Finnország a diákolimpián (megjegyzésposzt)
Eredeti szerző: jotunder
Az alábbi posztnak nincs tanulsága. Kizárólag arról szól, hogy a világ nem mindig olyan, mint amilyennek elképzeljük.
Idén Thaiföldön rendezték a nemzetközi diákolimpiát. A csapatverseny győztese az Egyesült Államok lett. 1999 óta ez a negyedik alkalom, hogy a kínaiak másodikok lettek, az összes többi évben ők győztek. A harmadik és a negyedik helyezett Dél-Korea, illetve Észak-Korea lett, az ötödik Ausztrália, a hatodik Vietnam, a hetedik Irán, a nyolcadik Oroszország. A magyar csapat huszadik lett (a szomszédos országok közül Ukrajna, Románia és Horvátország végzett a magyar csapat előtt).
A poszt azonban a finnekről szól, akiknek oktatási rendszerét az egész világon példaként emlegetik (teljes joggal). A hat tagú finn csapat összesen 26 pontot szerzett (az amerikai csapat 185 ponttal győzött) és ezzel nyolcvankettedik lett, holtversenyben Nicaraguával és Trinidaddal. A finneket megelőzte többek között: Peru (ők előttünk végeztek), Ecuador, Paraguay, Sri Lanka, Szíria, Türkmenisztán és Albánia.
<div class='sharedaddy sd-block sd-like jetpack-likes-widget-wrapper jetpack-likes-widget-unloaded' id='like-post-wrapper-192691293-16519088-6751052561a92' data-src='https://widgets.wp.com/likes/#blog_id=192691293&post_id=16519088&origin=www.orulunkvincent.hu&obj_id=192691293-16519088-6751052561a92' data-name='like-post-frame-192691293-16519088-6751052561a92'><h3 class="sd-title">Like this:</h3><div class='likes-widget-placeholder post-likes-widget-placeholder' style='height: 55px;'><span class='button'><span>Like</span></span> <span class="loading">Loading...</span></div><span class='sd-text-color'></span><a class='sd-link-color'></a></div>
@Rodeo36: „aztir tam, hogy nem mindenki versenyzett”
és tévedtél
@csársz:
nem baj, hűtsed magad vagy szellőztess, aggódom érted
kkkkkkkkkkkk
@nerángass:
this is really chilling reality and causes of many shit
He had graduated with a degree in electrical engineering from the University of Tennessee, and his family had thrown a big party with a cake that read “Congratulations Mohammad Class of 2012” and “The Tassel Is Worth the Hassle.” He had posed for a picture in a cap and gown, clean shaven and smiling with potential, the American flag behind him.
But nearly three years later, he still had a résumé out and apparently had yet to land a promising job. One of his sisters had gotten married, but he was still single.
@nerángass:
OMG:
“Know that the life of this world is but amusement and diversion and adornment and boasting to one another and competition in increase of wealth and children—like the example of a rain whose [resulting] plant growth pleases the tillers; then it dries and you see it turned yellow; then it becomes [scattered] debris,” he wrote.
ÉS AKKOR A MAGYAR FIATALOK HASONLÓ HELYZETE ÉS MENEKÜLÉSÜK A SŰLLYEDŐ TITANIC-ról???
és a világ tele van ezzel
most megy a süket duma a rémhírcsatornán, pedig ha nem lesz munkája és bevétele a jövő generáció jelentős százalékának akkor a helyzet rosszabbodik…és máris
kitaníttyák majd eldobják…
és visszajött: A KURVA ANYÁTOKAT NEKTEK IS
A TENGERÉSZGYALOGSÁG AZ UCCSÓ MENEDÉK DE NEM MINDENKI GYOMRA VESZI BE A BÉRGYILKOSSÁGOTG
most megint lesz egy csomó „bűnöző” a hatalmi elit szempontyából akiket nem éredekel, hogy életerős fitalaok a szemétdombra kerülnek életük virágában és reményük sincs, hacsak nem megy a hatalomba katonának vagy rendőrnek hogy elnyomja önmagát
ez az az eset amikor orvosnak nevezett senkiháziak: CIA? FBI? NSA és soroljam?? az akut rákbetegséget még egy adag NIVEA krémmel akarják gyógyítani
csak a „bűnözés” valódi okaival nem foglalkoznak, mert ha a munkanélküliség mexünne akkor tönkremennének a soxarházi
útáljuk is a teljes foglalkoztatottságot???
mire képeznek elektromérnököt amikor 3 év alatt nem kap állást és reménye sincs rá???
a finnek nem elitet nevelnek, legalabbis nem ilyen olimpiazos ertelemben
@Baldrick68: „Ha lehetne választani, hogy hol éljek ezen országok közül én finnországot választanám.” — miert, nem lehet valasztani?!
@jotunder:
„Valószínűleg szociális munkásokra, óvónőkre is tízmilliárdokat kellene költeni, ahhoz, hogy ezt a rémisztő hátrányt legalább valamennyire be tudják hozni a szegény családok gyerekei.”
ezek az utobbi kb. szaz ev legertelmesebben elkoltott tizmilliardjai lennenek
@jotunder: time.com/88125/the-tiger-mom-effect-is-real-says-large-study/
@jotunder: minden kornak és rendszernek megvan a maga kasztonkívüli útja, Indiában a jógik, középkorban a deákok, stb. Ezek közös jellemzője az, hogy művelésük igen gyors társadalmi felemelkedést biztosít, amely átível mindenféle kaszton, és nem szükséges társadalmi beágyazódottság hozzá. Tehát egy hindu érinthetetlenből lehetett jógi, egy jobbágy-gyerekből írástudó (íródeák), a feltétel a képességek megléte.
A XXI. század kasztonkívüli, mondhatni demokratikus tudásformája az IT. Itt nem csúcsinformatikusokról beszélünk, hanem arról, hogy _elvileg_ egy mélyszegény borsdodi faluból is kikerülhetne egy pár közepes web-programozó. A magyar IT-ipar 1-2 év alatt fel tudna szívni 10000 informatikust, és nem igaz, hogy a cigányok mondjuk nem tudnák ezt megtanulni, Indiában csak a Cognizantnak 220000 alkalmazottja van, a Tata Consultancy Servicesnek meg 320000, jellemzően sudrák vagy még lentebről jönnek.
Tehát egészen egyszerűen ebbe kellene fektetni pénzt, amit máshova tesznek, egy finn rendszer implementálása 20 év, ha érted, mire gondolok.
@sárospataki lány: Dehát ebbe sok pénz volt fektetve. Volt Sulinet program, eszközvásárlásra adóvisszatérítés is meg kakaóbiztos óvodai számítógép… csak ezeket a baloldali kormányok hozták össze, úgyhogy többé nem lesz.
A fideszed ellenezte, mert csak a fociba meg a hittanba fektet.
@sárospataki lány: Az „India”, a „középkor” és a „XXI. század” egyike sem kor vagy rendszer… A kijelentés eleve borzalmas általánosítás még akkor is, ha lehet sejteni egy mögöttes tartalmat.
@RontoPal: hát, kérlek, ezzel nem tudok mit kezdeni. Menjek talán bele a részletekbe? Hány karakterben szeretnéd pontosan, milyen szintű hivatkozásokkal? Vagy mi van?
@jotekony koc: az interveben, különösen a politikai kommentelés nehéz műfajában lehet három lépésből, két lépésből és egy lépésből is orbánviktorozni, ez most legyen másfél, mert végülis az nem lett leírva, hogy „orbán viktor”, viszont minden másban megfelel a követelményeknek.
@sárospataki lány: Egy lépésben visszavonulsz a remek ötletedtől, ha az nem fideszkompatibilis.
@sárospataki lány: ha egy gyerekkel nem foglalkoznak eleget elete elso ket eveben, akkor olyan brutalis hatranyba kerul, amit nagyon nehezen fog behozni. egy zsakfaluban elo ciganygyerek sokkal (tizszer?) kevesebb szot tud ot eves koraban, mint egy budapesti ertelmisegi gyereke. sokkal kevesebbet jatszottak vele, sokkal kevesebb figyelmet kapott, sokkal kevesebbet beszeltek hozza. a korai fejlesztes a kulcs. valamennyi nyilvan potolhato, de a korai fejlesztes szinte teljes hianya altalaban nem. nagy-britanniaban az informatics reform (egy nagyon fura konzervativ figura kezdemenyezte, aki most a Lord Kancellar) azt jelenti, hogy a gyerekek effektive programozni fognak az iskolaban. azert azt ne gondold, hogy az underlass es a lower-middleclass eseteben ez konnyu lesz. nem kell ahhoz indiaba menni. india hatalmas orszag, tobb mint szazszor akkora mint magyarorszag, a felso egy szazalek az 12 millio indiait jelent. es az indiai felso egyszazalek azert eleg eros. abba pedig siman belefer egymillio mernok, informatikus, ilyesmi, ami az outsourcing szempontjabol elegge erosse teszi Indiat. de szinte semmit nem mond a maradek tobb mint egymilliard indiairol.
@sárospataki lány: magyarorszagon ma 4.5 szazalek korul van az oktatas GDP aranyos koltsegvetesi tamogatasa. a valsag elott ez 5.5 szazalek felett volt. a kozoktatasert felelos allamtitkar czunyine meg elodjenel hoffmann rozsanal is, hogy mondjam, meglepobb intellektus. en nem allitom, hogy orban tonkre akarja tenni a magyar oktatast, nem is gondolom, hogy ez igy van, barmilyen kulonos es sok olvasom szamara banto, talan nem is mindenben feltetelezem rola a legrosszabbat, de azt allitani, hogy az oktatast a homlokterbe helyezte volna, eros lenne egy kicsit.
@jotunder: jaja, többször írtam, hogy ma Magyarországon az iskolába menő gyerekek relatív érettsége közötti különbség akár 6-7 év is lehet (tehát mondjuk van olyan elsős, aki 8-9 éves szinten van, és van olyan is, aki 3-4), de ez önmagában még nem áthidalhatatlan. Az is lehet, hogy a korai fejlesztés túl van értékelve, pl. egyes albán vidékeken még a hatvanas években is a gyerekeket egyéves korukig szorosan lekötözték pólyába és elfedték az arcukat, aztán ezek a gyerekek egy éves korukban 2-3 hónap alatt behoztak mindent.
Az, hogy valaki egy közepes php-kódoló legyen, nem olyasmi, amit egy okosabb, de nem túl okos gyerek ne tudna megtanulni 2-3 év alatt. Az, hogy valaki orvos lesz, vagy művész, az egy tanult tehetetlenségtől csúnyán megnyomott cigánygyerek számára túl absztrakt. Az, hogy megtanul számítógépen valamit csinálni, és 200e forintot fog 20 évesen hazavinni, az reális cél, főleg, ha lát példát is maga előtt. Azt nem állítom, hogy könnyű, sőt, de viszonylag könnyen felfogható karriercélt lehet felvázolni, és viszonylag könnyen lehet vidéki központokat kialakítani. Persze lehet, hogy tévedek, és hülyeség az egész.
Indiában nem a felső rétegek mennek IT-ba, hanem a lowerclass okosai. Tipikusan nem egyetemet végzett, felsőkategóriás diákok terepe, sőt. Gyorstalpaló -> termelés.
@jotunder: _elvileg_ amit a fidesz kitalált oktatás területén, az a nivellálás. _Elvileg_ azért egységesítenek, hogy legyen egy baseline, aztán ha mondjuk a Fazekasban többet tanítanak, azt ők pont leszarják, de a kiscsécsi iskolában is megtanulják a szükséges minimumot. Furcsamód a szocialista (=eszdéeszes) oktatáspolitika sokkal kevésbé volt szocialista koncepció, mint a fideszes, amely _elvileg_ konzervatív párt.
Én azt gondolom, hogy felmérték, hogy 4, 8 év alatt mit lehet megcsinálni, és mit nem. A mit nemben benne van a finn rendszer hazai magvalósítása, így lehúzták a listáról, sok más ötlettel együtt. Maradt az, amit látunk. Ennyike.
Grófnö a nászéjszakán:
– Mondja dhágám ezt a pahasztok is így csinaljak?
– Így.
– És nem túl jó ez nekik?
Bocs, nekem mindig ez jut eszembe mikor arról van szo OV, Lázár, Balog meg a többi épp nemzetet virágoztat.
” de a kiscsécsi iskolában is megtanulják a szükséges minimumot.”
Ezt te komolyan mondod, vagy csak tréfás kedvedben vagy?
Mert kurvára nincs így.
Ahogy a mondatod első fele is egy ordas nagy hazugság „aztán ha mondjuk a Fazekasban többet tanítanak, azt ők pont leszarják,”
444.hu/2015/07/19/hirtelen-es-elokeszitetlenul-a-zuditottak-rengeteg-valtoztatast-a-tanarokra/
@aritus: ez ide @sárospataki lány:
@sárospataki lány: 1. India az egész világon a leggyengébbek között van a közoktatását tekintve. Egyszerűen katasztrofális a helyzet. És nagyon erősen osztályalapú a megosztottság. 2. A korai fejlesztés hatásáról könyvtárnyi anyag van. A deprivált családokban élő brit gyerekek IQ-ja hat ponttal van lemaradva az átlagtól, és ez a különbség tizennyolc pontra nő a serdülőkor végére. A brit depriváltság kb. a magyar alsó-középosztály életnívóját jelenti tipikusan nem a mélyszegénységet. Ha van valami, ami teljesen reménytelen az IT, itt teljesen bezáródott fiatalokról van szó, akikben a minimális érdeklődés felkeltése, valamiféle motiváció már óriási eredmény. 3. Semmi nem mutat arra (annál több az ellenkezőjére), hogy Magyarországon az osztálykülönbségből eredő tanulmányi különbségek csökkentek. Semmi, ez egy mítosz. Bár nem is mítosz, mert ezt rajtad kívül nem hiszi senki.
@aritus: arra gondol, hogy az iskolák államosítása azt jelenti, hogy a szegényebb önkormányzatok relatíve jobb helyzetbe kerülnek. ennek valóban így is kellett volna történnie, de valamiért nem így történt.
@jotunder: sőt, én sem gondolom, hogy csökkentek, még ha csökkennének, azt is legalább 12+5 (mondjuk) év verifikálni, de ha már ilyen közponotosítást hajtanak végre, azt sokkal konzekvensebben és sokkal komolyabb kontrollinggal kellene csinálni, meg egy kicsit több rátermetséggel (vagy mivel).
A korai fejlesztés nekem valahogy olyan, mint az elitsulik: nagyon nehéz szétszálazni, hogy azért sikeresek az iskolák, mert jók a tanárok, vagy mert nagyon durván megválogatják a diákokat. A korai nem-fejlesztést is nehéz lefejteni a kudarcos, tehetetlen közeg negatív hatásairól, ugyanúgy, ahogy nem tudhatod, hogy a korai fejlesztés önmagában megáll-e, vagy kell hozzá az amúgy is ingerdús otthoni közeg, amely közeg egyébként is a korai fejlesztés egyik kezdeményezője.
Indiával meg szerintem nagyjából ugyanazt mondjuk, csak más nézőpontból. Az meg, hogy Maon tényleg lehetne mit kezdeni a széleskörű IT-oktatással, nem tudom, de az biztos, hogy lényegében ez a szakma ezen a szinten nem nehezebb, mint tévét vagy autót szerelni.
@jotunder: meg az egységes tanterrvvel megtámogatják alulról a színvonalat. Persze ez sem túl sikeres eddig.
@sárospataki lány: az egységes tanterv abszolúte nem támogatja a színvonalat, elméletileg sem, nemhogy gyakorlatilag. a magyar oktatási rendszer nagyon távol van a finntől. és érdekes módon képes nagyon távol állni a svájcitól is. a magyar oktatási rendszer a felső tíz százalék számra gyakorlatilag nyugati oktatási szintet jelent, az alsó harmincnak meg a harmadik világot.
@labrabbit: 🙂 🙂
@sárospataki lány:
„a kiscsécsi iskolában is megtanulják a szükséges minimumot.”
Izé, ez korábban is, még az eszdéeszes időkben is így volt. Ha a gyakorlat ezt nem tükrözi arra kb. a lehetséges legotrombább (és komoly hübriszről árulkodó) megoldás az a totális központosítás ami történt. Eleve a „minden percben tudjuk pontosan mit tanulnak a gyerekek” krédó, amit HR megfogalmazott a politikusok és bürokraták nedves álma, és másnak kb. nem is származik belőle haszna.
Most arról nem is beszélve, hogy a „nivellálás” az egy nagyon finom eufemizmus arra, hogy „a középosztálytól fölfelé majd megoldják, azalatt meg tanuljon meg írni-olvasni, esetleg kapjon valami szakmát, leszarjuk, csak ne kerüljön sokba”. Elkeserítő, hogy még egy kétharmados, alkotmányozó, kvázi egypártrendszerre berendezkedett kormány sem képes hosszú távon gondolkodni.
@jotunder: nem a jó színvonalat támogatja, hanem alulról megakadályozza, hogy mondjuk úgy kerüljön ki az iskolából valaki, hogy nem tudja a másodfokú egyenlet megoldóképletét (ami eleve hülyeség, de uniformizálással elvileg el lehet érni). Az más kérdés, hogy lefelé is nivellál, hiszen nem is nagyon lehet felfelé sem kilógni. Tipikus szocialista reflex, amikor kinyírjuk a felsőbb osztályokat, az alsóbb osztályoknak viszont ténylegesen felemelkedést biztosítunk (ez pl. Magyarországon így zajlott), vagyis az egész színvonal-dolog elég lapos lesz.
Természetesen a magyar nagyon messze van a finntől, és a svájcitól is, de svájci (osztrák, német) próbál lenni. Aztán valszeg olyan felemásan fog sikerülni. Jobban elő lehetne készíteni a poént, de én a szoftverfejlesztés- és tervezés egy fontos szabályát is idevágónak találom: en.wikipedia.org/wiki/Conway%27s_law
@snakekiller23: „Elkeserítő, hogy még egy kétharmados, alkotmányozó, kvázi egypártrendszerre berendezkedett kormány sem képes hosszú távon gondolkodni.”
Igen, ez pontosan így elkeserítő, ahogy van.
@jotunder: Nem tudom, milyen a harmadik világ, de ha francia nyelvű oktatás folyik, vagy angol, akkor előrébb vannak, mint mi, nálunk, ahol a kétnyelvű iskola is luxus.
Azért is tudnak bevándorolni európába egy szál ruhában úszva is, mert ha szegények is, de ha ilyen iskolában tanulták a betüvetést, nyelvi korlátaik legalább nincsenek.
@snakekiller23:
Minden forint, amit nem sajátláb ráhelkékre költenek, kidobott pénz a fidesznek. A saját gyermekeiktől vonnák el a falatot, ha mások gyerekeire költik a közpénzt.
@sárospataki lány:
„hanem alulról megakadályozza, hogy mondjuk úgy kerüljön ki az iskolából valaki, hogy nem tudja a másodfokú egyenlet megoldóképletét”
iszol te eleget???? a magyar gyerekek több mint fele kerül ki úgy ki az iskolából, hogy a másodfokú, egyenlet és megoldóképlet kifejezések helyes sorrendjét sem tudja, miről beszélsz, jézusmária…. nem, nem gondoskodnak semmiről, és minden arra mutat, hogy egyre gyengébbek a diákok (az nem biztos, hogy ez csak a kormányzat hibája, a demográfia sem az eredményeknek kedvez). az oktatás módszerei is hátrányos helyzetbe hozzák a szegényebb családok gyerekeit, itt a lexikális tudásra építő, durván frontális hoffmannrózsizmusról beszélünk. és nem, ez nem ideológiai szar, ennek aztán köze nincs a liberalizmushoz, konzervativizmushoz, ennek mondjuk leginkább a csermanekjánosbácsizmushoz van köze.
@jotunder: azért nem így történt, mert az iskolák államosításával a fidesznek nem ez volt a célja. Ezt mondták, de azt tudjuk, tapasztaljuk, hogy amit mondanak, az köszönő viszonyban nincs azzal, hogy valójában mi a céljuk. (lásd vasárnapi bolt bezárás,hogy csak egyet említsek)
Az iskolák államosításával a céljuk az iskolák feletti totális kontroll volt. Mind a tanagyagban, mind a tanítás mikéntjében, a tanárok munkaidejében, a tankönyvek tartalmában, nyomtatásában, szállításában.
Csak a vincent törvényére kell gondolni. Mi a céljuk? A lopás. Ha elsőre nem egyértelmű, akkor is a lopás.
Dehogy érdekelte őket mi lesz csajágaröcsögén, vagy a nyóckerben.
Az ő gyerekeik számára a kiváltságos elitképzés közpénzen továbbra is biztosított, a többi gyerek meg le van szarva, szó szerint.
Végtelenül cinikus és aljas banda, élén Orbánnal, pontosabban azért végtelenül cinikus és aljas banda, mert Orbán az. Fejétől bűzlik a hal.
Számomra rejtély, hogy te miért tételezel föl Orbánról BÁRMI pozitívat.
Ha valaki, akkor Ferenczi Krisztina tényleg jól ismerte Orbánt, és az Orbán családot. Mondhatni az életét tette rá.
444.hu/2015/07/19/hirtelen-es-elokeszitetlenul-a-zuditottak-rengeteg-valtoztatast-a-tanarokra/
„Azt, hogy ez a vagyonosodás, úgymond, nemcsak gazdaság, hanem hatalomtechnika, a hatalom és a pénz folytonos átfordulása egymásba, szóval nem szimplán valami erkölcsileg megkérdőjelezhető politikusi viselkedés, hanem lényegében állammodell, nagyon kevesen és nagyon későn vettük észre.”
És a cinizmusukra egy másik példa:
444.hu/2015/07/20/megmutassam-milyen-amikor-a-kormany-tenyleg-turbora-porgeti-a-cinizmust/
@aritus: rossz linket tettem be, bocs.
a helyes:
nol.hu/belfold/ferenczi-krisztina-mindenki-fogadjon-orokbe-egy-falut-1552549
@jotunder: sajnos nem iszom eleget, mert akkor visszaszoknék a cigire, amit sikeresen letettem fél éve … Persze nem is azt mondtam, hogy a fidesz ilyen szándékától és hoffmanrózsától a gyerekek megtáltosodnak és elkezdenek zsenik lenni, hanem hogy ez volt a szándék.
Én egyébként tényleg azt gondolom, hogy szándék szintjén valami hasonló volt elképzelve, de mint minden cégben, államban stb vannak álmodozók, vízionáriusok, buták, irigyek és csalók. A siker ezen jellemek arányán múlik (sőt, a siker definíciója is ezen múlik).
@sárospataki lány: ööö, érdemes volna az igazi suttyó Indiában szétnézni. A lowerclass tagjai – akármilyen iszonyat okosak – max kitörnek a lower classból. Max. Nem érdemes ezt az IT területéről nézni; onnan kellene nézni, hogy megtanul-e angolul (valamennyire). És itt még az indiai angolról csacsogunk, ami sokszor olyan, mintha visszamentünk volna 60-100 évet az időben és csígert iszogatnánk a malária ellen.
India melyik államáról beszélünk? Ott városról, vidékről, melyikről? Milyen emberről, melyik kaszt tagja, milyen nyelvet, nyelveket beszél?
Ez utóbbi egy brutális kérdés – ezért nehéz hasonlítani mondjuk USA-hoz, Finnországhoz, hozzánk a kérdést.
Ezeknél van 29 nyelv, a nagyokat fel tudja bárki sorolni (hindi, urdu, tamil, bengáli), de van ebből 12 „apróbb” nyelv – amiket 1-3 millióan beszélnek. Pl. tulu meg bodo. Ez pl. 30 millió ember – akiknek valami helyi nagy nyelvet még jó tudniuk, hogy ott boldoguljanak. Vajon a 3m ember, aki beszél „gondi” nyelven, abból vajon mennyi tanul meg angolul? S tegyük hozzá, ezeknek az apró nyelveknek is simán van 2-5-10 dialektusuk…
Mondjuk ott vagyunk Chhattisgarhban, Raipurtól nem messze – ez India közepe, viszonylag jó a helyzet. Alapvetően 1 nyelvet beszél a nép, hindit, de annak is a helyi dialektusát. (Ugyanis a hindi államonként simán eltér.) Kész, ennyit, elég is nekik, ezzel akár állást is kap valamelyik bányában/acélöntödében/erőműben. Azzal ő már valaki – van munkája cégnél, nem pedig valami félvándorló-helyi cigányszerű izéakármi, 1-2 állatkával, 28-100 fős családdal.
Ez egy pörgős része Indiának, lakják vagy 30millióan, kicsit nagyobb, mint Magyarország. De ha kilépsz az európai komfortzónából (itt ez a szállodát, üzletek némelyikét jelenti, értelemszerűen Raipurban többet), akkor egy idegen bolygón vagy. Ha találsz olyat, aki beszélni angol, mondasz neki valamit, csak ingatja a fejét mosolyogva. És ez a reakció mindenre; olyan technikai/emberi/műszaki szinten állnak, ami nálunk Lyukóvölgy környékén (sem) megy.
Akkor variálom: adott egy gondi emberke ott Chhattisgarh államban. Ő beszél egy gondi dialektust, meg beszéli a helyi hindit. India egyik-másik részében jó eséllyel meg sem értik. (Mondjuk egy tamil vagy egy nepáli biztos nem.) Az, hogy pl. eljusson az állam legnagyobb városába (Raipurba), ahhoz azt kell tudni, hogy ott 10-20km/h átlagsebességet tudsz produkálni (azaz Miskolc Budapest táv 1 nap) – autóval, mással nem tudom… tehát még nem is olyan egyszerű utánamenni az oktatásnak.
Itt a lowerclass rohadtul nem mozdul az IT felé; szerintem azokkal fehér ember nem is találkozik, max autóból lát ilyet.
Meg igazából még magyar példa esetén is nehezen határozok meg ilyet, hogy middle meg lower class – sajnálom, a társadalomtudományi tanulmányaim kimerültek 1 szemeszter szociológiában, annak is már 12 éve – de Indiára nem is mernék ilyet írni/mondani. Mert náluk szerintem simán 20-30-50 felé kéne bontani a társadalmat, vagy államonként, vagy vallásonként vagy nyelvenként vagy népcsoportonként kéne szétszedni.
Eltekintve a fenti témától – ez a világunk szerencséje. Hogy ez az India egy ilyen bonyolult, szegény, buta, belassult akármi. Ha nagyon utánaszámolunk, a népessége röhögve több, mint USA és Európa együtt…
@sárospataki lány: „Én egyébként tényleg azt gondolom, hogy szándék szintjén valami hasonló volt elképzelve”
Oké, hogy te ebben hiszel, de lássuk be, nem sok tény van, ami ezt alátámaszthatná. Akkor meg ott vagyunk, hogy az államosítás egy eszköz — ezt az eszközt én is támogatnám, ha arra lenne használva, amire nincs. Így viszont értelmetlen, sőt kontraproduktív.
(Ugye mondtál már ilyet a tankönyvekre is. Namost abból, hogy megszünteted a versenyt, kötelezővé teszel egy olcsó szart és ki/betiltod a többit, nem lesz a plebsz felemelése, viszont a többiekkel is kicseszel. Egyáltalán nem igaz, hogy a Fazekas nyugodtan működhet, ahogy akar/ahogy eddig, márpedig tudjuk, hogy mikor a Fazekasnak gondjai támadnak, akkorra már mindenki más rég nagy-nagy bajban ücsörög.)
@közösperonos átszállás:
Ha a szándék az egységesítés, akkor nem duplázódott volna meg az egyházi iskolák száma.
A szándék az általános lerohasztás volt, hogy a fizetőképes családokat megfejjék.
Pont, mint az egészségügyi reformjuk.
Vagy a menekültügyük.
Vagy minden más.
Ha jól működnek a rendszerek, akkor kitől kapnának baksist ?
A cél a rémálomország, hogy mindenki mindenért külön fizessen nekik.
A katasztrófamentés…
@a 17 éves Parker Schnabel: + 100