A Gadi Taub-ügyről
Gadi Taub izraeli konzervatív (volt baloldali) történésszel (regényeket és forgatókönyveket is ír) szerződést bontott a Haaretz nevű baloldali/liberális lap. Szilvay fajtestvér rögtön őrjöngeni is kezdett (miért ütik bele a nyilasok a zsidók ügyébe az orrukat, azt nem tudom). Izraelben nagy tüntetések vannak az igazságügyi reform miatt, ami jelentősen csökkentené a Legfelső Bíróság jogkörét. Taub lelkes támogatója a reformoknak és…. elfogadott egy vendégkutatói meghívást az orbánista MCC-n. Ez csak a körítés.
Ami a vicces, az Gadi Taub egy csütörtöki mondata, amiben egy hatalmasat sikerült „zsidóznia”, legalábbis az én kisvárosi magyar zsidó etnikai szempontomból.
” The old left-leaning Ashkenazi elite has thus managed to prevent full democratization, a task that has now fallen to Netanyahu.”
Erre varrjon gombot Szilvay fajtestvér…
<div class='sharedaddy sd-block sd-like jetpack-likes-widget-wrapper jetpack-likes-widget-unloaded' id='like-post-wrapper-192691293-16530251-67e405c1f02cf' data-src='https://widgets.wp.com/likes/?ver=14.1#blog_id=192691293&post_id=16530251&origin=www.orulunkvincent.hu&obj_id=192691293-16530251-67e405c1f02cf&n=1' data-name='like-post-frame-192691293-16530251-67e405c1f02cf' data-title='Like or Reblog'><h3 class="sd-title">Like this:</h3><div class='likes-widget-placeholder post-likes-widget-placeholder' style='height: 55px;'><span class='button'><span>Like</span></span> <span class="loading">Loading...</span></div><span class='sd-text-color'></span><a class='sd-link-color'></a></div>
Egyáltalán mi szükség van független professszionális igazságszolgáltatásra? A népbíróságok is milyen jól beváltak annó… Sőt, elég a népharagra hagyatkozni az ítélkezésben…
@Bogomil: Taub konkrétan azt is írta, hogy a választás valójában esküdtszéki tárgyalás volt és Netanyahut felmentették. mindazonáltal, Izrael egy végletesen megosztott ország (amelyik azonnal egy teljesen egységes országgá válik, ha támadás éri, ebben különbözik a kamunacionalista Magyarországtól). én meg sem próbálom megérteni. amikor ott voltam, néha azt éreztem, hogy ez kicsit az én hazám, néha meg azt, hogy mit keresek én itt.
Mert Orbán is milyen faszán demokratizálta Magyarországot? Ge? (Teszem hozzá bajorul.)
.
Azért én nagyon óvatosan szólalnék meg izraeli ügyekben. Olyan bonyolult vallási/politikai/ideológiai/identitási viszonyok vannak ott, hogy aki ott él, az is elfogult valamilyen irányban, ezért nem látja a big picture-t. Legfeljebb néhány külföldi profi újságíró vagy kutató képes ilyesmire (nálunk Gadó János, Szombat; ilyen még Novák Attila történész, egykor kulturális szakdiplomata az izraeli nagykövetségen).
.
Van amit persze én is tudok. Pl. azzal kapcsolatban, hogy az általad idézett ürge nekimegy az askenázi elitnek. Ugyanis az alapító atyák/anyák mind askenáziak voltak. A szefárdok jóval később kerültek a képbe. Ennek gyökere, hogy az eredeti diaszpóra (szétszórattatás, babiloni fogság, később rómaiak üldözése) két irányban ment: egyikből lettek a szefárdok, másikból az askenáziak. A mai Izraelben az askenázoknak és a szefárdoknak külön főrabbija van. És akkor még nem is beszéltem az afrikai eredetű, nem feltétlenül besorolható alijázókról, valamint a nagyobbrészt ateista, de legalábbis szekuláris szabrékról (akik ma már a népesség többségét alkotják).
.
Úgyhogy az, hogy valaki gyalulja az askenázi elitet, önmagában semmit sem jelent. Az sem, hogy valaki egy askenázi, szefárd, vallásos cionista, vallástalan cionista stb. párt híve; mivel ezek keresztül-kasul szövik az izraeli politikát. Maga Netanyahu, akinek Orbán jó haverja és példaképe, szabreként született Tel Avivban, ám az apja, Benzion Lengyelországban; ő askenázi volt, vallástalan, míg az apja rabbi. Netanyahu valszeg szintén nem igazán vallásos, viszont a legszélsőségesebb vallásos pártokkal szövetkezik (nem csak most, de korábbi minelnöksége idején is).
.
Nem folytatom, mert nem szeretném, ha azt hinnéd, hogy kioktatlak. Csak jelezni akartam, hogy egyébként jogos és magyarországi eredetű indulatok alapján nem érdemes leegyszerüsíteni az izraeli politikai és ideológiai viszonyokat.
.
” full democratization ”. Ez, amit Orbán is így gondol, a demokrácia az a politikai többség akarata. Fékek és ellensúlyok, hatalmi ágak szétválasztása az nincs benne. Tekintve, hogy Izraelnek nincs alkotmánya, így nem lehet benne a hatalmi ágak szétválasztása sem. A liberális demokráciában teljesen abszurd az a javaslat, hogy a parlament felülírhatja (noch da zu egyszerű többséggel) a bírósági döntéseket, mint azt Netanyahu szeretné. Orbán számára nem az, bár még nem tartunk ott.
@Vidor Ferike: Hogy a viharba ne tartanánk ott. Hányszor de hányszor volt már olyan, hogy egy kényelmetlen ítélet kapcsán, vagy csak annak lehetöségét látva, a parlament rögtönítélö törvényhozásba kezdett, feltétlen beleírva az új jogszövegbe, hogy a törvény a kihirdetésekor lép hatályba és azt a már folyamatban levö ügyekben is alkalmazni kell.
Én nem nagyon követem az izraeli politikát, de amikor olvastam, hogy most szélsőjobboldaliak (is) kerültek ott hatalomra, akkor elgondolkodtam, hogy milyen lehet a szélsőjobboldal antiszemitizmus nélkül. De úgy látom, valahogy ezt is megoldják. 🙂
Hiv.: @nyulambator:
Na nem. Persze, a visszamenőleges törvénykezés, az AB lenyúlása, az egykor még érdemi tényező AB által alaptörvény ellenesnek minősített törvények alaptörvénybe írása valóban rémes. Azonban a hatalmi ágak szétválasztásának formális megszüntetése az a Rubicon átlépése. Amit súlyában ehhez hasonlítani lehet a NER-ben az a 3 éve tartó rendeleti kormányzás.
Hiv.: @Vidor Ferike:
Az a helyzet, hogy 7 éve van már válsághelyzeti, veszélyhelyzeti kormányzás, nem 3.
Ugye, hogy repül az idő ?
https://hu.wikipedia.org/wiki/T%C3%B6meges_bev%C3%A1ndorl%C3%A1s_okozta_v%C3%A1ls%C3%A1ghelyzet
.
@excombo:
.
Hát erre utaltam fentebb, hogy számunkra nagyon bonyolultak és időnként érthetetlenek az izraeli viszonyok.
.
Ott szélsőjobbosnak tekintik az ultraortodoxokat, akik Izrael létezését sem ismerik el, mert a Biblia szerint majd ha eljön a Messiás, akkor teremti meg Izraelt; ezért nem is hajlandók katonáskodni, világi iskolákat fenntartani, csak élni az ottani adófizetők pénzén. De szélsőjobbosok a több mint 200.000 lakosú arab Hebron enklávéjában lakó (amerikai eredetű) zsidók, akik kb. 600-an vannak, és nem hajalndók máshová menni; őket őrzi az izraeli hadsereg.
.
Azután szélsőjobbos volt az a zsidó terrorista, aki a hebroni Makpéla barlangnál (amely mind az iszlám, mind a judaizmus szent helye, mert ott vannak eltemetve az ősapák és ősanyák: Ábrahám, Rebeka stb.) 1994-ben lemészárolt kb. 30 imádkozó arabot, és kb. 130-at megsebesített.
.
És szélsőjobbosok azok is, akik sem a kétállami megoldást, sem a Palesztin Autonómiát nem ismerik el. És így tovább.
.
Hiv.: @Vidor Ferike:
„Azonban a hatalmi ágak szétválasztásának formális megszüntetése az a Rubicon átlépése.”
A Lókupec diktatúrájának (egyébként a modern kor szinte összes diktatúrájának is) egyik fontos jellemzője, hogy formálisan megőrzik a különféle hatalmi, törvényhozó intézményeket, de azokat a gyakorlatban elfoglalják, direktben ők irányítják. Mogyoróországon ez már 10 éve megtörtént, azóta egyszemélyi diktatúra van. Rubicon ide vagy oda.
@hakohen: ez a jó angliában…. magyarországon néha idegennek érzem magam a zsidóságom miatt, izraelben elég gyakran éreztem magam idegennek a spéci magyarzsidóságom miatt, itt meg mindegy, köszönsz a buszsofőrnek amikor leszállsz, máris brit vagy.
@hakohen:
„…nem érdemes leegyszerüsíteni az izraeli politikai és ideológiai viszonyokat”
Nem mintha a magyarországi helyzet egyszerű lenne. 10-15 évvel ezelőttig a magyar nacionalizmus első és legfontosabb tantétele nagyjából az volt, hogy „magyar az, akinek fáj Trianon”. A magyar nacionalisták életre szóló programnak tekintették az elcsatolt területek gyászolását, a határon túli magyarok sorsáért érzett aggódást, dacból is Felvidéknek nevezték Szlovákiát, Erdélyre vallásos áhítattal kb. Jeruzsálem szerepét osztották, sokuk határrevíziót követelt, és büszke volt arra, hogy vagy személyesen harcolt valamikor a ruszkik ellen, vagy olyan ember gyereke/unokája, aki harcolt a ruszkik ellen, vagy legalábbis ország polgára, amely harcolt, majd fellázadt a ruszkik ellen. Ma egy magyar nacionalista szégyelli, hogy olyan ország polgára, amelyet a ruszkik ügynöke vezet, és kezdi átértékelni Trianont, hiszen Trianonnak köszönhetően mégiscsak akad a Kárpát-medencében hozzávetőleg egymillió magyar, akik felett nem basáskodhat Moszkva budapesti helytartója. (Magától értetődik, hogy nem tekinthető magyar nacionalistának sem a szóban forgó helytartó, tehát Orbán, sem a wannabe helytartó Toroczkai. Mindkettő a ruszkik ügynöke, csak míg az előbbi nem veri ezt nagydobra, az utóbbi teljesen nyíltan az.)
Én nem vagyok magyar nacionalista, de ismerek magyar nacionalistákat, és tőlük tudom, hogy hánynak a Fidesztől is, a Mi Hazánktól is.
Hiv.: @annokkk:
Arra én is emlékszem, hogy a migrációkor bevezetett veszélyhelyzet már ilyen régen érvényben van, mindmáig. Azonban azt hiszem, hogy ez jogilag különbözik a COVID/háború miatti vészhelyzettől. Talán (?) abban, hogy ezek miatt bármit lehet rendeletileg szabályozni (pl. pedagógussztrájk, költségvetés), míg a migrációs veszélyhelyzet miatt csak az ahhoz ténylegesen kapcsolódó ügyeket. Fleck Zoltánnal olvastam mostanában egy interjút, aki jogászként nálam jobban ért ehhez, és ott csak a 3 évről volt szó.
https://hirklikk.hu/kozelet/fleck-zoltan-nem-kormanyvaltasra-van-szukseg-hanem-az-egesz-rendszer-cserejere/410447
Hiv.: @ipartelep:
Felsoroltam én is néhány dolgot erre vonatkozóan. Viszont az EU-ban nem lehetne ilyen törvényt elfogadni, még ha OV szívesen is venné.
Hiv.: @Vidor Ferike:
Sándor Zsuzsa is jogász. Én meg őt olvastam..
https://24.hu/belfold/2023/01/22/veszelyhelyzet-migracio-pandemia-haboru-rendeleti-kormanyzas-sandor-zsuzsa-velemeny/
@jotunder: Belinkelem a cikket, amiből idéztél, mert talán még több is van benne, mint az idézett mondatban; lényegében a liberális demokrácia intézményrendszerének teljes tagadása, a közvetítések, intézmények és formális eljárások nélküli populizmus felmagasztalása, a független ellensúlyok és ellenőrző szervek (negatív értelemben vett) bürokráciakénti minősítése. A cikkben leírt elvek alapján igen könnyű eljutni a plebiszciter vezérdemokráciáig, amiként egyébként Max Weber nyomán Körössényi leírja az Orbán-rendszert (is)…
És természetesen ez lesz az igazi demokrácia, amiért Bibi most harcol.
https://www.tabletmag.com/sections/israel-middle-east/articles/struggle-israel-democracy-netanyahu-supreme-court
Hiv.: @annokkk:
Írok két linket. Valahogy úgy van, ahogyan sejtettem. A COVID/háború -ra való hivatkozás gyakorlatilag minden területen szabad kezet ad a kormánynak a rendeletalkotásra, míg a migrációs válsághelyzet sokkal szűkkörűbben. Persze, ez részletkérdés, mert 1 nap is sok, nemhogy évek.
https://hu.wikipedia.org/wiki/Felhatalmaz%C3%A1si_t%C3%B6rv%C3%A9ny_(Magyarorsz%C3%A1g)
https://hu.wikipedia.org/wiki/T%C3%B6meges_bev%C3%A1ndorl%C3%A1s_okozta_v%C3%A1ls%C3%A1ghelyzet
Hiv.: @Vidor Ferike:
Azért a migrációs válsághelyzetre hivatkozva bemehetnek a lakásodba és kirakhatnak onnan, … az is elég tág kör.
De mondjuk a többi kell hozzá, hogy se igazságot írni, se népszavazni, se választásokat rendezni ne lehessen.
Hát, az én izraeli kutató-kollégáim teljesen levertek, sokkal-sokkal levertebbek, mint mi itthon. Nekem az jött le, hogy ez a Netanjahu egy teljesen diabolikus figura, sokkal sötétebb és gonoszabb és károsabb még Orbánnál is. A saját politikai túlélése (na meg a börtön elkerülése) érdekében szövetkezik a legszélsőségesebb pártokkal, az őrült telepesekkel stb., ezzel teljesen kizárja a kétállami megoldást, és egy olyan úton indítja el visszafordíthatatlanul Izraelt, ami teljes zsákutca: a palesztinok totális elnyomásán alapul one-state solution, ami nyilván örökké nem állhat fenn, és nem összeegyeztethető Izrael liberálisdemokrácia-karakterével. A fogalmatlan Szilvay, aki annyit ért ebből, hogy „Netanjahu az izraeli Orbán”, tapsikol neki. (Persze az is tényező, hogy ezek a hülyék néhány éve az amerikai republikánusokat majmolják, akik meg közismerten az izraeli jobboldal nagy támogatói.)
Hiv.: @steinerzsiga:
Eléggé így látom én is. Viszonylag naprakész vagyok a témában, rendszeresen olvasom a Jerusalem Postot, nyilvánvaló, hogy Bibi a saját személyes védelmében akarja behozni, hogy a Knesset felülbírálhassa az ő bíróság általi elítélését. A parlamenti többségért fűvel-fával összefogott, és nem kell jósnak lenni ahhoz, hogy lássuk, hogy az uralma az izraeli-palesztin konfliktus eszkalációjához vezet, ami igen nagy kockázatot jelent a zsidó nép számára. Az ország nagyjából ugyanúgy fele-fele arányban megoszlott politikailag, mint nálunk (meg még sok helyen), és az ellentétek is ugyanolyan intenzívek. A Bibi – Orbán párhuzam is teljesen megáll. Ami nagy különbség, hogy a bal- és jobboldal egyformán fragmentált, viszont az arányos választási rendszer miatt ez kiegyenlíti egymást, nincs szükség egy-egy egységpárt kialakítására.
„Magyarországon virágkorát éli a zsidóság”
https://index.hu/belfold/2023/01/30/zsidosag-antiszemitizmus-rona-tamas-the-wall-street-journal-amerikai-egyesult-allamok-europa/
.
@ijontichy:
.
Hát elég borzalmas az egész index-interjú.
.
Érdemes tudni, hogy Róna Tamás rabbi 2020 óta a Magyarhoni Zsidó Imaegylet (ZsiMA) neológ zsidó vallási szervezet elnöke. Vagyis egy igazi szakadár szervezeté, amelyet ő alapított Schönberger András másik rabbival és Feldmájer Péterrel, aki a MAZSIHISZ legrosszabb korszakát fémjelezte hosszan tartó elnöksége alatt. Évekkel ezelőtt megbukott, és valszeg sértettsége is hozzájárult, hogy csatlakozott a szakadárokhoz.
.
Külön csemege, hogy a zsidóságban a rabbi nem pap, hanem tanító (amint Jézus is az volt). A rabbit (nálunk elvileg, más országokban gyakorlaatilag is) a hitközség alkalmazza, amely egy civil vallási közösség, és élén az elnök (rasekol) áll. A rabbi és a rasekol szerepe és személye élesen elkülönül egymástól. Tudomásom szerint példátlan, hogy két rabbi legyen egy hitközség (amely eufemisztikusan imaegyletnek nevezi magát) elnöke és alelnöke.
.
Persze a lényeg abban van, amit Róna Tamás az interjúban mond. Nyilván ezért is voltál szíves iderakni a linkjét.
.
@hakohen:
Kohn hajótörést szenved, egyedül egy lakatlan szigeten.
Hosszú évek múlva végre kiköt egy hajó. Kohn büszkén mutatja a szigetet,
amit belakott az elmúlt évek alatt.
– Épitettem két zsinagógát. Itt az egyik, ide járok imádkozni.
– És a másik?
– Na oda én be nem teszem a lábam!
Volt egy gimnáziumi osztálytársunk, zsidó, aki egyetem után a Mazsihisz valamelyik szervezeténél lett titkár, vagy irodavezető, vagy hasonló. Azt mondta: szörnyűek, állandóan a civakodás, ketten is képesek három frakciót alkotni.
@DarthVader: : Hmm… ezt én „két magyar, az három párt”-ként ismerem.
Felénk ez a „zsidózás” nem nagyon volt terítéken, csak néha amolyan elszólás (értsd: tkp. ártalmatlan sztereotípia, mélyebb indulat nélkül) szintjén, mint „hülye zsidó/hülye cigány”.
Egy ált. iskolatársam volt zsidó. Ez a tény azonban fel sem merült, tkp. csak már a felnőttkor küszöbén tudatosult bennem, mit is jelentenek apukája karján azok a tetovált számok :-(.
Nade ha már… a kedvenc viccem:
Idős zsidó házaspár üldögél a szobában. Órák telnek el, amikor egyszercsak megszólal a férj.
– Tudod Sára, arra gondoltam, hogyha valamelyikünk előbb halna meg, akkor én elutazom Párizsba.
;-).
@ijontichy:
Három kötet zsidó vicc gyüjteményem van, isteniek:))
(Mondjuk, ők legalább tudnak magukon nevetni. Ha magyarokról születnének ilyen viccek, már pogromok lennének)
.
@DarthVader: @ijontichy:
.
Valamikor a 90-es években volt egy kiváló blog: a Judapest. Alapítója Shadai volt (ez héberül Mindenhatót jelent); sajnos abbahagyta és külföldre migrált. Ott kommentelt a nagyon széleskörű tudással rendelkező Charlie, aki az elmúlt néhány évben az ORZSE rektora volt Vajda Károly néven.
.
Na most a (sajnos, mexünt) Judapest mottója volt, ha jól emléxem: „Két zsidó, három vélemény.”
.
Btw. a zsidó viccek ragyogóak; csak a székely viccekkel hozhatók párhuzamban. A francia szellemességet és a sajátos angol humort nagyon szeretem – de a francia vagy angol viccet nem szokták emlegetni. És igen, a zsidó viccek öniróniája isl egyedülálló. Vannak persze antiszemita vagy antiszemita-gyanús zsidó viccek is, de a többségük nem az.
Hálából egy vicc nektek:
.
Kohn bemegy egy hentesüzletbe és megkéri a hentest:
– Legyen szíves levágni abból a halból egy kilót.
– Na de kedves uram, az nem hal, hanem sertéssonka.
– Kérdeztem én, hogy hogy hívják azt a halat?
.
@hakohen:
Ha már off topic, legyen kövér:
Kohn házasságot tör. A rabbi korholja:
– Hogy tehettél ilyet? Ez bűn! Ugyanolya n mint ha sabbeszkor sonkát ennél!
– Rabbi, próbáltam azt is. Hidd el, nem ugyanolyan.
Zsidók méltatják a csodarabbijukat:
– Orbán Viktor sabbeszkor az utcán talált egy tömött uniós bukszát. Sabbeszkor nem lehet pénzzel foglallozni. De Viktor intett egyet a kezével, erre jobbra is sabbesz volt, minden ismerőse vagyonos, balra is sabbesz volt, minden ismerőse vagyonos, csak ahol ő volt, ott volt péntek, és ő volt koldusszegény.
(De lehet, hogy itt összekevertem valamit….)
Amikor elkezdtem Efrájim Kishon humoreszkeket olvasni, évekig meg voltam róla győződve, hogy nagyrészt a Magyarországon már megírt, csak valamiért kiadatlanul maradt magyar sztorijait héberesítette.
.
@DarthVader:
.
Tényleg összezavartál valamit. OVi-t mindnyájan szeressük, de nem tudom, hogy jön ide?
.
A vicc valahogy így van, ha jól emléxem rá:
.
Egy katolikus és egy zsidó vitatkozik azon, hogy melyikük papja/rabbija tud többet elérni Istenénél.
A katolikus: Mentünk az úton egy szekéren; hát elért egy hatalmas zivatar. Mire a papunk felállt, imádkozott – és láss csodát: balra is zivatar volt meg jobbra is; csak ott nem esett, ahol mi mentünk.
Mire a zsidó: Az semmi! Mentünk az úton egy szekéren; mielőtt hazaértünk volna, beesteledett, és beköszöntött a szombat. Mire a rabbink felállt, imádkozott – és láss csodát: balra is szombat volt meg jobbra is, csak ott nem, ahol mi mentünk.
.
.
@Hottentottenstottertrottelmutterattentäter… usw:
.
Igen is meg nem is. Évtizedekig Izrael legnépszerűbb (és más nyelvekre is lefordított) humoros írója volt. Írásait is az ottani életből merítette.
.
Deviszont. A II. vh. után a Ludas Matyi c. vicclap egyik szerzője lett; úgy hívták, hogy ifj. Hont Ferenc. Viszont volt egy Hont Ferenc nevű színész és az akkori Madách Színház (ma Örkény) igazgatója, aki csak névrokona volt. Ezért illendőségből a fiatalabb személy megváltoztatta a nevét Kishont Ferencre, és ezen a néven írta humoreszkjeit. Tehát már akkor is humorista volt.
.
Majd néhány év múlva alijázott, és az Efraim Kishon név eredetét megírta valamelyik magyarul is megjelent könyvében.
.