Színház Kismoszkvában
Hedda Gablert az egyik legnagyobb női szerepnek tartják, a női Hamletnek, a Hedda Gabler esemény. Kismoszkvában nem az. A neoputyinista arisztokrácia nem jár színházba, még valami kellemes Trianon-Tiszaeszlár darabra sem az Újszínházba, mert nincs bálnasushi a büfében. Nem járnak a Nemzetibe, mert unják, Vidnyánszky hosszúkat rendez, van talán bálnasushi a büfében, de nem grönlandi, csak kék. Amikor a MITEM-en muszlim migránsok játszottak a Nemzetiben, Vidnyánszky elbújt (megtalálták, mindenki neki akarta megköszönni az előadást), mert félt, hogy felismeri valamelyik mandiner, nem tudta, hogy nincs veszély. A Nemzetibe is csak libsik járnak, énlibsi is jártam, amíg el nem fajultak a dolgok, per SZFE.
Székely Kriszta Kismoszkva tökéletes antitézise. Személyében is megengedhetetlen. Ez egy olyan Hedda Gabler, amitől a wokerati és a Vitéz Nagybányai Emlékcirkusz közösen írnák meg a feljelentőlevelet. Pedig Székely Kriszta úgy rendezte meg, ahogy Ibsen megírta, mármint ahogy tényleg megírta a fejében. Ibsen akkor volt freudiánus, amikor még Freud sem volt az. Itt Hedda Gabler borderline, aki mindent és mindenkit elpusztít maga körül, aztán persze saját magát is. Nincs dél-norvég szobabelső vastag szőnyegekkel, kandallóval, nem teszünk úgy, mintha a tizenkilencedik század végén járnánk, amikor a szexualitást méhes-madaras metaforákkal magyarázták, ez a huszonegyedik század, ahol Kismoszkvában a méh férfi, a madár nő, és csak püspöki engedéllyel, de nem elhálva, a Csonkamagyar Szűzek Orbán Viktorért mozgalom kurvára nem viccel.
Jordán Adél nem a kis pisztolyával ijesztget, mint egy rendes Hedda Gabler a darab elején. Bejön, megáll, és tudod, hogy itt mindenkinek annyi. Megbeszéltük, ne fogok színikritikát írni, hogy így a Bányai Kelemen Barna, meg úgy a Mészáros Béla. Pedig kurvára így meg úgy. Bányai Kelemen Barna remek színész, egy igazi maffiózó alkat, konkrétan egy maffiózót játszott a Széljegyben, egy piti maffiózót, de Othelloként sem kötöttél volna belé, erre itt egy tejbetök nyusszancs, akire csúnyán nézel elszalad. Mészáros Béla mindig mészárosbéla, és aki szereti a mészárosbélát, és mi szeretjük, az rosszul nem járhat, a Takátsy Péter Brack bírójáról sem fogok írni, ő egy egészen különleges alkatú színész, nyilván senki sem ismeri, Kismoszkvában nem ismerik a színészeket.
Kismoszkvát nem érdekli Hedda. Eleve nő. Kismoszkvában az ember férfi, szereti az abáltszalonnát, szeretné magáévá tenni, birtokolni, rutinból tárgyiasítani, és hát, ahogy Bencsik testvér mondta volt a Napi Keretlegényben, normális, normálisnormális, csak ellenkező nemű abáltszalonnát és csak misszionárius pózban. Kismoszkvát nem érdekli a színház, mert nem lehet ellopni, oda van betonozva, yacht kikötő a Petőfi Sándor utcában, nem tudom, ráadásul egyáltalán nem megy az Andi zsiráfbébiszőr kabátkájához.
Még van Katona, van Örkény, van Radnóti, de Vidnyánszky ex-művész úr már a dinamit nagyker ára felől érdeklődik. Félek, hogy Hedda Gabler napjai meg vannak számlálva.
Nem tudom, miért van, hogy egy igazi fúriát sosem tud eljátszani egy nagyon fiatal színésznő. Pedig akinek lányai vannak, az tudna mesélni.
Még a Vidnyánszkyshoz lenne aktuális, de ez is színház.
https://szinhaz.net/2022/11/24/karsai-gyorgy-beszamolo-vidnyanszky-attila-eloadasarol/?fbclid=IwAR2aLtnsZpLlnSZGEtuqro9lMtthz2-i_U0T1UB9gDMM4eowKrMKtiBU8xQ
Hiv.: @Vidor Ferike:
Eszenyi, mint családeszmény. Meg Dementer pajtás.
Azt sem tudom, hogy tudott ilyen szemlátással boxolni.
@annokkk: Ha így van, akkor talán azért, mert igazán fiatal színésznőknek még nincs kamaszkorú lányuk. Saját ifjabb magukra pedig nem emlékeznek :)) Mondjuk, egy megfelelő életkorú húg is megteszi, ha minta kell.
https://444.hu/2022/11/30/helyere-emeltek-az-egig-ero-aranyozott-csodaszarvast-a-postapalotanal
Az Aranyborjú is megvan már.
De inkább arany uszkár, ahogy látom , mert a képzőművészet sem az erősségük.
@annokkk: És a magyar mitológiához való hűség sem erősségük. A magyar csodaszarvas egy elég speciális jószág, ugyanis az ábrázolásokon látható, hogy a hátsó lábait oly módon húzza maga alá, amire egy valódi állat soha nem lenne képes. Egy sztyeppei nép nyilván fog ilyen ordító anatómiai hibát elkövetni — főleg egy egyértelműen azonosítható fajú, a sztyeppén közismert totemállat* esetében — hacsak különös oka nincs rá. Ezt nem részletezvén a lényeg: egy ugró szarvas nem magyarspecifikus, legyen bármilyen vastagon aranyozva.
\
* nem vagyok teljesen biztos, hogy per def valódi totemállat, mert azokat általában nem illik megölni, márpedig Hunor+Magor állítólag vadásztak rá, nem csak fogócskázás jellegű üldözésről volt szó
Hiv.: @Hottentottenstottertrottelmutterattentäter… usw:
Én is valahol a véknya körül látom az uszkárságot. A két lábon szökdécselő uszkárok ilyen horpadt hasú, nyújtott lábú módon tudnának ugrálni, és pitizve fölnézni, és kérni a kaját, ha látnák a csontot az asztalon.
@Hottentottenstottertrottelmutterattentäter… usw: , @annokkk: : Csoda_szar_vas, kiszidolozva :-/. Csóró szarvasnak benzint öntöttek a szarvára, meggyújtották, csoda hogy hatalmas szökellésekkel menekül(ne) a lobogó lángnyelvek elől a szegény pára? A NER újra és újra kimaxolja a giccs fogalmát :-(.
@ijontichy: Kíváncsi leszek, hogy valamelyik művészetkritikus ki fogja-e elemezni a művet (előzetes anyázás már történt). Épp ma Benedek Kata a hvg-s ‘A mű’ aloldalon a giccs felől indulva elég rendesen nekiugrott Kolodko miniszobrainak is(https://amu.hvg.hu/2022/11/30/a-kozteri-giccs-otven-arnyalata-kolodko-mihaly-szobrairol). Nem állítom, hogy egyetértek vele, de nagyjából koherens érveléssel rántotta le a sárba úgy nagyjából az egészet, szóval a kritikusi kapacitás és hevület rendelkezésre áll 🙂
@Hottentottenstottertrottelmutterattentäter… usw:
És ez? https://24.hu/ajandek/2022/12/01/nemzet-betleheme-budapesten/
@Hottentottenstottertrottelmutterattentäter… usw: : “nagyjából koherens érveléssel” Egyetértek. Ez a kritika önmagában egy “kritikai műalkotás”, nem egy összecsapott köpködés. Ugyanakkor a kolodkominik számomra nem a giccset jelentik, hanem “egy csepp mosoly”-t. Persze nem is vagyok nagy képzőművészet szagértő, hanem csak amatőrebbnél is amatőrebb műélvező (kedvenc festőm Boris, szobrászatból a klasszik hellének, “Dávid”, meg a “Gondolkodó”… ezzel azt hiszem mindent elmondtam :-)).
Nekem a mélyütés Budapesten egyébként ez volt:
https://api.hvg.hu/Img/b2dea50f-cee1-4f6e-b810-034566fbfb2e/c79efd37-15a0-4dc2-9149-5941aa144c32.jpg
Ehhez sem értek ugyan, de egykor felszedtem pár ismeretet (Herend Judaica Line). Ez az “izé” olyan zavaros… nekem a pattern sem egyértelmű (Apponyi? Queen Victoria? valami mix?). Persze lehet, hogy száz év múlva, az akkoriaknak már érték lesz, de nekem csak egy brutális, hivalkodó “valami”. Pont a porcelán “kecses finomsága” hiányzik belőle.
@ijontichy: Lófarát! Miszerint inkább ez
Vagy a Klebersberg Kuno szobor a Villányi úton. Tujákkal takarják a szemérmét, jól látom ?
https://www.google.com/maps/uv?pb=!1s0x4741dd22a660907b%3A0x5a2a53c0ba610f81!3m1!7e115!4shttps%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2Fp%2FAF1QipMJ33oOGceHKisEQ5ReTyJ1XOg2wBSQarSl_f0G%3Dw260-h175-n-k-no!5sklebelsberg%20kuno%20szobor%20-%20Google-keres%C3%A9s!15sCgIgAQ&imagekey=!1e10!2sAF1QipMJ33oOGceHKisEQ5ReTyJ1XOg2wBSQarSl_f0G&hl=hu&sa=X&ved=2ahUKEwiK_O3l7Nj7AhXnsosKHZEfB4kQ7ZgBegQIExAD
Hiv.: @ijontichy:
Azért azt a kis mosolyt bármelyik kertitörpe, vagy kőmókus tudja hozni. Pont erről beszél a kritikus. Egy igazi szobor a térnek ad egy jelentést.
Hogy ez a gandzsa kút, amit mutatsz, mit akar itt mondani, azt nem tudom.
De például díszkutat a Gellért elé is épített valaki, és olyan, mintha mindig kellett volna oda.
Nem úgy, mint a háttal álló ló szobor a Gellérthegyen. Mindig rossz nézni, ahogy háttal áll a forgalomnak egy kőló. De lehet, hogy csak a fehér krétaszobrokra vagyok kiakadva. Meg az aranyszínű cingár drótszobrokra, meg a poénos süllyedő töredékekre, a megtépázott madarakra, és a csillogó földgömbökre is.