Az elvett érték
Eredeti szerző: Pásztörperc
A maszopos-szadeszes budapesti koalíció húsz éves, holnap véget érő tevékenységét összegezve meg kell állapítsuk, hogy nem volt hatékony. Iszonyatos pénzeket költöttek el különféle beruházásokra, miközben nem törődtek a fenntartással, és hagyták lerohadni a meglévő értékeket — legyen szó akár az ingatlanokról, akár az ingó vagyontárgyakról (járműpark pl.). A beruházásokat legyen szó akár az ingatlanokról, akár az ingó vagyontárgyakról (járműpark pl.) — végig botrányok kísérték, több üzleti megállapodás (hidak felújításai, Combino villamosok, Alstom szerelvények, sőt, maga a teljes 4-es metró stb. stb.) szakmailag egyértelműen, sőt, primitíven elhibázottnak bizonyult, és valahogy mindig a fővárost érte tetemes anyagi kár. Felelősségre egyikért sem vontak senkit, de közben látványosan meggazdagodott a főváros több vezetője (hangsúlyosan közéjük értve magát a főpolgármestert).
Nem, még utalni sem szeretnék olyasmire, hogy ne lettek volna botránymentes, célszerűen tervezett és jól végrehajtott beruházások. Voltak ilyenek. De a kimúló koalíció nem ezzel írja be nevét a történelemkönyvbe, hanem a közgazdaságtan forradalmi megújításával. Tevékenységük emblematikus jellemzője egy új közgazdasági alapfogalom: az elvett érték megteremtése.
Az elvett értéket pont úgy állítjuk elő, mint a hozzáadottat: veszünk egy csomó mindenfélét, és összedolgozzuk őket, új minőséget állítva elő. Már Arisztotelész megírta, hogy az egész több, mint a részek összessége, és ez számtalanszor beigazolódott azóta. Egészen Demszky Gáborig. Demszy az, akinek sikerült olyan egészeket teremtenie, amelyek kevesebbek részeik összegénél. Beosztottai szorgos munkával, időt és fáradságot kímélve, nap mint nap rontottak valamit a város állapotán. Nem hibákkal, nem tévedésekkel: akarva, emelt fejjel, az igazak hitével. Az eredményt láthatjuk.
Megelégszem két példával: az utak és a buszok kijelzőinek állapotával. Nem mintha nem lennének még ilyenek zucatjával, de negem ezek bosszantanak a leginkább.
A világ boldogabb részein a városokat úgy fejlesztik, hogy egyebek között könnyebben átjárhatóvá teszik őket. Egyenesítik, szélesítik az utakat, több szinten közlekednek; mindent megtesznek annak érdekében, hogy a város könnyen átjárható legyen. A hálózatba szervezett közlekedési rendszer belépő pontjain parkolókat alakítanak ki, hogy ezekben az autóval érkezők átszállhassanak a tömegközlekedés járműveire. Ha meg akarják változtatni a városi forgalomban részt vevő közlekedési eszközök arányait, célzottan fejlesztenek az elterjeszteni kívánt jármű közlekedését segítve. A (bel)város körül, de közvetlen közelében elkerülő utakat építenek ki, hogy a várost átszelni kívánók a némileg hosszabb úton ugyan, de jóval gyorsabban juthassanak el céljukhoz.
Budapasten mindezidáig a fejlesztők fő tevékenysége az átjárhatóság nehezítése volt. Sávokat vettek el, járdaszigeteket építettek be, kanyargósítottak, hogy a város minél nehezebben átjárható legyen. A feléből-harmadából összállt rendszer belépő pontjaira tervezett parkolókat („takarékosságból”) meg sem építették, illetve építik (Kelenföldi pu.), a meglévőket pedig fizetőssé alakították (Népstadion). Mivel állítólag csökkenteni akarják a személygépkocsik arányát, minden lehetséges módon (a fentieken túl a sarkokon a járdák kanyarodást gátló kiszélesítésével, forgaloszabályozó intézkedésekkel stb.) gátolták, lassították azok közlekedését. Az M0 elkerülő utat viszont — állítólag néhány tucat ember tiltakozásának hatására — több kilométerrel kijjebb vitték. Ezzel gazdaságtalanná tették használatát sok, a városon átkelni kívánó autós számára. Az átvezető szakaszt ráterelték az M5 autópályára, ami nem bírja a terhelést, rajta rendszeresen fél órás sorok alakulnak ki.
Az átalakulások fő nyertese egyértelműen a műkő-lobby. A hagyományosan, fugázás nélkül, szorosan illesztve, homokba lerakott bazalt macskakövet laposabb, kisebb fajlagos tömegű, az úttest középvonalával párhuzamosan lerakott műkövekre cserélték. Ezek mondhatni, pillanatok alatt fordulnak ki helyükről, rosszabb esetben pár hónaponként újra kell rakni őket. A kerékpárutak aszfaltjának ilyen műkőre cserélése valóságos merénylet: az aszfalt sima, a műkő zötyög. A legkülönbözőbb útfelújítások közös jellemzőjelént az átkelőhelyeket kimélyítik, de nem építenek hozzájuk lefolyót: esős időben több, forgalmas kereszteződésen a gyalogosoknak és a biciklistáknak is bokáig érő (nem túzás!) vízben kell átkelniük.
Amikor én piciny gyermek voltam, a villamosok ablakaiban minden két ajtó között volt egy-egy egyszerű alumínium vályú: abba tették be (egy mozdulatta) az alapvető tudnivalókról tájékoztató táblát. Azon rajta volt a járat száma (jó nagy, az utca túloldaláról is olvasható számokkal), valamint a megállók sorrendje. A gyászos emlékű koalíció regnálása alatt ezeket először is ezekre a sárga pöttyös kijelzőkre cserélték. Ezek csak számai csak szemből, kedvező világításban olvashatők le. Mivel a régi táblákat leselejtezték, tartóikat leszerelték, a rövid buszok több mint felének oldalán semmi sem közli velem, hányas a járat. Olvasok a megállóban, befut a busz. Felkapom a fejem, de az eleje már elment mellettem. Előre kell szaladjak, hogy megnézzem, hányas — mármint ha működik a kijelző. Ezek a szerkezetek ugyanis — mint minden, amiben sok a mozgó alkatrész — gondos, állandó karbantartásra szorulnának Ennek hiányában mintegy egyharmaduk rossz; téves tartalmakat jelez.
A sárga pöttyösek csődjét alighanem belátva a BKV újabb nagy beruházással egy csomó járműbe azoknál jóval kisebb, de mozgó alkatrészt már egyáltalán nem tartalmazó, piros pöttyös elektronikus kijelzőket épített be. Ezeken lényegesen kevesebb információ fér el egyszerre, és azt is igen céltudatosan adagolják. Befut a villamos a magállóba, és én (a fenti esethez hasonlóan) későn kapom fel a fejem, tehát nem tudom, hányas jött (oldalról nem látszik). Fölszállok, és a kijelzőre meredek, az azonban nem vált: amíg a megállóban van, kizárólag annak nevét hajlandó mutatni (az egyetlen olyan információt, amit fölszállva egészen biztosan tudok). Aztán elindulok, és előbb-utőbb megtzdom, jófelé megyünk-e — nos, ehhez nem kell a kijelző, magamtól is látom, hogy kanyarodunk-e.
A piros pöttyösek csődjét alighanam belátva a BKV rászokott arra, hogy a régihez hasonló nagy, vacak, hajlékony műanyag táblákat dugdosson a járművek ablakaiba (mert vályújuk, az nincs). Ezekről a táblákról megtudhatjuk, mi a járat száma, és még a két végállomás is rajta van. A három beruházás összesített eredménye tehát a következőképpen néz ki:
* csökkent a közölt információ;
* romlott annak elhelyezése.
<
p style=”text-align: justify”>Unokáink is fizetni fogják…
<div class='sharedaddy sd-block sd-like jetpack-likes-widget-wrapper jetpack-likes-widget-unloaded' id='like-post-wrapper-192691293-16517123-684b20490aa49' data-src='https://widgets.wp.com/likes/?ver=14.1#blog_id=192691293&post_id=16517123&origin=www.orulunkvincent.hu&obj_id=192691293-16517123-684b20490aa49&n=1' data-name='like-post-frame-192691293-16517123-684b20490aa49' data-title='Like or Reblog'><h3 class="sd-title">Like this:</h3><div class='likes-widget-placeholder post-likes-widget-placeholder' style='height: 55px;'><span class='button'><span>Like</span></span> <span class="loading">Loading...</span></div><span class='sd-text-color'></span><a class='sd-link-color'></a></div>
A „pöttyös” kijelzők egyetlen „előnye”, hogy a gyakori és ötletszerű járat átalakítások – átszámozások alkalmával nem kell több száz táblát újragyártatni (nem csak átfesteni!:), hanem elég a szoftvert felülíratni…
Amúgy a folyamatos átszervezések esetében nekem mindig az a gyanúm, hogy az elkövetők prémiumot vesznek fel a sikeres bolygatásért (aztán legközelebb ugyancsak jó + pénzért csinálják vissza v. még továbbra)
Először is az elvett érték közgazdaságilag nem új fogalom, legfeljebb nem így nevezik. 🙂 Mivel a hozzáadott érték a munkaerő költségének és a vállalati nyereségnek az összege, természetes módon lehet negatív. Nekem számos kollégám van és volt, akik hozzáadott értéke negatív számmal írható le.
Budapest közlekedésfejlesztési nyomora – Demszky és a koalíciós városvezetők inkompetenciáján és korruptságán kívül – a kétszintű városirányításnak is köszönhető. Tök jó ötlet például a P+R, csak ha az R-t a főváros költségére alakítják ki, a P-t meg a kerületére, és nem tudnak megegyezni (miért tudnának? csak azért mert mindkettő ballib? ha mindkettő fideszes lesz, meg fognak tudni egyezni?) – akkor ott nem lesz P+R.
Az ignoráns közlekedési szokásaid következményeiért pedig ne a BKV-t hibáztasd. Ha felszálltál a villamosra és szokásod szerint az újságot bújva nem figyelsz, hol állt meg a villamos, és a környéket sem ismered (fogadjunk), akkor az egyetlen információ, amit biztosan tudsz, hogy melyik villamoson vagy. Akkor meg ugye milyen jól jön a megálló neve. 🙂
@Kettes: Nem szép dolog IRL információkat kiteregetni. Nagyon-nagyon nem szép. Mondhatnók, csúnya… (8-I)E
Mondjuk demszkiről sokat rosszat mondhatunk, de ez a látványos meggazdagodás kicsit lol.
@mavo: Valszeg nem láttad még olyankor, amikor vadászni jár… Sajnálhatod.
@Pásztörperc:
Meg sem merem kérdezni, hogy kerültél Te a vadászat helyszínére. 😀
@Esik: Hosszútúrát vittem a Baradlába (8-I)E
@Pásztörperc: Demszkyék meg troglobiontákra mentek, sörétessel? 😉
Nem, ők a felszínen… (8-I)E
@Pásztörperc:
Ej, de kár hogy nem festettek vadászat előtt mágikus képeket a barlang falára. Ma rongálás, de néhány elsuhanó évezred, és máris „hozzáadott érték” . 😀
Illés Zoli, hol vagy most, amikor a hazának szüksége van rád? Lapát, gumicsizma, és irány vörösiszapot hányni.
@Kettes: „Megparacsolom vörösiszap, hogy tűnj el innen! Narancssárga iszap, te itt maradhatsz, hogy összetartsd az elszakadt gátat!”
@sajtohuba: „Nem? Akkor azonnali hatállyal le vagy váltva!”
Napi Szíjjártóhoz:
atv.hu/cikk/202003_szijjarto_ujabb_szocialista_csalas?source=hirkereso
Ehhez már kellett már vagy fél liter erjesztett narancslé elfogyasztása is – éhgyomorra.
@sajtohuba: Szerintem nem, a nyilatkozónak nincsen szüksége tudatmódosító szerekre ahhoz, hogy ilyesmiket mondjon.
@tollaszerge: SZVSZ igen, csak ő ezt nem tudja. A jelenlegi tudatával legalábbis igen elégedetlen vagyok, és ha jól látom, így van ezzel a művelt közvélemény bő 80 %-a. Írjunk elő kötelezően beszedendő tudatmódosító szereket Matolcsynak! (Meg Illés Zolinak is, de vele vmikor külön kívánok foglalkozni…)
@Pásztörperc: A FIDESZ a demokráciák történelmének egyik legnagyobb győzelmét aratta ilyen Szijjártó féle szövegekre építve. Van valamiféle titkos üzenet a halandzsa mögött, ami bejön. Lehet, hogy fel kell gyorsítani, vagy le kell lassítani, vagy szűrni kell bizonyos hangokat.
@jotunder: Nem, a Fidesznek ehhez a győzelemhez mindössze annyi köze van, hogy ha ezek a Szijjártó-féle szövegek nem lennének ennyire szélsőségesek, akkor ezt az eredményt négy évvel hamarabb „érhették” volna el. (Idézőjelek azért, mert mindazzal, amit csináltak, csak rontottak rajta.) A Medgyessy-Gyurcsány korszak ezt a népítéletet már 4 év alatt bőségesen kiérdemelte — de hát ezek a fiúk olyan iszonytatóan gyengék és olyan szélsőségesen ellenszenvesek, hogy akkor a többség úgy gondolta, hogy ezt azért már mégse… csak aztán jött négy még elrontottabb év, amiből nyilvánvalóvá vált, hogy a szociknál kártékonyabbak még a tökhülyék se lehetnek.
Mit tesz isten, idáig nem is voltak azok.
@jotunder: A FIDESZ legutóbbi győzelmét nagyon nagy mértékben köszönheti annak, hogy az MSZPből már mindenkinek nagyon elege volt. Ennek mellékhatása, hogy egyelőre mondhatnak/csinálhatnak akármit, népszerűek lesznek. Sajnos ennek megvan az a veszélye, hogy azt hiszik azért népszerűek, amit mondtak/csináltak, és azt folytatják.
@Pásztörperc: Egyértelműen a nyugdíjasok masszív támogatásával nyert 2002-2006-ban az MSZP. Egyszerűen a közvéleménykutatási adatokból következik. A nyugdíjasok között toronymagasan vezettek, és jól álltak a közalkalmazottaknál is. De a válság miatt először jöttek az austerity measures, ugye, aztán ell kellett venniük a tizenharmadik havi nyugdíjat és a tizenharmadik havi bért, és ez elég volt ahhoz, hogy boruljon minden. Az emberek nagyon nagyon nem úgy gondolkoznak mint te, sokféleképpen gondolkoznak, vagy nemgondolkoznak. Én ebbe már régesrégen beletörődtem :)))
@jotunder: Természetesen nem. Egyáltalán nem ezeket kellett (volna) elvenni. A hátuk mögött az SZDSZ-szel (akkor még volt ilyen politikai erő), amelynek fő lózungja a kisebb állam volt, megcsinálhatták volna azokat a szerkezeti reformokat, amiket oly fájóan hiánylunk mindmáig. Spórolhattak volna velük eleget, de tudatlanok, tehetségtelenek és tehetetlenek voltak hozzá. (Akkor itt az autópályákról és az állam ga(rá)zdálkodásának egyéb sajtosságairól méxót sem ejtettünk)
Nem azért a közalkalmazottakat és a nyugdíjasokat fosztották ki, mert nem volt más lehetőség: azért őket, mert ennyire voltak képesexakmailag, és ők voltak azok, akik nem tudták megvédeni érdekeiket (nem úgy, mint pl. az autópályaépítők).
No hát ne tessék csodálkozni azon, hogy a kifosztottak nem szavaznak azokra, akik azt mondták, hogy képviselni fogják őket és ehelyett kirabolták őket. Pontosan ez a népítélet lényege: akárkit igen, megrablóinkat nem. Ilyen egyszerű.
@Pásztörperc: A szerkezeti reformokat most egy kétharmados erő sem tudja éppen megcsinálni. Fellegi máris közölte, hogy ő ugyan nem von ki negyvenmilliárdot a közösségi költségvetésből. A szerkezeti reform leépítéseket jelent. Azt jelenti, hogy kevesebb jut egészségügyre, oktatásra, nyugdíjra, közlekedésre. Talán sikerül meglépni az önkormányzati reformot. Felhívom a figyelmed arra, hogy hárommillió ember szavazott nemmel miután bevezették a copaymentet (egy olyan országban ahol a többség alig fizet egészségügyi hozzájárulást) és a tandíjat (ami lényegében névleges volt). Megtehették volna, hogy bizonyos fejlesztéseket (pl. autópálya) már 2005 végén leállítanak, azzal villámgyorsan nullára írták volna a GDP növekedést, és azt nem vállalták be. A közalkalmazotti béreket és a nyugdíjakat akkor vágták vissza amikor már nem volt más választásuk. Megtehették volna pl. hogy bevezetik a bankadót, megadóztatják a mobilszolgáltatókat, és az energetikai cégeket :)) Nem tehettek meg. Most van egy erő ami óriási támogatással a háta mögött megteheti. Aztán nagyjából ennyi is lesz.
@Pásztörperc: Az egy érdekes kérdés, hogy milyen szakmai hiányosságai voltak a ballibeknek, de én ezt nyilván nem tudom megitélni. A saját szakmámban képes vagyok arra, hogy a nagyon nagyon jót az elég jótól, az elég jót, a közepestől, a közepest a kutyaütőtől meg tudjam különböztetni. Csakhogy a szakmámnak van egy mérhető része, itt meg franc sem tudja, hogyan és mit lehet mérni. Azt gondolom, hogy Gyurcsányék környezetében sok volt a kutyaütő, de ezek leginkább érzések.
@jotunder: Eegen, pont erről beszélek, nagyon jól látod. Igen, elutasítottuk a vizitdíjat, mert semmi köze nem volt semmiféle reformhoz, mindössze annyi volt az üzenete, hogy aki már annyira szarul van, hogy orvos kell neki, azzal még fizettetünk egy kis pótadót. Egy reform részeként bármikor elfogadtam volna. Azt nem fogadtam el, hogy az egészségügy reformja abból áll, hogy havonta ki kell fizetnem 300 forintot azért, hogy a körzeti (anélkül, hogy találkoznánk) fölírja azokat a gyógyszereket, amik nélkül megdöglök.
Pontosan ez az, amit a Gyurcsány-Bajnai vonal minden fronton csinált: még vegyünk el innen-onnan azoktól, akik kiszolgáltatottak. Nos, a kiszolgáltatottak sokan vannak, megértik az üzenetet és ilyen gyorsan azért nem felejtenek.
@Pásztörperc:
„Nem azt mondták, Feri! … Valljuk be!”