a megszólalását, akár a hangvételt tekintjük, akár a diskurzusnak felkínált szempontokat. rám meggyőzően hatott, ami nem jelent annál többet, mint hogy egy laikus nem talál benne hibát.

    és követem valamennyire az erre kihegyezett vitákat is, a szakmai részleteket (statisztika izék, történelem izék, meg igazából minden, amihez forrást kell adni, szóval konkrét ismeret :)) nem tudom értékelni, de az értelmezésekben hozott ellenérvek között nem találtam még jót. a saját gondolkodásomon belül egy hirtelen fordulatként hatott ez az egész téma, és én úgy olvasok másokat, hogy ők nem tudták bevenni a kanyart.

    amire jó szerintem (a diskurzus kereteinek a tágításán kívül, ha mondjuk tényleg az van, amit mond), az szerintem két dolog is. az egyik, hogy van egy twitter-bejegyzése az egyenlőtlenségről, ami alatt az egyik kifogás, hogy jó-jó, de mért érdekelje az embert, hogy máshol esetleg csökken az egyenlőtlenség, amikor őt a saját környezete foglalkoztatja. Pinkernek az egyik motívuma, hogy az emberiség történelmi folyamataihoz hozzátartozik, hogy kiterjeszti azoknak a körét, akikkel törődni tud. most is vagyunk, akiknek ez időnként viszonylag természetesen jön, hogy olyan gondolatokat tartunk érvényesebbnek, amik jobban átfogják az emberiség egészét vagy akár a környezet egészét. ez a kiterjedés pedig folytatódhat úgy, hogy időben is számít, nemcsak úgy, hogy kinek mi a mosjó, hanem hogy hosszabb távon minek örülünk.

    a másik meg, hogy előfordulhat, hogy ezek a nézetek közkinccsé lesznek, a hétköznapi életben megváltoztatják az emberek önmagukról alkotott képét, és akár a kataklizmákra is csillapító hatással lehetnek, más utakat találva az átmeneteknek.

    Hiv.: [@allofarkucsillagnezo:](#comment-312461)
    Loading...
  44. velotanya szerint:
    2021.10.01 12:14

    Engem érdekelne TGM reakciója – ebben a kérdésben mérvadónak is tekinteném:) – és ha most a blog pont hu-n lennénk, akkor valószínűleg ismernénk is már a véleményét (általában megjelent egy-egy hsz erejéig, amikor konkrétan szóba került a neve a Vincenten)
    A magam részéről egyébként nem érzem különösebben támadónak a persziflázst* a posztban, Karinthy pl. legalább ennyire kifigurázott egészen nagy neveket is az Így írtok ti-ben (és ha már itt tartunk: szerintem ez az írás csak „simán” nagyon jó lett jt-től – és ezt azért mondom így, mert volt már néhány szerintem zseniális szövege is)
    *nem vagyok profi irodalmár, így ezzel most vállaltam némi rizikót, hogy jó-e a műfaji megjelölés:)

    Hiv.: [@velotanya:](#comment-312473)
    Loading...
  45. ekkivolt szerint:
    2021.10.05 22:32

    Hiv.: @jotunder:
    Miért kellene ennyire túlértékelni BHL-t ?

    Hiv.: [@ekkivolt:](#comment-312655)
    Loading...
  46. jotunder szerint:
    2021.10.06 14:11

    @ekkivolt:](#comment-312655) miért túlértékelés ha azt állítom, hogy jelentős public intellectual? az lenne túlértékelés, ha azt mondanám, hogy jelentős francia filozófus.

    Hiv.: [@jotunder:](#comment-312682)
    Loading...

Vélemény, hozzászólás?

Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.

Híres utolsó szavak

  • barki on Viccországban bejelentenek@vattablz:: A te érvelési hibád: csúszós lejtő. ht…
  • Podvinecz marsall on Viccországban bejelentenek.: @vattablz: csak az érdekesség kedvéért írom, eg…
  • hakohen on Viccországban bejelentenek. @ipartelep: @nyulambator:](#comment-346935) . .…
  • annokkk on Viccországban bejelentenek@vattablz: Nem tudom, de mintha a fideszesek nem í…
  • annokkk on Viccországban bejelentenek@ipartelep: Szerepel műsorokban, hogy megmagyarázz…
  • nyulambator on Viccországban bejelentenek@ipartelep: Nem tudom másoknak mi a baja vala, nek…
  • ipartelep on Viccországban bejelentenekMi bajotok van Fodor Gáborral?
  • vattablz on Viccországban bejelentenek@darnoknew: Isten őrizz, hogy dolgozzon! Csak kárt…
  • darnoknew on Viccországban bejelentenek@vattablz: Te néhány évvel a nyugdíjjogosultság el…
  • labrys on Viccországban bejelentenekAz orbánista választások A krisztiánus szekták…
  • labrys on Az Orbán-fasizmusról@nyulambator:: …egyáltalán: hogy lehet az, hogy a…
  • vattablz on Viccországban bejelentenek@barki: Távol álljon tőlem, hogy megvédjem Magyarp…
  • apokalipszistmost on Orbán végre őszinte volthol olyanok akarunk lenni, hol meg ne dumáljanak m…
  • ipartelep on Viccországban bejelentenekHiv.: @barki: Te egy kis hamis vagy, mert éppen te…
  • barki on Viccországban bejelentenek@ipartelep: Nem ez történt. Ne menj gondolatolvasó…
  • barki on Viccországban bejelentenek@KennyOMG: Miért tenne ilyet? A benefitet, amit a…
  • ipartelep on Az Orbán-fasizmusrólHiv.: @nyulambator: Egyre önélzetesebb a kis latol…
  • nyulambator on Az Orbán-fasizmusrólBetiltotta a rendőrség a helsinkis jogászt, mert m…
  • ipartelep on Viccországban bejelentenekHiv.: @barki: Na szóval... bár MP testvérek között…
  • barki on Viccországban bejelentenek@annokkk: persze hogy. Szerintem is, MP újra futta…
  • barki on Viccországban bejelentenekMindeközben: "Sokan kérdezik, hogy részt veszek-e…
  • annokkk on Viccországban bejelentenek@barki: Én azt hiszem, láttunk már ilyet. Orbán is…
  • barki on Viccországban bejelentenekAz is milyen vicces már, ha az egyik párt azzal cs…
  • vattablz on Viccországban bejelentenek@muaddib00: Teljesen igazad van, és messzemenően e…
  • nyulambator on Mesterséges intelligencia: Magyarország eldöntötte, nagyhatalom akar lenni – itt a mesterterv!!!!Na, lehet abbahagyni a károgást, meg panaszkodást.…
  • annokkk on Viccországban bejelentenekOké, majd belerázódom. Megjelent, csak elfelejtett…
  • annokkk on Viccországban bejelentenekNem működnek a hivatkozás gombok, és nem jelenik m…
  • annokkk on Viccországban bejelentenek@azuccahirmondoja: Tegnap belenéztem egy percre a…
  • KennyOMG on Viccországban bejelentenek@barki: Meg mindig remenykedve egy pozitivabb kics…
  • muaddib00 on Viccországban bejelentenekSzerintem itt páran fordítva ülnek a lovon. Igen,…
  • barki on Viccországban bejelentenekA Hadházy (Tordai, Jámbor, Momentum, stb.) sztori…
  • nyulambator on Demokráciaellenes, marxista kiáltványt írt Orbán kedvenc kormánybiztosa György László@wolff: Érdemben nem tudok hozzátenni semmit, azon…
  • wolff on Demokráciaellenes, marxista kiáltványt írt Orbán kedvenc kormánybiztosa György László@fortin2: de félre téve az egyébként intézményesen…
  • wolff on Demokráciaellenes, marxista kiáltványt írt Orbán kedvenc kormánybiztosa György László@jotunder: Mi a nehéz ügy ebben? Én egész életembe…
  • azuccahirmondoja on Viccországban bejelentenek@muaddib00: Budapesten kívül az összes választóker…
  • muaddib00 on Viccországban bejelentenek@azuccahirmondoja: Hadházy jóformán már mindenkive…
  • nyulambator on Viccországban bejelentenekEgyelőre egyikük se csapta be az ajtót: https://44…
  • azuccahirmondoja on Viccországban bejelentenek@nyulambator: Nem tudom, mit gondolnak erről a pol…
  • ikarus on Viccországban bejelentenek@nyulambator: Hasonló a helyzet Tordai Bencével is…
  • nyulambator on Viccországban bejelentenek@Podvinecz marsall: Szerintem igen durva valósággö…
  • Podvinecz marsall on Viccországban bejelentenek@nyulambator: róka fogta csuka. Szar ügy.
  • nyulambator on Viccországban bejelentenekhttps://444.hu/2025/07/14/magyar-peter-hadhazy-nev…
  • Podvinecz marsall on Viccországban bejelentenek: @nyulambator: az nagyon szórakoztató, hogy a nag…
  • nyulambator on Viccországban bejelentenek@vattablz: Nyugi, az első három sorban csak a test…
  • ipartelep on Viccországban bejelentenekHiv.: @vattablz: - Te, főnök, egyre több kellemetl…
  • vattablz on Viccországban bejelentenekMost aztán elő a konteókkal! Mi volt ez a fapados…
  • ipartelep on Viccországban bejelentenekVégre valami jó hír: https://444.hu/2025/07/13/meg…
  • fortin2 on Demokráciaellenes, marxista kiáltványt írt Orbán kedvenc kormánybiztosa György László@hakohen:: nem akarom végképp elvinni a posztot a…
  • nyulambator on Erősebbé teheti-e Donald Trump Amerikát? Talán igen. Poszt az Andreessen-perspektíváról.@KennyOMG: Most már tényleg nem kell túl sok fantá…
  • Thalész on Viccországban bejelentenek@vattablz: Hát az is fontos szempont, hogy segít u…

Posztrulett

A helyzet

Ma Magyarországon hoztak egy törvényt, ami bünteti a melegek melletti nyilvános kiállást. A kínai kommunista párt gyakorlatát követve, arcfelismerő programot vethet be az állam azok ellen, akik mégis kiállnak nyilvánosan a melegek mellett. Vaníliafagylalt-e ez? Nem vaníliafagylalt. Akkor esetleg kettős integrál? Nem, nem az. Talán mégis fasizmus? Pontosan.

Share this:

  • Twitter
  • Facebook
  • Tumblr

Like this:

Like Loading...

Címkék

abszurd alkotmány ascher_café bayer demokrácia fidesz focikvíz focitortenelem gyurcsány hangfal hétvége idezet imf jogállamiság jotunder kakasos nyalóka Kettes kiskii kormányváltás kormányzás kultúra magánnyugdíj maroz matolcsy Medvegyev mszp média orbán orbánizmus orbánviktor pártállam Pásztörperc retro sajtohuba sajtó schmitt seprűbajnok szempontpuska színház társadalom ulloiut vendégposzt választás zene zsazsu4

A Vincent-blog olvasói:

  • Mister Gumpy
  • jelbeszed
  • Tiborné Tóth
  • Keepdreaming
  • Haász Endre
  • KennyOMG
  • ijontichy
  • gudea73
  • lgombb
  • Czifra Zoltán
  • Mikonu
  • karsairita
  • micike mici
  • Hector Kapitány
  • Hanyistók
  • vattablz
  • macskahala
  • esztre
  • dynamicist
  • muaddib00
  • Gabor
  • obeszel
  • Ferenc Orosz
  • kalzol
  • Tyto
  • apokalipszistmost
  • kiazmármegint
  • gearforbooks
  • outsiderb
  • mecsekijeti
  • sgtpotrien
  • princeghostly1c74fbc695
  • opiniopraesumpta
  • nerangass
  • janostothmeister
  • Virág et.
  • fortin2
  • ervsebeszet
  • azuccahirmondoja
  • j.alfred prufrock II
  • kisa
  • aromo44
  • excombo
  • SMFB
  • ra0213
  • Radnóti Zoltán
  • tahonoli
  • janszemwordpress
  • Bogomil
  • csunyatáp
  • RSS - Posts
  • RSS - Comments
Privacy & Cookies: This site uses cookies. By continuing to use this website, you agree to their use.
To find out more, including how to control cookies, see here: Cookie Policy
© 2025 Örülünk, Vincent? | WordPress Theme by Superbthemes
%d