Cégtársaink, Barátaink, Atyánkfiai
Eredeti szerző: Kettes
Itt a Vincenten már csinos gyűjteményünk van az orbáni állam saját zsebre törvénykezésének bizonyítékaiból. Egyszer majd talán lesz Wikipedia-cikk a Lex Haverokból (bár ha ilyen ütemben teljesedik ki Magyarországon a sajtószabadság, akkor lehet, hogy Wikileaks lesz az). Addig is nézzük meg a pártállam és egyik legmasszívabb támasza, a CBA-csoport összefonódását!
A CBA a Tesco után a második legnagyobb forgalmú, nagyobbrészt feltörekvő magyar féloligarchák, kisebbrészt kistulajdonosok birtokában lévő üzletlánc. Tulajdonosai között megtalálható a Gój Motorosokat pártoló Baldauf László és az Orbán beszédeinek hallgatóságában gyakran feltűnő Lázár testvérek is. Baldauf Lászlónak az ingyenes CBA reklámújság 2010. áprilisi számában megjelent „vezércikke” mindent elárul a CBA fő tulajdonosainak politikai nézeteiről:
„Nem tűrhetjük tovább, hogy országunkat hazug, jellemtelen gazemberek vezessék, akik Magyarország számára jelentős visszafejlődést hoztak. Az elmúlt időszakban már elkezdődtek a felelősségre vonások, azaz sok, jelenleg kormányon lévő politikusra minden bizonnyal ítéletidő vár. — Az iránymutatásom által elkészült címlap erre utal.”
(Galamus)
Az említett és itt látható óriásposzteren egyébként a CBA éppen tiltott pártfinanszírozást nyújt a Fidesznek, de ez sem az akkor még nem Orbán-hű ügyészséget, sem az OVB-t nem zavarta.
A kormány és a CBA a nemzeti együttműködés új, hárompilléres korporatív modelljét alkotta meg:
- a parlamenti többség szállítja az extraprofitot nyújtó jogszabályokat a Cégtársak, Barátok, Atyánkfiai Korlátolt Felelősségű Társaságnak,
- az állampárti média gondoskodik róla, hogy a CBA-ról kizárólag pozitív, konkurenciájáról pedig kizárólag negatív hírek jelenjenek meg,
- az állami hatóságok vizsgálatokkal és bírságokkal nyírják a konkurenciát.
A megnyert választás után a fideszes többségű parlament és a kormány viszonozta a kampánytámogatást. Amikor Lázár János és Rogán Antal 2010. októberében benyújtotta a kereskedelmi üzletláncok különadójáról rendelkező törvényjavaslatot, gondjuk volt rá, hogy a CBA puhára essen. Az adó progresszivitásával elérték, hogy a CBA-lánc egyedi üzletei gyakorlatilag nem fizetnek adót, miközben a CBA-hoz hasonló méretű hipermarketek tízmilliárdokat fizetnek. Így kell versenyelőnyt kovácsolni a (mindig csak mások számára kötelező) válságadókból.
A vasárnapi nyitva tartás szabályozásával a kormány láthatóan megpróbálta átterelni a hipermarketek vásárlóit a többi bolttípus felé. A kezdeményezés végül személyesen Orbán Viktoron bukott meg. Hogy miért, az rejtély. Az Orbán által adott magyarázatnak épp úgy nincs köze a valósághoz, mint ahogy a korlátozásnak sem volt.
De a CBA-nak nem kellett sokáig szomorkodnia: a legfrissebb hírek szerint a Fidesz „most tartja időszerűnek az újabb bevásárlóközpontok engedélyezésének felfüggesztésére, illetve a kereskedelem újraszabályozására vonatkozó LMP-s javaslat tárgyalását”. Amíg a vasárnapi nyitva tartásnál a KDNP, a plázaépítések korlátozásánál az LMP ugrott bele a hasznos idióta — számukra oly kedves — szerepébe. A Fidesz a héten „váratlanul” felkarolta Szabó Rebeka LMP-képviselő törvényjavaslatát. A javaslat úgy hülyeség, ahogy van: egy igazi államszocialista, antiglobalista téveszme. A plázaépítés korlátozása nem fogja előnyösebb helyzetbe hozni sem a hazai termelőket, sem a kiskereskedőket, viszont visszafogja a munkahely-teremtést és megfosztja a kistelepülések lakóit az „olcsó és vacak” kategóriájú termékektől. De a CBA speciel jól jár vele.
És nincs megállás. A kormány, miközben bal kezével termékadót vet ki a cukortartalmú ételekre, hogy visszafogja a fogyasztást, a jobbal olcsó állami cukrot önt a piacra, hogy letörje az árakat. És közben gondja van arra, hogy a barátom barátjának áruházláncával szerződjön az olcsó cukor piacra dobására. Mert az tűrhetetlen, hogy az atyámfia pálinkafőzdéje drágán vegye a cukrot.
A korporatív államban természetesen a Nemzet Golyóstollának is van feladata: mit ad Isten, Schmitt Pál a CBA éves borversenyének döntősei közül választotta ki a Köztársasági Elnök Bora cím nyerteseit. Hát ki nem szarja le, mit iszik a Pál, gondolná az ember, ha a cím nem jogosítaná fel a bor termelőjét arra, hogy a címkén feltüntesse „a Köztársasági Elnök Bora” védjegyet. Ezeket a borokat természetesen kizárólag a CBA forgalmazhatja. Ilyen az, amikor egy legfőbb közjogi méltóság magántermékek vigéceként a köztársaság jelképeivel árulja a haver borát.
Az együttműködés második pilléreként az állampárti/pártállami média juttatja el a megfelelő üzenetet a vásárlóknak.
A comment:com szorgos gyűjtésének eredményeképp csak 2011. áprilisában egy csinos — listaáron számolva többmilliós értékű — ajándék reklámidő jött össze a köztévében a CBA-nak.
És ezért a CBA-nak semmi mást nem kell tennie, mint visszamondania az aktuális kormánypropagandát. Egy élelmiszer-áruház, amint kormánypropagandába csomagolja a krinolint. Itt éppen egy büntetőjogi szigorítás hozott „eredményeket” szó szerint negatív idő alatt, mármint a CBA számára.
Az orbáni állam és a CBA korporatív együttműködésének talán legbizarrabb területe a nagy rivális Tesco elleni totális háború. „A magyar kormány hadat üzent a Tesco-nak” — ez hogy hangzana a The Economistban?
Az egyik fronton a pártállami média önti magából a Tescót simfölő híreket („egérinvázió”, „brutális biztonsági őrök”, „munkavállalói jogok csorbítása”, „áruhamisítás”, „magyar áruk bojkottja”, „mérgezett élelmiszer”, „illegális megfigyelések”), a másikon az államapparátus teszi a dolgát: minden médiafeljelentést buzgó hatósági vizsgálat követ, majd bírság bírságot.
Nem érti a buta multija, hogy a nemzeti együttműködés rendszerében rá is fontos feladat hárul: az eltakarodás. Vagy mégis? A Tesco Magyarország vezetője idén januárban „önszántából” elhagyta az országot.
Pörög az üzlet, a CBA-tulajdonos Lázár-testvérek pályáztatás nélkül jutnak hozzá egy sor elnökségi rendezvény lebonyolításához, majd Geszti Péter világosodik meg és adja el a Nemzeti Vágta jogait a Lázár-fivéreknek. „Nekik megvan hozzá a gazdasági erejük, a szakmai hátterük és a politikai elfogadottságuk” — nyilatkozza Geszti Péter a juj.hu-nak. Geszti arca, miközben az erőről beszél: priceless. Tán még most is sajognak a golyói.
<
p style=”text-align: justify”>Ne röhögj, a tiéd is fog, ha nem a CBA-ban vásárolsz.
<div class='sharedaddy sd-block sd-like jetpack-likes-widget-wrapper jetpack-likes-widget-unloaded' id='like-post-wrapper-192691293-16522027-67d8fade5fe17' data-src='https://widgets.wp.com/likes/?ver=14.1#blog_id=192691293&post_id=16522027&origin=www.orulunkvincent.hu&obj_id=192691293-16522027-67d8fade5fe17&n=1' data-name='like-post-frame-192691293-16522027-67d8fade5fe17' data-title='Like or Reblog'><h3 class="sd-title">Like this:</h3><div class='likes-widget-placeholder post-likes-widget-placeholder' style='height: 55px;'><span class='button'><span>Like</span></span> <span class="loading">Loading...</span></div><span class='sd-text-color'></span><a class='sd-link-color'></a></div>
@waszabi: Ez csak azt szemlélteti hogy milyen képet próbálsz itt magadról vetíteni, mást nemigen. Álmodozni szabad.
Tipp: mielőtt legközelebb valahol előadod hogy te milyen sok embernek adsz üzleti tanácsokat, esetleg ismerkedj meg olyan alapfogalmakkal, mint a saját tőke.
@tollaszerge: most beljebb vagy? Megoldottad a kérdeseidet? Nem. Csak kételkedsz és bizonyítékra vársz. Hibás álláspont, mert a legtöbb élethelyzetben nem állnak rendelkezésre egzakt bizonyítékok.
Ha emiatt nem döntesz, veszítesz, lemaradsz. És a végeredmény számít.
Nem az én élethelyzeteim kérdéseit taglaltuk itt, nem azt kell megoldani, még is erre fókuszálsz.
Ha azt mondom, hogy M.o.-n a leghitelesebb információ forrás az MNB, ehhez hogyan viszonyulsz?
@waszabi: Szerintem beleolvasott a blogodba. Merész versek :))))
@tollaszerge: ne személyeskedj! Közönséges hozzászóló vagyok, se nem politikus, se ilyesmi. Nincs semmi nyereségem azon, ha elhiszed, amit mondok, vagy veszteségem azon, ha nem hiszed el.
Én is kapok itt új információkat, látásmódokat, ami cizellálja a gondolkodásomat. Visszacsatolás, optimalizálás, hm?
Megértettem, hogy Te a biztosra tervező szimpla szemléletben gondolkodsz, míg én a visszacsatolás alapúra építek. Azt Rád bízom, hogy ebből mit vonsz le. Ha csak annyit, hogy „na még egy hülye, aki nem úgy gondolkodik, mint én”, akkor azzal nem lettél gazdagabb, maradsz amilyen voltál. Te dolgod.
Oké, asszem itt be lehetne fejezni a troll etetést.
(Egyébiránt én enkefaloceptikus módszereket használok, és 40 centi a pöcsöm. Ha hiszel nekem, a tied is akkora lehet.)
@waszabi: „Te a biztosra tervező szimpla szemléletben gondolkodsz, míg én a visszacsatolás alapúra építek.”
Én is hiszek a buzzwordpotenciál menedzserszemléletű maximalizálásában, de ezeket az általános, semmitmondó gyógyszövegeket hanyagoljuk már.
Értsd már meg: nem az a baj, hogy nem úgy gondolkodsz ahogy én vagy mások itt, hanem az hogy a szövegeidből nagyon nehéz volt kihámozni bármiféle koherens gondolatot. Amint ezt számon kérik rajtad, a következő stratégiákba menekülsz:
1. durzicás
2. nagyzolás („jó pár topmenedzser közgazdászt is megmentettem”)
3. ködös támadások 0 konkrétummal („módszerekre hivatkozol, amiket a gyakorlatban nem is használnak” – írtad nekem, azóta sem konkretizáltad, pedig kértem)
4. homályos fejtegetések a semmiről
5. olyan bárgyú álmenedzser szövegek, amiért már egy jobb MBA-n is meglincselnének („nem döntesz, veszítesz, lemaradsz. És a végeredmény számít.”)
Ha neked az a hobbid, hogy egy anonim fórumon megpróbálod idegeneknek bemesélni hogy milyen nagy és okos ember vagy, az teljesen OK, csak nem biztos hogy ez a legjobb fórum hozzá.
@Vitéz Kőbányai Világos: Igazad van, de olyan nehéz ellenállni 😛
@tollaszerge: Ugye, ugye?! 40 centi mégiscsak 40 centi!
@tollaszerge: nem olvastad a blogját. ha megnézed a verseit, az egész waszabi jelenséget sokkal árnyaltabban fogod látni. nagyon szórakoztató lehet, amikor topközgazdászokat oktat pénzügyekből egy tizenhárom éves emós kislány nyelvi, intellektuális és érzelmi szintjén. :)))))
Köszönöm a diagnózisokat.
@rajaram:
„A Tesco,az Auchan és a bevásárlóközpontok tönkretették a kiskereskedőket – ez tény”
a vasút meg az autó pedig tönkretette a posta- és bérkocsis vállalkozókat.
nálunk is úgy volt sokáig, hogy volt egy bolt az utca végén. a tulajdonos alig tudott számolni, természetesen papíron, ceruzával, és néha nem számolta el magát véletlenül felfelé. olyan, hogy nyugta nem létezett. lehetett kapni kenyeret, tejet, sört, bort, apróságokat, a felvágottért már a henteshez kellett menni, ha meg ultra kellett, el kellett kocogni a nagy bótba, vagy elutazni a még nagyobba.
aztán lett új nagybót, nagyobb, mint a korábbi, a kisbót csődbe ment, nyílt később egy majdnem éjjelnappali is, de azért ha elég későn kellett valami, akkor az elkövetkező bő órára megvolt a testmozgás. aztán valaki kitalálta, hogy megveszi az üresen kongó kisbótot, feltölti árukkal, és vasárnap is nyitva tart kicsit. amikor utoljára jártam arrafelé olyan két éve, még megvolt, ugyanúgy nézett ki, és vevőt is lehetett látni benne.
ja, az emberek persze leginkább a tescóba meg az auchanba járnak onnan is (a szegényebbje ezért, a gazdagabbja azért), valahogy mégis megél a bótos. nem tette tönkre sem a tesco, sem az auchan.
hát így megy ez arrafelé.
@Vitéz Kőbányai Világos: És garanciát is vállalsz arra, hogy a módszereddel tényleg összenyomható akkorára? 😉
A Lázár testvérek régen egy reggeli televíziós műsorban elmesélték hogyan adtak el e betegen egy lovat Kanadába egészségesnek mondva az ott várakozó gazdájának, azon nevettek a műsorban hogy mikor a repülőgépről hazavitték a lovat már mutatkoztak a betegség jelei, de az kanadai állatorvos szerint a légi utazás tette azzá.Nekem onnantól kezdve hiteltelenek.
@maroz: Igen, egész addig, amég nem tudjátok, ki vagyok :D. Utána nem működik, mivel az enkefaloceptikus módszernek bizonyítottan az a lényege, hogy a cselekvő ismeretlen.
@maroz: Sajnos ebben meg kell védenem őket: (trade) marketingben tényleg „első áras terméknek” hívják a legolcsóbb opciót, bármilyen buta és magyartalan kifejezés is.
@escargot: Hja, ha a marketinges a többi marketingesnek csinál szórólapot és nem a fogyasztóknak, akkor nem szóltam! 🙂
Mert hogy a fogyasztók nem beszélnek így, azt eléggé valószínűsítem. Magyarországon. Ettől még Romániában, az ottani magyarok körében lehet ez az „első áras” izé a meghonosodott fogalomhasználat, láttam én már arrafelé pár izgalmas lingvisztikai kanyart, de valamiért ezt sem tartom valószínűnek.
A Google például kereken három találatot ad az „első áras termék” keresőkifejezésre. De még ha megengedőbb vagyok, akkor is azt látom, hogy magyar nyelvterületen a szatmárnémeti CBA-n kívül más nemigen használja ezt a kifejezést a vevőkkel folytatott kommunikációban. Szóval nem vagyok nagyon meggyőzve. 🙂
Szoktam olvasni a maroz glosszáit. Btw CBA. Belenéztem abba a http://www.cbaromania.ro/ izébe. Aztán megnéztem bulgár, horvát,lengyel, litván, szerb – montenegrói, szlovákiai és szlovéniai CBA oldalakat is ( ezek szintén a cbaromania.ron vannak, itt : http://www.cbaromania.ro/index.php?pagina=§iune=centre
Romániában 8 megyei központja van ( Bánát, Kovászna, Hargita, Alba, Moldova, Észak-nyugat, Brassó és mégegy nemtomhol)
Nagy megkönnyebülésemre, a fiúk “odakünn” levakarták a matricát, nincs trikolór, hanem üstöllé beöltöztek helyi népviseletbe, bocskor, katrinca egyebek, nuku magyar, kizárólag a “kedves benszülött” anyanyelvén és még angolul olvashatók . Mondjuk, amióta a szatmári – szintén maroz jóvoltából csatolt – CBA magyar szövegeit olvastam, talán jobb is ez így. Szóval feleim, a CBA kvázi mindenütt ott van a fentsorolt országokban – legtöbbször rá, vagy beleépülve a helyi nemzeti ( nem idegen ! ) üzletláncokba ( mint megjegyzik, vegyes, közös felvásárlás – franchise szerződések által, minden helyi kereskedőt ösztönöznek a belépésre. Jelenleg 366 üzletük van a román hálózatban, három kategóriájú : food, super A, super B, még Bukarestben is ) Szóval virtigli multik, hálistennek, jó ha ez büszkeséggel telíti honfiui keblünket, nem szégyen ott és úgy ütni a tőkét ahol és ahogy lehet, ahelyett hogy siránkoznánk.
Ámdeazonban. Még vannak hibák a rendszerben, mint azt Ceausescu elvtárs igen éleslátón megjegyezte, pár nappal halála előtt. Na, itt is : például nincs terméklista ! Sem román, sem bolgár stb nyelven. Mindegyik : oops, nem működik Az angol nyelvű listán ott van 40 ( sic ) termék, amelyek közül a disznóoldalas paszulykonzerv igen előkelő helyet foglal el az étolaj, a puliszkaliszt, az alufólia a szemeteszsákok és ilyenek társaságában. Láthatóan az angolul beszélő/értő fogyasztókat célozták meg, őszintén meglepődtem hogy a fent említett termékeket viszik ezek, mint a single malt whiskyt, az ember sose tudhassa… Azért ott a CBA mindegyiken, szolídan, 6 x 4es zászló nélkül, semmi hu. Igen érdekfeszitő lehet az eredetvizsgálat, ha egyáltalán. A promóciók listája, is ütős, van belőlük egypár, a legfrissebb 2008-as. Ár nuku, kinagyítható kép a termékekről dettó. Hát így…
@nerángass: Olyan ez, mint a „Free Tibet!” feliratos trikókon a „Made in China” felirat. Ha a nemzetiszín szalag hoz plusz öt százalékot a forgalmon akkor rárakjuk, ha viszont ugyanennyit vinne, akkor levesszük. A forgalom a lényeg, meg a profit. A profit inkább elől. 🙂
Budapesti Piac című orgánum hírei: egér a TESCO-ban! és még kb. 2 hír.
Hát ennyi történt a világban, amit a Budapesti Piac szerkesztősége érdekesnek és fontosnak gondolt.
@XPS: USB-s vagy drótnélküli?
@maroz: Ha egybe írod, akkor 170-et. De tény, hogy a fogyasztók irányába ritkán használják, ott jobban bevált a nagy nyíl „legolcsóbb” felirattal. 🙂
A mindennapi Tesco horrortörténetünket add meg nekünk, uram.
http://www.mno.hu/portal/791229
index.hu/gazdasag/magyar/2011/06/24/lesz_ketezer_tonna_olcso_cukor/
„Az állami cukrot a CBA és a Coop üzleteiben lehet majd megvenni”
@emhem: Csak azt nem olvastam sehol, hogy a két cég kiválasztása milyen módon és alapon történt (közbeszerzés, ilyesmi?). De nincsenek kétségeim.
mandiner.hu/cikk/20110629_levaltanak_hernadit
Ha már megvették.elnézést tük.Végülis engem is javasolhatnának.