Skip to content

Örülünk, Vincent?

  • Címlap
  • Legújabb posztok
  • Rólunk
  • A kommentelésről
  • Gépház?
  • Archívum
    • Jobboldali költők borzalmas versei
    • Hétköznapi történetek
    • Focitörténelem
    • Hülyeország
    • Vincent tréfái
    • Indulatposzt
    • A nap idézete
    • Gengszterkrónikák

Örülünk, Vincent?

A Vincent blog hazatér

Legújabb posztok

  • Neonáci ideológiai fordulat a FIDESZ környékén (rövidposzt) 2026.06.04
  • Közeleg a vihar (egy színházi botrányról) 2026.06.04
  • Miniszter a színházban (rövidkultúrposzt) 2026.05.25
  • Egy OpenAI belső modell megoldott egy ismert Erdős-sejtést 2026.05.21
  • A Krausz-féle alapítványról (anépszerűtlenposztokciklusból) 2026.05.16
  • Mráz Ágoston Sámuel ügyéről 2026.05.15

A legolvasottabb posztok

  • Viccországban bejelentenek
  • Neonáci ideológiai fordulat a FIDESZ környékén (rövidposzt)
  • Közeleg a vihar (egy színházi botrányról)
  • Erősebbé teheti-e Donald Trump Amerikát? Talán igen. Poszt az Andreessen-perspektíváról.
  • A Krausz-féle alapítványról (anépszerűtlenposztokciklusból)
  • Egy OpenAI belső modell megoldott egy ismert Erdős-sejtést

Bankot? Minek?

2021.05.11 by Vincent szerző
<a href="http://polldaddy.com/poll/3474814/">Orbán Viktor meg akarja venni az MKB-t. Ön szerint miért?</a><span style="font-size:9px"><a href="http://polldaddy.com/features-surveys/">survey software</a></span>

Share this:

  • Twitter
  • Facebook
  • Tumblr

Like this:

Like Loading...

Related

Share this:

  • Twitter
  • Facebook
  • Tumblr
<div class='sharedaddy sd-block sd-like jetpack-likes-widget-wrapper jetpack-likes-widget-unloaded' id='like-post-wrapper-192691293-16517207-6a2fbcfcb3d6d' data-src='https://widgets.wp.com/likes/?ver=14.1#blog_id=192691293&post_id=16517207&origin=www.orulunkvincent.hu&obj_id=192691293-16517207-6a2fbcfcb3d6d&n=1' data-name='like-post-frame-192691293-16517207-6a2fbcfcb3d6d' data-title='Like or Reblog'><h3 class="sd-title">Like this:</h3><div class='likes-widget-placeholder post-likes-widget-placeholder' style='height: 55px;'><span class='button'><span>Like</span></span> <span class="loading">Loading...</span></div><span class='sd-text-color'></span><a class='sd-link-color'></a></div>

Post navigation

Previous Post:

Jobboldali költők borzalmasan gyönge versei — XVI.

Next Post:

Bolgár György szerencséje avagy a kétharmad

114 Commments

Comment navigation

Older Comments
Newer Comments
  1. SiKom szerint:
    2010.07.16 02:10

    @Surko:
    „Sőt, tovább megyek. Egy kereskedelmi bank nem foglakozik árveréssel. A bank a behajthatatlan portfólióját eladja egy behajtó cégnek. Csakhogy ez az eladás az eredeti hitelösszeg 40-50%-án történik. „

    Eh… micsoda vicc.
    20 milliós ingatlanra a bank kb. 10-11 millió hitelt adott. Ennyit vissza tud szerezni simán.

    Hiv.: [@SiKom:](#comment-305944)
    Loading...
  2. nestrot10 szerint:
    2010.07.16 04:25

    a Rohadt gonosz törpe ez a Rákosi Viktor és bandája, még mindig gumibugyiban jár úgy fosnak a Gyurcsánytól! Tudják, hogy a Gyurcsány kisujja is többet tud és ér, mint az egész Fityisz banda. Azt is tudják, hogy ha ezt a Viktatúrát és kirekesztés politikát csinálják, olyan igazi FORRADALMAT kapnak , fegyverrel , és seggbelövést, hogy csak na…..

    Hiv.: [@nestrot10:](#comment-305945)
    Loading...
  3. Roy szerint:
    2010.07.16 06:59

    @rakaz: Nemcsak az, hanem apucinak a zempléni perlitbánya is.
    A nejének a tokaji szölö, és egy kis segítség a széchenyi tervből.

    Hiv.: [@Roy:](#comment-305946)
    Loading...
  4. steve85a szerint:
    2010.07.16 07:39

    Kell a BANK!

    A sok lopott pénzt majd valahol tisztára kell a viktátornak mosni.

    Hiv.: [@steve85a:](#comment-305947)
    Loading...
  5. Shinigami Daiko szerint:
    2010.07.16 08:40

    csak emlékeztetőül egy korábbi marketing policyból (rosszul) beidézve:
    egy bizonyos „názáreti” születésű ember (bocs, ha rosszul emléxem), a templom lépcsőjéről a pénzkölcsönzőket zavarta el vala.
    Miért nem pl. a mobiltelcsit áruló ügynököket? Vagy a … kereskedőket?
    Mert mindegyik a pénzkölcsönző pénzéből üzemelteti a cégét, ezért van 1 közös ellenség…

    Változott valami?

    Hiv.: [@Shinigami Daiko:](#comment-305948)
    Loading...
  6. Sixx! Anyádat is nyuggernek hívod? szerint:
    2010.07.16 08:43

    @Shinigami Daiko: hát igen, ez a bankellenes demagógia elég érdekes dolog… bár inkább szánalmas…

    Hiv.: [@Sixx! Anyádat is nyuggernek hívod?:](#comment-305949)
    Loading...
  7. Shinigami Daiko szerint:
    2010.07.16 08:44

    a banküzemhez nálam sokxosan jobban értőknek üzenem: a dolog lényegesen 1xűbb: a bankban mindig mindannyiunk pénze van. Amit mindannyian elvárnánk, h a bank oda kölcsönzi ki, ahonnan megfialva jön vissza. Na, ennek a követelménynek nehéz eleget tenni …
    Mert? mi is a megfialás igazi kritériuma: pénz pénzt fialjon, vagy a pénzzel gerjesztett anyagi dolog („jav”) további anyagi dolgokat? Pl. lakásokat, ahol egy a jelenleginél sokkal jobban munkára fogható nemzedék fog felnőni?

    Hiv.: [@Shinigami Daiko:](#comment-305950)
    Loading...
  8. Shinigami Daiko szerint:
    2010.07.16 08:46

    @Sixx! Anyádat is nyuggernek hívod?: mért, a téli palota elleni ostrom nem volt az? Mert h a gazdasági hasznát nem igazán látom .. bár tájékozatlan vagyok qr@ra – bocs

    Hiv.: [@Shinigami Daiko:](#comment-305951)
    Loading...
  9. Sixx! Anyádat is nyuggernek hívod? szerint:
    2010.07.16 09:13

    @Shinigami Daiko: hehe… ez jó… Téli Palota :DDDD
    Bár lehet, hogy félreértelek, de ugye te fideszes vagy? Ha igen, akkor ez egy kurvanagy öngól volt… 😀

    Hiv.: [@Sixx! Anyádat is nyuggernek hívod?:](#comment-305952)
    Loading...
  10. minimalista szerint:
    2010.07.16 09:32

    @Surko:
    Végigolvasva a hozzászólásaidat sokat tanultam erről a gennyes rendszerről, azt hiszem csupán @Decadurabolin: kérdése maradt megválaszolatlan ( bár azt hiszem sejtem/tudom a választ: a pszáf és a politikusaink szolgalelkűsége ) : a külföldi bankok hazai leányainak kiugróan magas profitjának okai.

    Hiv.: [@minimalista:](#comment-305953)
    Loading...
  11. jotunder szerint:
    2010.07.16 09:55

    Légből kapott a Figyelő című hetilap tegnapi számában megjelent állítás, miszerint Gerd Hausler, a BayernLB igazgatóságának tagja – aki egyben az MKB felügyelőbizottságának elnöke is – a héten tárgyalásokat folytatott volna a magyar kormány képviselőivel az MKB eladásáról – közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium. (index.hu)

    Hiv.: [@jotunder:](#comment-305954)
    Loading...
  12. Sixx! Anyádat is nyuggernek hívod? szerint:
    2010.07.16 11:05

    @jotunder: ez fidesz fogalmazásban azt jelenti, hogy talán ebben a formában nem igaz a hír. Esetleg valaki mással tárgyaltak.

    Hiv.: [@Sixx! Anyádat is nyuggernek hívod?:](#comment-305955)
    Loading...
  13. valaki76 (törölt) szerint:
    2010.07.16 11:55

    @Surko:
    Az inflációval kiigazított értékek tanúsága szerint volt honnan esni…
    mysite.verizon.net/vzeqrguz/housingbubble/united_states_1890-2008.png

    Az olcsó ingatlan pedig jó a (készpénzes) vásárlóknak.

    Hiv.: [@valaki76 (törölt):](#comment-305956)
    Loading...
  14. valaki76 (törölt) szerint:
    2010.07.16 13:16

    @Shinigami Daiko:

    A „pénzkölcsönző” még a saját pénzét helyezte ki.

    Ilyen rendszerben – hosszú távon – nem keletkezik „új pénz”, az „adóslevelet” a történet végén beváltják, nincs monetáris infláció, a hitelpénz-teremtés belsőértékkel (csereértékkel) rendelkező árupénz, pl. arany, ezüst mentén történik.

    Ezzel szemben:

    A részleges tartalékolású bankrendszer (hitelközvetítés):
    • inflációról, új, fedezet nélküli, pénz beinjektálásáról, jövedelem és vagyon újraelosztásról szól,
    • szabadpiaci keretek között hosszú távon életképtelen,
    • állami bankjegy-kibocsátási monopólium és belső érték nélküli törvényes fizetőeszköz nélkül hosszú távon elképzelhetetlen.

    Az új pénz a bankbetétek, ill. a pénzbeli kötelezettségek/követelések terhére jelenik meg a rendszerben (inflációs adó), a megtakarítással szemben a rövid/középlejáratú hitelfelvételnek kedvez.

    A legnagyobb – lényegében kizárólagos – megtakarító a „fix jövedelemből” élő lakosság.

    A gazdagabbak/tudatosabbak nem bankbetétben tartják a pénzüket, hanem belső használati vagy csereértékkel rendelkező tőkejavakba (termelőeszközök, termőföld, erdő, telek, ingatlan, értékpapír, arany, műkincs) fektetik azt.

    A vállalkozói szektor a legnagyobb rövid/középtávú hitelfelvevő.

    A vállalkozók korlátolt felelősségű jogi személyként vesznek fel hitelt.

    A hosszúlejáratú jelzálog és az igencsak drága fogyasztási hitelek pedig elsősorban keresletélénkítésről szólnak.

    Hiv.: [@valaki76 (törölt):](#comment-305957)
    Loading...
  15. indiscriminating power szerint:
    2010.07.16 13:40

    @Surko:
    „Egyszóval a bankok nincsenek feltétlenül a pénzüknél a fedezet likvidálásával. Sőt. Sőt, tovább megyek. Egy kereskedelmi bank nem foglakozik árveréssel. A bank a behajthatatlan portfólióját eladja egy behajtó cégnek. Csakhogy ez az eladás az eredeti hitelösszeg 40-50%-án történik. Így a behajthatatlan hitelek 50-60%-ban tényleg leírási veszteséget jelentenek a bankrendszernek.”

    Tehát, ha jól látom, ebben a helyzetben szív szegény bank, és a felelőtlen adós is egy kicsit, mert bukja a fedezetet meg adóssága is marad. Jól jár a követeléskezelő, mert a fedezet és a maradék hitel elpasszolását nyilván összességében profittal végzi, ezek megvásárlói pedig feltehetőleg elég olcsón jutnak hozzá új szerzeményeikhez. Tudjuk egyébként, hogy kik ezek a szegény bank és felelőtlen adós kárán hízó csúnyák?

    És nem lehetne úgy variálni -elnézést az ósdi common sense felhozásáért-, hogy a bank az adóssal átmeneti vagy tartós törlesztőrészlet-csökkentésben és futamidő-növelésben megegyezve jól kitol a velük (ugye) közösen érdekellentétben álló csúnyákkal? Vagy úgy, hogy a bank az eredeti hitelösszeg 60%-án eladja a követelést a 10-20%-kal nagyvonalúbb adósnak, aki hitelt vesz fel, melynek kisebb részleteit már képes kinyögni, fedezetnek meg ott az eredeti fedezet. E hitelt felveheti bank2-től, ha bank1-nek sürgősen pénz kell, vagy akár bank1-től, ha az szeretne egy biztonságosabb kihelyezést végrehajtani. Vagy, ezzel az erővel, bank1 szimplán le is írhat az eredeti hitelösszegből 30-40%-ot 🙂

    Persze tudom én, hogy az efféle gyakorlat a felelőtlen adós jelzőjét fokozná, ami moral hazard, és az ilyenkor megengedhetetlen 🙂

    Hiv.: [@indiscriminating power:](#comment-305958)
    Loading...
  16. indiscriminating power szerint:
    2010.07.16 13:51

    @indiscriminating power:

    Persze azt is sejteni vélem, hogy a követeléskezelők és az árverésen vásárlók egészen véletlenül kicsikét bankközelibbek a felelőtlen adósnál 🙂

    Hiv.: [@indiscriminating power:](#comment-305959)
    Loading...
  17. Shinigami Daiko szerint:
    2010.07.16 13:59

    @Sixx! Anyádat is nyuggernek hívod?: hehe, ez mellément. Öreg és független vagyok.

    Hiv.: [@Shinigami Daiko:](#comment-305960)
    Loading...
  18. Shinigami Daiko szerint:
    2010.07.16 14:42

    @Sixx! Anyádat is nyuggernek hívod?: érdekelne a logikád, h miért lennék fideszes?
    A Téli Palota tipikus brainwash, 0 gyakorlati haszonnal, viszont olyan jól lehet rá emlékezni, mintha az MNB-t ócsárolnád …

    Hiv.: [@Shinigami Daiko:](#comment-305961)
    Loading...
  19. Sixx! Anyádat is nyuggernek hívod? szerint:
    2010.07.16 17:57

    @Shinigami Daiko: úgy emlékeztem, hogy valami fidesz-közeli kommenteket olvastam tőled előzőleg.

    Öntökönbökést meg arra értettem, hogy ha és amennyiben fideszes vagy, akkor ezzel kb. elismerted, hogy fidesz=komcsik pártja. 😉

    Hiv.: [@Sixx! Anyádat is nyuggernek hívod?:](#comment-305962)
    Loading...
  20. középmotoros szerint:
    2010.07.16 21:29

    meglátjuk. sokam mondják. az érintettek nem ezt mondják.szóval akárlehet igaz is. akár nem. tökmindegy. lényeg: ettől olcsóbb lesz a kenyér?

    Hiv.: [@középmotoros:](#comment-305963)
    Loading...
  21. Kettes szerint:
    2010.07.17 07:57

    A Magyar Nemzet szórványos lövöldözéssel száll be a bankadó-vitába.

    „Nem felel meg a valóságnak a pénzintézetek vezetőinek azon állítása, hogy az általuk irányított bankokat nem segítette meg a magyar állam. Szakértők szerint az elmúlt évtizedek banki konszolidációja a sokszorosába került annak a százhúszmilliárd forintnak, mint amennyit most a hitelintézetektől követel az állam. Néhány év alatt többszörösen megtérültek a pénzintézetek befektetései.”

    http://www.mno.hu/portal/725379

    A „szakértők” (többesszámban) Varga István közgazdász (aki nem azonos Bajnai gazdasági miniszterével – hogy micsoda, azon kívül, hogy közgazdász, nem derült ki). Lényegében egy hazug érv (a válság idején az állam megmentette a bankokat) cáfolatát egy másik hamis érvvel üti, vagyis hogy a tizenöt évvel ezelőtti bankkonszolidáció teszi morálisan megalapozottá a bankadót.

    Egyrészt a bankvezetők nem azt mondták, hogy soha nem konszolidálta az állam a bankokat, hanem hogy a válság miatt nem kellett kisegíteni a bankokat.

    Másrészt a konszolidációban nem vett részt a teljes bankrendszer, csak egyes bankok. A pénzügyi szektor többi része számára, beleértve a konszolidációból kimaradt bankokat, az azóta alapított bankokat, valamint az összes pénztárat, biztosítót, pénzügyi vállalkozást – you name it – ez az argumentum sem teremti meg a bankadó morális alapját.

    Legyünk már férfiak, uraim. Valljuk be, hogy a bankadó kutyaközönséges megszorító intézkedés, aminek a morális alapja, hogy tartani kell a hiányt. Nincs ezzel semmi baj. Orbán megmondta, hogy nem lesz bankellenes hisztériakeltés, ne hazudtoljátok meg a gazdit.

    Hiv.: [@Kettes:](#comment-305964)
    Loading...
  22. Wolff szerint:
    2010.07.17 08:10

    @Kettes: Nem megszorító intézkedés, hanem pénzbehajtás.

    Hiv.: [@Wolff:](#comment-305965)
    Loading...
  23. Wolff szerint:
    2010.07.17 08:46

    @Wolff: Merthogy „Úgy tudjuk egyébként, hogy a kormány egyik forgatókönyve szerint a jövő évi bankadó alapja a bankok esetében ismét a 2009-es mérlegfőösszeg illetve a biztosítók estében a 2009-es díjbevétel lenne.”

    http://www.hirszerzo.hu/cikk.orban_ketfrontos_haboruja_az_unios_forrasok_megvonasaval_zsaroljak_magyarorszagot.158988.html

    Hiv.: [@Wolff:](#comment-305966)
    Loading...
  24. Shinigami Daiko szerint:
    2010.07.17 12:52

    @Sixx! Anyádat is nyuggernek hívod?: wow és megint wow

    kiakadt a logikám
    1) valszeg arra emlékezhetsz, amikor vhová azt írtam: nem látom be, miért ne csinálhaták (mármint fidesz+házatája) jól? Indulás előtti pillanatban sportszerűtlen elmeszelni a versenyzőt.

    2) hááát, hogy azóta mi történt, hááát, el lehet olvasni 1-2 posztot…

    Hiv.: [@Shinigami Daiko:](#comment-305967)
    Loading...
  25. Shinigami Daiko szerint:
    2010.07.17 12:56

    @Sixx! Anyádat is nyuggernek hívod?:

    öntökönbökős (jó szó, teccik) mondatod, hm.

    Ha komolyan veszem magam (nehéz), akkor vhogy úgy fogalmaznék: a bolsevik (ld. még Marx+Engels+Liebknecht+… összes művei) attitűd még nem múlt el, még a szavazócédulás forradalom utáni pillanatokban se … vagy tévednék?

    Hiv.: [@Shinigami Daiko:](#comment-305968)
    Loading...
  26. Shinigami Daiko szerint:
    2010.07.17 13:00

    @indiscriminating power:

    egy dolog hiányzik nekem az összes commentből: van a bank, mint valami monolit intézmény, kívülről nem belátható, megkarcolhatatlan, kiszámíthatatlan, szal vmi sunyi, túlvilági képződmény és vannak vele szemben a sokan, akiknek ez így nem jó…..

    namármost, sokban tényleg így látszik. Amit mondanék: a bank belül szintén emberekből áll, úgy hívják őket h (felelős) bankalkalmazottak, akik a magunk helyén ugyanúgy egzisztenciális foglyai a rendszernek, ahogy mindenki más.

    És – ők irányítják igazán az eseményeket.

    Hiv.: [@Shinigami Daiko:](#comment-305969)
    Loading...
  27. Sixx! Anyádat is nyuggernek hívod? szerint:
    2010.07.17 13:05

    @Shinigami Daiko: nem tudom, csak egy halovány emlék volt, a memóriám meg olyan, amilyen. Ha biztosra veszem, hogy narancsos vagy, akkor sokkal cziffrábban fogalmazok :DDD

    Marxékat meg nem keverném ide. Ők tán komolyan is gondolták ezt a „marhaságot”. A többi meg, akárcsak kedves fidesz szélkakasunk, folyton a „nép nevében” rabolják ki, nyomják el az embereket. Ez van. Lehetne rosszabb is, lesz is… kérdés, hogy mennyivel és mennyi ideig.

    Ami a banki események irányítását illeti… nos nincsenek illúzióim. Én is dolgoztam bankban (igaz, IT-n), nem véletlen, hogy már nem vagyok ott.

    Hiv.: [@Sixx! Anyádat is nyuggernek hívod?:](#comment-305970)
    Loading...
  28. Shinigami Daiko szerint:
    2010.07.17 13:08

    Kedves @valaki76:

    Te egy gyakorlati szakember vagy (szakember-e vagy?). Nem tudok veled vitatkozni, valszeg mindenben igazad van, csak 1-ben nincs: A dolgok ennél egyszerűbbek / bonyolultabbak (ahogy tetszik):

    a jelenlegi emberi (mondjuk evropai) társadalom működésének alapja a munkamegosztás, aminek a mozgató rugója a hittel összeszőtt kultúra. Azonban a munkamegosztás mérőléce a pénz, amit meg (jobb híján) a bankok kezelnek. Jól/rosszul – ld. korábbi commentet – ott is emberek vannak. Ezért a működése sem (lehet) súrlódásmentes.

    A másik oldalon ott van az állam, ami szintén jobb hiján jött létre (szekularizáció pl.) aki azonban – hatalma teljes tudatában szeretné gyorsan, frissen megoldani mindenki gondját. Ehhez pedig a bank az egyik legkézenfekvőbbnek látszó hm. támadási pont (Ansatzpunkt)..

    Hiv.: [@Shinigami Daiko:](#comment-305971)
    Loading...
  29. Shinigami Daiko szerint:
    2010.07.17 13:10

    @Sixx! Anyádat is nyuggernek hívod?: marxék ide keverése az én marketinges dumám. Viszont a bolseviki attitűd sztem „abszolút” tény …

    Hiv.: [@Shinigami Daiko:](#comment-305972)
    Loading...
  30. valaki76 (törölt) szerint:
    2010.07.17 16:39

    @Shinigami Daiko:

    Érdeklődő amatőr vagyok:)

    A „pénz” kapcsán szerintem először az alapfogalmakat érdemes tisztázni:

    Háromféle pénz van:
    1. Árupénz (commodity money)
    2. Hitelpénz (credit money)
    3. Belső érték (fedezet) nélküli állami pénz (fiat money)

    en.wikipedia.org/wiki/Commodity_money

    en.wikipedia.org/wiki/Credit_money

    en.wikipedia.org/wiki/Fiat_money

    A piaci szelekció eredményeképpen kialakuló árupénz (pl. arany, ezüst) lényegében csereeszköz, belső értékkel rendelkezik, a vásárlóereje piaci folyamatok eredőjeként változik, a mennyiségével nem lehet játszani.

    A hitelpénz lényegében követelést testesít meg, saját jogán csak abban az esetben funkcionál pénzként, ha az ügyfél ezt elfogadja, szabadpiaci körülmények között – tekintettel pénzhelyettes voltára – mindig beváltják (árupénzre).

    A belső érték (fedezet) nélküli állami pénz klasszikus állami monopólium (privilégium, bankjegy-kibocsátási monopólium).
    Fő célja: jövedelem és vagyon újraelosztás (inflációs adó; infláció – eredeti definíció: pénzkínálat növekedés, „monetáris infláció”, az árinfláció mindössze nem egyenletesen és nem azonos időben megjelenő következmény)
    Fő haszonélvezők:
    1. állam (pótlólagos adó, járulék és illetékbevételek a költségvetés bevételi oldalán a bankbetétek „multiplikálása”, megsokszorozása révén beinjektált fedezetnélküli új pénz után + reálérték-csökkenés a költségvetés kiadási oldalán + pótlólagos cselekvési tér, állandó államháztartási hiány („deficit spending”), progresszív eladósodás a felvett hitel reálértékének elinflálása mellett).
    2. „vállalkozók” (olcsó hitelek, a fedezetnélküli új pénz náluk jelenik meg)
    3. bankok (pótlólagos díj és kamatbevételek, ill. piaci spekuláció)

    A belső érték nélküli pénz nem azonos a tőkével. A tőkejavak (termelőeszközök + árupénz) belső használati-/ csereértékkel rendelkeznek, a belső érték nélküli pénz értelemszerűen nem rendelkezik ilyennel.

    Hiv.: [@valaki76 (törölt):](#comment-305973)
    Loading...
  31. valaki76 (törölt) szerint:
    2010.07.17 16:40

    @Shinigami Daiko:

    (folytatás)

    A belső érték nélküli pénz bevezetése nem volt egyszerű folyamat, több mint 200 évig tartott a forgalmi árupénz kiiktatása. Magyarországon a klasszikus aranystandard rendszer (gold specie standard) 1914-ben ért véget. (kellett az arany a háborúhoz)

    Klikk az alábbi képekre
    upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/69/AHK_100_1908_reverse.jpg

    Ez ma – pusztán az aranytartalma alapján – úgy 290 ezer forintot ér.

    upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2a/AHK_100_1902_reverse.jpg

    Ez pedig lényegében semmit sem ér, de a középen lévő felirat, kötelezettségvállalás, nagyon érdekes.

    A bankrendszer kapcsán is az alapokhoz érdemes visszanyúlni:

    A „részleges tartalékolású bank” eredetileg 100%-os fedezettel rendelkező „arany/ezüstraktár” volt, a bankjegy arany/ezüst certifikát (arany/ezüstpénz- helyettes) volt. A bankhitelezés fedezet nélküli certifikátokról/ pénzkínálat-növekedésről/ inflációról szólt.

    A fedezet nélküli pénz piaci torzulásokhoz, túlzott tőkelekötéshez, áremelkedéshez, a pénzhelyettes progresszív leértékelődéséhez, monetáris inflációhoz, tehát végül a pénzhelyettesben való bizalom megingásához bankrohamhoz, bankcsődhöz vezet.

    Szabadpiaci körülmények között a részleges tartalékolású bankrendszer lényegében orosz rulett. Az árupénz alapon megvalósuló fedezetnélküli hitelpénz-teremtés összeomlással végződik.

    A rendszer eredendően instabil, eredetileg joghézagokra épült és piaci konjunktúra ciklust vált ki. Az olcsó hitelekkel fűtött „boom” spekulációban és rossz befektetésekben csapódik le.

    A konjunktúra végén természetszerűen bekövetkező összeomlás állami bankóprés (jegybank, belső érték nélküli állami pénz) – tehát a veszteségek szétterítése, externalizálása – nélkül az egész rendszert elpusztítja.

    A jegybank tehát válasz a rendszerből természetesen következő instabilitásra.

    A piac csakis abban az esetben hajlandó elfogadni a belső érték nélküli állami pénzt, ha részesül az inflációs adó hasznából, a kétszintű bankrendszer lényegében erről szól – ez a bankok, a nagyvállalkozók és az állam szövetsége, amely inflációs adón keresztül pótlólagos erőforrásokat biztosít a gazdaságfejlesztés számára.

    Elméletileg még akár jól is lehetne csinálni a dolgot, nem véletlenül terjedt el mindenütt ez a rendszer, hiszen nagyon diszkrét módon teremt pótlólagos erőforrásokat a vállalkozók és az állam számára.

    A gond az, hogy a rendszer működtetése szinte emberfeletti tudást és önmérsékletet követel. A „hibás monetáris politika” pedig gazdasági recessziót jelent.

    A rendszer ráadásul folyamatosan koncentrálódik, a nemzeti monetáris politika szerepe természetszerűen leértékelődik a világgazdaság integrálódásával, globalizálódásával párhuzamosan. A monetáris politika nemzeti szintről egyre inkább globális szintre kerül át, és ezzel párhuzamosan fokozódik a jövedelem- és vagyonkoncentráció és csökken a valódi haszonélvezők köre.

    A progresszív eladósodás se mehet örökké tovább, egy bizonyos pont fölött a hitelkihelyezés már kontraproduktívvá válik, a rendszer lendülete megtörik és ezen a ponton mindössze két opció marad: 1. inflációs robbanás, 2. deflációs összeomlás.

    Ma a jegybankárok egy szűk privilegizált csoportján kívül lényegében csak a sikeres brókerek, tőzsdei spekulánsok, nagyvállalkozók, bankárok vannak (nagyjából) annak tudatában, hogy éppen hol jár a rendszer.

    Némi kiegészítés:

    en.wikipedia.org/wiki/Austrian_business_cycle_theory

    http://www.lewrockwell.com/north/mom2.html

    Hiv.: [@valaki76 (törölt):](#comment-305974)
    Loading...
  32. jotunder szerint:
    2010.07.17 17:00

    @valaki76: Imádjuk az érdeklődő amatőröket. Érdekes, mind a közgazdaságtudományban érdeklődik, egyik sem algebrai topológiában.

    Hiv.: [@jotunder:](#comment-305975)
    Loading...
  33. valaki76 (törölt) szerint:
    2010.07.17 17:07

    @jotunder:

    No és erről mi a véleményed?

    en.wikipedia.org/wiki/Austrian_School

    Hiv.: [@valaki76 (törölt):](#comment-305976)
    Loading...
  34. Wolff szerint:
    2010.07.17 17:10

    @valaki76: Nem mondod személyedben, hogy Miseshez van szerencsénk?

    Hiv.: [@Wolff:](#comment-305977)
    Loading...
  35. Wolff szerint:
    2010.07.17 17:11

    @Wolff: Mármint személyedben Miseshez…

    Hiv.: [@Wolff:](#comment-305978)
    Loading...
  36. valaki76 (törölt) szerint:
    2010.07.17 17:12

    @jotunder:

    Szórakoztatásul mellékelek egy hasonló badarságoktól hemzsegő könyvet (Nobel díjas közgazdász írta, Nobel díj után)

    http://www.iea.org.uk/files/upld-book431pdf?.pdf

    Denationalisation of Money
    F. A. Hayek

    Hiv.: [@valaki76 (törölt):](#comment-305979)
    Loading...
  37. valaki76 (törölt) szerint:
    2010.07.17 17:13

    @Wolff: Mondtam ilyet?

    Hiv.: [@valaki76 (törölt):](#comment-305980)
    Loading...
  38. jotunder szerint:
    2010.07.17 17:15

    @valaki76: Bogár László ez a kis kretén exkommer, egyetemen tanithat Magyarországon. Vicces egyetemen, de egyetemen. Egy minibogárlacinak sajnos csak ez a blog jut. Élvezd ki.

    Hiv.: [@jotunder:](#comment-305981)
    Loading...
  39. valaki76 (törölt) szerint:
    2010.07.17 17:18

    @Wolff: Ez pusztán egy érdekes értelmezés a hozzám hasonló, közgazdaságilag nem kellőképpen képzett személyek számára:)

    Hiv.: [@valaki76 (törölt):](#comment-305982)
    Loading...
  40. valaki76 (törölt) szerint:
    2010.07.17 17:19

    @jotunder: 🙂

    Hiv.: [@valaki76 (törölt):](#comment-305983)
    Loading...
  41. Wolff szerint:
    2010.07.17 17:26

    @Kettes: Hehe, azt Bogár László publikációi között találtam:
    Válság és valóság. Éghajlat könyvkiadó, Budapest, 2009. (Drábik Jánossal és Varga Istvánnal.)
    Úgyhogy talán róla van szó:
    hu.wikipedia.org/wiki/Varga_Istv%C3%A1n_(v%C3%A1llalkoz%C3%B3)

    Hiv.: [@Wolff:](#comment-305984)
    Loading...
  42. jotunder szerint:
    2010.07.17 17:33

    @Wolff: Ez az igazi kemeny csapat. Drabik mint balbekk…

    Hiv.: [@jotunder:](#comment-305985)
    Loading...
  43. Wolff szerint:
    2010.07.17 17:35

    Ezt érdemes megnézni:
    http://www.magyarkonzervativ.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=13&Itemid=80
    Ez különösen:
    http://www.magyarkonzervativ.hu/index.php?option=com_contact&view=contact&id=22

    Én most szédülök…

    Hiv.: [@Wolff:](#comment-305986)
    Loading...
  44. Wolff szerint:
    2010.07.17 17:41

    De eddig ez a legjobb:
    http://www.magyarkonzervativ.hu/index.php?option=com_contact&view=contact&id=29

    „Negyed százada vezeti az általa alapított Bibó István Társadalomelm. és Kut. Int.-et, ahol a magyar tud. élet meghatározó művei születtek meg.”

    Hiv.: [@Wolff:](#comment-305987)
    Loading...
  45. jotunder szerint:
    2010.07.17 17:43

    @Wolff: Es hasonlitanak is egymasra. Nem mind orult, de azert tegzesrovaros eszmegazdalkodo meg a Vass Csaba igy egyutt valoban sok.

    Hiv.: [@jotunder:](#comment-305988)
    Loading...
  46. jotunder szerint:
    2010.07.17 17:45

    @Wolff: Habilitált egyetemi főizé a dr Vass Csaba, a mikromakroglobalizáció elméletének főkidolgozója.

    Hiv.: [@jotunder:](#comment-305989)
    Loading...
  47. Wolff szerint:
    2010.07.17 18:09

    Hú, b… meg (bocsánat). A szentkoronás HM. át. doktori disszertációjának első (!) lábjegyzete így néz ki:

    „DEÁK. 1865. pl.: 163-71. o. Deák Ferenc írása és annak nyomán megjelent a közjogi hagyományok alapján született egyes munkák: Bessenyei György: Magyar Országnak törvényes állása. I-II-III. (1804) KMENY, Budapest, 1941; Bessenyei György: A magyar nemzet szokásairól, erkölcseiről, uralkodásának módjáról, törvényeiről és nevezetessebb viselt dolgairól. (1777) KMENY, Budapest, 1942; Csillag Gyula: A régi magyar alkotmány és az 1848-i és 1867-i évek közjogi alkotásai. Pest, 1871, Hegedűs Lajos: A magyar közjog alapvonalai. Pest, 1861; Korbuly Imre: Magyarország közjoga. (Magyar államjog) tekintettel történeti fejlődésére. Pest, 1871; Kovachich, Josephus Nic: Sylloge decretum comitialium inclyti regni Hungariae I-II., Pestini, 1818, Kovachich, Martinus Georgius: Vestiga comitiorum apud Hungaros ab exordio regni eorum in Pannonia, usque ad hodiernum deim celebratum… Budae, 1790. Mocsáry Lajos: A régi magyar nemes. Észrevételek Grünwald Béla: „Régi Magyarország” czímű munkájára. Franklin Társulat, 1889; Récsi Emil: Magyarország közjoga, mint 1848-ig s 1848-ban fennállott, Pest, 1861., Suhayda János: Magyarország közjoga, Pest, 1861, Szabó Béla: A magyar korona országainak státusjogi állása a pragmatica sanctio szerint, Pozsony, 1848; Széchényi István: Magyarország sarkalatos törvényei, 1864., Toldy Ferenc: A Magyar Birodalom alaptörvényei. Buda, 1861.”

    Ez meg egy gyöngyszem az irodalomjegyzékből:
    „Kardos József: A Szentistváni Állameszme és a Szentkorona-tan.
    In: Hiba! A könyvjelző nem létezik. Szent István és kora
    Szerk: Glatz Ferenc és Kardos József
    MTA Történettudományi Intézet, Budapest, 1988.”

    És ezt így fogadták el…
    A címplapján az szerepel, hogy a doktori iskolát Bragyova András vezeti. De ki az aki egy sort sem olvasott el bírálóként ebből az akármiből?

    Hiv.: [@Wolff:](#comment-305990)
    Loading...
  48. Wolff szerint:
    2010.07.17 18:23

    @Wolff: Amúgy a disszertációt a „Program: A magyar állam- és jogrendszer; jogtudomány továbbfejlesztése; különös tekintettel az európai fejlődési tendenciákra” keretében nyújtották be. 😀

    Hiv.: [@Wolff:](#comment-305991)
    Loading...
  49. Shinigami Daiko szerint:
    2010.07.18 09:46

    Kedves @valaki76:

    az a nagy(kanb@szta) helyzet, h én is szigorlatoztam nemzetközi pénzügyekből meg általános közgázból is – qrva régen – ahogyan Sixx megállapította: öregszel ember – sajnos igaza van

    Szal ha nekem szántad a soraidat – amelyek önmagukban ok. – akkor mellément.

    Ha tiszteletre méltó értelmiségi módjára („taniító üzemmód”) elmondod, h ha 100-ból aki elolvassa, 5 megérti, 3 okul belőle – már jó eredmény – akkor nagyon örülök.

    Hiv.: [@Shinigami Daiko:](#comment-305992)
    Loading...
  50. Shinigami Daiko szerint:
    2010.07.18 09:48

    @jotunder: he, elmongyam a feszültségmentesítés öt szabályát?

    vagy az érintésvédelem alapjait?

    bocsi, a téma a bank izé volt, úh csak részben van igazad

    Hiv.: [@Shinigami Daiko:](#comment-305993)
    Loading...

Comment navigation

Older Comments
Newer Comments

Vélemény, hozzászólás?

Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.

Híres utolsó szavak

  • incze on Erősebbé teheti-e Donald Trump Amerikát? Talán igen. Poszt az Andreessen-perspektíváról.a 80 éves óriásbébi (amellett, hogy trécselt egy ó…
  • hakohen on Viccországban bejelentenek. @aerduloensamtonight: & @ikarus: . Hát igen.…
  • ipartelep on Viccországban bejelentenekHiv.: @ijontichy: Mondod ezt annak dacára, hogy?:…
  • Hottentottenstottertrottelmutterattentäter... usw on Viccországban bejelentenek@obeszel:: "ős esetében" = "ő esetében" @velotanya…
  • ijontichy on Viccországban bejelentenekA fidesz kangresszus (sic!) híreit nézve, egész re…
  • Hottentottenstottertrottelmutterattentäter... usw on Viccországban bejelentenek@obeszel: Ha a szándék és képesség meglesz, az egy…
  • obeszel on Viccországban bejelentenek@ipartelep: "... nem tudom, ez volt már, vagy újat…
  • obeszel on Viccországban bejelentenek@ipartelep: "nem tudom, ez volt már, vagy újat mon…
  • ikarus on Viccországban bejelentenek@aerduloensamtonight: Nem istentisztelet az a szen…
  • labrys on Viccországban bejelentenek@velotanya: jobbulást!
  • aerduloensamtonight on Viccországban bejelentenekKíváncsi vagyok, hogy a miniszter testvér ott lesz…
  • velotanya on Viccországban bejelentenek@Hottentottenstottertrottelmutterattentäter… usw:…
  • ipartelep on Viccországban bejelentenekHiv.: @Péter 2: Igen, tényleg nem volt benne az er…
  • Péter 2 on Viccországban bejelentenek@ipartelep: Fideszes alapítványról nem nagyon volt…
  • Hottentottenstottertrottelmutterattentäter... usw on Viccországban bejelentenek@velotanya: Tényleg. Meg. Bár az u.n. független sa…
  • ipartelep on Viccországban bejelentenekMinden nap esnek ki a csontvázak... vagy: ez most…
  • velotanya on Viccországban bejelentenekSzerbusztok gyerekek! Én egy darabig most nem volt…
  • ipartelep on Viccországban bejelentenekEz Szatyor Fing-féle leváltási saga nem is azért z…
  • muaddib00 on Közeleg a vihar (egy színházi botrányról)https://24.hu/elet-stilus/2026/06/11/hujber-ferenc…
  • nyulambator on Egy OpenAI belső modell megoldott egy ismert Erdős-sejtést@Podvinecz marsall: Ők. Meg "életúnt tévéproducere…
  • bvr on A Krausz-féle alapítványról (anépszerűtlenposztokciklusból)Telexen van egy újabb cikk, még sokkal brutálisabb…
  • Podvinecz marsall on Egy OpenAI belső modell megoldott egy ismert Erdős-sejtést.: @nyulambator: telefonmosók, fodrászok, tanácsad…
  • azuccahirmondoja on Közeleg a vihar (egy színházi botrányról)@hakohen: Úgy gondolom, nem estem túlzásba, amikor…
  • ipartelep on Egy OpenAI belső modell megoldott egy ismert Erdős-sejtéstHiv.: @nyulambator: Nem szándékos a dolog, hanem ó…
  • nyulambator on Egy OpenAI belső modell megoldott egy ismert Erdős-sejtéstEgészen perverz önsorsrontásnak látom, hogy a prog…
  • nyulambator on Egy OpenAI belső modell megoldott egy ismert Erdős-sejtést@ipartelep: Nekem inkább a Galaxis utikalauzból ug…
  • ipartelep on Egy OpenAI belső modell megoldott egy ismert Erdős-sejtéstHiv.: @nyulambator: Vicces dolog ez a Leideni Nyil…
  • nyulambator on Egy OpenAI belső modell megoldott egy ismert Erdős-sejtéstLeiden Declaration on Artificial Intelligence and…
  • ipartelep on Viccországban bejelentenekA 444 címlapján az újságírógyerekek most sokat fog…
  • incze on Erősebbé teheti-e Donald Trump Amerikát? Talán igen. Poszt az Andreessen-perspektíváról.Zelenskyy: We've got messages that they are ready…
  • nyulambator on Viccországban bejelentenek@ikarus: Engem mondjuk sose zavart, hogy a köpcös…
  • ikarus on Neonáci ideológiai fordulat a FIDESZ környékén (rövidposzt)@hakohen: Én csak annyit mondtam, hogy az "egymill…
  • ikarus on Viccországban bejelentenek@ijontichy: @ipartelep: Nem állítottam, hogy ez -…
  • hakohen on Neonáci ideológiai fordulat a FIDESZ környékén (rövidposzt). @ikarus: . Tévedsz! A történetet Moldova György…
  • hakohen on Neonáci ideológiai fordulat a FIDESZ környékén (rövidposzt). @Vidor Ferike: . Asszem, hogy OVi a "jó rendőr"…
  • excombo on Közeleg a vihar (egy színházi botrányról)Aki megszégyenít másokat, az végül megszégyenül. E…
  • hakohen on Közeleg a vihar (egy színházi botrányról). @azuccahirmondoja: . Zseni? Ugyan! Utálom, hogy…
  • KennyOMG on Viccországban bejelentenekAz IH vezetoje most mar konkret szamadatot is raak…
  • ipartelep on Viccországban bejelentenekHiv.: @ikarus: (1) Navracsicska csak egy propagand…
  • azuccahirmondoja on Közeleg a vihar (egy színházi botrányról)A művészfélék sincsenek beoltva seggfejség ellen,…
  • ijontichy on Közeleg a vihar (egy színházi botrányról)@jotunder: : "mindig nagy színésznőnek tartottam"…
  • ijontichy on Viccországban bejelentenek@ikarus: : Az hiszem téged félrevisz, hogy az inkr…
  • jotunder on Közeleg a vihar (egy színházi botrányról)@Zealander: pár darabban láttam. én mindig nagy sz…
  • gladbach67 on Neonáci ideológiai fordulat a FIDESZ környékén (rövidposzt)Korábban elképzelni nem tudtam volna senkiről, hog…
  • ikarus on Viccországban bejelentenekEzt már én is szóvá tettem itt, most Navracsics jö…
  • Zealander on Közeleg a vihar (egy színházi botrányról)Na itt vesztettél el Jótündér. Eszenyi mint jó szí…
  • lmate on Egy OpenAI belső modell megoldott egy ismert Erdős-sejtést@belecseppen: Ez a " Stop Timothy Gowers! !!! " bl…
  • ikarus on Neonáci ideológiai fordulat a FIDESZ környékén (rövidposzt)@labrys: OFF Ez nem Moldova kopirájtja. Közszájon…
  • marysolotravez on Neonáci ideológiai fordulat a FIDESZ környékén (rövidposzt)@vidor ferike Szélről legeljetek Fának ne menjetek…
  • labrys on Neonáci ideológiai fordulat a FIDESZ környékén (rövidposzt)@vattablz: én mind a kettőt olvastam, az egymillió…

Posztrulett

Szijjártó esete az iráni titkosszolgálatokkal (hírposzt)

“Our secret service has already contacted your services and we will share all the information we have gathered during the investigation,” Hungarian Foreign Minister Peter Szijjarto told his Iranian counterpart, Abbas Araghchi, by telephone, according to a copy of a Hungarian government transcript of the Sept. 30 call obtained and authenticated by a Western intelligence …

Share this:

  • Twitter
  • Facebook
  • Tumblr

Like this:

Like Loading...

Címkék

abszurd alkotmány ascher_café bayer demokrácia fidesz focikvíz focitortenelem gyurcsány hangfal hétvége idezet imf jogállamiság jotunder kakasos nyalóka Kettes kiskii kormányváltás kormányzás kultúra magánnyugdíj maroz matolcsy Medvegyev mszp média orbán orbánizmus orbánviktor pártállam Pásztörperc retro sajtohuba sajtó schmitt seprűbajnok szempontpuska színház társadalom ulloiut vendégposzt választás zene zsazsu4

A Vincent-blog olvasói:

  • torzsmokus
  • csunyatáp
  • hakohen
  • ijontichy
  • anna007dor
  • obeszel
  • KennyOMG
  • gladbach67
  • V.A.Lacky
  • excombo
  • szabol25
  • karsairita
  • tamspatrik
  • muaddib00
  • susyk
  • azuccahirmondoja
  • istván orovecz
  • ijenanyelvtan
  • naki
  • ra0213
  • j.alfred prufrock II
  • esztre
  • incze
  • jotunder
  • aerduloensamtonight
  • jack_of_all_trades
  • lmate
  • Geza
  • jelbeszed
  • labrys
  • velotanya
  • Tehenész
  • Psakreff
  • apokalipszistmost
  • nyulambator
  • ipartelep
  • kiazmármegint
  • Virág et.
  • Hottentottenstottertrottelmutterattentäter... usw
  • SMFB
  • tulajdonkppen
  • mzoltan
  • Hanyistók
  • bvr
  • janostothmeister
  • Zealander
  • kisa
  • Hector Kapitány
  • onehumanoid
  • rovidec398e17c6
  • RSS - Posts
  • RSS - Comments
Privacy & Cookies: This site uses cookies. By continuing to use this website, you agree to their use.
To find out more, including how to control cookies, see here: Cookie Policy
© 2026 Örülünk, Vincent? | WordPress Theme by Superbthemes
%d