Előtanulmány a Nagy Illés Zoltán-poszthoz
Addig is, amíg elkészül a Pásztörperc által megígért Nagy Illés Zoltán-poszt, összeszedtem Illés Zoltánnak az államtitkári kinevezése óta hozott néhány intézkedését, melyet nem környezetvédelmi szemtponból minősítenék — ahhoz ugyanis nem értek — hanem kizárólag vezetői döntéshozatal szempontjából.
A döntéshozatal lényege — amint ezt tudjuk (vagy nem) — a lehetséges alternatívák felkutatása, a választott szempontok szerinti értékelése és a legjobb alternatíva kiválasztása. A döntéshozatal minőségét alapvetően leronthatja a döntéshozó elfogultsága, előítéletei, türelmetlensége, gondolkodásának sematizmusa, a megfelelés igénye, az újdonságeffektus és egy sor más tényező, amelyek közül azért csak ezeket emeltem ki, mert véletlenül pont ezek azok, amelyek Illés államtitkár sorozatos rossz illetve potenciálisan vezetői döntései mögött meghúzódnak.
Illés a nyilatkozatai alapján („nem számítok szekértábor-küzdelmekre, mert aki ellenáll, azt eltávolítom”, „nem azt várom egy helyettes államtitkártól, hogy szakmai döntéseket hozzon helyettem, elegendő, ha végrehajtja azt, amire a kellő kompetenciák birtokában, a megfelelő egyeztetések után utasítom”) autoriter vezetőnek tűnik, ami nem baj, ha ez az egyszemélyi, ellentmondást nem tűrő vezetői stílus megfelelő szakmai és vezetői kompetenciákon alapul.
Egy Illéshez hasonlóan vezetői tapasztalatokkal — és eszerint vele született adottságokkal — nem rendelkező kinevezett vezetőnél hasznosabb lenne a demokratikus vezetői stílus, amelyik jobban bevonja a megfelelő részkompetenciájú beosztottakat a döntés folyamatába. Persze a vezetők többsége nem tudatosan választja stílusát, hanem az a habitusából következik, de ettől még a habitusunktól idegen vezetői stílusokat is érdemes megtanulni és alkalmazni is. Ez az igény Illésből láthatóan hiányzik.
Lássuk tehát a legproblémásabb intézkedéseket!
Újdonság-effektus: „Az idei nagy árvizek után új víztározókat építenének ötmilliárd forintért a Sajón és a Bódván — jelentette be Illés Zoltán”. Az újdonság-effektus, mint vezetői hiba lényege, hogy a vezetői intézkedés arra a részterületre koncentrál, ahol a probléma utoljára felmerült, figyelmen kívül hagyva a probléma következő bekövetkezésének valószínűsíthető helyét idejét, súlyosságát és természetét, amik esetleg csak a múlt szisztematikus elemzéséből becsülhetők. Az ilyen rapid intézkedés erőforrásokat vonhat el egy másik, megkezdett problémamegoldástól, ami így félbemaradhat, az oda befektetett erőforrások kárba veszhetnek.
Sematikus gondokodás: a szakmai és személyi véleménykülönbségeket tárgyalások, együttműködés vagy meggyőzés helyett mindig (mindig) a másik fél kirúgásával intézi el. A kirúgás egy érvényes vezetői eszköz, de nem helyettesítheti a konfliktuskezelést.
Prekoncepció: Illés már azelőtt kirúgta az Észak-Magyarországi Vízügyi Felügyelőség vezetőjét, hogy a Sajó árterén épült áruházak hatósági engedélyeinek kiadásával kapcsolatos vizsgálat nem hogy befejeződött, hanem akár csak elkezdődött volna.
Türelmetlenség: jellemző Illésre, hogy rendszerszerű (hivatali) megoldások helyett az egyedi ügyek kezelésére koncentrál (kézi vezérlés), így kivételeket és rossz precedenseket teremt, azok pedig aláássák a szabályozás egységességét, egyenszilárdságát és az azt betartani hivatottaknak és kötelezetteknek a rendszer iránti bizalmát. A kolontári iszapömlés után és bármiféle vizsgálat előtt személyes hatáskörében eljárva felfüggesztette a MAL Zrt. tevékenységét. Hogy a cég tevékenységének folytatása (vagy felfüggesztése) hogyan függ össze a baleset esetleges megismétlődésével, a következmények súlyosbodásával vagy enyhítésük lehetőségeivel, azt ennyi idő alatt értelemszerűen nem állapíthatta meg megalapozottan. Ez a döntése egyben a prekoncepció megnyilvánulása is.
A Balatonendréd és Lulla közötti útépítés leállítása valószínűleg Illés vezetői döntéshozó alkalmatlanságának állatorvosi lova. Az általa képviselt állam hatályos engedélyeit, hivatali útját, a közigazgatás hatásköri és illetékességi jogköreit megkerülve, személyesen utasította egy magáncég munkásait az építkezés leállítására, mert az építkezés Natura 2000 területen halad át. Hatósági személy utasítást így jogszerűen nem adhat ki, az utasítást megtagadókkal szemben nem járhat el. A dilettáns intézkedés motivációja mögött vélhetően a túlpörgetett megfelelési igény, a hivatali hatalom mindentudóságának képzete és az államigazgatás hivatali útjának hatékonyságával szembeni bizalmatlanság állhat, amit tömören a jól ismert „Mindent nekem kell elintéznem” vezetői téveszmével írhatunk le.
Ilyen vezetői hendikeppel nagyon kellene értenie a környezetvédelemhez és -gazdálkodáshoz, ha bizonyítani akarja az alkalmasságát. Ennek kifejtését azonban inkább rábízom Pásztörpercre.
<div class='sharedaddy sd-block sd-like jetpack-likes-widget-wrapper jetpack-likes-widget-unloaded' id='like-post-wrapper-192691293-16517121-67e40ed929035' data-src='https://widgets.wp.com/likes/?ver=14.1#blog_id=192691293&post_id=16517121&origin=www.orulunkvincent.hu&obj_id=192691293-16517121-67e40ed929035&n=1' data-name='like-post-frame-192691293-16517121-67e40ed929035' data-title='Like or Reblog'><h3 class="sd-title">Like this:</h3><div class='likes-widget-placeholder post-likes-widget-placeholder' style='height: 55px;'><span class='button'><span>Like</span></span> <span class="loading">Loading...</span></div><span class='sd-text-color'></span><a class='sd-link-color'></a></div>
@mavo: Basszus, ez a hét muhahája.
szeretnem latni az egyetemi tanari kinevezeset. folyamatosan igy aposztrofaljak, de en furcsalnam a dolgot.
Bár tudnám, kitől idézek most:
„Hierarchikus szervezetben az ember saját inkompetenciájának szintjéig emelkedhet.”
Ha valaki bevált egy adott szinten és jó munkája/helyezkedése dícséretéül kinevezik, még nem biztos, hogy egy szinttel feljebb el tudja látni a feladatát.
Lásd az élő példákat:
1., Búbos Banka Kör aktivistája -> egy szintlépés -> a Közép-dunántúli Környezetvédelmi Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelet élén már nem biztos, hogy kompetens.
2., Egy Greenpeace-állásfoglalásokat angolból fordítani tudó, feltehetően mindig helyezkedő egyetemi tanár -> egy szintlépés -> valódi környezeti katasztrófára rosszul reagáló miniszter
@jotunder: Associate Professor a CEU-n ez ugyan nem azonos a magyar egyetemi tanár címmel, de hellyel-közzel akár meg is feleltethető. Sokaknak pedig az aki tanít egy egyetemen, az egyetemi tanár. (Az Országgyűlés hivatalának pedig a PhD egyenlő a tudományok doktorával…)
Mondjuk az egyetemi honlapon fellelhető publikációs jegyzéke nagyon ciki, a legutolsó írása a Polgári Szemle című szakmai folyóiratban jelent meg. 🙂 Én nem tudom milyen gyorsan avulnak a vegyészeti, kémiai stb. ismeretek – bizonyos dolgok biztos nem, de a Kína-szindróma tükrében ez sem egyértelmű – mindenesetre nekem úgy tűnik, hogy Illés a kilencvenes évek eleje óta határozottan elszakadt a kutatástól és a kissé megfoghatatlan policy-ba ásta bele magát.
Tulajdonképpen most jutottunk a Peter-elvtől a Dilbert-elvig.
en.wikipedia.org/wiki/Peter_Principle
en.wikipedia.org/wiki/Dilbert_Principle
@jotunder: Add fel, tündér :-)))
„Szeretnénk továbbá információt kapni arra vonatkozóan, milyen körülmények között szerezte Illés Zoltán az egyetemi tanári címet. Sokan szeretnék látni publikációit, disszertációit, habilitációs eljárása részleteit – már csak az egyetemi tanári közösség becsületének védelme érdekében.” -írta Szatmáry Zoltán prof., de nem tudok róla, megkapta-e az iratokat…
@facile dictu:
És igen, ez a Peter-elv, csak későn olvastam el.
@bryan:
Köszönöm, már régen volt és nem jutott eszembe…
Így legalább 1-2 évig ismét tudom, hogy ez a Peter Principle.
off
Elég hézagosan tudom csak követni az eseményeket, így lehet, hogy csak nekem kerülte el a figyelmemet, de hol van ilyenkor a zemberek elnöke?
Végignyaltam a guglit, de nem találtam hivatalos közlést egyetemi tanári kinevezéséről. A Wikipédia szerint – hu.wikipedia.org/wiki/Ill%C3%A9s_Zolt%C3%A1n -1997-től címzetes egyetemi docensként a Közép-európai Egyetem oktatója, ezenkívül tanít még a Szent István Egyetemen és az ELTÉ-n is. Az egyetemi tanári címmel a parlament.hu-n található – http://www.parlament.hu/internet/plsql/ogy_kpv.kepv_adat?p_azon=i001 – életrajza és a minisztérium honlapja szerint nem rendelkezik.
Valószínű, valamelyik egyszerűbb lelkületű nemzettársunk úgy vélte, hogy aki egyetemen tanít, az egyetemi tanár, Illés pedig a maga szerény és udvarias modora miatt nem akarta cáfolattal megszégyeníteni.
@jotunder: Azt a vörösiszapot vették ki a listából, aminek a PH-ját sikerült lenyomni 11,5 alá (ami nem különösebb kunszt, csak a szokásosnál jobban át kell mosni. A többi továbbra is veszélyes hulladék — nem toxikus anyagtartalma és nem radioaktivitása miatt, mivel egyik sem jelentős. Csak és kizárólag lúgossága okán.
Mindenkinek melegen ajánlom a Wiki vörösiszap c. cikkét — tegnap reggel óta összeszedtük ott az alapismereteket. Kissé fésületlen ismétlésekkel és egyéb pongyolaságokkal, de reményeinxerint informatív.
Nagy Illés-poszt bizonytalan időre elnapolva: most éppen pénzt szeretnénk kapni az ügy vizsgálatára.
@Pásztörperc: El sem tudom képzelni, hogy egy ilyen ügyet hogyan lehet kivizsgálni. (annyi mindent nem tudok elképzelni amit valahogy mégis meg tudnak csinálni).
@jotunder: Viszont abszolút érthetetlen számomra: ha van rá lehetőség, a mentés-kárelhárítás során miért nem veszünk igénybe külső segítséget is. Mire játssza ez magát megint..
http://www.hirado.hu/Hirek/2010/10/07/08/Gyorshir_Orban_Viktor_Kolomparon_Az_egesz_falut_el.aspx
@Pelso..: Kolompáron…. Ott ül a híradós, és beírja, hogy Kolompáron. Neki aztán teljesen mindegy, hogy Kolompár vagy Kolontár…
Orbán nem azt mondta, hogy nem veszünk igénybe külső segítséget, csak azt, hogy nincs rá feltétlenül szükségünk. Orbán általában tudja mit beszél, csak szeret olyan jobbkezeket választani, akik nem.
@jotunder: „Orbán általában tudja mit beszél” cf
„Orbán Viktor kijelentette, az emberi mulasztás ténye több mint valószínű […] A miniszterelnök szerint az nem lehetséges, hogy a tározó fala ilyen hirtelen „meginduljon”, valószínűbb, hogy hosszabb folyamat következményéről van szó, amit észlelni kellett volna.” [1]
Bocs, de ő honnan a túróból tudja a fentieket? Egy szakértő csapatnak is több idő kell, hogy mondjon valamit az okokról, akár spekuláció szintjén is. Be kellene érni azzal, hogy lehet gumicsizmában pózolni, nem kellene rögtön érteni mindenhez.
[1] nol.hu/ajanlo/varatlanul_bukkant_fel_kolontaron_orban_viktor
@tollaszerge: Nem értek hozzá. Azt sejtem, Orbán arra gondolt, hogy egy ilyen méretű fal átszakadása előtt már mérhető deformációk jelentkezhetnek. Ha bizonyos referenciapontok akárcsak pár centivel arrébb mozdulnak, azt meg lehet mérni, nem milliárdos berendezésekkel, hanem általánosan használt mérőeszközökkel.
@jotunder: Mondjuk ha naponta (rosszabb esetben hetente) nézegetsz egy domboldalt, akkor – saját tapasztalatom szerint – egy szűk arasznyi elmozdulást egy totál hagyományos műszerrel (un. szem) is észre lehet venni. Lehet, hogy most túlzok, de az tuti, hogy ha rá se néznek, akkor ez sem sikerül.
baromira aggaszt, hogy inkompetens idióták kezében van a honi környezetvédelem.
@mavo: Szintén. Az meg még jobban, hogy nemcsak a környezetvédelem.
MTI hírek kronológiai sorrendben :
galamus.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=31917:voeroesiszap-magyarorszag-es-az-unios-segitseg-kronologia&catid=79:kiemelt-hirek&Itemid=115
Aztán mégis kell a segítség.
nol.hu/ajanlo/magyarorszag_surgos_segitseget_kert_az_eu-tol
Higgadt, következetes viselkedés. Egy hétig székely hozzáállás : „Isten ne segíts csak figyelj”, aztán meg…..
Újabb adalék Illés voluntarista vezetői döntéshozatali stílusához:
„A környezetvédelmi államtitkár kezdeményezi, hogy kerüljön vissza a veszélyes hulladékok körébe a vörösiszap. Illés Zoltán azt mondja: az uniós csatlakozás előtt még ez volt a szabályozás, 2004-ben azonban az akkori szocialista kormány – az uniós szabályozásra hivatkozva – változtatott az előírásokon, és a vörösiszap kikerült a veszélyes hulladékok köréből.
Illés Zoltán úgy fogalmazott: „ez veszélyes hulladék, akármit is írnak a kormányrendeletbe”. Az államtitkár kifejtette: 2004 előtt az szerepelt a rendeletben, hogy veszélyes hulladék, 2004 után pedig az, hogy nem veszélyes anyag. Mint mondta, az unión belül nem minősítették veszélyes anyagnak a vörösiszapot, ezért hazánkban a szocialista kormány – „bizonyára érdekből” – megváltoztatta a kormányrendeletet.
A politikus azonban kiemelte: az unió csak azt tiltja, hogy a közösséginél gyengébb előírásokat alkalmazzon egy-egy tagország, szigorúbbat viszont be lehet vezetni.”
Ez Illés gondolatmenete: kiömlött a vörösiszap és megölt öt (vagy több) embert, tehát a vörösiszap veszélyes hulladék. Eszerint ha holnap lúggal felöntött tejbegríz öl meg öt embert, akkor holnaptól a tejbegríz is a veszélyes anyag lesz.
Ez az érvelés is sokat elárul: „bizonyára érdekből változtatták meg a kormányrendeletet”… Mi lehet a érdekből hozott döntés ellentéte? A döntéshozó érdekeivel ellentétesen? Random módon?
@Kettes: A dihidrogen-monoxidot is be lehetne tiltani, évente sok ember halálát okozza.
@mavo: „baromira aggaszt, hogy inkompetens idióták kezében van a honi környezetvédelem.”
Jöjjön vissza Fodor Gábor?:-)
@soniq: Mindketten teljesen alkalmatlanok de Fodor Gabor csak seggbuta, Illes Zoltan viszont egy aggressziv debil.
@soniq: Te tényleg úgy véled, hogy nincs ebben a véráztattában egyetlen olyan emberke sem, aki felületes ránézésre konzervatív értékrendűnek tűnik, van annyira szakember, hogy nyilvánosan nem Kína-szindrómázik, a morális tartása nem sokkal rosszabb annál, mint amihez szokva vagyunk és esetleg vannak minimális vezetői képességei is?
Meneküljön ki merre lát? De hát ezt mondogatom én is! 🙂
@jotunder: @maroz: azt kéne látni, hogy hol áll itthon a környezetvédelem az állampolgárok, a gazdálkodó cégek, valamint az államgépezet preferenciarendszerében. Pontosan ott, hogy Fodor meg Illés kvalitású arcok irányítsák. Leszarja mindenki, valószínűleg a környezetvédelmi ellenőrzések és felülvizsgálatok nagyrészt kamu akciók, pénzt inkább kivenni akarunk belőle nem beletenni (lásd CO2 kvóták). Illés Zoltán nem oka, hanem tünete a problémáknak.
Szóval Illés húzzon a picsába, de attól nem oldódik meg semmi ha egy másik majom kerül a helyére ugyanabban a diszfunkcionális rendszerben.
@Vitéz Kőbányai Világos:
Teljesen mindegy hogy ki milyen vizsgálatokat végez. Ezek általában mind megrendelésre készülnek a cégektől. Igy biztosítják be magukat. „Ők szabályosan jártak el, Senki nem jelzett nekik hibát”. Sok esetben, hogy jó eredményeket kapjanak olyanokat bíznak meg akit „kilóra” meg tudnak venni. Ismerem a felügyelőségeket és az ÁNTSZ belülről. Mindíg van valaki akit meg lehet vásárolni.
A másik nagy gond ma, hogy az emberek alulképzettek. Sokaknak minimális ismereteik vannak a természettudományokból. Kémia, fizika, matematika. Gondoljunk csak az iskolai évekre, ezek mind utálatos tantárgyak voltak. Ezért tudnak minket a sokféle ellentmondó nyilatkozatokkal „bevinni az erdőbe”. Bedobták közénk a gumicsontot. Rágódjunk rajta. Úgy veszem észre nagyon sokan rágódnak. Ez bejött.
@soniq: Nekem fogalmam sincs, hogy mit is kéne megoldani.
Arról viszont van egy óvatos elképzelésem, hogy milyen társadalmi hatásai lesznek annak, ha Illés ugyanígy folytatja, és tippem szerint így fogja folytatni.
Szerintem Illés a diszfunkcionális, nem a rendszer, és nagyon erősen fogalmazódik megfelé bennem a kérdés, hogy vajon Orbán miért is pont Illést választotta.
@maroz: Illés diszfunkcionalitásáról 2 magyar vonatkozású dolog jut eszembe: 1., Mekk Elek 2., Bikicsunáj
A királyok mellé járt udvari bolond is, nemdebár?
nol.hu/gazdasag/folytatjak_az_illes_zoltan_altal_leallitott_somogyi_utepitest
@Wolff: „Schmidt Jenő, Tab Fideszes polgármestere elmondta, továbbra is meggyőződése, hogy az államtitkár téves információk birtokában intézkedett”
Ez már önmagában ellenkezik hagiográfiai ismereteinkkel, hiszen köztudott, hogy Illés (és a kormány tagjai általában) tévedhetetlenek, éppen ezért intézkednek mindig személyesen. Az ilyen kijelentések hatalmas kárt képesek okozni, hiszen előfordulhat, hogy amikor legközelebb egy államtitkár elkezd kézivezérelni, akkor esetleg kiröhögik. Kérjük Schmidt Jenő államosítását, hogy többet ne mondhasson ilyeneket.
@tollaszerge: Olvastátok a holnapi MNO-ban, hogy rendkívüli önkormányzati választás lesz Tabon, mert az ex-Fideszes Schidt Jenő lemondott a polgármesterségről? 😉
@Wolff: „Azért, hogy ilyen még egyszer ne fordulhasson elő, és tisztázzák a félreértéseket, péntek délelőttre egyeztetést hívtak össze az érintett települések – Lulla, Balatonendréd és Tab -, Illés Zoltán államtitkársága, a közútkezelő, valamint a beruházás finanszírozását végző regionális fejlesztési ügynökség képviselői között.”
Ez manapság sajnos már nem elég. Fegyveres őrséggel kell védeni a magántulajdont az állammal szemben. Magyarország egyes részein újabban teljesen elharapózott a fideszbűnözés. 😀
@Wolff: Tudom, mellékszál, de engem megfogott:
„A közel két hétig tartó munkaszünet nem befolyásolja sem a beruházás finanszírozását, sem annak határidejét. Az út a várhatóan 2011. novemberére készül el – az építtető cég közlése szerint.”
Szabad nekem ezt úgy értenem, hogy nálunk az útépítésbe egy két hetes tökölés eleve bele van kalkulálva? 😉
@maroz: Minden ilyen projektbe bele van kalkulálva egy kis többletidő. Van amit explicite meg is tárgyal egy ilyen szerződés (pl időjárás), a vis major alól pedig alapból mentesít a polgári jog, de a kettő között van egy csomó más lehetőség, és nem lehet mindent beleírni egy szerződésbe (pl nincs az az ügyvéd, aki számítana arra hogy az államtitkár úr megjelenik és marhaságokat csinál).
@tollaszerge: Azért az érdekes lenne, ha egy polgári perben Illést csak úgy simán vis maiornak aposztrofálnák. :DD
@maroz: Még ennél is cifrább. Szerződésszegés / kártérítési igény / csúszás esetén a kivitelező szerintem – szigorúan jogi szempontból – nem hivatkozhatna arra, hogy odajött Illés és „leállította” az építkezést, mert tudtommal neki erre egyszerűen nem volt hatásköre, tehát a kivitelező számára kb annyira kellene releváns legyen hogy mit mond, mint a váci püspök.
Ha még – ad abszurdum – Illés képviselné is a megrendelőt, akkor se tudná csak szóban leállítani. Ennél sokkal kisebb súlyú szerződéseknél is ki szokták kötni a módosítás formai követelményeit (minimum írásban, leggyakrabban tértivevényes levél vagy ekvivalens kézbesítési dokumentáció).
Tehát ha emiatt csúsznak az úttal, akkor valszeg jó eséllyel számon lehet rajtuk kérni. Mókás lenne.
@tollaszerge: Éppen ez az én félelmeim egyik oka is. Ha az attitűdjeink polgáriak lennének és nem alattvalóiak, akkor jó eséllyel az útépítők is megvárják, amíg elmúlik az instant páviánveszély, utána vállat vonnak és folytatják tovább a munkát. Ha megint visszajön, akkor újból türelmesen meghallgatják, aham, megparancsolod, rendben, egyéb? Kérsz banánt? Majd újból vállvonás és a munka folytatása.
De hát ugye sajnos a jog mégiscsak inkább jól strukturált tömegpszichózis, ami akkor működik, ha az emberek hisznek benne, így mindaddig, amíg nem hisszük el, hogy itt jogállam van, addig nem is lesz jogállam.
Ahogyan mostanság elnézem nem igazán azon dolgozik a hatalom, hogy a jogállamba vetett, ezerszer tépázott hitünket megerősítse, sőt.
@maroz: Állítólag ez történt. Elment a majom, folytatták a munkát. Csak másnap szóltak a főnökök, hogy leállunk.
@maroz: Magyarországon sohasem volt olyan széleskörű jogállami tudatosság, mint akár egy átlag ny-európai országban, hogy az USAról ne is beszéljünk. Idő kell, míg ez kialakul, és valszeg olyan epizódok fogják formálni, mint a jelenlegi Fidesz-kormány. A rendszerváltás után nem nagyon volt olyan időszak, amikor közvetlen tapasztalatból megtanulhattuk volna milyen fontos a jogállam, most lesz.
Sajnos nagy probléma, hogy az adórendszer sajátos felépítése miatt szinte minden cég csal egy kicsit, mindenkinek vaj van a fején, nem mernek nagyon hivatkozni még létező és (jelenleg is) kikényszeríthető jogaikra sem, mert akkor holnap kapnak egy APEH-ellenőrzést, teljesen véletlenül, és bónusznak egy munkavédelmit. 100%, hogy ha akarnak, ezek találnak valamit, még egy teljesen korrekt és tisztességes cégnél is.
@tollaszerge: Apeh, ez jó, Bakondi méris kért egy Apeh ellenőrzést a Mal Zrt-hez. 😀 Ami nem biztos, hogy felelős magatartás, mert ha találnak valamit és megbírságolják, akkor kisebb lesz a védekezésre, kártérítésre fordítható erőforrás, vagyon. Viszont ha államosítani akarnak végleg, akkor jó húzás…
http://www.nol.hu/lap/mo/20101013-a_het_vegen_ujraindul_a_termeles
@Wolff: Egy komolyabb (APEH, vagy bármilyen) ellenőrzés önmagában is jelentős kapacitásokat von el. Okos dolog ezt akkor meglépni, amikor katasztrófahelyzet van, még akkor is nagy szívatás, ha nem találnak végül semmi komolyat. Szerintem ki kellene küldeni a céghez még a tisztiorvosi szolgálatot is, hátha nincs szappan a mosdóban vagy valaki lejárt szavatosságú májkrémet tart az iroda közös hűtőjében, ki tudja, próba-szerencse.
@Kettes: A főnökök a magasabb társadalmi státusz miatt már felismerték a jogállam helyébe lépő mechanizmusokat (mondjuk nem volt nehéz, volt rá húsz évük :)), és megértették, hogy az alternatív struktúra szerinti normák igenis megkövetelnek tőlük egy kis leállást. Udvariassági leállás, van ilyen.
Sajnos picit még döcögős az új struktúra, például nehezen tudja most még kezelni azt, amikor házon belül dúl a cicaharc. De Lulla tíz kilométeres körzetében ez lassan megoldódni látszik, halleluja. 🙂
Ugyan már, kérem hogyan is lenne felelős a környezetvédelmi hatóság az ellenőrzésért?
index.hu/belfold/2010/10/13/egyre_kodosebb_ki_felelt_a_gat_statikajaert/
@Wolff: Illés újra tanújelét adta diplomatikus fogalmazó képességének – ld. lehazugozás.
Mondanivalójának általános lényege: „Illés … hozzátette, … a baj oka leginkább a hatáskörök rossz kiosztásában keresendő. … a megoldás az lenne, ha a feladatot az állam kezébe tennék….”
Illés újratöltve:
index.hu/belfold/2010/10/21/nem_vagyunk_mi_macskajancsik/
Érthető, ez valahol számára egy komoly presztízskérdéssé vált, de hát ő ment házhoz a lófaszért.
index.hu/belfold/2011/01/19/dehat_torocsik_mari_nem_is_torpe/
Még tíz kilométer, és már ott is vagyunk a tetthelyen, ahová éppen befutott Illés „Napóleon” Zoltán. „Milyen erővel robbantunk?” – kérdezi olyan szakszerű hangon, hogy érezni: ha a választott népnek lett volna egy Illése, nem kellett volna az Úr segítségét kérni Jerikó falainál. Az államtitkár ezután bebizonyítja, hogy az igazi parancsnokok anyanyelvi szinten beszélik a katonai szlenget, méghozzá azzal a kérdéssel, hogy „Őrök tekintetében hány kolléga van terepen?” A tekintetes kolléga, aki december másodika óta védekezik, elárulja, hogy 1.
De már indulunk is a felrobbantandó műtárgyhoz, miután a Zöld Bonaparte kimondta, hogy „Igazgató úr, a jelentésedet elfogadom, nézzük meg a helyszínt!”
Befelé zötykölődve 5 percet beszélgetett a gyakorlati szakemberekkel a belvízhelyzetről és a konkrét robbantásról, leszállt a pótkocsiról, majd ebből az alapanyagból 15 perces, részletes előadást tartott az újságíróknak, olyan modorban, mintha ő maga őrölte volna a lőport a töltetekbe.
———————
Ebből a címeres ökörből még életében legenda lesz.
@Kettes: Rejtő, Kaffka, Eörsi és Orwell forognak a sírjukban!
Ilyet együtt sem tudtak volna kitalálni!
Hogy egy bohóc kivonultatja a sajtót, egy darab (folyásiránnyal párhuzamos!) betoncső robbantásához, a helyett, hogy Béla a helyi traktoros csendben kihúzta volna azt a partra.
Persze mindezt jóval a belvízhelyzet előtt.
Tragédia ez az ország!
Most, hogy Illés kirúgott valakit, mert egy olyan ember székében ült, akit Illés máshol nem tudott leültetni, a következőt mondta ez a kedves, jóindulatú államtitkárállat:
„Illés Zoltán bírálta a szocialista kormány időszakában zajló kinevezési gyakorlatot, amely szerinte abban állt, hogy meghirdettek állásokat, bár pontosan tudták, kit akarnak kinevezni, de „áldemokratikus módon” megvárták a jelentkezőket, akiknek semmilyen esélyük nem volt. Ez elfogadhatatlan – közölte.”
Az elfogadható az, ha indoklás nélkül kivágunk valakit „a munkáját elfogadva, tudomásul véve, mérlegelve”, nagyvonalúan hagyva, hogy elhelyezkedjen a szakmája berkein belül, és pályázat nélkül, kerülve az áldemokratikus pályáztatás átkos gyakorlatát, kinevezünk valaki mást.