Vitéz lélek – rendhagyó kritika
Eredeti szerző: jotunder
Tamási Áron írt egy drámát egy emberről, aki egy egész székely falut meghülyített, mindenkinek mindent megígért, konkrétan azt mondta nekik „éljen a nép, éljen és sorakozzék az ő egyetlen vezére mögé”. Szobrot építenek neki, de a végén letörik a szobor fejét. Nem, ez nem a Vitéz lélek, ez a Tündöklő Jeromos. Valamiért, most nem ezt a darabot mutatta be a Nemzeti.
Érdekes ember volt a Tamási Áron. A húszas évek elején Amerikába költözött. Egy ideig Gary-ben élt, egy indianai kisvárosban, amelyen egyszer én is átutaztam. Gary-ben született a Michael Jackson. Tamási nyilván járt vegyesboltba, talán kocsmába is, nem tudom, hogy a fehérek és a feketék jártak-e Gary-ben közös kocsmába akkoriban. Talán közös vegyesboltba mégis, és akkor a Tamási Áron elmesélhette volna a Michael Jackson dédmamájának, aki egy fess nő lehetett, hogy majd ír egy drámát egy fiatalemberről, aki hét év után hazajön a háborúból, és egy szamárral próbálja újraépíteni a széthullott életét, majd elveszi egy tizenhét éve halott lány lelkét.
És a Michael Jackson dédmamája esetleg beleszerethetett volna a Tamási Áronba, és akkor a Michael Jackson-t Jackson Thomasnak hívják, Aaron Thomas pedig ír egy drámát egy texasi fiatalemberről, aki hét év után hazajön a háborúból és elveszi egy tizenhét éve halott lány lelkét feleségül. A darab, a Brave Soul, világhírű lesz, a Broadway-től az Old Vic-ig mindenütt játsszák, csak a Nemzetiben nem, mert nem emelkedik el eléggé, nem rezzen tőle aprót a lélek.
Sebaj, ugyanis egy rendező rájött volna, hogy a fiatalember egy csillagháborúból is hazajöhetne, egy hologramot vehetne el feleségül, lenne benne vicces robot, meg Darth Vader. Már a hatodik részt írnák, ami a fiatalember múltjáról szólna, egy faluról valahol a kozmosz legtávolabbi zugában, ahol megjelenik Jeremiah the Glorious, aki átveszi a hatalmat, és szobrot építtet magának, etc.
Nem ez történt. Tamási hazajött Amerikából.
Persze találkozhatott volna Hamburgban a kikötőben egy francia impresszárióval, akinek elmeséli a fess fekete nőt, meg a fiatalembert a lélekkel. A francia meggyőzte volna, hogy költözzön Párizsba és írjon inkább zenés darabot a fess fekete nőről, aki beleszeret egy háborúban meghalt fiatalember lelkébe. Josephine Baker lett volna a fess fekete nő, és a Maurice Chevalier a fiatalember. Hát a Nemzetibe ezt sem játszották volna el, a lélekrezgés mián, de jött volna egy másik rendező, aki elképzeli, hogy valaki ezt az egészet, a fess fekete nővel, meg a fiatalember lelkével lefényképezi, csak nem érti, hogy mi van a képeken, egész nap csak rohangál összevissza, és a végén ütő és labda nélkül teniszeznek.
Tamási nem találkozott a kikötőben a francia impresszárióval. Pesten a pályaudvaron azonban találkozhatott volna egy tizennégy éves fiúval, aki az édesanyjával élt, és az volt az álma, hogy nagy piros zászlók között fog integetni, és a krumplileves mindig krumplileves lesz. Tamási elmesélte volna neki a fiatalembert és a lelket. A fiú pedig drámaíró lett volna Párizsban, de nem fess fekete nőkről írt volna darabot, hanem egy orrszarvúról.
Más is lehetett volna ez a történet, végződhetett volna jól, akár úgy is, hogy megszületik a darab a fiatalemberről meg a lélekről. Nem Tamási rontotta el. Tamási jó színdarabot akart írni, nem rossz polgárháborút. Tamási nem tehet róla, hogy senkit sem érdekel a fiatalember, a halott lány lelke, Ambrus gazda meg a Nikita bácsi.
A fiatalembert kihagytuk ebből a drámából, kihagytuk a szamarát, kihagytuk az egész falut. Eléjük tolakodtunk. Bementünk a színházba, és leparancsoltuk Tamásit a színpadról.
Ez mostantól csak rólunk szól, a mi történetünkről, amit mindenkinek meg kell hallgatnia, reggeltől estig, estétől reggelig. A Vitéz lélek, az olyan amilyen, a mi drámánk viszont nézhetetlen. Pocsék a cselekmény, borzalmasak a karakterek, megdöbbentő a mondanivaló teljes hiánya, és a legelviselhetetlenebb az, hogy a tizenkilencedik felvonásban sem vagyunk képesek abbahagyni.
<div class='sharedaddy sd-block sd-like jetpack-likes-widget-wrapper jetpack-likes-widget-unloaded' id='like-post-wrapper-192691293-16519987-68786be7720ee' data-src='https://widgets.wp.com/likes/?ver=14.1#blog_id=192691293&post_id=16519987&origin=www.orulunkvincent.hu&obj_id=192691293-16519987-68786be7720ee&n=1' data-name='like-post-frame-192691293-16519987-68786be7720ee' data-title='Like or Reblog'><h3 class="sd-title">Like this:</h3><div class='likes-widget-placeholder post-likes-widget-placeholder' style='height: 55px;'><span class='button'><span>Like</span></span> <span class="loading">Loading...</span></div><span class='sd-text-color'></span><a class='sd-link-color'></a></div>
Szar lehet így kínlódni!
Hát akkor jó éjszakát, álmodj szépeket!
Jó dolog a szabad asszociáció, de a végén mintha lenne valami következtetés, és nem igazán értem, mit akar mondani. Bementünk…? én nem mentem, és nem parancsoltam le senkit a színpadról. Te igen? Hmmm.
@Kalmár: Tényleg szar lehet nektek.Lehazudtátok az eget is hogy hatalomra kerülhessetek,most pedig amibe belefogtok a praclitokban szarrá válik,kádereitekről ma már mindenki tudja drogos tolvajok vagy mszmp tagok,besúgók,tehetségtelen művészek…Gyülevész munkakerülők szektája vagytok,magyargyilkos élősködők!
@tollaszerge:
Megvettük a sztorit.
Lejött a szimbolikája.
Áttettük a mába.
Fölvettük a fonalat.
Amit nekünk itt eladtak, az egy döglött ara.
http://www.youtube.com/watch?v=XFbEGH_Y6E4
@tollaszerge: @Szocsó ?:
No és persze Pásztörperc figyelmébe.
Helyesen így hangzik:
Kinyitott a sztorivásár
Szimbolika egész más ár
A mi mánkba áttettük
S a fonalat fölvettük
Aki nem hiszi, járjon utána!
@tollaszerge:
Következtetés? Talán tényleírás.
Lehet, hogy mégiscsak van kollektív bűnösség?
@HaKohen:
Amíg mi a halott arát élesztgetjük, addig Amerika magasfeszültséggel szerezné vissza a szivét, amit elloptak…
http://www.youtube.com/watch?v=ePbah2yf_Ek
És kik lopták el ?
a kínaiak.
És miért ?
mert a szuperszivet akarták.
Ez ám a szimbolizmus.
Tetszett az írás, megérte a kattintást és a rá szánt 5 percet (inkluzív kommentek). Ritkán lehet ezt elmondani mainapság.
@tollaszerge: Ez kicsit olyan, mint amikor a riporter azt mondja, hogy vezetünk 2:1-re és persze, nem mindig mi futunk el a szélen, ívelünk középre, érkezünk pontosan. Az is mi, ez is mi.
értem én hogy gőzgép, de mi hajcsa?
@jotunder: Ha csak úgy nem… de ez nem változtat azon, hogy a Nemzeti einstandolását egy nagyon jól körühatárolható kör csinálta végig. Nem te, nem én, nem is a „jobboldal”, még csak nem is a Fidesz, hanem az a kis egész számú szereplőből álló csapat.
Az egyik szereplő most színházat szeretne csinálni megint. Igyekszem nyitott lenni, ezért azt írom ide hogy nem tudom mi lesz a vége, meg illik a teljesítményt majd pár év után megítélni, és el is fogok menni majd a Nemzetibe ha lesz olyan darab, ami nagyon érdekel, de az előzmények után azért ott motoszkál bennem a kétség azzal kapcsolatban, hogy itt olyan színház lesz ami engem érdekelni fog.
Szép ez a sztori, költői, de úgy látszik csak én nem fogom, hogy miről is szól.
Különösen a vége, hogy senkit nem érdekel az a polgárháború amit Tamási nem is akart írni ezért eléállunk a színpadnak, és elzavarjuk, hogy mi legyünk a színpadon egy szar darabban amit nem tudunk abbahagyni.
És miért pont 19 felvonás?
Biztos bennem van a hiba.
@tollaszerge: Muszáj lesz, hogy érdekeljen, hiszen fel van szentelve valódi szenteltvízzel.
index.hu/tudomany/brittudosok/2013/09/16/a_szenteltviz_a_fertozesek_melegagya/
@fuhur: Elmondom, engem hogyan érint ez az egész: úgy, mintha lenne egy jó étterem (nem az egyetlen jó étterem, de a jobbak közül, nem sok jó van), ahova én szerettem járni; nyártól az étteremben másik szakács van, aki érdekes körülmények között váltotta le a régi szakácsot, és rengeteget beszélt arról hogy mitől lesz jó egy steak, többet között szerinte attól, hogy mindenféle szósszal öntjük le.
Én most kíváncsian várom, hogy tényleg jó lesz-e az a steak. De hajlandó vagyok megenni bármi mást is, ami jó. Nekem az egész ügy elsősorban nem egy nemzetikulturáliskérdés, ilyen meg olyan kampf, hanem fogyasztóként érint, szeretném továbbra is enni azt a jó steaket.
Eléggé másodlagosan izgat a szósz, meg a beszéd arról, milyen tuti steaket fogok kapni; a beszéd az főleg nem érdekel, a végeredmény annál inkább. Az is kevéssé izgat, hogy mekkora tutiság lesz hogy ha az új szakács belebukik a koncepcióba, és a kongó étterem átalakul menzává. Attól nekem nem lesz jobb.
@tollaszerge: Volt L.Simonnak egy mondata a héten. Valami olyasmi, hogy a Vígszínház legyen a kormánypárté, így, és az Operettszínház igazgatója maradjon az aki eddig volt. Ez az egész elsősorban erről szól. Hogy itt pártoknak van színháza. Pártkongresszusokon kell odamenni a Balog elvtárshoz, és a pártvezetés ideológiáját kell tolni a színpadon, vagy legalábbis erőst úgy kell tenni.
Elég sok kritikát olvastam a Vitéz lélekről. Itt már a színházat is párttagkönyvvel a zsebben kell nézni.
@fuhur: most voltam egy felszentelt színházban. azt hiszem, ezt egyszer le is kellett szentelni valahogy, mert 1796-ban valóban templomnak építették, és jó ideig templomként is funkcionált.
@tollaszerge: Ezzel én is pont így vagyok, csak azt tenném hozzá, hogy a többi jó éttermet is ennek a séfnek a rokonai barátai, és üzletfelei kezdik átvenni. Én meg aggódom, hogy szentelt víz kerül a szószba, aztán járhatok a mellékhelyiségbe a fertőzések miatt. 🙂
@fuhur: V.sz.
Szabad asszociációk Tündöklő Jeromos, a küldetésfrászos demagóg és Balla Péter, a legalulról újrakezdő vitéz lélek körül. Ma, minden jel szerint a Jeromosok ideje dúl, és tényleg nem Tamási tehet arról, hogy a szamaras fiatalember ideje még nem jött el. Vagy azért, mert senkit sem érdekel, vagy mert még mindig nem vagyunk elég mélyen.
@jotunder: @fuhur: Ez így, elképzelésnek, nagyszerű a kormánypárt részéről, csak néző is kell a színházhoz, hiába a párté. A néző pedig annyira képzetlen ideológiailag, hogy képes a minőséget keresni, ha már egyszer ezzel tölti az estéjét és erre költi a pénzét.
@jotunder: Irigyellek.
Kritikát én is olvastam, de jót nem. Viszont van bennem egy olyan is, hogy nem mindegy ki csinálja a színházat. A magam részéről pl. az új színházba akkor se mennék, ha mindenki egekig dicsérné, és a kritika áradozna, hogy milyen jó. Nem tudnak olyan jók lenni, hogy odamenjek.
Úgy érzem olyasmit támogatnék amit semmiképpen nem szabad támogatni. (és nem színházra gondolok). Inkább megfosztom magam valami értékes dologtól, ha cserébe csak a látszata is felmerülhet, hogy támogatom Dörnert, meg Csurkát.
Egyenlőre így vagyok a Nemzetivel is.
@nerángass: „Szabad asszociációk”
Ezt vágom, csak a végén nem sikerült követnem 🙂
@fuhur:
itt a különbség közted meg tollaszerge között.
te még a jót sem néznéd, mert azok csinálják (legalább közvetve) akik, ő meg az érdeklődésétől tenné függővé, mert a „termék” érdekli elsősorban.
@jotunder: Nem láttam, de az olvasottakból az jön le nekem, hogy ez a darab ebben a színházban erősen fals csengésű.
Egy kamaradarabnak simán elmenne, kukoricacsuhé közt jáccva akár még faluházban is,
de hazatérést hirdetni a hegyiszamár gyökerekhöz ott a Duna parton,
abban a városban,
abban a szinházban, aminek annyi a költségvetése, ami annyiból épült és úgy lett odatéve és megnyitva és elfoglalva, ahogy…
és az a főigazgató debütál vele, aki nemhogy hazamenne szamaragolni, de pont ide ette a fene a főváros közepibe…
Szóval már a darab műsorratűzése is egy … hamis hang.
@Wintermoots: Igen, a jót megnézném. Sőt az se kell hozzá, valszeg ha lesz olyan darab ami nagyon érdekel akkor elmegyek a Nemzetibe. Kíváncsiságból. De ehhez az kell, hogy legalább egy darabról olvassak OK kritikát általam normálisnak/hitelesnek tartott színházi fórumon. Ugyanis utálok úgy hazamenni, hogy na, most is elsz..tam 3 órát.
Ugyanakkor most annyi jó előadás van máshol, hogy valszeg egy darabig nem látogatok a Nemzetibe, másrészt időt hagynék az új vezetésnek, hogy beinduljon (Alföldinek is idő kellett).
@Szocsó: Én sem láttam, de a priori egy darabról se tudom kizárni hogy lehet neki olyan értelmezést adni, ami itt, a Duna-parton mond valamit. Akármiről szól. Erre való a rendező, nem?
Ugyanakkor el tudom képzelni, hogy VA azt hiszi hogy ezzel a darabbal letudott valamit a császár felé, és most már el lehet kezdeni dolgozni. Majd kiderül.
@tollaszerge: „Ugyanakkor el tudom képzelni, hogy VA azt hiszi hogy ezzel a darabbal letudott valamit a császár felé, és most már el lehet kezdeni dolgozni. „
Ennél azért, még innen nézve is többel tartozik.
444.hu/2013/10/03/vidnyanszky-attila-sikerenek-10-titka/
ha egy üzlet megindul
http://www.origo.hu/itthon/20131008-negyedmilliora-buntettek-a-verekedo-szinhazrendezot.html
egy kis action
index.hu/bloghu/vanyabacsi/2013/10/10/szoknyaba_bujik_eperjes_vidnyanszky_nemzetijeben
:)))
hvg.hu/w/20131010_Pol_Pot_megye_punkjai )))))
mno.hu/grund/nemzeti-szinhaz-oratorium-az-arulasrol-1198069
Tavares, Schultz, Cohn-Bendit a Nemzeti Szinhazban :))))
@jotunder: Már készülnek az Olli Rehn és Mario Draghi képek is.
@sajtohuba:
cionliberálkommumista jelzőért alázatosan sorban áll: daily mail
@jotunder: és három nappal előbb az írja Danton előadásáról mno.hu/jegyzet/szegeny-kis-alfoldi-panaszai-1197348 hogy pfúj pfúj, a színházat aktuálpolitikára használják. Márminthogy az a szégyentelen Alföldi.
@jotunder: De vajon hogy jutott eszébe, hogy Biberach nő legyen? Csak azért, mert elég volt a buzulásból?