Züfec
Eredeti szerző: zsazsu4
Már az előadás első percében sajnáltam, hogy csak most látok tőlük valamit, pedig 4-5 éve itt vannak. A csapat kaposvári, zömük tavaly végzett az egyetemen.
Színház a színházban- erről szól a darab, de felejtsünk el mindent, amit eddig gondoltunk erről. Ez a darab olyan friss, hogy ropog.
A harmincas évek Moszkvájában játszódik, az alapja Bulgakov Színházi regénye. Az első és egyetlen könyves író találkozása, szerelembe esése és kiábrándulása a színházzal/-ból. Írásának kíméletlen lehúzása után hirtelen mégis befogadják a drámát a Független Színházban, aminek két igazgatója van, igaz, az egyikük indiai száműzetésben. Makszudov a tapasztalatlan írójelölt szemével ismerjük meg a színház minden bugyrát, az alkoholista nagyművésztől az igazgatót tolószékből instruáló nagynénin át a „felíróshóvégénfizetős” büfésig és a teljesen kettyós, paranoid színészig. A darabot persze a végső szót kimondó, mindenható igazgató szétkapja, átíratja, mert nála nincs öngyilkosság a darab végén. (na, ez honnan ismerős?) Így az előadás sztornó.
De mégis elindul a próbafolyamat, szamizdatban, titokban a stúdiószínpadon. Persze lebuknak, gondolom valaki súgott a Ivan Vasziljevics igazgatónak. A végén maga Sztálin elvtárs győzködi az írót telefonon, fogadja meg a diri tanácsát, írja át a darabot és akkor szépen együtt békében építgethetik tovább a bolsevizmust. (Sztálin hangja Hegedűs D. Géza, a hideg kiráz, annyira jó, pedig csak a hangját halljuk)
A vége persze az, hogy színház az egész világ, de valahogy ez itt egyáltalán nem elcsépelt.
Az előadás frenetikus humorú, végig lehet röhögni az egészet, pedig folyamatosan gyomroznak minket benne.
A két és fél órában mindenki megkapja a magáét, de nem Moszkvában, hanem a mai Magyarországon. Ballibek, nemzetiek, kritikusok, nézők, színészek, rendezők, mind pellengéren.
Ők azok : http://k2szinhaz.hu/ jegyezzük meg!
Remélem, hogy utálta őket Vidnyánszky Kaposváron. Megérdemlik, és ha esetleg így volt, akkor ők erre baromira büszkék.
A poszt írása közben olvasom, hogy Kiss Csabát azonnali hatállyal menesztették Miskolcon, évad közben.
Akkor ez itt mégiscsak Moszkva…
<div class='sharedaddy sd-block sd-like jetpack-likes-widget-wrapper jetpack-likes-widget-unloaded' id='like-post-wrapper-192691293-16519156-67e2131ee6161' data-src='https://widgets.wp.com/likes/?ver=14.1#blog_id=192691293&post_id=16519156&origin=www.orulunkvincent.hu&obj_id=192691293-16519156-67e2131ee6161&n=1' data-name='like-post-frame-192691293-16519156-67e2131ee6161' data-title='Like or Reblog'><h3 class="sd-title">Like this:</h3><div class='likes-widget-placeholder post-likes-widget-placeholder' style='height: 55px;'><span class='button'><span>Like</span></span> <span class="loading">Loading...</span></div><span class='sd-text-color'></span><a class='sd-link-color'></a></div>
Dehogy Moszkva. Ott már elvitték volna.
Azonnali hatállyal menesztették, akkor a darabot is betiltották ?
@jotekony koc: Összekeverted, Kis Csabát menesztették a darab megy még, mert azt mások játsszák és máshol!
nem tudtam jegyet szerezni rá…..francba.
Kedves zsazsu4!
A k2 Színház nevében írok most. Köszönjük a pozitív kritikát – ugyanakkor egy gondolatot hozzáfűznénk. Vidnyánszky Attila nem látott még tőlünk előadást, így – gondoljuk mi -, nem is tud érvényes kritikát megfogalmazni rólunk. Mi személy szerint egyáltalán nem szeretnénk, ha utálna minket és kicsit sem lennénk rá büszkék, ha utálna. Ugyanúgy, ahogyan senki más utálata nem okozna büszkeséget bennünk.
Szeretnénk elhatárolódni attól, hogy bármelyik „oldal” – ezt már eleve undorító leírni – zászlóvivőjének tituláljanak minket. Azt is tudjuk, hogy nehéz nem betagozódni valahová, hiszen az is jelent valamit, hogy a Szkéné Színházban megy az előadásunk – viszont mi ettől a „jelentéstartalomtól”, ahogyan csak lehet, igyekszünk távol tartani magunkat. Az előadás egyébként részben ezt is taglalja.
Az utolsó bekezdés tehát valótlant állít rólunk és a tisztánlátás kedvéért szerettük volna tisztázni a dolgot. Ha az utálat lenne a célunk, ugyanott tartanánk, ahol azok az emberek, akiket bemutatunk az előadásban. Jobban örülnénk, ha Vidnyánszky Attila – vagy bárki más -, miután megnézte az előadást, inkább leülne velünk beszélgetni róla és arról a helyzetről, amiben vagyunk.
Tisztelettel,
a k2 Színház csapata
@k2szinhaz: Mondjuk én nem is állítottam semmit, az utolsó bekezdésben. De szívesen kiveszem, ha bántó.
Az elég sokat mond nekem, hogy VA nem látott semmit tőletek…
„Megérdemlik, és ha esetleg így volt, akkor ők erre baromira büszkék.”
Itt azt állítod, baromira büszkék vagyunk arra, hogy Vidnyánszky utál minket, ha utál. Szóval nem, nem vagyunk rá büszkék, ha így van.
Sok ember nem látta sok előadásunkat, ez nem Vidnyánszky Attila jellemzője. Például Schilling Árpád sem látta egy előadásunkat sem. Ez nem jelent semmit. Vagy pont, hogy jelent, de akkor nem Vidnyánszky szegénységi bizonyítványáról van szó.
Most akkor hol játszák?
@k2szinhaz: … Nem állítja, csak reméli.
Talán ezért még nem leszel ballib.
Értjük. Ez olvasható ki belőle. De akkor elismerjük a tévedésünket, elnézést érte. Esetleg pontosítani lehet, hogy a büszkeségünk is a remény része.
Attól még a válaszunk helyénvaló és fontosnak tartjuk leszögezni – kezeljük tehát párbeszédként. Nyilván egy mondattól még nem leszünk se ballibek, se jobblibek, se semmik, ezt tudjuk – de nem is szeretnénk. És mivel a cikkíró fentebb taglalt reményei – véleményünk szerint – túllépnek az objektív kritikaírás keretein, mindenképpen szerettünk volna reagálni rá.
Igazából ennek szólt a kommentünk. Köszönjük a megértést ezzel kapcsolatban!
Hmmm… lehet a büszkeségem látja kárát, de… ki a fene az a Vidnyánszky? 😉
@ijontichy: : ) Nem olyan para ez. A Nemzeti Színház jelenlegi igazgatója, illetve a Kaposvári Egyetemen övé a harmadéves színészosztály.
@k2szinhaz: A szmájliknak nagyon komoly jelentést tulajdonítok a Neten. Szerintem van is nekik. „But now I might be mistaken, hmm, hmm… Have Mercy!”
@k2szinhaz: Kaposváron végeztetek, akkor Vidnyánszki a tanárotok, ugye?
@k2szinhaz: Ja, meg a művészeti rektorhelyettes. Is.
@zsazsu4: Nekem meg muszáj nyelvnácinak lennem, bocs. 🙁
@k2szinhaz: Jajj, ez már szőrszálhasogítás de…: „Megérdemlik, és ha esetleg így volt, akkor ők erre baromira büszkék”
Remélem, esetleg. Még hogyan puhítsam tovább? Szóljak esetleg Ivan Vasziljevicsnek, hogy ő írja át? 😀 Hogy tutira olyan objektív legyen, mint ide Lacháza?
Nem vagyok cikkíró, csak színház- függő. Utálok darabokról írni, mert nem tudok írni. Viszont muszáj írnom, ha valamit jó látok.
Vidnyánszkyt meg szeretem ekézni és kész. Van miért. Ha van időd, kedved keress rá itt a blogon.
Innen üzenjük Schilling Árpádnak, hogy tessék elmenni megnézni a K2-őt!
@ijontichy: gyorsabb voltam és nálam van a nagy piros gomb is 🙂
@zsazsu4: Elnézést tehát a szőrszálhasogatásért. Felhívni a figyelmet arra hogy esetleg félreérthető egy mondat, talán nem probléma. Gondoljuk mi. De annak valóban nem néztünk utána, hogy mennyire objektív az oldal vagy mennyire nem. Csak más az, ha a k2 kapcsán ekéz valaki valakit, vagy pusztán a kritikában.
Nyilván helye van annak, hogy valaki leírja, hogy „a Züfec tetszett és egyébként nekem Vidnyánszky Attila jutott eszembe róla, mert utálom és büszke vagyok rá.” Mindenkinek szíve joga leírni, amit gondol. Ettől még az előadás nem kifejezetten Vidnyánszky-ellenes, hanem sokmindenkiellenes, ha már. És ezt, manapság fontos leírni, mert hamar kialakulhat egy olyan megítélése a produktumnak, ami nem egyezik az alapelvekkel, melyek mentén létrejött a produkció.
Ugyanakkor egy olyan fórumon, ahol mondjuk Schilling Árpádot ekézik – mert van miért -, ugyanúgy leszögeznénk, hogy nem volnánk büszkék arra sem, ha ő utálna minket. Szóval, csak annyit kérnénk, hogy bárki ekézése ne a mi nevünk alatt történjen meg. Illetve ne úgy, hogy minket bármilyen formában bevon bárki – még hihetik azt, hogy egyoldalúan akarunk ekézni mi is bárkit. Ezt tapasztalatból írjuk, sajnos.
Ez szerintünk nem szőrszálhasogatás, pusztán következetes képviselete valaminek, amiben hinni igyekszünk és amiért – többek között – a Züfec című előadás is megszületett. Hol máshol lenne értelme erről beszélni, mint az előadásról szóló írás mellett?
Amúgy üzenjük mindenkinek, hogy jöjjenek nézni! Meg akár beszélgetni utána! Egészen jó a Szkénés büfé!
u.i.: ha utálsz darabokról írni, miért írsz? az mindenesetre jól esik, hogy ezt jónak láttad. de ez más téma. egy előadásról való írásban személyeskedni egy csapattal kapcsolatban nem szerencsés, illetve nem túl etikus, szerintünk. szóval utálj bárkit, nyugodtan, csak ez legyen külön mondat attól, hogy mi van a k2-vel, hiszen erről nem tudhatsz semmit. köszönjük még egyszer!
@zsazsu4: Nyilván abban is tévedtél, hogy a mai Magyarországra asszociáltál. Ez a darab objektíven Moszkváról szól, Sztálinról és a bolsevizmusról.
Na, én se fogok tőled több szinházkritikát olvasni.
@jotekony koc: Nem a tanárunk, minket az „új érában” érkezett tanárok közül senki nem tanít, tanított.
@jotekony koc: a darab objektíven kíván szólni a mai Magyarországról.
@zsazsu4: Off Megadom magam. A Nagy Piros Gomb ellen senki sem tehet semmit 😉 On
BTW. a K2-nek meg kívánok K2-i magasságokba jutást (ami a sikert illeti). Ha legközelebb arra járok igyekszem megnézni.
@ijontichy:
Köszönjük szépen! És várunk szeretettel! Az idei évadban május negyedikén lesz utoljára.
@k2szinhaz: Mondom, azért utálok, mert nem tudok kritikát írni. Ha tudnék, leírtam volna szépen, hogy egészen kiemelkedő alakítások vannak benne. Olyan őszinte játék, amit csak fiataloktól lehet látni. Ugyanakkor vérprofi, az első jelenet zenés betétje hibátlan, a keményen dolgozó kisember pék pedig zseniális.
És ha húsz évvel fiatalabb lennék, rögtön belezúgnék Rózsa Krisztiánba.
Szmájli
Ha lehet, egy színházi előadás megjelölésére ne használjuk az objektív szót. Amennyire tudom, ez önellentmondás 🙂 Mondjuk sajnos nem fogom látni a darabot, így csak elképzelni tudom (a regényt ismerem), de ami a fentiek alapján jelzőként megfogalmazódik bennem, az inkább a kiegyensúlyozott, vagy az elkötelezetlen. Egy előadás szerintem szükségszerűen szubjektív. Mindenesetre gratulálok látatlanban is hozzá 🙂
@zsazsu4: Pedig attól erre máris színházi kritikus lettél……
Ráadásul eredményes, az alábbiak szerint mindenképpen:
1 Én megnézném habozás nélkül a „nemkritikád” alapján.
2 Az érintettek is olvassák a „nemkritikát”
@k2szinhaz: hallottam a jútyúbon – egy Tompa Andrea által rendezett beszélgetésen-, hogy a köv. kb. 10 évet a vmiféle nézőbázis kiépítésére fogjátok használni. Rám is számíthattok ebben, főleg ha marad a sokféleség, ezen a színvonalon. (mondjuk a nézőművészeti főiskolát figyelemhiányos nagyapó szakon végzett énemnek néha kicsit túl sok a 2ésfélóra egybe’, de persze ez legyen a legnagyobb baj.)
@zsazsu4: Nem szőrszálhasogatás, ha az érintettek kikérik maguknak, hogy saját reményeidet állításként nekik tulajdonítod. Egyszerűen csak elnézést is kérhettél volna. Az pont nem sikerült.
Amúgy a gondolatmenet, miszerint ha neked tetszik egy előadás, akkor nekik nem, és akkor ebből következik, hogy téged is utálnak, viszont erre büszke vagy és különben is nálad van a nagy piros gomb…, nagyon jellemző.
Ezt szűrted le az előadásból?
(Az meg már tényleg csak a hab a tortán, hogy valaki, aki az előadást sem látta, megnézni sem fogja, kioktatja az alkotót, hogy milyen jelzőt használhat a saját alkotására…)
@teevee: téged nagyjából Párizsban egy üvegbúrában kéne őrizni, mint SI-morálmértékegységet.
@teevee: Nos, ha a zárójeles megjegyzés nekem szólt, nem kioktatásnak szántam. Örülök az előadásnak, megnézném, ha tehetném, és drukkolok a K2 Színháznak. Viszont nem gondolom, hogy a színház jelenlévő képviselője szükségképpen nyelvész, illetve hogy egy netes vitában mindig mindenki a legpontosabb kifejezést használja. A saját szakmámból kifolyólag úgy vélem viszont, hogy számos konfliktus fő oka a félreértés, aminek nyelvi oldala is szokott lenni. Ezért ha lehet, igyekszem tisztázni legalább a nyelvi jellegű bizonytalanságokat egy diskurzusban. Tudd be szakbarbár bogárnak. Amúgy természetesen mindenki szabadon használhatja az objektív kifejezést, csak szerintem egy jellegénél fogva szubjektív műalkotás esetében félrevivő.
@teevee: ööööönajhjgergzlnnglrztuowéfhméosm
@zsazsu4: Moderáljátok ki k2szinhaz-at.
@Alfőmérnök: Aztán miért?
@zsazsu4: Mert nem lennének rá büszkék, ha utálná őket Vidnyánszky.
@Alfőmérnök: haha
@zsazsu4: Szerintem ezt kellet volna írnod:
„Megérdemlik, és ha esetleg így volt, akkor REMÉLEM, ők erre baromira büszkék.”
Az eredeti mondatottal ugyanis róluk állítottál valamit (ami – mint kiderült – az első feltételezés teljesülése esetén sem igaz), pedig te csak egy óhajodat szeretted volna közölni (gondolom).
@Alfőmérnök: Értettem, legközelebb igyekszem a megfelelő összetett mondatot használni- amennyire szerény képességeim engedik. 🙂
@zsazsu4: Nem a megfogalmazáson kéne változtatni, hanem a gondolkodásmódon.
Miért kéne büszkének lenni rá, ha valakit utál Vidnyánszky? Ez max. akkor lenne indokolt, ha egy tehetségtelen senki lenne. De nem az, ezt még az ellenfelei is elismerik a szakmában. Persze neki is vannak emberi hibái, meg művészi melléfogásai.
Arra azért kíváncsi leszek, milyen érvekkel fogjátok bojkottálni a mitemet, ezt a kb. világszínvonalú fesztivált, amit a regnálása első évadában rittyentett Vidnyánszky? Mindegy is, leszarom, én már megvettem a jegyeimet a kedvenceimre. 🙂
@Alfőmérnök: Vidnyánszky elefántként mozgott a magyar színházi élet porcelánboltjában, és vannak, akik ezért nem fogják megdicsérni, amikor Orbán Viktor távozik a hatalmat gyakorlók sorából. ez független attól, hogy milyen rendező.
@jotunder: Azért a „milyen rendező” kérdéshez hozzátenném, hogy láttam mostanság az Erkelben a Háry-t amit V rendezett. Speciel én szeretem az operát is, Kodályt is, a Háry-val is békében vagyok, de ez a rendezés annyira ordenáré vacak volt, hogy ha nem lett volna szociális kényszer, úgy otthagyom, ahogy kell. Így némán szenvedtem és a végén még meg is kellett köszönnöm a jegyet. Tragikus volt. Mindenkit óva intek.
semmelweis.hu/hirek/files/2015/02/Hary_Janos_2_1.jpg
http://www.opera.hu/data/opera/program/2407/PHP_7542.jpg.1200x630_q85_crop-smart_upscale.jpg
Hát így.
@jotunder: Arra még várnotok kell.
@ámbátor: Alföldi nem rendezett szart?
@Alfőmérnök: nekem van időm.
@Alfőmérnök: Ezt a kérdésed egyáltalán nem értem. Mi köze Alföldinek (vagy bárki más bármilyen jó vagy rossz rendezésének) ahhoz, hogy V milyen rendező, vagy hogy épp a Háry hogy sikerült neki?
@Alfőmérnök: de ne egy jegyet vegyél bébi, hanem százat és még ezeret! Ha mindenki vesz még száz jegyet, akkor elfogy az összes jegy. És nem kell iskolásokkal és közszínházjárómunkásokkal feltölteni a nézőteret.
te kis seggnyalók pártját fogó baljobbkonzlib.
Na pá.
@Alfőmérnök: te nem leszel megbudaigyuszizva, nem kell sietni.
ez szinte biztos.
(mondjuk csak szinte.)
@Alfőmérnök: Eltekintve attól, hogy a bojkottról való kérdésed elmebeteg, indokolatlan és rossz a ragozása (tudod, én egyedül vagyok idebent) mégis:
az hogy VA 200 milliót kapott a MITEM-re, miközben a független színházak kettesével halnak meg naponta, 3-4 millió meg nem ítélt támogatás miatt… ezt elég oknak tartod arra, hogy morogjak picit?
@zsazsu4: én még mindig nem értem a problémád, itt:
http://www.youtube.com/watch?v=sJFPbcj7vZg
is csak egy egész picit szidják.
szinte dicsérik.
@OoOoOo: az ÉN problémám? Bárcsak az lenne…