Eszenyi
Eredeti szerző: jotunder
Eszenyi Enikő a kortárs magyar színház egyik legkiemelkedőbb alakja, de 2006. április harmadikán nem volt ott a Kossuth téren. Ott kell lenni a Kossuth téren. Különösen 2006. április harmadikákon kell ott lenni a Kossuth téren, minden egyes rohadt 2006. április harmadikán ott kell lenni azon a kurva Kossuth téren.
A Mikvében láttam utoljára Eszenyit színpadon, a Pesti Színházban, de, kit érdekel, hogy milyen volt Eszenyi a Mikvében, milyen szecsuáni jóember volt, miért nem tud nagyszínpadon Lady Macbeth lenni, hogyan csinálta meg az Augusztus Oklahomábant a csodálatos Pap Verával, az ugyanis a színházról szólna, és nem a 2006. április harmadikákról, azokról a kibaszott 2006. április harmadikákról, amelyek közé a mi szaros kis életünk szorult.
Ebben a pillanatban kaptunk egy jegyet a Danton halálára, Alföldi rendezte, Stohl András, Rajhona, Varjú Kálmán, és fogalmam sincs, hogy megnézhetjük-e, fogalmam sincs, hogy lesz-e még Vígszínház, amikor októberben hazaesz a fene, kvázi interaktív poszt ez, az Olvasó bepillanthat a szerző életébe, abba az életbe, amitől már nem akar a szerző sokat, csak azt, hogy ne a 2006. április harmadikákról szóljon, hanem az Eszenyiről, meg a Pap Veráról, meg a török étteremről a színházzal szemben, meg a kettes villamosról, ami valamikor arra szolgált, hogy az ember elmenjen az intézetből a Vígbe vagy a Nemzetibe, mert a Katonába, Pestibe, Kamrába, Örkénybe gyalog is oda lehet menni.
Most már Ryanairrel járhatok csak színházba. Színház nélkül is tudnék élni persze, csak az egy másik élet lenne, és arra az életre még nem vagyok felkészülve. Utálom ezt az országot, a sok 2006. április harmadikájával, ahogy tapsikol a sok tehetségtelen hülyének, akik jó időben jó segg mögött álltak. Utálom ezt az országot, de nem tudom lerakni, mint egy utolsó cigarettát, nem tudom elfelejteni, mert még utálni is csak ezt az országot tudom rendesen.
Szeretek színház után M-mel beszélgetni, beülni valahová végiggondolni pár mondatot, pár gesztust, szeretek sírni este tízkor a Nemzetim előtt, amit elvettek tőlem, mint valami üveggolyót a Pásztor fiúk, szeretem hallgatni az embereket a szünetben, szeretem nézni őket, ahogy az előadás előtt a helyüket keresik, szeretem könnyesre röhögni magam Pintér Bélán és a Tápszínházon, még a rossz színházat is szeretem, ha tisztességesen rossz.
Eszenyi a jó dolgok része. Ennyi az egész. A jó dolgok pedig nem 2006. április harmadikákon történnek, hanem direkte máskor, és nem a Kossuth téren, nem a jól megválasztott segg mögött, és kedves Segg, kedves Fősegg, nem tudod tőlem elvenni, nem tudod az alseggeidnek odaadni, mert már az enyém, mert a részeim lettek a jó dolgok, mert ők jelentik számomra ezt a szerencsétlen kis országot, és nem egy mumifikált ököl vagy valamilyen dekrétum arról, hogy kiknek kell levágni az orrát.
Megint jönnek a 2006. április harmadikák, megint oda fognak állni a jó segg mögé azok, akiknek színház kell, tudományos kutatóközpont vagy csak pártucat trafik, és csak abban reménykedem, hogy az Eszenyik nem fognak odaállni, mert amíg nem állnak oda, addig a dolgoknak marad valamennyi értelme.
@Kowalski, helyzetjelentést!:
Milyen szép ” költői nyelvezete ” van ennek a Vidnyánszkinak. Meraza védjegye.
…- kettős mérce -….
Ez valami szimbolizmus lehet kis tájnyelvi aláfestéssel, ahogy ízlelgetem a bukéját.
@TG69: hu.wikipedia.org/wiki/A_Szigligeti_Sz%C3%ADnh%C3%A1z_bemutat%C3%B3inak_list%C3%A1ja#2006.2F07
@TG69: nyolceves koromban kb. az osszes magyar operett szuzsejet ismertem, mert a nagymamamnak megvolt az operettek konyve. zeneiskolaba jartam, es harmadikban a szabin nok elrablasabol valasztottam vizsgadarabot. semmi bajom az operettel altalaban, semmi bajom a konnyebb darabokkal, altalaban meg lehet oket tisztessegesen csinalni. balazs egyszeruen ripok modon csinal mindent. figyelmedbe ajanlom, ahogy bereczne safar monikaval edeleg. bakker, a szakma tudta mennyire gyenge BP.
Budapest reprezentativ szinhazaba ez az ember igazgatokent a Varkonyi, a Horvai, meg az Eszenyi utan nem fer be, es pont. nagyon nem fer be.
@ez a Kígyó éve: remiszto. :((
nol.hu/kult/balazs_peter_palyazata__a_stilus_maga_az_ember
@Kowalski, helyzetjelentést!:
Kiadója 20 évre lekötné a drámaírókat…
Ezt azért még alaptörvénybe kéne vésni minden esetre.
@Kowalski, helyzetjelentést!: Balázs Péter zárt ülést kért???
Wtf?
Én zárt ülést/sétát/ fekvést kérek Balázs Péternek.
Kb. arra a húsz évre, mint amennyire ő kötné le a drámaírókat.
„Brecht elkopik, Molnár Ferenc színháza ragyog. Brecht színháza ugyanis kívülről, objektíven, absztrakt módon szemlélte az életet, így egyvalami kimaradt műveiből: a szeretet.” (Balázs Péter)
@zsazsu4: Gondosan belerúgott egyet Eszenyibe ez a mocsodék…
444.hu/2013/09/25/nyilvanossagra-kerult-balazs-peter-palyazata-a-vigszinhaz-igazgatoi-szekere/
nekik is feltűnt…
@jotunder: Ezen a ponton nem már volt egy elképzelésem, hogy milyen tanulságos családbarát zsánerdarabokra gondol,
de hogy ebből hogy lett Szent Johanna…?
@jotunder:
Meg Marton.
@jotunder: Itt üvegcipőre gondoltam meg muzsika hangjára.
Aztán szentjohanna lett a vége, meg helódoli…
@ez a Kígyó éve: A Szent Johanna az egyik klasszikus vígbéli darab, Kútvölgyi Erzsébet játszotta, Ruttkai és persze Eszenyi is.
@jotunder:
nem monika: aniko!
A többi stimmel.
@jotunder: Szerintem mennek utána, és amelyik szinház a Mefisztót befogadja, annak fölszedik még az alapjait is.
444.hu/2013/09/26/nem-dontottek-a-vigszinhazrol/
@ámbátor:
Majd most titokban írják ki, hogy EE még véletlenül se tudja időben/rendben beadni, ellenben Tomborbözse Péter beadhatja újra a lózunggyűjteményét, Brechtet fikázó hülyeségeit. Oszt akkor meg lehet választani nyíltan a kiöregedett kabarészínészt …
Rohadjanak meg.
@zsazsu4: Egy igazi sudriBí…
Zárt ülést kér- és elkésik róla b+?! 🙁
@zsazsu4: a stílus maga az ember
azt mondták, a pályázatok gazdasági részében mindkét pályázó növekvő önkormányzati támogatással számolt, erről pedig szó sincs.
@zsazsu4: Pontosítok. Voltak ma olyan napirendi pontok, amelyeket zárt ülésen tárgyalt a közgyűlés. Nem BP kérte a zárt ülést, csak annyit, hogy ezt az ügyet is a zárt ülésen tárgyalják.
Mindegy, mert reggel óta ott volt és mégis elkésett a 34. napirendi pontról…
@HaKohen: teljesen jogos.
fesztival.mandiner.hu/cikk/20130927_hont_andras_tarlos_istvan_kimeriti_a_bunkosag_fogalmat
olvasd el mit ír Piros Ildikóról. tuti összekeverte a Sáfár Anikóval :))))
borcsok.tumblr.com/post/62510464861/alfoldiujra-na-vajon-ki-van-ott-most-a-fidesz
Mit képzel ez a nő! Azért mert pár éve sikereen vezeti ezt a színházat, meg volt néhány brilliáns produkciója (pl a Jó embert keresünk), azért már ő kapja a színházat és nem a mi kutyánk (70 éves) kölyke?
Ott volt Eszenyi a tegnapi Fidesz kongresszuson? Tudtommal nem. Balázs Péter viszont ott volt.
Nahát akkor miről beszélünk? Még kérdés, hogy ki kapja a megbízást?
@ámbátor: Biztos most dönti el éppen, hogy pályázzon-e újra vagy sem.
Mert olyan kis megfontolt ember ez a Tomborbözse Péter, mindennel szeret tisztában lenni ….
@TG69: “Ez egy közszolgáltatás, ami nemcsak a belvárosi értelmiségé.”
Ezt _nagyon_ másképp gondolom.
A színház – különösen, ha állami támogatásban (is) részesül – egyáltalán nem közszolgáltatás. Ha már mindenképpen bele akarjuk keverni a “közt”, akkor sokkal inkább köznevelés.
Közszolgáltató az a színház lenne, amely kizárólag saját bevételeiből tartaná fenn magát, ergo a nagyjából operettekből, musicalekből, népszínművekből, kabarékból, élő valóságshow-kból, nótaestekből (gladiátorviadalokból stb. – lásd még Dr. Rubalovszky Hejakácosút Ödön: Az ergya száz árnyalata c. monográfiája) álló repertoárját alkotó darabok szüneteiben (a helyzetnek megfelelően) bikinis/dirndlibe/népviseletbe öltözött lányok hordanák körbe a színház saját sütödéje által készített pereceket, házi füstölt kalbászt, lángost, szotyit + esetleg pirburgot + párkápot + ubit. Meg sört.
Az államilag (is) dotált színházaknak viszont kutya kötelességük magas művészi értékű (esztéták balról be) kínálattal előállni. Mert a cél a nem középiskolás fokon.
Zeami mester igen jelentőségteljesen vonná fel a szemöldökét a „közszolgáltató színházművészet” szókapcsolat láttán. (Valójában nem vonná fel, mert ez elviselhetetlenül udvariatlan gesztusnak vélné – inkább udvariasan mosolyogna.)
hvg.hu/kultura/20130930_Vigszinhazi_capriccio_igy_sakkozhat_Balaz
@Wolff:
“A volt kulturális államtitkár, L. Simon László szintén nem Balázs-párti, ám szerinte lehetne egy olyan kompromisszumot kötni, hogy a Vígszínházat megkapná a kormánypárt, de az Operettszínházat tovább vihetné a jelenlegi igazgató”
Uramisten:((
@prandelli: Na, ez nekem is szemet szúrt. :: Amúgy L. Simon ezekkel keményen üldözi Pokornit a legsználamasabb fideszes versenyben.
Mindenkinek, aki szereti a jó színházat, jó szívvel ajánlom az Erkelben most bemutatott “Mario és a varázsló / Kékszakállú” kettős előadást.
http://www.opera.hu/hu/A_kekszakallu_herceg_vara_1/20132014/info
Nem elsősorban azért mert a darabok jók – jók. Még csak azért sem, mert csipetnyi aktuálutalással is meg van sózva, ha másra itt nem is gondolok, mint hogy Cipolla lovag átlátszó plexi szónoki emelvény mögül beszél és a merénylövés hatására beront a TEK.
Hanem azért, mert rég nem láttam operaelőadást, ami ennyire teljesértékű színház lett volna és a Kékszakállú megoldásai kiválóak.
Csak dícsérni tudom Galambos Péter rendezését.
És amúgy operaelőadásnak is remek.
Szóval mindenki – még azok is, akik amúgy nem lelkesülnek fel ha modern peráról, esetleg Bartókról van szó – hajrá! meg kell nézni..
@prandelli:
És ki kötné kivel azt a kompromisszumot ?
Orbán már veszekedni is tud sajátmagával és aztán kibékül ?
Ma a Jóembert keresünk után adták át a Ruttkai gyűrűt Fesztbaum Bélának.
Más: Brecht színháza nem kopik; élőbb, mint bármikor. Aki ennek az ellenkezőjét állítja, dilettáns hülye.